Putket:
- Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Canon EF 28-90mm f/4-5.6 II USM
Tamron SP 35-80mm f/2.8-3.8
Industar-50-2 50mm f/3.5
Helios MC 28mm f/2.8
Pentacon 50mm f/1.8
RMC Tokina 200mm f/3.5
Pitää paikkansa. Tuo vahvistaa aika hyvin näkemykseni tuon 1.8-putken platkuudesta.arn kirjoitti:Mun ykspistekasilla ainakin on tullut kivan näköistä jälkeä about f/2.0 alkaen.Konditiona kirjoitti:50/1.8--> Missä kohtaa se oikein alkaa olla kivan näköistä se jälki? Platkua kaikilla aukoilla?
tää on mun mielestä aika hauska vertailu viiskytämillisistä:
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/50mm/index.htm
I am not alone in considering this the finest EF 50mm prime that Canon has made to date. It is well built, compact and focuses fast. Optical performance (resolution, microcontrast and bokeh) is superb.
Usein se hitaus tulee osin siitä, että on pitkä väli edestakaisin sahattavana. Tuota puolta saa korjattua sillä tavalla että pistää limitterin päälle. Eli autofocustavissa macroputkissa on usein rajain sille, millä välillä tarkennus on mahdollinen. Jos olet ottamassa vaikka potretteja, rajaat sen macroalueen pois, jolloin tarkennus ei eksy sinne aikaa kuluttamaan.maker1 kirjoitti:Makro-obiskat ovat yleisesti ottaen ilmeisesti aika hitaita tarkentaan?
Outas nyt 30 vuotta, ehdit sinäkin kerätä muutaman objektiivin. Vanhimman objektiivini olen ostanut vuonna 1975.maker1 kirjoitti:ei sellaiseen yli kymmenen obiskan palettiin ( mitä täälläkin on kerrottu ) ole varaa.
Toisaalla:Konditiona kirjoitti:Ihan oikeasti
Zoomit on vahvasti yleiskäytössä ja valittu kokonaisuudeksi. Henkilö- ja keikkakuvauksessa jyräävät 50mm ja 100mm, ja macrot hoitavat omaa virkaansa. Hyönteiskuvauksessa zoomit ovat myös olleet erittäin vahvasti mukana loittojen voimalla. Ykköstykkiä ei ole, kaikki on hyvin paljon käytössä.maker1 kirjoitti:Tällainen gallupluontoinen kysymys, eli montako erilaista putkea omistat ( siihen kameraan jolla pääsääntöisesti kuvaat )?
Toisena kysymyksenä, kuinka montaa putkea pääsääntöisesti käytät ( 80% kuvaustilanteista )?
Kolmantena, mikä putki (polttoväli/valovoima) on se ykköstykki ( siis se jolla eniten kuvaat )?
Jep, Kaleinar-5N 100/2.8 on kopio Nikon Series E 100/2.8:sta, mutta mitä pääsi testaamaan tuossa pari päivää sitten, tämä Kaleinar tarkentaa hieman lähemmäs. Piirto on yleensä sopivan skarppia ja obiskan koko on ihmeellisen pieni. Mun 50mm 1:2.0 AI-Nikkor on about samankokoinen ja 18-55mm kittilinssi paljon isompi. Semmoinen taskuunmentävä settihän mulla olisi tällä hetkellä tavoitteena, että kolmikko koostuisi 28mm 1:2.0:sta, kavereinaan tuo 50-millinen Nikkor ja 100-millinen Kaleinar. Tuo 28-millinen (voisi toki olla 24- tai 35-millinenkin, kunhan on valovoimaa 1:2.0 tai enemmän) on vielä hakusessa.maker1 kirjoitti:Tuo Kaleinar on ainakin minulle uusi tuttavuus...siis merkkinä. Ilmeisen tyytyväinen olet kuitenkin ollut...oletan? Merkittävä osuus kuvaamisestasi painottuu kuitenkin tuolle polttovälille.
No jos noita kaappiobjektiivejä lähdetään laskemaan, niin kyllä minullakin niitä ainakin puolentusinaa on jossain lojumassa, vaikka en noin kauaa olekaan noita hamstrannut.adapteri kirjoitti:Outas nyt 30 vuotta, ehdit sinäkin kerätä muutaman objektiivin. Vanhimman objektiivini olen ostanut vuonna 1975.maker1 kirjoitti:ei sellaiseen yli kymmenen obiskan palettiin ( mitä täälläkin on kerrottu ) ole varaa.
Ja sitä paitsi, löysin kaksi objektiivia lisää. Tuolla on kaapissa kaksi filmijärkkärirunkoa ja niissä on runkotulppana jokin objektiivi kummassakin. Pitänee huomenna katsoa, mitä niissä oikein on.