Laajakulmaobjektiivi hakusessa....
-
Tuli viikonloppuna kuvattua sitten oikein urakalla tuolla uudella linssillä (SIGMA 15-30/3.5-4.5 DG Asp. EX)...
Pulttasin sen välittömästi kiinni vanhaan filmijärkkäriin - ja kas kummaa: Filmiä paloi aivan käsittämättömästi!!!
Saman verran tuli otettua kuvia samoista kohteista (rakennuksista, silloista ja rautatiestä) digijärkkärillä ja SIGMA 28-70/2.8 -linssillä, tällä tosin ulkokuvia, sisäkuvauksessa yhdistelmä filmikone&15-30 tuntui aivan taivaalliselta!
Toki tuli tuota 15-30:stä kokeiltua digiinkin, mutta alkuinnoituksesta ja 28-70:n paremmasta valovoimasta johtuen kuvauskalusto nyt vakiintui tuolla reissulla tämmöiseksi.
Joka tapauksessa, erinomainen hankinta, jos suolaista hintaa ei liikaa tuijota! :)
Tarkennus vaikuttaa muihin linsseihin verrattuna "karkealta" ja "äänekkäältä", mutta minua eivät moiset tekijät haittaa... :)
Pulttasin sen välittömästi kiinni vanhaan filmijärkkäriin - ja kas kummaa: Filmiä paloi aivan käsittämättömästi!!!
Saman verran tuli otettua kuvia samoista kohteista (rakennuksista, silloista ja rautatiestä) digijärkkärillä ja SIGMA 28-70/2.8 -linssillä, tällä tosin ulkokuvia, sisäkuvauksessa yhdistelmä filmikone&15-30 tuntui aivan taivaalliselta!
Toki tuli tuota 15-30:stä kokeiltua digiinkin, mutta alkuinnoituksesta ja 28-70:n paremmasta valovoimasta johtuen kuvauskalusto nyt vakiintui tuolla reissulla tämmöiseksi.
Joka tapauksessa, erinomainen hankinta, jos suolaista hintaa ei liikaa tuijota! :)
Tarkennus vaikuttaa muihin linsseihin verrattuna "karkealta" ja "äänekkäältä", mutta minua eivät moiset tekijät haittaa... :)
-
Just. Mikä laajis tuo nyt enää on? Lyhyt normaali, sanoisin. Aika suppea käyttöalue tosikuvaamiseen, vaikka valovoimaa onkin.mikko kirjoitti:"Joten valintani on Canon 24mm f/1.4L (10d kamerassa 38mm)
----
Eikö Sigma 17-35:ssa ole joku fiksu 82 mm suodinkoko? Lasin saa 489 eurolla Sveduilta. Ei paha sekään.
Sigma 15-30 mm kuulostaa varsin kätevältä. "Suolainen hinta" taas on Ruottinmaalla 692 e, ei ihan paha. Suodinkoko kai 87mm? Taitaa tuossa lasissa olla suodinpidike takana (mikä ei tietenkään suojaa juuri etulinssiä, mutta vv-suoja on kiinteä).
-
Uudessa ja _keskustelufoorumikommenttien perusteella_ paremmassa on 77 mm.trombi kirjoitti:Eikö Sigma 17-35:ssa ole joku fiksu 82 mm
suodinkoko? Lasin saa 489 eurolla Sveduilta. Ei paha sekään.
vanha:
http://www.sigmaphoto.com/html/pages/17_35_ex.htm
uusi:
http://www.sigmaphoto.com/html/pages/17_35_ex_dg.htm
speksit:
http://www.sigmaphoto.com/html/lenschart.htm (4. ja 5. ylhäältä)
-
Mulla on ollu kohta reilun kuukauden käytössä toi 17-35 usm. Tarkennus on nopea, mutta ennenkaikkea äänetön. Olen kuvaillut tällä kaikenlaisissa olosuhteissa, kuvanlaatu on yleensäottaen hyvä, jos pääsee stoppaan vähän pidempään niin vieläkin parempi, mutta riittävän hyvää jälkeä vielä 2.8:llakin. Mulla on kanssa sama ongelma salaman kanssa, kun toi lasi on sellanen jötikkä että se on salaman tiellä, noh, kai sitä tulee kumminkin ostettua erillinen salama. Mun mielestä ihan hyvä lasi jos haluu päästä halvalla tollasiin kuvakulmiin.
-
Kävin juuri ostamassa tuon 17-40L.
Pienellä kuvakirjaston analysoinnilla näytti siltä että tuota aluetta on tullu käytettyä lähinnä maisema sun muihin staattisiin kuviin ja lähes poikkeuksetta aukolla 8+
Huomenna olisi tarkoitus lähteä napsimaan kuvia heti aamusta (paikallista aikaa). Pistän linkkiä kuviin tähän threadiin vaikka jo huomenna jos kerkeän.
Pienellä kuvakirjaston analysoinnilla näytti siltä että tuota aluetta on tullu käytettyä lähinnä maisema sun muihin staattisiin kuviin ja lähes poikkeuksetta aukolla 8+
Huomenna olisi tarkoitus lähteä napsimaan kuvia heti aamusta (paikallista aikaa). Pistän linkkiä kuviin tähän threadiin vaikka jo huomenna jos kerkeän.
-
Janne Kotka
Janne Kotka
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Projekti on jäissä ja siirretty tulevaisuuteen, rahoituksessa oli pientä ongelmia.piksi kirjoitti:olisin innokas näkemään niitä täydellisten MTF-käyrien ja bokehien kuviasi.
Viimeksi muokannut mikko, Touko 15, 2004 18 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Pro Mikko Laakso*
mutta sinultahan piti silti löytyä 10D ja jonkinlaisia linssejä? olisi kiva nähdä ainakin niillä otettuja kuvia.mikko kirjoitti:Projekti on jäissä ja siirretty tulevaisuuteen, rahoituksessa oli pientä ongelmia.piksi kirjoitti:olisin innokas näkemään niitä täydellisten MTF-käyrien ja bokehien kuviasi.
ja olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon itse asiassa itsekään tajuat mtf-käyrien perään. kivahan niitä on katsella, mutta jos tulkinta rajoittuu tasolle "sitä parempi linssi mitä lähempänä ykköstä" niin ei voi hurrata.
mitä minä tuosta kuvastasi pystyin tulkitsemaan, linssi toistaa alimmillaan 80% kontrastilla taajuuden ollessa 20 sykliä per millimetri. käyrä ei kerro kummemmin mitään konkreettista linssin flareherkkyydestä, sisäisistä heijastuksista saati kuva-alan eroista reunojen ja keskustan välillä taikka kromaattisesta aberraatiosta,
ainoastaan tuon taajuuden vastaavuuden optimaaliin verrattuna.
"Resolution charts, MTF curves, or newspapers do not give a realistic idea of the lens's real-life performance: they can either be over-optimistic (since they don't catch near-infinity issues), over-pessimistic (since they make field curvature look like spherical aberration-caused corner softness), or just plain incomplete (for example with regards to flare)." (http://www.seittipaja.fi/data/Pontifica ... _lens.html)
ja olen jokseenkin samaa mieltä. hyvää linssiä ei valita käyrien perusteella vaan kuvien itsensä. ja käyttötuntuman. tai no, kukin tyylillään, mutta valokuvauksen kannalta käyrämasturbointi kuulostaa samalta kuin perheauton valinta kaupassa tuijotellen autojen tuulitunnelitestien ilmanvastusarvoja. koomista.
-
- Viesti:
Sorry ei löydy kuin 10D runko ja EF 50mm f1.4 sillä ei noin vaativaa projektia kuvata. Olisin ehdottomasti tarvinnut 135mm F2.0 ja 200mm F2.8 L-putket projektiini, ja nyt minulla ei ole massia ostaa niitä ja avustuksia valtion taiderahoista ;-) Ei herunut, joten eikö tässä ole tarpeeksi syitä?piksi kirjoitti:mutta sinultahan piti silti löytyä 10D ja jonkinlaisia linssejä? olisi kiva nähdä ainakin niillä otettuja kuvia.
Paljon enemmän, omistan kirjan "ef lens work III" jossa nämä selitetään perinpohjin, ja tuossa lisää: Kaikkien sivustojen äitipuoli.piksi kirjoitti:tajuat mtf-käyrien perään..
*Pro Mikko Laakso*
-
No huoh sentään. Kerropas tuosta projektistasi hieman, että miksi se on niin vaativa ettei se onnistu kuin maailman parhailla objektiiveilla.mikko kirjoitti:Sorry ei löydy kuin 10D runko ja EF 50mm f1.4 sillä ei noin vaativaa projektia kuvata. Olisin ehdottomasti tarvinnut 135mm F2.0 ja 200mm F2.8 L-putket projektiini, ja nyt minulla ei ole massia ostaa niitä ja avustuksia valtion taiderahoista ;-) Ei herunut, joten eikö tässä ole tarpeeksi syitä?piksi kirjoitti:mutta sinultahan piti silti löytyä 10D ja jonkinlaisia linssejä? olisi kiva nähdä ainakin niillä otettuja kuvia.
70-200 f/2.8 sinulla oli ainakin leikisti, mutta menit sen sitten myymään pois. Ja sitä ei vissiin olisi millään pystynyt käyttämään valokuvaukseen? Et ilmeisesti vain tajua, että vaikkapa omistamallasi linssillä saat otettua huippukuvia tilanteesta jos toisestakin.
Syy miksi tästä pauhaan on se, että kusetat täällä ihmisiä huijaamalla omistavasi muka jonkun kameran ja tiedät niistä niin kauheasti.
Kokeilepas sitä itse kuvaamista joskus linssikäppyröidesi vahtaamisen sijasta jos todella omistat kameran, filmikamerallakin luulisi onnistuvan.
-
- Viesti:
Minulla on selvä visio mitä kuvaan ja millä putkilla se onnistuu, en ala työhön jollen pääse haluamaani lopputulokseen, eli se siitä.malagant kirjoitti:Kerropas tuosta projektistasi hieman, että miksi se on niin vaativa ettei se onnistu kuin maailman parhailla objektiiveilla.
Palaan projektiin kun olen putket saanut ehkä ensi vuonna, nyt on hankinnassa 17-40mm f4 putki, kun olen putken saanut voin sillä tehdä jonkinlaisen demon, voit sitten rauhoittua hieman.
*Pro Mikko Laakso*
eli nähtävästi vain pidät 10D:tä ja 50mm linssiäsi kaapissa pölyttymässä hamaan tulevaisuuteen asti kunnes saat mtf-käyriltään tarpeeksi täydellisen linssin, sitä ennen et ota ainuttakaan kuvaa? anna kun sanon suoraan, kuulostaa helvetin typerältä :-Dmikko kirjoitti:Palaan projektiin kun olen putket saanut ehkä ensi vuonna, nyt on hankinnassa 17-40mm f4 putki, kun olen putken saanut voin sillä tehdä jonkinlaisen demon, voit sitten rauhoittua hieman.
jos ottaisit sillä 50mm f1.4 linssilläsi edes pari kuvaa todisteeksi täällä foorumilla käyville ihmisille niin uskottavuutesi pomppaisi kummasti ylöspäin.
-
-
Noniin, ensimäinen päivä takana 17-40L kanssa ja olen erittäin tyytyväinen.
Kuvausolosuhteet eivät olleet tänään kovin suotuisat, kirkas suora auringonvalo tummia rakennuksia ja puita ja jyrkkiä varjoja.
Kaikki kuvat käsivaralta, kuvat on vähän pieniä, kertokaa mitä haluatte jos haluatte croppeja tai isompia versioita nettiin.
huom. munin tällähetkellä jotain photarin ja profiileitten kanssa joten näissä kuvissa ei värit ole ihan sitä mitä haluaisin. Tai on ne photarissa mutta ei sitten kun nettiin pistän prkl...
http://wiz.bat.org/~pahvi/tokyo/nikko2
Objektiivista jäi erittäin jämäkkä vaikutelma mieleen päälinmäiseksi. Isompaa aukkoa ei juuri tullut ikävä, katsotaan sitten mitä tulevaisuudessa jos sisällä huonossa valaistuksessa joutuu kuvaamaan. Tuntui tuo ihan hyvin riittävän yökuvailemiseen kapungilla tuollakin aukolla. Kaikki kuvat on käsivaralta.
-Janne
Kuvausolosuhteet eivät olleet tänään kovin suotuisat, kirkas suora auringonvalo tummia rakennuksia ja puita ja jyrkkiä varjoja.
Kaikki kuvat käsivaralta, kuvat on vähän pieniä, kertokaa mitä haluatte jos haluatte croppeja tai isompia versioita nettiin.
huom. munin tällähetkellä jotain photarin ja profiileitten kanssa joten näissä kuvissa ei värit ole ihan sitä mitä haluaisin. Tai on ne photarissa mutta ei sitten kun nettiin pistän prkl...
http://wiz.bat.org/~pahvi/tokyo/nikko2
Objektiivista jäi erittäin jämäkkä vaikutelma mieleen päälinmäiseksi. Isompaa aukkoa ei juuri tullut ikävä, katsotaan sitten mitä tulevaisuudessa jos sisällä huonossa valaistuksessa joutuu kuvaamaan. Tuntui tuo ihan hyvin riittävän yökuvailemiseen kapungilla tuollakin aukolla. Kaikki kuvat on käsivaralta.
-Janne
-
Janne Kotka
Janne Kotka
-
- Viesti:
miksi siis et voi paria kuvaa edes näyttää? taitavasti välttelet ainakin aihetta ;-)mikko kirjoitti:Niin se on, eikä suinkaan ole kaapissa vaan teho käytössä.Speedlite kirjoitti:50mm f1.4 on loistava objektiivi!
ok, kättä päälle, tämä on lupaus!mikko kirjoitti:Kuvat tulee..aloitin jo suunnittelun.