Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
habannaama

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja habannaama »

T71 kirjoitti: Maalis 15, 2022 23 : 58 Tässä Contax 35mm 1.4 malliksi. Tässä on oikeasti hyvä 3D, kun valo on sopiva. wfrank vielä osaa ton homman.

https://www.fredmiranda.com/forum/topic ... 1#13631400

Ketjun kuvista näkyy myös se, että osa kuvaajista ei osaa käsitellä ruutuja siten, että fiilis pysyy.
Jollei noista ekana silmille lävähtävistä autokuvista näe mistä on kysymys, niin sitten kannattaa myydä romut vex ja aloittaa vaikka virkkaamaan.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mirrored

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Maffer kirjoitti: Maalis 15, 2022 21 : 32
Tästä näkyy miten tuon Zeissin terävyysalue vääntyy palleroksi:

Kuva

Täysspektri Pena + IR-Chrome sekään paljoa menoa haitannu.

Kai tuossa on ihan tunnetusti kaarevuutta kentässä (kuperasti vai koverasti?) mutta tästä kuvasta sitä en huomaa. Höyhenen edessä on neulaset (tai ohuet lehdet) ristissä ja siinä ristissä on terävin etäisyys. Tästä vasemmalle ja oikealle vaikuttaa terävyysalue olevan jotakuinkin yhdensuuntainen kuvan alareunan kanssa. Hoyhen lienee terävyysalueella pääosaltaan koska on lähempänä kuin tyvi.
Viimeksi muokannut mirrored, Maalis 16, 2022 9 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti: Maalis 15, 2022 20 : 19 Tästä enempää sitä pseudo-3d:tä ei oikein saa:

Kuva
Kotkast :) Toi oli ennen kaupungintalon vieressä. Lapsena muistan, kun radiossa annettiin merimiinavaroituksia. Niitä kun irtoili aina näin jäiden lähdön aikaan pohjasta.

Mut joo, se mikrokontrastista mun osalta. Jatkakaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

T71 kirjoitti: Maalis 15, 2022 23 : 38 Kyllä noissa temiksen ruuduissa jotain on, vaikka en oo mikään samyang fani, en tosiaan.
No itse en kyllä noista saa irti kuin ihan normaalia terävyysalueen hallintaa. Ei noi mitenkään töllöstä ulos puske. Ehkä mä vaan olen puusilmä.

Mulla on seinällä yksi kuva Keniasta, missä on norsulauma apinanleipäpuun edessä. Ne norsut kyllä tunkevat ulos siitä kuvasta, kun sitä katsoo. Linssinä on kaiketi ollut Nikkor 200-400/4.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

mremonen kirjoitti: Maalis 16, 2022 8 : 59
T71 kirjoitti: Maalis 15, 2022 23 : 38 Kyllä noissa temiksen ruuduissa jotain on, vaikka en oo mikään samyang fani, en tosiaan.
No itse en kyllä noista saa irti kuin ihan normaalia terävyysalueen hallintaa. Ei noi mitenkään töllöstä ulos puske. Ehkä mä vaan olen puusilmä.

Mulla on seinällä yksi kuva Keniasta, missä on norsulauma apinanleipäpuun edessä. Ne norsut kyllä tunkevat ulos siitä kuvasta, kun sitä katsoo. Linssinä on kaiketi ollut Nikkor 200-400/4.
Vähän samaa ajattelin kun katselin kuvia, ei mitään sellaista mitä ei saa 80-200 2.8 nikkorista ulos. 3d poppia tulee 20x60 kiikareista joita käytän reissuilla, siinä on aika vahva 3d efekti.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Se on hirveen paljon kiinni muustakin kuin objektiivista. Ihan kuvan sommittelu, ja yksityiskohdat siinä, että miten 3D vaikutelma alkaa jytäämään aivoissa.

Noi mun fotot ei oltu otettu 3D vaikutelma mielessä. Ehkä jos yrittäisi niin saisi siinä mielessä parempaa aikaiseksi.
Mutta kuten maffer skriivasi aikaisemmin, niin usein tuollainen epätäydellinen lasi (jossa tarkennustaso heittää kaarevan puolelle) saattaa tuottaa 3D mielessä paljon mielenkiintoisempaa jälkeä kuin 'supertäydellinen' moderni objektiivi.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama

jperala kirjoitti: Maalis 16, 2022 9 : 46
Vähän samaa ajattelin kun katselin kuvia, ei mitään sellaista mitä ei saa 80-200 2.8 nikkorista ulos. 3d poppia tulee 20x60 kiikareista joita käytän reissuilla, siinä on aika vahva 3d efekti.
Juuh, no mähän kirjoitin jo kuvan yhteyteen, että 'arkipäivän' 3Deetä, eli perus.

Nyt kun puheeksi otettiin teleobjektiivit , niin puhutaan huikkasen eri objektiiveista kuin jotkut 24, 28, 35mm kakkulat! Perspektiivi on niin erillainen.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Jos vilkaiset noita fredmirandan kuvia, niin ne tulee monta kertaa ulos töllöstä, mutta ei aina. Nyt kannattaa kysyä miksi ei.

https://www.fredmiranda.com/forum/topic ... 1#13631400

Kyse on paljon muustakin, kuin itse lasista. Käsitteleekö kuvia niin, että niissä on syvyysvaikutelmaa vai meneekö ne täysin latteaksi.
Moni 35mm 1.4 tekee hiukan poppia, mutta ei kaikki. Osa tekee selkeästi latteaa kuvaa.
Temiksen kunniaksi on sanottava, että sampasta lähtee ns kaikki irti ja kuvissa on usein selvää syvyysvaikutelmaa. Se on osa kuvan lookkia ja noissa on sitä. Itse en sanoisi, että tämä 3D ja POP on sellainen täysin katkaisimesta vedettävä juttu, että sitä joko on tai ei. Siinä on eri osia ja jos siitä puuttuu joku niistä, niin hyvälläkään lasilla sitä ei saada siihen kuvaan, kuten tuo fredmirandan ketju osoittaa. Jos temikselle laittaisi 35mm 1.4 contaxin käteen, niin tekniikka olisi ainakin hallussa.

jperala kirjoitti: Maalis 16, 2022 9 : 46 Vähän samaa ajattelin kun katselin kuvia, ei mitään sellaista mitä ei saa 80-200 2.8 nikkorista ulos. 3d poppia tulee 20x60 kiikareista joita käytän reissuilla, siinä on aika vahva 3d efekti.
Tosi monet kiikarit tekee 3Deetä, koska ne toimii stereona. Aivot tajuaa sen, että kaksi silmää katsoo samaa kuvaa, mutta eri kulmasta.
Ja moni Nikkori on tosi hyvä lasi sikäli, että ne tekee elävää kuvaa. En vaan tunne niitä, niin en osaa kertoa mitkä mallit.
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

"Tosi monet kiikarit tekee 3Deetä, koska ne toimii stereona. Aivot tajuaa sen, että kaksi silmää katsoo samaa kuvaa, mutta eri kulmasta.
Ja moni Nikkori on tosi hyvä lasi sikäli, että ne tekee elävää kuvaa. En vaan tunne niitä, niin en osaa kertoa mitkä mallit.
Ylös"

Porroprisma taitaa olla "kolmiulotteisempi" kuin kattoprisma kiikarit, muistui mieleen.

Temaman äskeiset kuvat on minulla mennyt 3D kategoriaan.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

T71 kirjoitti: Maalis 16, 2022 12 : 20 Tosi monet kiikarit tekee 3Deetä, koska ne toimii stereona. Aivot tajuaa sen, että kaksi silmää katsoo samaa kuvaa, mutta eri kulmasta.
Näytä mulle kiikarit, jotka eivät tee näkökeskukselle kolmiulotteista kuvaa :-) Ei meillä turhaan ole kahta silmää, niitä on kaksi nimenomaan kolmiulotteisen kuvan tuottamiseen, niin "aivot tajuaa sen" todellankin. Kaksiulotteisesta kohteesta nekään ei kyllä sitä oikeaa 3D-kuvaa väännä kuin optisena illuusiona, tietenkään.

Porroprismakiikarien 3D efekti on voimakas, koska objektiivien etäisyys toisistaan on suurempi kuin kattaprismakiikareissa.
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

En halua tuoda mitään mutu-fiiliksiä tähän tieteelliseen väittelyyn, mutta kovin 3D-efekti mulle on tullut yhdellä silmällä a6000 evf:n kautta katsotuista esikatselukuvista. Melkein kuin olisi Viewmasteria tuijottanut.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Sakke_K

DorianBlue kirjoitti: Maalis 20, 2022 12 : 11 En halua tuoda mitään mutu-fiiliksiä tähän tieteelliseen väittelyyn, mutta kovin 3D-efekti mulle on tullut yhdellä silmällä a6000 evf:n kautta katsotuista esikatselukuvista. Melkein kuin olisi Viewmasteria tuijottanut.
Onko tuo a6000 siis joku synteettinen psykedeeli? :-)
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Sakke_K kirjoitti: Maalis 20, 2022 12 : 21
DorianBlue kirjoitti: Maalis 20, 2022 12 : 11 En halua tuoda mitään mutu-fiiliksiä tähän tieteelliseen väittelyyn, mutta kovin 3D-efekti mulle on tullut yhdellä silmällä a6000 evf:n kautta katsotuista esikatselukuvista. Melkein kuin olisi Viewmasteria tuijottanut.
Onko tuo a6000 siis joku synteettinen psykedeeli? :-)
En tiedä ja myin pois, kun alkoi pelottaa.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
temama

Aitoa 3Deetä ei tietysti voi yhdestä 2D kuvasta kokea, sen takia ketjun nimessäkin mainitaan nimenomaan 3D vaikutelma.

Suosittelen ymmärtämään mitä se 3D vaikutelma voisi tarkoittaa kun katsotaan kaksiulotteista valokuvaa.

Se rakentuu nimenomaan pääosin objektiivin tuottamasta syväterävyydestä ja mikrokontrastista. Ja joskus vaikutelman tehostamisessa auttaa vaikkapa objektiivi joka piirtää kaarevaa tarkennustasoa.
Sakke_K

temama kirjoitti: Maalis 20, 2022 13 : 54

Se rakentuu nimenomaan pääosin objektiivin tuottamasta syväterävyydestä ja mikrokontrastista. Ja joskus vaikutelman tehostamisessa auttaa vaikkapa objektiivi joka piirtää kaarevaa tarkennustasoa.
Juu tottakai. Esim. pokkareiden "pienoismalli"- kuvaustila on hyvä esimerkki... eikä siinä edes tarvita mitään mystistä mikrokontrastia tai muutenkaan hyvää objektiivia.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Tässä pojille vähän 3D myyntihumpuukia.. :)

https://www.zeiss.com/consumer-products ... enses.html
temama

T71 kirjoitti: Maalis 20, 2022 17 : 39 Tässä pojille vähän 3D myyntihumpuukia.. :)

yeez!!

Ja tässä tiukka erittely;

Kuva

Huomatkaa miten tärkeässä asemassa 3D pop on ympyrässä !! lol. :DD
Sakke_K

T71 kirjoitti: Maalis 20, 2022 17 : 39 Tässä pojille vähän 3D myyntihumpuukia.. :)

Pakko sanoa, että Zeissin arvostus laski noiden esimerkkikuvien takia, niiden joissa on tuo liukuva vaihto. Voi pyhä isä mitä humpuukia tosiaan, varsinkin kohta True color thanks to the ZEISS T* multi-layer coating and selected glass types... tai no yhtä hölmöjä kaikki :-) Ei saakeli, vaihdan kaikki objektiivit Zeissin leiriin :-D
Viimeksi muokannut Sakke_K, Maalis 20, 2022 19 : 32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No, huoletta voi todeta markkinointimatskun pitävän kerrankin paikkansa kaiken kalustorallin jälkeen. Annan ympyrälle Approved 11/10 leiman.

Suosittelen vaihtamaan kelle tahansa jos manuaalifokus riittää.
Sakke_K

Maffer kirjoitti: Maalis 20, 2022 19 : 31 No, huoletta voi todeta markkinointimatskun pitävän kerrankin paikkansa kaiken kalustorallin jälkeen. Annan ympyrälle Approved 11/10 leiman.

Suosittelen vaihtamaan kelle tahansa jos manuaalifokus riittää.
Ai tuon mainoksen perusteella :-) Ei hemmetti sentään mitä kuraa, jos joku tosissaan menisi kuvittelemaan että Zeiss on tuon verran edellä ketään valmistajaa :-) Siis edes halvinta kiinalaista joka Suomeen asti toimittaa.
Vastaa Viestiin