Ehkä sillä on huono näkö?
Ehkä sulla on huono näkö?
Objektiivin ulkonäköön en ota kantaa, se on henkilökohtainen mielipide, kuitenkin komppaan siinä mielessä. että fyysisen koon puolesta voisin kuvitella että Sigma miellyttävämpi kanniskella mukana maailman turuilla...Sakke_K kirjoitti: ↑Helmi 10, 2022 17 : 23Lopputulema tässä oli, että eroja etsien niitä löytyy, mutta testaaja sanoi ettei objektiiveilla otettuja kuvia erota toisistaan. Aika paljon kuitenkin hinnassa eroa, niin mä suuntaisin katseeni Sigmaan. Paremman näköinenkin objektiivi ;-)habannaama kirjoitti: ↑Helmi 09, 2022 21 : 36 Mielipiteitä on monia ja tuossa yksi; https://www.youtube.com/watch?v=F9mrKcPAHTo
Jos tuota pelkästään tarkastelisi, niin ostohousut jalassa kuvanlaatu ensisijaisesti huomioiden suuntaisin katseeni Sonyyn.
Ei sillä että tuo Sigma mitenkään huono on, mutta jos kerran eroja hakemalla haetaan, niin...
T: SiSa
Onko sulla heikko luottamus tiedepohjaan? :-)
Jos erot hukkuvat kuvausolosuhteiden vaihteluihin niin eihän niitä hullukaan erota. Sokkotestit on aika hukuttavia niille, jotka väittävät erottavansa esim. Zeissin ja Nikonin 50mm objektiivien toiston toisistaan eri kuvaustilanteissa. Erehtymättä kertaakaan :-)habannaama kirjoitti: ↑Helmi 10, 2022 22 : 40
Mutta kuvanlaadussa kun kerran eroja etsien löytyy, vaikkei niitä sitten jostain kumman syystä toisistaan erotakkaan (ymmärrän että erot minimalistisia ja siksi), mutta eikös juuri niistä pienistäkin eroista koostu se objektiivin x tietynlainen "luonne" ja jos Sony toistaa virheettömämmin (poissa on kaikenlaiset toistovirheet, ca ym), niin silloinhan nimenomaan ollaan tilanteessa, jossa juostaan kalustorumbailussa, kun "jokin" siinä objektiivissa ei sitten pitkän päälle miellyttänytkään, vaikka se olikin ihan "hyvä"...
Osaan mä lukeakin. Internetistä löytyy tietoa näiden ongelmista enemmänkin.
Tosiasiassa hyvällä lasilla, esim joku classic zeiss distagon ja hyvässä valossa saa mieletöntä jälkeä ja se lasin luonne näkyy kuvissa, mutta latteassa valossa loistavan objektiivin parhaat ominaisuudet ja luonne ei nouse esiin.Sakke_K kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 8 : 39 Jos erot hukkuvat kuvausolosuhteiden vaihteluihin niin eihän niitä hullukaan erota. Sokkotestit on aika hukuttavia niille, jotka väittävät erottavansa esim. Zeissin ja Nikonin 50mm objektiivien toiston toisistaan eri kuvaustilanteissa. Erehtymättä kertaakaan :-)
Ihan mielenkiinnosta - mistä toi tieto löytyy? Yksittäiset ihmiset aina valittavat asioista ja valittajat ovat netissä yleisesti suuremmassa roolissa kuin tyytyväiset - jälkimmäiset ku keskimäärin on vaan hiljaa ja jatkavat elämäänsä. Lensrentals on ihan ok, koska heillä on käsissä usseempi - noin äkkipikaseltaan näyttäs, et suunta on pikemmin positiivinen eli yksilövaihtelut ovat enemmin pienentyneet kuin kasvaneet. Noin yleisesti on aika haastavaa saada hyvää tilastollista dataa esim. korjaustarpeista vaan pääosin keskustelu on sellasta mutu-puhetta, joka perustuu omiin kokemuksiin/mielikuviin ja netistä luettuun "tietoon" - koskee siis montaa muutakin asiaa kuin linssien laatua - lukutaito, kun ei takaa ymmärtämistä. Osa fiiliksestä on vain markkinointikoneiston tuotetta - esim. Canon punainen viiva ja L, joilla saattaa olla hyvinkin historiallista katetta ja jonka varassa on helppo ratsastaa edelleen. Huoltojätkätkään ei ole mitään tietolähteitä - huoltojen työntekijät esittävät kyl mielipiteensä varsin vahvasti, mut tilastollinen käsittely harvemmin kuuluu vaatimuksiin noissa duuneissa - hevosmiesten tietotoimiston nykyaikainen versio.
Kun harrastaa jotakin asiaa vuosikymmeniä, niin sitä tietoa kasaantuu eri lähteistä ja rehellisesti sanottuna on vaikea alkaa sitä purkamaan osiin, että mistä löytyy vaikkapa tietoa ART sarjan ongelmista. Googlekin on nykyään täysin viraton, joten aiempia hakuosumia ei enää saa.
Tiedän kyl noi 35:sta koskeneet keskustelut - mutku se on just se ongelma eli netti ei ole sama kuin tilasto. Ja mun x-vuoden kokemus ihmisistä on, et ihmiset kuvittelevat tietävänsä enempi kuin todellisuudessa tietävät ja erityisesti tilatollisessa käsittelyssä ihminen on tosi käsi. Ja tosta taas löytyy varsin hyvää dataa. Siitä samaa mieltä, et huoltojen käsitys asiakkaista on välillä/usein aika kuraa - liekö syynä se, et yhtä aidosti asiasta jotain tietävää asiakasta kohden on 36 joille ratkaisuna tosiaan on se, et tarkista onko se johto seinässä. Eikä koske vain linssejä. Näin kokemus toimii tuossakin vastaan - ihan samalla tavalla kuin ihmiset muodostavat käsitteitä kansoista ja sit soveltavat sitä yksilöön.T71 kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 13 : 37Kun harrastaa jotakin asiaa vuosikymmeniä, niin sitä tietoa kasaantuu eri lähteistä ja rehellisesti sanottuna on vaikea alkaa sitä purkamaan osiin, että mistä löytyy vaikkapa tietoa ART sarjan ongelmista. Googlekin on nykyään täysin viraton, joten aiempia hakuosumia ei enää saa.
35mm osalta tarkennuksessa oli vikaa ja kasauksessa myös ja itse sain kaupasta silkkaa romua ja lasin kokeilut jäi siihen, ostin sen hyvän halvan Sigman sijaan.
Tuotanto on kehittynyt sanotaan viimeisen 20 vuoden aikana huimasti, mutta se taustastrategia on edelleen se sama, eli viallinen yksilö on herkästi asiakkaan oma syy. Pitkässä juoksussa se alkaa ottamaan päähän, että kun käyttää kymmeniä tuhansia kalustoon, niin ostoksien jälkeen pitää viettää tunteja tai jopa useita päiviä aikaa testaamisen kanssa, koska valmistajiin ei voi luottaa. Pahinta Sigmassa on kuitenkin se, että tilattuasi 3 samaa objektiivia, yhden toisensa perään, jotta saat sen mitä olet tilannut, se kolmaskin, viimein saamasi ehjä kappale hajoaa takuuaikana ja saat vaihdossa tilalle taas yhden viallisen, jota et voi palauttaa.
Tai ehkä vielä typerämpää on se, että palauttaessasi reunasutun lasin kaupaan a, tilaat uuden kaupasta b ja postissa tulee sama reunasuttu objektiiviyksilö, jonka tilasit aiemmin kaupasta a. Menee usko koko firmaan.
Toi ei ole sama kuin satunnaisotanta - pahimmat ruikuttajat on kaikkein aktiivisimpia ja se vääristää dataa todella pahasti.
Mä just selitin, että sä kysyt asiaa, jota ei voi järkevällä työllä sulle selvittää.ttuplai kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 13 : 52Mut siis se linkki tässä oli hakusessa eli lihaa luiden päälle.T71 kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 13 : 37 Kun harrastaa jotakin asiaa vuosikymmeniä, niin sitä tietoa kasaantuu eri lähteistä ja rehellisesti sanottuna on vaikea alkaa sitä purkamaan osiin, että mistä löytyy vaikkapa tietoa ART sarjan ongelmista. Googlekin on nykyään täysin viraton, joten aiempia hakuosumia ei enää saa.
Ohoh, nimittäin itselläni Sigma ART 50/1.4 Sony a7RIII:ssa todellinen luottopakki, varmaan sitten se priima-yksilö, sillä tuo on kyllä niin huikean hienoa jälkeä tuottava kuin olla ja saattaa, luottopakki kun teen asiakastöitä, eikä pelkästään millien, vaan nimenomaan sen piirron vuoksi.Kert kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 9 : 58 Itsellä on kahdenlaisia kokemuksia ARTeista, käytössä 85mm 1.4 DG DN Sony E joka on todella hyvä lasi sekä 35mm 1.4 ART joka pelaa myös kivasti videohommissa. Kun taaseen juuri hiljan hankin näistä hyvistä kokemuksista iloisin mielin Sigman 50mm 1.4 .. se oli virhe.. piirto kautta linja todella huonoa. Eli palautus ja tilalle tuli sitten kunnon klasi.
Mutta tähän 20mm, itse uskaltaisin kyllä lähteä kelkkaan, jos olisi tarvetta. Toki pidemmällä aikavälillä saa lukea enempi kokemuksia kautta linjan ..
Mulla on hyvä 20mm 1.4 ART itsellä ja kokeilin kanssa 50mm lasia, mutta se ei ollut omaan silmään tarpeeksi hyvä. Noissa on aina pientä laatuvaihtelua siellä laadun yläpäässäkin ja sulla on habis ilmeisen hyvä yksilö, joten ei kannata laittaa kiertoon, vaikka kyllästyisit siihen välillä.habannaama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 16 : 08Ohoh, nimittäin itselläni Sigma ART 50/1.4 Sony a7RIII:ssa todellinen luottopakki, varmaan sitten se priima-yksilö, sillä tuo on kyllä niin huikean hienoa jälkeä tuottava kuin olla ja saattaa, luottopakki kun teen asiakastöitä, eikä pelkästään millien, vaan nimenomaan sen piirron vuoksi.Kert kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 9 : 58 Itsellä on kahdenlaisia kokemuksia ARTeista, käytössä 85mm 1.4 DG DN Sony E joka on todella hyvä lasi sekä 35mm 1.4 ART joka pelaa myös kivasti videohommissa. Kun taaseen juuri hiljan hankin näistä hyvistä kokemuksista iloisin mielin Sigman 50mm 1.4 .. se oli virhe.. piirto kautta linja todella huonoa. Eli palautus ja tilalle tuli sitten kunnon klasi.
Mutta tähän 20mm, itse uskaltaisin kyllä lähteä kelkkaan, jos olisi tarvetta. Toki pidemmällä aikavälillä saa lukea enempi kokemuksia kautta linjan ..
Sen ja juuri pois myymäni (tai tarkkaan ottaen meni vaihdossa Sony 16-35/4:een) Sigma ART 24/1.4 ero silminnähden suuri.
Ei sillä, kyllä Sigma ART 24/1.4 myöskin hyvä oli, ei varsinaisesti mitään vikaa, mutta tylsän kliininen, toisin kuin 50mm, jossa löytyy jo huippulasin piirtoa.
Ei kyse ole mistään sokkotesteistä, vaan ihan reaalimaailman kuvaamisesta ja sellaisesta fiiliksestä, kun tulee vastaan objektiivi, jossa ei ole mitään vikaa, mutta samaan aikaan kun katselee sen kuvia, välillä tulee fiilis että joo, on nää ihan hyviä, mutta jokin niistä puuttuu (ja haluan korostaa että siltikään ne eivät ole huonoja) ja sitten kun saa käyttöönsä toisen objektiivin ja katselee sillä otettuja kuvia, tulee fiilis että wow, tässä on "sitä määrittelemätöntä jotain".Sakke_K kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 8 : 39Jos erot hukkuvat kuvausolosuhteiden vaihteluihin niin eihän niitä hullukaan erota. Sokkotestit on aika hukuttavia niille, jotka väittävät erottavansa esim. Zeissin ja Nikonin 50mm objektiivien toiston toisistaan eri kuvaustilanteissa. Erehtymättä kertaakaan :-)habannaama kirjoitti: ↑Helmi 10, 2022 22 : 40
Mutta kuvanlaadussa kun kerran eroja etsien löytyy, vaikkei niitä sitten jostain kumman syystä toisistaan erotakkaan (ymmärrän että erot minimalistisia ja siksi), mutta eikös juuri niistä pienistäkin eroista koostu se objektiivin x tietynlainen "luonne" ja jos Sony toistaa virheettömämmin (poissa on kaikenlaiset toistovirheet, ca ym), niin silloinhan nimenomaan ollaan tilanteessa, jossa juostaan kalustorumbailussa, kun "jokin" siinä objektiivissa ei sitten pitkän päälle miellyttänytkään, vaikka se olikin ihan "hyvä"...
Viimeksi linkitetyssä arvostelussa kaveri ei ottanut mitään kantaa objektiivien luonteeseen, luulisin että molemmistä löytyy sitä jotain.
-Sakke
Juurikin näin.T71 kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 11 : 59 Tosiasiassa hyvällä lasilla, esim joku classic zeiss distagon ja hyvässä valossa saa mieletöntä jälkeä ja se lasin luonne näkyy kuvissa, mutta latteassa valossa loistavan objektiivin parhaat ominaisuudet ja luonne ei nouse esiin.
Ei kuviin voida taikoa lisäkontrastia olosuhteissa, jossa sitä ei ole. Sitten aina joku sokkotestiurpo paskoine kuvineen tulee vinkumaan, että sano mikä on mikä.
En muista oliko tuo sivusto, eikä kylläkään liity Sigmoihin, vaan Canonin 24-70/2.8 (ei uudempaan RF-malliin).