normaalipolttovälisten zoomien vääristymät
normaalipolttovälisten zoomien vääristymät
Kertokaas tällaisten paremman luokan zoomien vääristymis "ominaisuuksista". Eli esim. EF 24-70/2.8L, 28-70/2.8L tai vastaavan mittaiset Sigmat ja Tamronit. Miten milläkin polttovälillä tulee suoriin linjoihin vääristymiä rungossa jossa EI OLE polttovälikerrointa? Ottakaa (ykkössarjan digirunko tai) filmirunko kaapista ja tuutti kiinni ja zoomailkaa eri polttoväleillä esim. katon ja seinän suoraa linjaa ja kertokaa miten milläkin välillä kuvan reunasta suora linja vääntyilee! Kiitos!
-
Niin, itselläni on Sigma EX 24-70/2.8 ja vääristymiä ilmenee lähinnä välillä 35mm - 70mm. Kumpaa se nyt on...siis linjat vääristyvät sisällepäin. Pahimmillaan ehkä noin. 50mm asennossa. Laajispäässä ei ole niinkään häiritsevää.
Paint shop pro 8:n linssinvääristymäkorjaus on muuten yllättävän hyvä. Suosittelen kokeilemaan.
Paint shop pro 8:n linssinvääristymäkorjaus on muuten yllättävän hyvä. Suosittelen kokeilemaan.
-
- Viesti:
Sigman vanha AF 28-70mm f/2.8 EX ainakin vääristi todella paljon ja jäi joskus vuosia sitten kaupan hyllylle vaikka olikin hintaisekseen kehuttu linssi. Uudemmat Sigman samanpolttoväliset voivat olla ihan erilaisia tässä suhteessa, tämä siis pätee vain vanhimman sukupolven EX-versioon.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Re: normaalipolttovälisten zoomien vääristymät
Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 10, 2013 5 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kaikkein pahimmat vääristymät normaalizoomissa minkä olen omistanut, oli Tamron AF SP 28-105 / 2,8 LD Asph.-objektiivissa. Yli 40 mm polttoväleillä aivan kaameaa tyynyvääristymää 105 mm asti.
Kumma kyllä, nykyisin omistamassani Tamron AF SP 28-75/2,8 Di:ssä ei näyttäisi olevan vääristymiä juuri lainkaan. En tosin ole käyttänyt putkea kuin EOS-10D-rungossa (1,6-x croppi).
Aikaisemmin minulla oli myös Canon EF 28-70/2,8 L, jolla kuvasin filmille. Vääristymät objektiivissa olivat hyvin vähäisiä/merkityksettömiä. Tämä lienee paras normaalizoomi, mikä minulla koskaan on ollut. Harmi kun möin sen pois. :(
Erityisinä vääristymälaseina tunnen myös Canon EF 24-85/3,5-4,5:n ja 28-105/3,5-4,5:n. Myös EF 28-135 IS-lasissa on vääristymää. Filmille kuvattaessa sen vääristymät voivat häiritä 28 mm päässä ja yli 50 mm polttoväleillä, croppi-digillä ei vääristymä ehkä häiritse.
No tässä nyt joitakin kokemuksiani normaalizoomeista, joita olen käyttänyt.
Kumma kyllä, nykyisin omistamassani Tamron AF SP 28-75/2,8 Di:ssä ei näyttäisi olevan vääristymiä juuri lainkaan. En tosin ole käyttänyt putkea kuin EOS-10D-rungossa (1,6-x croppi).
Aikaisemmin minulla oli myös Canon EF 28-70/2,8 L, jolla kuvasin filmille. Vääristymät objektiivissa olivat hyvin vähäisiä/merkityksettömiä. Tämä lienee paras normaalizoomi, mikä minulla koskaan on ollut. Harmi kun möin sen pois. :(
Erityisinä vääristymälaseina tunnen myös Canon EF 24-85/3,5-4,5:n ja 28-105/3,5-4,5:n. Myös EF 28-135 IS-lasissa on vääristymää. Filmille kuvattaessa sen vääristymät voivat häiritä 28 mm päässä ja yli 50 mm polttoväleillä, croppi-digillä ei vääristymä ehkä häiritse.
No tässä nyt joitakin kokemuksiani normaalizoomeista, joita olen käyttänyt.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/