Kokemuksia Nikon AF-S DX 17-55 F/2.8G:stä?
-
Kokemuksia Nikon AF-S DX 17-55 F/2.8G:stä?
Onko kellään vielä kokemuksia Nikon AF-S DX 17-55 F/2.8G:stä?
Tai vieläpä, onkohan sitä vielä edes Suomessa saatavilla? Ulkomaisissa nettikaupoissa näyttäisi olevan.
Olen tässä harkinnut D100:een uutta objektiivia. Harkinnassa on ollut 12-24, mutta toisaalta 17-55 saattaisi toimia myös yleisputkena.
Tai vieläpä, onkohan sitä vielä edes Suomessa saatavilla? Ulkomaisissa nettikaupoissa näyttäisi olevan.
Olen tässä harkinnut D100:een uutta objektiivia. Harkinnassa on ollut 12-24, mutta toisaalta 17-55 saattaisi toimia myös yleisputkena.
-
Re: Kokemuksia Nikon AF-S DX 17-55 F/2.8G:stä?
Tuo on mielenkiintoinen objektiivi Nikonilta, vaikka ei sovikaan kuin 1,5-x-digeihin. Pakko myöntää, vaikka olen sydänjuuria myöten ankara Canonisti!jyrkimet kirjoitti:Nikon AF-S DX 17-55 F/2.8G:stä?
-
Niin muuten, selittäkääs jo viisaampi, mitä tässä objektiivissa tuo soveltuvuus ainoastaan 1,5-x-digeihin tarkoittaa? Eli jos tuollaisen objektiivin ostaisi ja sitten myöhemmin ostaisi uudemman rungon, jossa kerroin olisi pienentynyt, siis kenno suurentunut, niin mitä tapahtuu jos kyseisen objektiivin laittaa uuteen runkoon?spege kirjoitti:Tuo on mielenkiintoinen objektiivi Nikonilta, vaikka ei sovikaan kuin 1,5-x-digeihin. Pakko myöntää, vaikka olen sydänjuuria myöten ankara Canonisti!jyrkimet kirjoitti:Nikon AF-S DX 17-55 F/2.8G:stä?
-
Moi !jyrkimet kirjoitti:Niin muuten, selittäkääs jo viisaampi, mitä tässä objektiivissa tuo soveltuvuus ainoastaan 1,5-x-digeihin tarkoittaa? Eli jos tuollaisen objektiivin ostaisi ja sitten myöhemmin ostaisi uudemman rungon, jossa kerroin olisi pienentynyt, siis kenno suurentunut, niin mitä tapahtuu jos kyseisen objektiivin laittaa uuteen runkoon?spege kirjoitti:Tuo on mielenkiintoinen objektiivi Nikonilta, vaikka ei sovikaan kuin 1,5-x-digeihin. Pakko myöntää, vaikka olen sydänjuuria myöten ankara Canonisti!jyrkimet kirjoitti:Nikon AF-S DX 17-55 F/2.8G:stä?
No, optiikan piirtoympyrä ei riitä isommalle kennolle.
--
-
Käsittääkseni noiden Nikon DX-linssien piirtoympyrä riittää nippa nappa noihin 1,5-x kennokoon digeihin. Eli jos Nikonilta tulee joskus täyden kennokoon (24x36 mm) digi tai laitat objektiivin filmirunkoon, ei DX-objektiivin piirtoympyrä riitä alkuunkaan. Kuva-alan reunoille jää siis runsaasti mustaa.jyrkimet kirjoitti:mitä tässä objektiivissa tuo soveltuvuus ainoastaan 1,5-x-digeihin tarkoittaa? Eli jos tuollaisen objektiivin ostaisi ja sitten myöhemmin ostaisi uudemman rungon, jossa kerroin olisi pienentynyt, siis kenno suurentunut, niin mitä tapahtuu jos kyseisen objektiivin laittaa uuteen runkoon?
Tuon pienemmän piirtoympyrän takiahan on mahdollista tehdä tuollainen 17-55/2,8-zoomi, joka olisi käsittääkseni erittäin vaikea tehdä täyden koon (24x36 mm kenno/filmi) kameraan.
Canon ei ole lähtenyt ollenkaan tuohon pienemmän piirtoympyrän objektiivien leikkiin, lukuunottamatta tuota EOS-300D:n 18-55 mm kittilinssiä.
- spege -
Pekka Turunen
-
No, villi huhu kertoo, että tuleva D2X olisi full frame. Toistaiseksi Nikon on tehnyt vain 1,5-kertoimisia digitaalisia runkoja. Canon sen sijaan on hullutellut asian kanssa oikein urakalla ja tehnyt 1,0-, 1,3- ja 1,6-kertoimisia.
Mikäs ongelma tuo on, DX-objektiivithan voi sitten myydä harrastajille kun FF tulee. Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa arviolta 4000 euron runkoon ;P
Mikäs ongelma tuo on, DX-objektiivithan voi sitten myydä harrastajille kun FF tulee. Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa arviolta 4000 euron runkoon ;P
-
Piirtoympyrä ei riitä laajakulmaisimmilla polttoväleillä isommalle kennolle, mutta 20-22 mm pidemmillä polttoväleillä voimakas vinjetointi häviää ja piirtoympyrä alkaakin riittämään koko ruudulle/kennolle.Alex kirjoitti:Moi !jyrkimet kirjoitti: Niin muuten, selittäkääs jo viisaampi, mitä tässä objektiivissa tuo soveltuvuus ainoastaan 1,5-x-digeihin tarkoittaa? Eli jos tuollaisen objektiivin ostaisi ja sitten myöhemmin ostaisi uudemman rungon, jossa kerroin olisi pienentynyt, siis kenno suurentunut, niin mitä tapahtuu jos kyseisen objektiivin laittaa uuteen runkoon?
No, optiikan piirtoympyrä ei riitä isommalle kennolle.
--
- mazai
-
Isokokoinen lasi
Sain tänään käsiini 17-55:en. Ei ole mikään kompaktilasi todellakaan vaan iso kuin mikä. Polttovälirajat ovat oikein hyvät ja ilmeisesti sitä ei vain valovoimaista zoomia saa aikaiseksi ilman fyysistä kokoa.
Koosta on kyllä se etu, että linssin rungosta saa tukevan otteen ja siinä mielessä kuvaaminen on varsin miellyttävää.
Jos digirungolla meinaa kuvata, niin kyllä tämä monipuolisempi on kuin 17-35, joka on saman kokoinen fyysisesti, mutta jää yläpäässä ikävästi lyhyeksi.
Itse ostin tämän D70:n kaveriksi periaatteella, että lähiaikoina tuskin kinoruudun kokoisella kennolla varustettua kameraa on varaa hankkia ja jos se joskus on ajankohtaista, niin siihen mennessä on tällä kakkulalla tullut otettua jo paljon kuvia.
t. martti.
Koosta on kyllä se etu, että linssin rungosta saa tukevan otteen ja siinä mielessä kuvaaminen on varsin miellyttävää.
Jos digirungolla meinaa kuvata, niin kyllä tämä monipuolisempi on kuin 17-35, joka on saman kokoinen fyysisesti, mutta jää yläpäässä ikävästi lyhyeksi.
Itse ostin tämän D70:n kaveriksi periaatteella, että lähiaikoina tuskin kinoruudun kokoisella kennolla varustettua kameraa on varaa hankkia ja jos se joskus on ajankohtaista, niin siihen mennessä on tällä kakkulalla tullut otettua jo paljon kuvia.
t. martti.
-
Minulla taas on se käsitys, että ne todellisuudessa riittää ainakin hieman paremmin kuin "nippanappa" Ei ainakaan kukaan ole sanonut että riittäminen olisi tarkalla, päin vastoin: Ainakin se nikonin 12-24mm zoomi kuulemma alkaa olla "telemmässä" päässä jo kinokameraankin käyvää sorttia. Laajakulmapää ei kuitenkaan. Samantapista huhua olen lukenut myös pentaxin Digizoomista (16-45mm), noista tässä keskustelussa olleista ei kyllä ole havaintoa.Käsittääkseni noiden Nikon DX-linssien piirtoympyrä riittää nippa nappa noihin 1,5-x kennokoon digeihin. Eli jos Nikonilta tulee joskus täyden kennokoon (24x36 mm) digi tai laitat objektiivin filmirunkoon, ei DX-objektiivin piirtoympyrä riitä alkuunkaan. Kuva-alan reunoille jää siis runsaasti mustaa.
Itse luulen että nuo kelpaavat ehkä hieman isommalle kennolle, jos eivät kinokokoon kelpaakaan... saa nähdä.