habannaama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 16 : 33
Summa summarum, esimerkeilläni tarkoitan todellakin fiilistä, en suurennuslasipikselirunkk.., eikun nysväämistä.
Fiilistä tuo myös tieto siitä, että on maksanut paljon tai ostanut maineikkaan tuotteen tai tuotteeseen liittyy joku tarina. Ja kuviin voi vaikuttaa se, että sitä jotenkin tiedostamattaan näkee vähän enemmän vaivaa, kun on työkalu, jota voi itse arvostaa. Tuollaisessa fiiliksessä ei voi erottaa teknisisiä ominaisuuksia psykologiasta. Tuosta pitäisi oppia ainakin se, että toisten mielipiteitä vastaan on jokseenkin turha mussuttaa, mutta toisaalta niitä ei kannata myöskään ottaa liian vakavasti, jos on itse toista mieltä. Hifistin aivot kokevat asiat eri tavalla kuin "järkevän" aivot, vaikka fysikaalinen syöte on täsmälleen sama.
Maffer kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 19 : 19
Entä jos on järkevä hifisti?
Sellaisen ihmisen kannattaa varmaan harkita rehellisen poliitkon uraa. Ties vaikka päätyisi maailman historian ensimmäiseksi valistuneeksi diktaattoriksi.
Mutta kuitenkin, olemassa oleva fakta. 50/1.4 ART taasen on reunasta reunaan skarppi kuin partaveitsi. Että kyllä noissa varmaan yksilöeroja on, mutta ketä haittaa mikäkin ja mitkä ovat kunkin henkilökohtaiset toleranssit, se on tosiaan täysin kunkin henkilökohtainen asia.
Sattui varmaan kohdalle susi yksilö koska piirto oli aivan käsittämättömän surkea.. otin tilalle Sonyn 50mm 1.2 .. joskus joutuu työntämään kättä syvemmälle taskuun saavuttaakseen halutun lopputuleman, mutta harmi sinänsä kun olen ollut tyytyväinen näihin muihin omistamiini Sigmoihin ja rahansäästö olisi ollut melkoinen.
Mutta kuitenkin, olemassa oleva fakta. 50/1.4 ART taasen on reunasta reunaan skarppi kuin partaveitsi. Että kyllä noissa varmaan yksilöeroja on, mutta ketä haittaa mikäkin ja mitkä ovat kunkin henkilökohtaiset toleranssit, se on tosiaan täysin kunkin henkilökohtainen asia.
Sattui varmaan kohdalle susi yksilö koska piirto oli aivan käsittämättömän surkea.. otin tilalle Sonyn 50mm 1.2 .. joskus joutuu työntämään kättä syvemmälle taskuun saavuttaakseen halutun lopputuleman, mutta harmi sinänsä kun olen ollut tyytyväinen näihin muihin omistamiini Sigmoihin ja rahansäästö olisi ollut melkoinen.
Sony 50mm 1.2 GM vaikuttaa tosi kivalta. Varmasti hyvä valinta moneen ja omalla ostoslistalla on tuo myös.
Kuitenkin ensi kerralla on hyvä tiedostaa, että etenkin tietyt kameraliikkeet harrastaa sellaista toimintaa, että asiakkaan palauttama susihuono yksilö myydään aina vaan uudelleen postiostajille sillä ajatuksella, että asiakas ei tajua palauttaa sitä. Sellaisia ostajia on yllättävän paljon. Eli uusi tilaus vaan sisään huonon yksilön jälkeen ja laita mieleen, mistä lasin sait. Varo myös sitä yhtä isohkoa jälleenmyyjää, joka myy takuukorjattuja Sigman asiakaspalautuksia uutena erilaisten tarjouskampanjoiden aikana. NImittäin jos kaikki palautetut huonot Sigmat myytäisiin jossain ouletissa, niin siitä varmasti olisi aika paljon tarinaa keskustelupalstoilla...
T71 kirjoitti: ↑Helmi 10, 2022 23 : 34
Joo, kun pääsee hyviin laseihin, niin se ero hyvän ja erinomaisen välillä on aika pieni ja näissä kun oikeasti on eroja toistossa, ei ne lasit ja piirto toimi numeroiden mukaan, vaikka 90% kuvaajista tuntuu niin luulevan.
Onko sulla heikko luottamus tiedepohjaan? :-)
-ei vaan sorry, sullahan on jopa ennustajan näkökykyä, koska yhden ART-sarjan Sigman perusteella tiedät kaiken ART- ja tämän mainitun sarjan laatuvaihtelusta!
Osaan mä lukeakin. Internetistä löytyy tietoa näiden ongelmista enemmänkin.
Sigman ongelmista noin ylipäätään mulla on paljon kokemusta ja ART sarja ei ole ollut poikkeus firman tuotannossa, ei vaikka miten haluaisit sen olevan.
Sakke_K kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 8 : 39
Jos erot hukkuvat kuvausolosuhteiden vaihteluihin niin eihän niitä hullukaan erota. Sokkotestit on aika hukuttavia niille, jotka väittävät erottavansa esim. Zeissin ja Nikonin 50mm objektiivien toiston toisistaan eri kuvaustilanteissa. Erehtymättä kertaakaan :-)
Tosiasiassa hyvällä lasilla, esim joku classic zeiss distagon ja hyvässä valossa saa mieletöntä jälkeä ja se lasin luonne näkyy kuvissa, mutta latteassa valossa loistavan objektiivin parhaat ominaisuudet ja luonne ei nouse esiin.
Ei kuviin voida taikoa lisäkontrastia olosuhteissa, jossa sitä ei ole. Sitten aina joku sokkotestiurpo paskoine kuvineen tulee vinkumaan, että sano mikä on mikä.
Ahaa, olet näitä Zeiss-fanclubilaisia, selittää paljon ;-)
Itsellä on tai on ollut viisi ART:ia, ja jokainen on ollut kyllä täysin moitteeton yksilö. Hirveä tuuri sitten varmaan käynyt. Eipä kyllä Z-sarjalaisissakaan mitään valittamista, mutta muutama ARTti ei kyllä laukusta lähde kuin varastamalla :-)
T71 kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 11 : 59
Tosiasiassa hyvällä lasilla, esim joku classic zeiss distagon ja hyvässä valossa saa mieletöntä jälkeä ja se lasin luonne näkyy kuvissa...
Ahaa, olet näitä Zeiss-fanclubilaisia, selittää paljon ;-)
Selittää mitä? Tykkään laadukkaista objektiiveista ja hienoista kuvista?
ART sarjasta kiinnostaa oikeastaan vain Sigma FE 35mm 1.2, koska niissä kuvissa on tosi hienoa fiilistä.
Hinta on vaan hiukan suolainen ja paino karmea, mutta mietin tämän ja FE 50mm 1.2 GM:n välillä kumpaa kokeilisi ensi kesällä ulkokuvauksissa.
Jos tämä uusi 35mm tulee kamppikseen keväällä, niin pitänee ostaa ja kokeilla tuuria millaisen kappaleen saa.
T71 kirjoitti: ↑Helmi 11, 2022 11 : 59
Tosiasiassa hyvällä lasilla, esim joku classic zeiss distagon ja hyvässä valossa saa mieletöntä jälkeä ja se lasin luonne näkyy kuvissa...
Ahaa, olet näitä Zeiss-fanclubilaisia, selittää paljon ;-)
Selittää mitä? Tykkään laadukkaista objektiiveista ja hienoista kuvista?
Sen juuri. Hyvä kun tykkäät. Eiköhän suuri enemmistö foorumin kävijöistä tykkää myös!