Isot aukot - the new black?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Seveej
Viestit: 154
Liittynyt: Marras 12, 2004 14 : 20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Isot aukot - the new black?

Viesti Kirjoittaja Seveej »

zone6 kirjoitti:Nikonilla olikin noita kivoja, keveitä ja pieniä kiinteitä AF-D -sarjalaisia.
Adaptoituvatko ne hyvinkin esimerkiksi uuteen Z-runkoon? Saahan ne tietysti adapterilla vähän mihin vain johtuen F-mountin syvyydestä, mutta jos Z:n kanssa myös AF toimisi kohtuudella.
Tohon Z-mountti kysymykseen emerik jo vastasikin, mutta toteaisin, että nämä AF/AF-D primet ei suuremmin eroa Canonin aikaisiin EF-primeihin. Entisenä kanonistina sanon, että tykkäsin sekä EF50/1.8 MkI ja EF24/2.8 ja EF135/2.8 putkista, mutta EF35/2 oli niin kova peli, että pidin sen vaikka kaikki muut kaanonini aikoinaan möinkin.

Pekka

P.S. Olen ihan saletti, että joku kiinalainen tekee lähiaikoina FTZ-adapterista oman version, jossa on ruuvitarkennukseen vaadittava moottori. Sitten mullekin Z-sarjasta tulee mielenkiintoinen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ihmemies2
Viestit: 528
Liittynyt: Huhti 08, 2007 19 : 05

Re: Isot aukot - the new black?

Viesti Kirjoittaja Ihmemies2 »

Eikös isot aukot ole aina olleet juttu? Mulla on vuosikymmeniä vanhoja nikkor 24/2, 28/2, 35/1.4, 50/1.2, 85/1.4, 135/2 jne. Nopeampiakin olisi varmaan tehty, jos F-bajonetti antaisi myöten. Aina on haluttu tehdä ja myydä nopeaa lasia, ei tämä mikään uusi juttu ole.

Ehkä nopeita laseja on nykyään sitten helpompi suunnitella ja valmistaa valmistusmenetelmien ja suunnitteluohjelmien ym. sellaisen kehittymisen myötä. Itse olen vaan tyytyväinen, että ei tarvitse nykyäänkään mitään pimeitä zoomeja käyttää.

Kuvat näyttävät aivan erilaisilta nopealla primellä, siksi käytän niitä. Lisäksi nopean primen kanssa voi valita kuinka paljon sitä himmentää, se on vähän kuin autossa tehoreservit, kiva että niitä on. Muutaman satkun lasit eivät kovin kalliita hankintoja mielestäni ole, kallein FF-lasini on 85/1.4 nikkor joka muistaakseni maksoi 400€?

Yksi ongelma nykyään on, että valmistajat painottavat nopeissa laseissa kuvanlaatua painon ja koon edelle, eli tulee näitä 1,1kg 35mm AF-primejä sitten tarjolle, juuh. Muistan elämäni aikana yhden kuvan, jossa en ole ollut pienikokoisen nopean primen reunapiirtoon tyytyväinen. Kuvasin jotain "maisemakuvaa" 35/1.4 Ai:llä, ja aukolla 2 reunat olivat pehmeät: https://www.flickr.com/photos/ihmemies/4564568884/" onclick="window.open(this.href);return false;

Muuten mieluummin otan sen 300-400g edullisen mutta primen huonommalla reunapiirrolla. Eipä tarvitse vinjetointiakaan lisätä jälkikäteen niin paljoa kuvaan.
Film is dead. | Flickr
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Isot aukot - the new black?

Viesti Kirjoittaja hama »

Ihmemies2 kirjoitti:Eikös isot aukot ole aina olleet juttu? Mulla on vuosikymmeniä vanhoja nikkor 24/2, 28/2, 35/1.4, 50/1.2, 85/1.4, 135/2 jne. Nopeampiakin olisi varmaan tehty, jos F-bajonetti antaisi myöten. Aina on haluttu tehdä ja myydä nopeaa lasia, ei tämä mikään uusi juttu ole.

Ehkä nopeita laseja on nykyään sitten helpompi suunnitella ja valmistaa valmistusmenetelmien ja suunnitteluohjelmien ym. sellaisen kehittymisen myötä. Itse olen vaan tyytyväinen, että ei tarvitse nykyäänkään mitään pimeitä zoomeja käyttää.

Kuvat näyttävät aivan erilaisilta nopealla primellä, siksi käytän niitä. Lisäksi nopean primen kanssa voi valita kuinka paljon sitä himmentää, se on vähän kuin autossa tehoreservit, kiva että niitä on. Muutaman satkun lasit eivät kovin kalliita hankintoja mielestäni ole, kallein FF-lasini on 85/1.4 nikkor joka muistaakseni maksoi 400€?

Yksi ongelma nykyään on, että valmistajat painottavat nopeissa laseissa kuvanlaatua painon ja koon edelle, eli tulee näitä 1,1kg 35mm AF-primejä sitten tarjolle, juuh. Muistan elämäni aikana yhden kuvan, jossa en ole ollut pienikokoisen nopean primen reunapiirtoon tyytyväinen. Kuvasin jotain "maisemakuvaa" 35/1.4 Ai:llä, ja aukolla 2 reunat olivat pehmeät: https://www.flickr.com/photos/ihmemies/4564568884/" onclick="window.open(this.href);return false;

Muuten mieluummin otan sen 300-400g edullisen mutta primen huonommalla reunapiirrolla. Eipä tarvitse vinjetointiakaan lisätä jälkikäteen niin paljoa kuvaan.
Eiköhän se ole pitkälti kiinni mitä kuvaa ja kuinka paljon ymmärtää kuvaamisesta, sekä mitä haluaa sijoittaa siihen euroja.
Joo, toiset poistaa vinjetointia ja toiset lisää sitä ja toisten kuvat näyttävät paremmilta kuin toisten, mutta loppupeleissä makuasioita.
Ihan niin kuin ton aukon käyttö, ei se täys aukko kaikkeen sovi.
Ei ole montaa uudempaa laadukasta valovoimaista primea minkä saa "muutamalla satkulla".
Noita vanhoja ja monesti manuaalilaseja sitten kyllä löytyy, ei vaan taida suurimmalle osalle kuvaajista kelvata.
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Isot aukot - the new black?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

https://petapixel.com/2019/11/15/canon- ... -2-primes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Canon patentoi lisää lasipalloja. 18mm f/1 laajis ja pari muuta ihmetystä.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Isot aukot - the new black?

Viesti Kirjoittaja hama »

Maffer kirjoitti:https://petapixel.com/2019/11/15/canon- ... -2-primes/

Canon patentoi lisää lasipalloja. 18mm f/1 laajis ja pari muuta ihmetystä.
Toivottavasti tää on TS-E lasi.
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Isot aukot - the new black?

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Seveej kirjoitti:...yhä useampi objektiivivalmistaja (OEM tai 3rd party) tähtää tuomaan yhä isompiaukkoisia laseja markkinoille...

...hieman ristiriitaista, kun ottaa huomioon kuinka älyttömän paljon isommilla herkkyyksillä nykyään voidaan kuvata.

20 vuotta sitten isommat aukot kuin f/2.8 oli harvinaisuuksia, ja niitä esiintyi ensi sijassa kalleimman luokan 35-50-85 primeissä...

kuulisin mielelläni mitä te muut ajattelette: Miksi kaikki haluaa isompia aukkoja?
- Objektiivien teoreettinen maksimipiirto on sidoksissa niiden maksimiaukkoon. Jos halutaan mahdollisimman hyvää ja kontrastikasta jälkeä, niin on puolittain pakko pyrkiä kohti valovoimaa.
- Käytännössä obiskojen parhaan piirron alue on yleensä noin kaksi aukkoa täydestä himmennettynä. Joskus - esim. macroissa - saatetaan leikata osa tötterön valovoimasta pois puolittain keinotekoisesti vaikka optinen suorituskyky olisi haettu valovoimaisen lasin rakenteesta.
- Valovoimaiset primet olivat ihan vakiokauraa jo filmiaikana. 1.8 oli erittäin yleinen valovoima - myös edullisemman pään pötkylöissä.
- Erityisesti silmälasien käyttäjille kirkas etsinkuva on mukava lisäplussa.
- Valokuvaus on pelkistämisen taidetta. Mahdollisuus hallita syväterävyyttä on yksi pelkistämisen tärkeimmistä työkaluista.
- Valovoima tuo myös normaali- ja laajisalueelle mahdollisuuksia syväterävyyden hallintaan.
- Valovoima auttaa sekä kuvaajaa että elektroniikkaa tarkentamaan tarkemmin ja nopeammin juuri haluttuun kohtaan eikä vähän sinnepäin.
- Lisäksi tietenkin mahdollisuus käyttää pienempää herkkyyttä kennossta tai filmissä, tärähtämisriskin pieneneminen, täytesalaman maltillisempi ja vähemmän näkyvä käyttö, se, että joskus voi kuvata vaikka ei raahaisi jalustaa mukana, liikkeen pysäyttäminen lyhyemmillä suljinajoilla...
- Ihmisiä kuvatessa kannattaa muistaa että kammottava poseeraus-pönätys -genre on peräisin pitkistä suljinajoista. Myöhemmin se jatkui ja voimistui osaamattomien ja vailla visuaalis-narratiivista ajattelua olevien kuvaajien ylläpitämänä. "Hei, kattokaa kaikki tänne, niin mä otan kuvan." Valovoima on erittäin hyödyllinen apuväline jos haluaa ottaa ja pitää etäisyyttä poseeraus-pönötys -tyylisuuntaan.

Kun puhutaan valovoimaisista laseista, niin pitää muistaa, että täydestä aukosta lähtien hyvää jälkeä tekevät lasit ovat enimmäkseen uusi juttu - ei valovoima sinänsä. Filmiaikoina oli syytä lähteä lähes kaikilla laseilla (muutamat macrot poissulkien) siitä, että aina kun mahdollista, himmennettiin se kaksi aukkoa tai saatiin sutta ja sekundaa.
Ihmemies2 kirjoitti:Eikös isot aukot ole aina olleet juttu? Mulla on vuosikymmeniä vanhoja nikkor 24/2, 28/2, 35/1.4, 50/1.2, 85/1.4, 135/2 jne. Nopeampiakin olisi varmaan tehty, jos F-bajonetti antaisi myöten. Aina on haluttu tehdä ja myydä nopeaa lasia, ei tämä mikään uusi juttu ole.
Kyllä.

Esimerkkinä voisi mainita vaikka sen, että ennen kuin hyvät ja halvat skannerit tulivat, niin iso osa kuvien jäljentämisestä tapahtui valokuvaamalla.

Jos kuvittelet vaikka arkkitehdin lyijykynällä piirtämän pohjapiirustuksen, jossa allekirjoitus, nimi, mittakaava suun muut ovat kulmassa ja paperilla on kokoa enemmän kuin koululaisille myytävissä kirjoituspöydässä pintaa, niin ei niitä millään 4 tai 5.6 -valovoimaisilla suttuputkilla voitu kuvata. Niitä kuvattiin valovoimaisilla laatulaisella jotka tarkimmalle käyttöaukolle himmennettyinä antoivat juuri ja juuri riittävän piirron.

Sama pätee journalistiseen kuvaukseen. Herra isoherra hehkulamppupohjaisessa valaistuksessa tärkeässä tapaamisessa ja kamerassa nelisatanen trixi. Valovoima saattoi tuoda mahdollisuuden kuvata kahden aukon prässäyskehityksellä silloinkin kun salaman käyttö ei ollut suotavaa tai olisi pilannut kuvan.
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Isot aukot - the new black?

Viesti Kirjoittaja jaava »

Konditiona kirjoitti: - Valokuvaus on pelkistämisen taidetta.
Niin on minustakin - innostuin oikein pistämään tämän allekirjoituksekseni, vaikka mulla taiteesta kovin kattavaa käsitystä olekaan.
Vastaa Viestiin