Mikä ihme on "gelatiinisuodatin"?Canon kirjoitti:Takaosassa on gelatiinisuodattimen drop-in-pidin
Gelatiinisuodatin?
-
Gelatiinisuodatin?
Canon EF 16-35mm f/2.8L USM
Tomi Toivonen
-
http://www.americanmusicscene.com/site/ ... ilter.html
Noita käytetään yleensä värikorjailuun ja valon vähentämiseen. Aikanaan peilitelejen kanssa nuo olivat käytännössä lähes ainoita käyttökelpoisia, koska eteen ei saanut mitään kiinni valtavan etulinssin halkaisijan vuoksi. Noille on kyllä olemassa pitimiä myös esim. Cokin suodinsarjaan. Nuo ovat arkoja naarmuuntumaan eivätkä muutenkaan optisesti mitään huippuja.
Noita käytetään yleensä värikorjailuun ja valon vähentämiseen. Aikanaan peilitelejen kanssa nuo olivat käytännössä lähes ainoita käyttökelpoisia, koska eteen ei saanut mitään kiinni valtavan etulinssin halkaisijan vuoksi. Noille on kyllä olemassa pitimiä myös esim. Cokin suodinsarjaan. Nuo ovat arkoja naarmuuntumaan eivätkä muutenkaan optisesti mitään huippuja.
-
Kiitoksia, ajattelin jo että mistähän "biodynaamisesta" filteristä on kyse ;)
Mikähän idea on moista pidintä tuohon objektiiviin laittaa?
Eikö tohon luulisi normaalit ND Filterit, UV Filterit, Polarisaatiofilterit yms. sopivan?
Luulis tossa olevan normaalin (77mm?) kierteen.
Kyselen kun itse olen harkinnut kyseistä objektiivia, tai sitten kakkosvaihtoehtona tätä:
Canon EF 17-40mm f/4L USM
Siinä ei tuota pidintä ole.
Mikähän idea on moista pidintä tuohon objektiiviin laittaa?
Eikö tohon luulisi normaalit ND Filterit, UV Filterit, Polarisaatiofilterit yms. sopivan?
Luulis tossa olevan normaalin (77mm?) kierteen.
Kyselen kun itse olen harkinnut kyseistä objektiivia, tai sitten kakkosvaihtoehtona tätä:
Canon EF 17-40mm f/4L USM
Siinä ei tuota pidintä ole.
Tomi Toivonen
-
-
The most complete line of Kodak filters for photographic uses, is available in the form of gelatin films. Prepared in the manner described above, gelatin filters have a thickness of 0.1 mm, plus or minus 0.01 mm. Because of their uniform thickness, gelatin filters have excellent optical quality and are suitable for precise work in which little effect on definition and no increase in length of the optical path can be tolerated.Nöpö kirjoitti: eivätkä muutenkaan optisesti mitään huippuja.
-
Filters are of five types:hsm kirjoitti:The most complete line of Kodak filters for photographic uses, is available in the form of gelatin films. Prepared in the manner described above, gelatin filters have a thickness of 0.1 mm, plus or minus 0.01 mm. Because of their uniform thickness, gelatin filters have excellent optical quality and are suitable for precise work in which little effect on definition and no increase in length of the optical path can be tolerated.Nöpö kirjoitti: eivätkä muutenkaan optisesti mitään huippuja.
1) massive glass filters in ring mounts
2) polarizers in ring mounts
3) square plastic filters -mostly 'trick filters' - in special sliding mounts
4) gelatin filters (brand name Kodak Wratten, as a rule)
5) acetate filters which should never ever be used as camera filters, only for filtering light sources.
Of these, type 1 give the best optical quality. The glass surfaces have been carefully ground and polished flat and then coated. polarizers come next; they are usually uncoated but may otherwise be of excellent quality. Plastic filters (3) are usually so-so, and clumsy to use, but inexpensive. Gelatin filters (4) are carefully controlled, but are by nature uncoated and horrendously sensitive to scratches, thumbprints and water drops which will all ruin them completely. They must use specialized holders. It is said that because of their thinness, they are the only filters which can be used behind the lens --- the exception being such lenses which are part of the lens design, as with some mirror and fisheye lenses --- but I would not use them.
Fisheye lenses cannot take front-mounted filters. They usually have a basic B/W filter set instead built into an inboard revolver. These are normally a clear UV, yellow and orange.
In the past, some filters were made of gelatin foils cemented between two thin glass plates, and mounted in rings. These are now mostly delaminated and useless (they were quite sensitive to humidity and mold).
-
-
Voin vahvistaa myös asian, että molemmista objektiiveista löytyy gelatiinisuotimen paikka. Se onkin sitten eri asia että tarvitseeko sitä ja gelatiinifilttereitä ei edes joka paikasta tunnu enää saavan, ainakaan hyllytavarana.
Artists can color the sky red because they know it's blue. Those of us who aren't artists must color things the way they really are or people might think we're stupid.
-
- Viesti:
Mulla on tuollainen Kodakin gelatiinisetti, ilmeisesti hajavalokehityskoneisiin tarkoitettu ?OskuK kirjoitti:Josko mitään saa...PPi kirjoitti:.. ja gelatiinifilttereitä ei edes joka paikasta tunnu enää saavan, ainakaan hyllytavarana.
Jäi tuolta eräästä wanhojen kameroiden ostetusta rojukopasta kouraan. Ei varmaankaan tuohon sovellu, ovat sen verran naarmuja omaavia.
-
Aika paljon haastetta juu ;-) Itse asiassa en ole koskaan moista toimintatapaa nähnyt, enkä laitteesta ennen kuullut, minulle tutumpia ovat olleet hajavalosuurennuskoneet. Kehityskoneet sitten ihan erikseen, integroituna en ole moista tavannut, liekö kuvavalmistamolaitteita..laite kirjoitti:Se on sellainen vekotin joka tuottaa hajavaloa pimiössä jotta vedosten tekemisessä olis vähän haastettakin. Ja filmien kehittämisessä.
Vedostamisessa käytettävät multicontrast -suotimet ovat todellakin gelatiinisuotimia.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
No vidut taas.. siis suurennoskone, eikä kehityskone....OskuK kirjoitti:Aika paljon haastetta juu ;-) Itse asiassa en ole koskaan moista toimintatapaa nähnyt, enkä laitteesta ennen kuullut, minulle tutumpia ovat olleet hajavalosuurennuskoneet. Kehityskoneet sitten ihan erikseen, integroituna en ole moista tavannut, liekö kuvavalmistamolaitteita..laite kirjoitti:Se on sellainen vekotin joka tuottaa hajavaloa pimiössä jotta vedosten tekemisessä olis vähän haastettakin. Ja filmien kehittämisessä.
Vedostamisessa käytettävät multicontrast -suotimet ovat todellakin gelatiinisuotimia.
Joo, senat sakasin.
Tuollainen Kodakin setti kuitenkin löytyy, jos kiinnostusta jollain on.
Ei meinaan ole halpoja kapistuksia, kun kaupasta ostat.