Olympus E - 3 käyttäjille

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Ernesti

Olympus E - 3 käyttäjille

Viesti Kirjoittaja Ernesti »

Tere tere ! Nyt on totisen asian paikka . Tulin ostaneeksi E -3:sen. Runko on hyvä , en epäile objektiivejä , joita käytän . Kuvat , joita otan ovat ihan kelvollisia ilman mitään erikoiskäsittelyjä , niin, tämä lisäksi tarkennus on nopea verrattuna esim. E - 1. Hitto soikoon , aina kun otan kuvan vaaleasta kohteesta se palaa puhki . Vanha äijä olen , mutta olen pärjännyt mm. E- 1 ja myös SP 590 kanssa valkoisissa kohteissa . Sattumalta tai jostain muusta syystä pidän kuohuvista koskista , joutsenista ja lumpeista . Kertokaa , että millä konstilla te selvitätte ko. ongelman . Se muuten unohtui , kohde palaa oli tarkennus vaikkapa lumpeenkukkaan tai sen välittömään vierustaan . Olen kokeillut alivalotusta - 2 asti , sekään ei auta . Elementsiä käytän , mutta kun mennään valotuksen kanssa Levelsin puolelle tahtoo kadota mm. paljon yksityiskohtia . J.K . Canonin äijät , vastausta teiltä ei tarvita , käytin sitä vasta 12 v, eikä ole yhtään ikävä ettei ole enää käytössä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hnu

Viesti Kirjoittaja hnu »

En kuvaa E-3:lla, mutta tarkista mikä valoituksen mittaus sinulla on päällä. ESP, keskialueen- tai pistemittaus. Pistemittauksessa on vielä kaksi muuta asetusta eli hi ja sh.

Hapa
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

Toi palaminen on vaikea asia, siihen ei patenttiratkaisua ole. En ole käytänyt E-1:tä, mutta muita olyn järkkäreitä kyllä.

Olen nyt käyttänyt E-3:a reilut 2 ½ vuotta ja mitään erikoisia palamisongelmaa ei ole ollut, mitä ei ole muillakaan malleilla.

Jos jotakin neuvoisin, niin kokeile seuraavaa asetusta. Valotuksen mittaus ESP+AF. Ainakin minulla tuo toimii melko hyvin ja korjausta ei tarvita vaikeassakaan tilanteessa yhtä aukkoa enempää. Jos kuvat jiipekkinä, niin on vielä yksi asetus, mitä voi kokeilla. "Valikko 1 Gradation Auto" Se tasoittaa ylä ja alasävyjä. yleensä asetus "Normal" on myös hyvä.

Jos kuvaat jotakin, missä on erikoisen valoisa kohta, on varmaan käytetävä pistemittausta ja valotettava valoisan kohdan mukaan.

Jos epäilet kameran valotusautomaattia, niin kokeile kuvata käsiasetuksellä useampi kuva samasta kohteesta ja korjaa jokaiseen kuvaan yksi aukko. Jos näin kamera totelee oikein, mutta ei automaatilla, niin sitten huoltoon.

Muutapa ei tähän oikein osaa sanoa, kamerassa on asetuksia niin paljon, että kaikkia ei koskaan ehdi kokeilla.

PS. Se kameran oma varoitusvilkku huomioi jo yhdenkin kanavan puhkeamisen, joten se vilkkuu joskus silloinkin kun kuva on ihan hyvin valoitettu. Tuon kanssa on joskus tullut alivaloitettua turhan takia.
UnskiVee
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

UnskiV kirjoitti: PS. Se kameran oma varoitusvilkku huomioi jo yhdenkin kanavan puhkeamisen, joten se vilkkuu joskus silloinkin kun kuva on ihan hyvin valoitettu. Tuon kanssa on joskus tullut alivaloitettua turhan takia.
Itse on tullut sössittyä aikoinaan vanhoilla digirungoilla kuvia pipariksi, kun niissä ei ole ollut RGB-histogrammia ja ihmiskuvissa punainen kanava palaa herkästi puhki vaikka histogrammi on näyttänyt alivalotusta.

Puhkipalaneen ihon saaminen hyvänväriseksi on tuskallista.

Oliskin hyvä jos vilkkuvalo näyttäis jokakanavalla (ainakin punaisen)
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
ET

Viesti Kirjoittaja ET »

Moro

Läheystyisin probleemaa kameran valikosta

1. tarkistetaan ettei valotusmittaria ole asennettu Hikey- asentoon
vahingossa
2. Tsekkaa ettei ns. picture tone (esim.portrait) alavalikossa ole
kontrastia säädetty tappiinsa
3. Värinkorjaus asetukset ovat perusastuksilla ja valkotasa-
painokorjauksia ei ole vahingossa tehty
4. palautetaan kamera Factory defaults valikosta perusasetuksiin

Oletko kokeillu vaikuttaako objektiivin vaihto mitään?

Valotusmittari valottaa n. -0,3 EV:tä alle kuten kaikki pröö-rungot jo filkka-ajoilta lähtien
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

hnu kirjoitti:En kuvaa E-3:lla, mutta tarkista mikä valoituksen mittaus sinulla on päällä. ESP, keskialueen- tai pistemittaus. Pistemittauksessa on vielä kaksi muuta asetusta eli hi ja sh.

Hapa
Täältä tuo ratkaisu varmaan löytyy. Jos vaikkapa tosiaan on pistemittaus ja varjomittaus käytössä.
Vastaa Viestiin