OM-D E-M1
-
Olin eilen todistamassa tyttäreni syntymää ja samalla tuli myös tallennettua muistikortille ainutlaatuisia hetkiä. Salin sekavalossa sain yllättävän hyviä kuvia 40D:llä ja salamalla. Samalla tuli kyllä mieleen, että hyvältä takanäytöltä olisi ollut helppoa ja mukavaa ottaa kuvia. Samalla olisi voinut ottaa pätkän liikkuvaa kuvaa. Videokameran hankinnalla alkaa olla kohta kiire.
Uskon, että joku Olympuksen malleista tulee hankittua. E-M1 hankkimista puoltaa tarjoukset objektiiveista. Tähän mennessä olen käyttänyt lähes pelkästään primeja, mutta tuo 12-40mm olisi varmaan omiin tarpeisiin hyvä yleislasi. Lisäksi hankittavaksi tulisi joko 60mm tai 75mm. Jos suurimmat erot M1 ja M10 välillä tuli mainittua edellisissä puheenvuoroissa, niin hintaeron hyväksyminen käy hankalaksi.
Täytyy katsoa nuo ppotkan videoklipit ja pohtia Olympuksen video-ominaisuuksia.
Kiitokset hienosta ketjusta ja hyvää joulua kaikille!
Uskon, että joku Olympuksen malleista tulee hankittua. E-M1 hankkimista puoltaa tarjoukset objektiiveista. Tähän mennessä olen käyttänyt lähes pelkästään primeja, mutta tuo 12-40mm olisi varmaan omiin tarpeisiin hyvä yleislasi. Lisäksi hankittavaksi tulisi joko 60mm tai 75mm. Jos suurimmat erot M1 ja M10 välillä tuli mainittua edellisissä puheenvuoroissa, niin hintaeron hyväksyminen käy hankalaksi.
Täytyy katsoa nuo ppotkan videoklipit ja pohtia Olympuksen video-ominaisuuksia.
Kiitokset hienosta ketjusta ja hyvää joulua kaikille!
-
Kysymys koskien olympus om-d e-m 1:tä
Onko olympus om-d e-m 1:ssä mahdollista käyttää äänetöntä suljinta? Löysin netistä ristiriitaista tietoa, että tämä olisi firmwaren jälkeen mahdollista?
-
Re: Kysymys koskien olympus om-d e-m 1:tä
E-M1:ssä on kyllä elektroninen first curtain, mutta sulkimesta ei silti tule äänetöntä. Olympuksen toteutuksessa mekaaninen suljin avautuu ja sulkeutuu normaalisti riippumatta siitä onko elektroninen first curtain käytössä vai ei. E-M1:n suljin on mielestäni aika hiljainen joka tapauksessa.anttihyvä kirjoitti:Onko olympus om-d e-m 1:ssä mahdollista käyttää äänetöntä suljinta? Löysin netistä ristiriitaista tietoa, että tämä olisi firmwaren jälkeen mahdollista?
-
Yhteen sopivuus lumixin linssien kanssa?
Onko kokemuksia lumixin pancake 20mm linssistä Olympuksen kanssa ja onko ollut mitään ongelmia?
-
Terve,
Onkos kenelläkään tietoa tämän E-M1 rungon kennon puhdistuksesta?
Kävi eilen ulkona kuvatessa jonkinlainen kämmi objektiivia vaihtaessa, että kennolle pääsi pari pientä pisaraa vettä ja nyt nämä pisarat ovat kuvissa tummina läikkinä jo aukolla f/3.5.
Internet tarjoaa ristiriitaista tietoa uskaltaako kennoon koskea itse vai ei, tosin tämä tieto on saatavilla vain E-M5 rungolle. Osa sanoo, että voi puhdistaa normaalista swabilla ja sopivalla tökötillä, osa sanoo että itse ei missään nimessä saa kennoon koskea kuvanvakaimen takia.
Asiaa kerkesin jo Olympukselta kysymään, mutta saattaa olla, että vastaus menee ensi vuodelle.
Tietysti, jos joku osaa sanoa Jyvässeudulla henkilön, joka tämän operaation voi ja osaa tehdä, niin voisi jakaa tiedon joko minulle privaatisti tai tänne yleisesti.
Kiitos.
Onkos kenelläkään tietoa tämän E-M1 rungon kennon puhdistuksesta?
Kävi eilen ulkona kuvatessa jonkinlainen kämmi objektiivia vaihtaessa, että kennolle pääsi pari pientä pisaraa vettä ja nyt nämä pisarat ovat kuvissa tummina läikkinä jo aukolla f/3.5.
Internet tarjoaa ristiriitaista tietoa uskaltaako kennoon koskea itse vai ei, tosin tämä tieto on saatavilla vain E-M5 rungolle. Osa sanoo, että voi puhdistaa normaalista swabilla ja sopivalla tökötillä, osa sanoo että itse ei missään nimessä saa kennoon koskea kuvanvakaimen takia.
Asiaa kerkesin jo Olympukselta kysymään, mutta saattaa olla, että vastaus menee ensi vuodelle.
Tietysti, jos joku osaa sanoa Jyvässeudulla henkilön, joka tämän operaation voi ja osaa tehdä, niin voisi jakaa tiedon joko minulle privaatisti tai tänne yleisesti.
Kiitos.
-
Re: Yhteen sopivuus lumixin linssien kanssa?
Ei ole kokemusta tuosta 20mm linssistä, mutta mulla oli joskus Pana-Leica 25mm f/1.4, ja se toimi sekä E-M1 että E-M10 kanssa ihan moitteetta. Kaiken lukemani perusteella tuo 20mm on erinomainen linssi, joten kuvalaadun suhteen ei ainakaan pitäisi olla huolia. Polttoväli on juuri passeli että tuolla voisi korvata Olyn 17mm ja 25mm linssit.anttihyvä kirjoitti:Onko kokemuksia lumixin pancake 20mm linssistä Olympuksen kanssa ja onko ollut mitään ongelmia?
Ainoa pieni ongelma oli se, että valikoista piti kytkeä flicker reduction kokonaan pois päältä, muuten linssin himmennin alkoi pitää meteliä. Tämä johtuu siitä, että kyseisessä Pana-Leicassa on hyvin äänekäs himmennin, ja kun flicker reduction on päällä, linssi säätää jatkuvasti himmentimen asentoa oikean valotuksen mukaan. Normaalistihan himmennin on täysin auki kunnes suljin laukaistaan, jolloin himmentimen ääni sulautuu osaksi laukaisuääntä eikä siksi häiritse.
Olen kuullut että myös tuossa 20mm Panassa on melko äänekäs himmennin, joten todennäköisesti sama ongelma ilmenee jossain määrin myös sen linssin kanssa. Flicker reduction ei ole tarpeen muuta kuin videokuvauksessa, joten still-kuvauksessa sen voi huolettaa kytkeä pois päältä. Defaulttina se taitaa olla Auto-asennossa, Suomessahan se kannattaa laittaa 50Hz-asentoon jos sitä meinaa käyttää.
-
Re: Yhteen sopivuus lumixin linssien kanssa?
[EDIT] Äh, vastasin vahingossa omaan viestiin, eikö täällä voi tuhota viestejä lainkaan?
-
OM-D E-M1 tarjoukset
OM-D E-M1 kamera on nyt hyvässä alessa erilaisten linssi vaihtoehtojen kera + akkukahva. Onko tietoa mitä on tulossa alen jälkeen? Onko uusi malli tulossa vuoden vaihteen jälkeen ja nyt myydään varastoja tyhjäksi vai mistä on kysymys? Mietin kannattaako tarttua tarjoukseen vai odotella vielä uutta mallia ja sitä kautta hinnan tippumista lisää.
-
-
Mikä on ero?
Mikä on suurin ero E-M5 ja E-M1 runkojen välillä? Hintaero on ainakin huokea. Jos katsoo pelkkää hintaa on E-M5 varmaankin hinta/laatu suhteessa kannattavampi ostos. Toisaalta kun kävin liikkeessä kameroita katsomassa tuntui E-M1 käteen paljon sopivammalta.
-
Re: Mikä on ero?
Tätä asiaa on tässäkin säikeessä puitu, mutta kertauksena E-M1 voittaa E-M5 seuraavissa ominaisuuksissa, mutta häviää hinnassa ja koossa:anttihyvä kirjoitti:Mikä on suurin ero E-M5 ja E-M1 runkojen välillä? Hintaero on ainakin huokea. Jos katsoo pelkkää hintaa on E-M5 varmaankin hinta/laatu suhteessa kannattavampi ostos. Toisaalta kun kävin liikkeessä kameroita katsomassa tuntui E-M1 käteen paljon sopivammalta.
- Parempi ergonomia etenkin suurempien linssien kanssa
- Parempi etsin (tarkempi, suurempi, nopeampi)
- Hieman kehittyneempi tarkennus (hybridi, kontrasti+vaihetarkennus)
- Parempi LCD-näyttö (suurempi tarkkuus)
- Wifi
- Maksimi suljinnopeus 1/8000 vs 1/4000
- Suurempi sarjakuvausnopeus 10fps vs 9fps
Sitten on vielä E-M10, joka voittaa E-M5 seuraavissa:
- Parempi etsin (suurempi)
- Parempi LCD-näyttö (suurempi tarkkuus)
- Wifi
- Sisäänrakennettu salama
Toisaalta E-M5 voittaa E-M10 seuraavissa:
- Sääsuojattu
- Parempi akunkesto
- Mahdollisuus kiinnittää akkukahva
- 5-akselinen vakain, voi olla joissain tilanteissa aavistuksen parempi kuin E-M10 3-akselinen
- Suurempi sarjakuvausnopeus 9fps vs 8fps
- Liitin ulkoiselle mikrofonille
-
- Viesti:
"Alet" näyttää olevan määräaikainen (loppuu vuodenvaihteessako?) objektiivikampanja, jossa kiinteäobjektiivisia saa noin 50% alennuksella kimpassa E-M1:n kanssa. Plus HLD-7 on heitetty rungon ja 12-40mm pakettiin.Humminbird kirjoitti:E-M5:lle on tulossa seuraaja, mutta E-M1:lle ei varmaankaan vuoteen. Uskoisin että alet ovat seurausta kilpailun kiristymisestä ja onhan malli "jo" yli vuoden vanha.
-
Sama täällä, kun sattuu olemaan useampi tuon lajin objektiivia. Esimerkiksi 50-200/2.8-3.5 on oikein käyttökelpoinen.pndragon kirjoitti:Itselle oli tärkeä ominaisuus E-M1:ssä vaihetarkennus vanhoille 4/3 linsseille, mikä teki niistä hyvinkin käyttökelpoisia ja halpoja vaihtoehtoja uusille m43 linsseille.
-
Onko tuo M1 kuinka kestävä, noin fyysisesti?
Itse viime kesänä myin pois kaikki croppi-nikonit ja siirryin OM-D leiriin. Ja nyt sitten puolen vuoden käytöllä M10-mallista hajosi suljin, nyt kamera on takuuhuollossa.
Mutta käytin Nikoneita yli 20 vuotta, ja tänä aikana ainoastaan yksi runko hajosi, koska se tippui autonkatolta asfaltille.
Kuvauksellisesti olen ollut tyytyväinen Olympukseen. Kuvan laatu on ihan riittävä, etsin oikein hyvä ja mukavan kevyt kantaa. Mutta joku särö tuosta suljinvauriosta alitajuntaan varmaankin tuli, koska olen saanut itseni kiinni liian monta kertaa Canonin tai Nikonin tarjouksia lukemasta. Huolestuttavaa. :)
Itse viime kesänä myin pois kaikki croppi-nikonit ja siirryin OM-D leiriin. Ja nyt sitten puolen vuoden käytöllä M10-mallista hajosi suljin, nyt kamera on takuuhuollossa.
Mutta käytin Nikoneita yli 20 vuotta, ja tänä aikana ainoastaan yksi runko hajosi, koska se tippui autonkatolta asfaltille.
Kuvauksellisesti olen ollut tyytyväinen Olympukseen. Kuvan laatu on ihan riittävä, etsin oikein hyvä ja mukavan kevyt kantaa. Mutta joku särö tuosta suljinvauriosta alitajuntaan varmaankin tuli, koska olen saanut itseni kiinni liian monta kertaa Canonin tai Nikonin tarjouksia lukemasta. Huolestuttavaa. :)
-
- Viesti:
Jotenkin E-M1 :ssä hämäsi äänekäs klonksahdus mikä kuului kamerasta kun se heräsi kuvausvalmiuteen mutta eikait se vielä mitään tarkoita.Ohiampuja kirjoitti:Onko tuo M1 kuinka kestävä, noin fyysisesti?
Kun runko on pieni, niin rakenteet on myös melko heppoisia. Akkukahvaa käyttävänä harmitti ainainen kahvan irroitteleminen rungossa olevaa akkua vaihtaessa. Loppuajan kuvasinkin vain yhdellä akulla kerrallaan, käyhän se niinkin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Outo tapa. Useammalla akulla käyttäisin aina vain kahvan akkua ja antaisin rungon akun olla varalla. Kesken kahvan akun vaihtoakin voisi kuvata, jos tarve vaatii. Vasta reissun päälle akkujen latautus ja kierrätys kahvasta runkoon, jos jaksaa. Vara-akun ollessa mukana ei rungon akku pääse juurikaan kulumaan.Hannu KH kirjoitti:Akkukahvaa käyttävänä harmitti ainainen kahvan irroitteleminen rungossa olevaa akkua vaihtaessa. Loppuajan kuvasinkin vain yhdellä akulla kerrallaan, käyhän se niinkin.
-
- Viesti:
Nimen omaan näin. Rungon akkua ei tarvitse käytännössä koskaan vaihtaa, koska se on syöttämässä virtaa vain sen ajan että pääsee vaihtamaan kahvaan uuden akun.hesee kirjoitti:Outo tapa. Useammalla akulla käyttäisin aina vain kahvan akkua ja antaisin rungon akun olla varalla. Kesken kahvan akun vaihtoakin voisi kuvata, jos tarve vaatii. Vasta reissun päälle akkujen latautus ja kierrätys kahvasta runkoon, jos jaksaa. Vara-akun ollessa mukana ei rungon akku pääse juurikaan kulumaan.Hannu KH kirjoitti:Akkukahvaa käyttävänä harmitti ainainen kahvan irroitteleminen rungossa olevaa akkua vaihtaessa. Loppuajan kuvasinkin vain yhdellä akulla kerrallaan, käyhän se niinkin.
-
- Viesti:
Itselläni on ilmeisesti ollut sinun säkän kääntöpuoli. Olen käyttänyt Olympuksen peilittömiä alusta eli vuoden 2009 E-P1:stä alkaen ilman huoltotarpeita. Sinä aikana ne ovat kulkeneet talven pakkasista hiekka-aavikoiden kuumuuteen ja kylmyyteen sekä viidakon kosteuteen. Tosin en ole ollut muidenkaan merkkien käyttäjänä huollon paras asiakas. Tilastollisesti aina joku saa muita heikomman tai vahvemman välineen käsiinsä.Ohiampuja kirjoitti:Onko tuo M1 kuinka kestävä, noin fyysisesti?
Viime runsaan viikon E-M1 (+40-150mm PRO) on roikkunut slingissä vasemmalla kyljellä ja oikeassa ranteessa on heilunut E-P5 pääosin 17-millisen kanssa. On satanut ja paistanut, on ollut Aasian ahdasta suurkaupunkia ja viidakkoa, meren rantaa ja vuorenhuippua, on menty mopolla, taksilla, bussilla... Siinähän nuo ovat toimineet.
E-M1:ssä on magnesiumvalurunko, ja kameran tiivisteet kestävät hyvän aikaa sadetta. Ei tietenkään loputtomiin. Vasarana käyttöä kestää tuskin pitkään, mutta en ymmärrä miksi se olisi heppoisempi kuin aiemmin käyttämäni kamerat. En koe, että sitä pitäisi varoa normaalikohtelua enempää. Jos pitäisi, PENit olisivat pettäneet ja jättäneet jo vuosia sitten. Yllä mainittu "klonksahdus" kuuluu vakaajasysteemistä sen herätessä, siinä ei ole mitään outoa. Itse käytän lyhennettyä laukaisuviivettä, jolloin virrat kytkettäessä tulee lisä"lonksahdus" sulkimen aukeamisesta.
Muistan vieläkin miten Ingo Forsberg opetti kuulemaan mitä kaikkea Leican sisällä tapahtuu filminsiirtovivun liikkeen aikaisten naksahdusten aikana. Kameran toiminnan ja ominaisuuksien tunteminen auttaa ymmärtämään kameran toimintaääniäkin....
-
E-M1 ja E-M10 ovat ainakin itselläni kestäneet hienosti. Kymppi on kulkenut auton keskikonsolin lokerossa 50000km ilman suojusta pakkasilla ja helteillä, ei ongelmia. Ykkönen kulki mukana metsällä ja soutuveneessä hihnassa roikkuen ja välillä veneen pohjalla lojuen. Vesiroiskeita ja sadetta sieti ongelmitta. Ykkösen taemmassa säätörullassa oli vikaa pari kuukautta ostamisen jälkeen, takuukorjauksen jälkeen ei ongelmia ja kohta tulee vuosi kuluneeksi korjauksesta.