Olympus pistää lisää höökiä julkaisuihin: SP-570UZ (20xZoom)

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Nappe1

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

mvuori kirjoitti:
hkultala kirjoitti:Ero 1/2.35"n ja 4/3" välillä on aika suuri(pinta-alaltaan n. 8-kertainen)
Niin varmasti on, mutta toisaalta sellaista kennokokoa kuin 4/3" ei ole käytössä missään kamerassa.
oletko nyt aivan varma? :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jupos

Viesti Kirjoittaja jupos »

Niin, liekköhän kellään nyt kokemusta jo kertynyt tuosta 570:stä? Yksi vaihtoehto monien joukossa. Yksi olyn eduksi laskettava asia on tuo zoomin säätörengas. Toimiiko muuten manuaalinen tarkennus myös siitä?

Kertokaa, kertokaa...

T: Edelleen uusi kamera hakusessa...(viimeiset 2 vuotta olen odotellut)
TMac

Viesti Kirjoittaja TMac »

jupos kirjoitti:Niin, liekköhän kellään nyt kokemusta jo kertynyt tuosta 570:stä? Yksi vaihtoehto monien joukossa. Yksi olyn eduksi laskettava asia on tuo zoomin säätörengas. Toimiiko muuten manuaalinen tarkennus myös siitä?

Kertokaa, kertokaa...

T: Edelleen uusi kamera hakusessa...(viimeiset 2 vuotta olen odotellut)
mulle tulee sellainen. kyllä se manuaalinen tarkennus pitäis olla, jostain luin näin.
jupos

Viesti Kirjoittaja jupos »

Onkohan olyn 570:ssä suomenkieliset valikot jos tilaa nettikaupasta? Esim. jos anttilasta tilaa, vai pitääkö ne erikseen ladata?

T: Epätietoinen..
021067

Viesti Kirjoittaja 021067 »

Jokos on kokemuksia 570:stä ?
W_2004

Viesti Kirjoittaja W_2004 »

021067 kirjoitti:Jokos on kokemuksia 570:stä ?
On joo. Zoomi on kerrassaan erinomainen ja kuvanvakaimet toimii hyvin.

Huonona puolena (ja omalla kohdallani ratkaisevana tekijänä on 3:2 kuvasuhteen puuttuminen). Myös kuvan rajaamistoiminto jälkikäteen on selvästi huonompi kuin c7070:ssä. Rajattavan alueen kokoa ei voi vapaasti valita vaan kamera antaa muutaman vaihtoehdon. Rajauksen sijainnin saa sentäs vapaasti valita.

Zoomirengas on hieman hankala käyttää, mut uusin firmis ehkä auttaisi siihen.

Pitkään taistelin suljinnopeuden saamiseksi 1/2000 arvoon. Lopulta selvisi, että aukon koko tulee olla f7-f8 ennen kuin se sen sallii.

Ensituntumalta käyttöä on yritetty rajoittaa liikaa. Eli yritetty ehkä liian kärkkäästi estää epäonnistuneiden kuvien ottaminen. Sen sijaan että kuvaaja oppisi virheistään.

Ja ehkä kuitenkin pitäisin ennemmin perinteisen zoomisäädön.

Vanhan c7070:n akku on edelleen iskussa ja samaa olisin toivonut tähän. Nyt pitää erikseen mennä ostaan akut ja laturi.

Tää lähtee takaisin liikkeeseen. Pysyttelen vanhassa c7070:ssa. On se vaan niin hyvä.

edit: Sen verran tuo zoomi ja vakaimet polttelee, että menin sit tilaamaan 560:n. Siinä saa sentäs 3:2 kuvia ja zoomisäätö on perinteisellä namiskalla.
tarex2000

Viesti Kirjoittaja tarex2000 »

Minä ostin n. kuukausi sitten SP-570 UZ kameran. Minun ensimmäinen digikamera. (Nokian N90 kännykällä, olen tähän saakka pärjännyt). Minulla on valokuvauskokemusta 1970 luvulta lähtien. Aloitin Edixa Reflex kameralla ja käsivalotusmittarilla . (Jotain 50 lukua Edixa ja vielä minulla)

Olen ollut tyytyväinen Olympukseen . Se on ns. monikäyttökamera.
Salaman kenkä on plussaa, vaikka kamera kaiketi tukee radiolaukaisua lisäsalamoissa. Kuvanvakain toimii hienosti täydellä zoomilla käsivaralta. Se digizoomi on minusta turha, enkä ota sitä koskaan käyttöön . Telelisäke TCON-17 sen sijaan vaikuttaa kiinnostavalta. Sopiiko se suoraan minun kameraan ? JPEG kuvat ovat parhaimmalla asetuksella keskimäärin neljämegaisia . Raw kuvat 14,4 Mt. Toivottavasti ohjelmapäivityksissä tulisi vielä vähemmän pakattu JPEG. Noin 6-7 Mt olisi passeli.

Olympukselta on juuri julkaistu SP-565 UZ . Se on kai riisuttu malli 570 kamerasta. Kuvissa näyttää samanlaiselta kuin 560. Jota myös harkitsin.
mam

Viesti Kirjoittaja mam »

joo, tuo on helppo pitää aina mukna. mulla sp-510+tcon-17 aina matkassa, muistokuviin kuvanlaatu mulle riittävä. tcon-17 auttaa tarkennuksessa telepäässä huomattavasti. en tiedä miten se tossa sun kamerassa toimii.
en käytä automaatti asetuksia tai modeja. olen tallentanut omat asetukset eri tielanteita vartan tallenuspaikkoihin. kannattaa opetella kameran rajoitukset niin saa parempia kuvia.
Synapse

Viesti Kirjoittaja Synapse »

Vanhastaan löytyy likemmäs kuusi vuotta vanha Olympuksen C-5050, jonka nyt ainakin toistaiseksi pikkusisko vei mukanaan, kun lähti opiskelemaan toiselle puolen suomea. Lupasi kyllä tuoda muutaman viikon (tai kuukauden) kuluttua takaisin. Nyt sitten kärvistellään N95:n kameran varassa.
Mielessä on käynyt, että jokohan sitä olisi aika ostaa uusi kamera, kun ne ei tunnu maksavan mitään nykyään.
Tuo Olympuksen uusi SP-565 kiinnostaisi kovin, onko jollakulla jo kokemuksia? Ilmeisesti melkein sama, kuin SP-570, mutta löytyykö muita eroja, kuin että tuohon 565:seen käy vissiin SD-kortit XD-korttien lisäksi? Onko tuossa optinen kuvanvakain?
Pikseleitä ainakin löytyisi kaksi kertaa nykyisen kameran verran ja zoomia yli kuusinkertaisesti. Ja vaan 350euron paikkeilla saksassa
EDIT: Katselin että computerunverse.netistä saisi tuollaiseen 370EUR posteineen ja siitä viisi euroa pois syntymäpäiväalennuskupongilla. Olisi kyllä hiton halpa ominaisuuksiin nähden. Vertailun vuoksi, tuon C-5050:n hinta jouluna -02 suomessa oli 1000EUR, josta sain tingittyä satasen pois.

EDIT: Jes, sainpahan tuon vihdoin ja viimein, noin kuukauden odottelun jälkeen. Ensituntuma vanhaan kameraan verrattuna on, että tämä on paljon heppoisempi, kun runko on muovia, vanhassa oli metallirunko. Näkyyhän tuo tietysti hinnassa, metallirunko maksaisi enemmän.
Ainakin näin alkuun, tämä uusi ei sovi käteen mielestäni ihan yhtä hyvin, tuossa vasemmassa reunassa on niin vähän tartuntapinta-alaa, mutta pokkareihin verratuna tietysti ote on hyvä. Alun perusteella taattua Olympuslaatua, pistetään myöhemmin lisää kokemuksia.
Olympus Camedia C-5050 Zoom
tiina.la

Viesti Kirjoittaja tiina.la »

Kestääkö 570 kamera kylmää hyvin? (talvella kuvaisi ulkona) Ja minkä kokoinen suodin sopii siihen?
Olympus SP-570 uz
tiina.la

Viesti Kirjoittaja tiina.la »

Kestääkö 570 kamera kylmää hyvin? (talvella kuvaisi ulkona) Ja minkä kokoinen suodin sopii siihen?
Olympus SP-570 uz
rhai

Viesti Kirjoittaja rhai »

tiina.la kirjoitti:Kestääkö 570 kamera kylmää hyvin? (talvella kuvaisi ulkona) Ja minkä kokoinen suodin sopii siihen?
Eiköhän tuolla pärjää ulkona siinä missä muillakin kameroilla.

Suodinta kameraan ei saa suoraan kiinni, vaan siihen tarvitaan Olympus CLA-10 sovitin. Ja muistaakseni tuon sovittimen kanssa tarttee zoomata jonkin verran, että pääsee eroon kuvan mustista reunoista. Sovitinta käytettäneenkin pääasiassa telelisäkkeen TCON-17 kanssa. Sitä minkä kokoinen suodin tuon sovittimen päähän käy, en nyt muista, mutta kaipa se tieto googlaamalla löytyy.

Jos et vielä omista kyseistä kameraa, niin suosittelisin melkeinpä ostamaan jonkin järjestelmäkamerapaketin. Niiden hinnatkin näkyvät olevan jo 299 alkaen. Itselläni on ollut keväästä asti SP-570 mutta kovin vähäiselle käytölle se on jäänyt. Kuvan laadussa ei ole valittamista kirkkaina päivinä mutta järkkäriä on paljon mukavampi käyttää. Ja toisaalta jos tarvitsee helposti mukana kannettavan kameran, niin pokkari on siihen sopivampi. SP-570 kun ei taskuun mahdu. Mutta tietenkin jos haluat kuvata joko hyvin kaukana olevia kohteita ja/tai hyvin lähellä olevia kohteita, niin siihen Olympus SP-570 on mainio kamera.
Vastaa Viestiin