Saakohan uutta Lightroomia enää kertaostoksena vai onko nykyään ainoa mahdollisuus ostaa kuukausittain maksettava lisenssi?Humminbird kirjoitti:Versio 6 julkaistaan viikon päästä, voi olla että joudut päivittämään siihen.Anie Mist kirjoitti:Kamerassa ei mitään vikaa, sillä on kaikilta osin kerrassaan ilo kuvata! Mutta Lightroomiin voisi pikkuhiljaa tulla tuki mk2:n RAW-tiedostoille...
OM-D E-M5 Mk2
-
-
Lightroomin saa edelleen erillislisenssillä, ei tarvitse sitoutua kuukausimaksuun. Lightroomin edellisten versioiden omistajille uusi versio maksaa puolet hinnasta, eli tulee olemaan jossain 80 euron tietämillä.Anie Mist kirjoitti:Saakohan uutta Lightroomia enää kertaostoksena vai onko nykyään ainoa mahdollisuus ostaa kuukausittain maksettava lisenssi?Humminbird kirjoitti:Versio 6 julkaistaan viikon päästä, voi olla että joudut päivittämään siihen.Anie Mist kirjoitti:Kamerassa ei mitään vikaa, sillä on kaikilta osin kerrassaan ilo kuvata! Mutta Lightroomiin voisi pikkuhiljaa tulla tuki mk2:n RAW-tiedostoille...
-
- Viesti:
Viime torstaina on julkaistu Adobe DNG Converter 8.8, joka sisältää tuen myös E-M5 mk2:lle. Tukee myös HR fileitä, pikselit ovat DNG:ssä myös ihan perinteisellä CFA patternilla.Humminbird kirjoitti:Versio 6 julkaistaan viikon päästä, voi olla että joudut päivittämään siihen.Anie Mist kirjoitti:Kamerassa ei mitään vikaa, sillä on kaikilta osin kerrassaan ilo kuvata! Mutta Lightroomiin voisi pikkuhiljaa tulla tuki mk2:n RAW-tiedostoille...
-
Live composite
Tämä live composite feature on kyllä aika luksusta. Tämä oli toinen yritys kuvata star traileja ja ihan kohtuullisesti onnistui. Tuo kamera tekee tämän kyllä todella helpoksi kun ei kirveelläkään ylivalota mitään.
SOOC
Original:
http://tuomasgustafsson.smugmug.com/Pho ... 281%29.jpg
SOOC
Original:
http://tuomasgustafsson.smugmug.com/Pho ... 281%29.jpg
-
E-M5 mark II:n myötä olen ensimmäistä kertaa kuvannut kameralla myös vähän videota enkä pelkästään valokuvannut. Mutta videoidessa c-af on käytännössä käyttökelvoton, se vaan sahaa edestakaisin. Kerta-af taas tarkentaa, mutta eihän sitä taas voi käyttää liikkuvaan kuvaamiseen. Missä vika? Tai ehkä en vaan osaa? Olen nyt "ohittanut" ongelman painamalla näytöltä sormella haluttuun tarkennuskohtaan, mutta pitäisi kai c-af:n toimia videoidessa myös ilman kosketusnäyttöäkin... Tosiaan, olen ihan amatööri näissä videojutuissa niin ehkä teen jotain oleellisesti väärin?!
-
Itsekin olen aivan totaalinen tumpelo videokuvauksessa, ja sama havainto E-M1 ja E-M10. Asiaa sen paremmin tuntematta arvelisin että ongelma liittyy kontrastitarkennukseen, se kun ei tiedä liikkuuko kohde lähemmäs vai kauemmas joten se joutuu arvaamaan mihin suuntaan tarkennusta pitää siirtää. E-M1:ssä on myös vaihetarkennus, mutta se toimii vain C-AF + Track -tilassa, joten ei käsittääkseni auta videossa mitenkään (korjatkoon joku jos olen väärässä).Anie Mist kirjoitti:E-M5 mark II:n myötä olen ensimmäistä kertaa kuvannut kameralla myös vähän videota enkä pelkästään valokuvannut. Mutta videoidessa c-af on käytännössä käyttökelvoton, se vaan sahaa edestakaisin. Kerta-af taas tarkentaa, mutta eihän sitä taas voi käyttää liikkuvaan kuvaamiseen. Missä vika? Tai ehkä en vaan osaa? Olen nyt "ohittanut" ongelman painamalla näytöltä sormella haluttuun tarkennuskohtaan, mutta pitäisi kai c-af:n toimia videoidessa myös ilman kosketusnäyttöäkin... Tosiaan, olen ihan amatööri näissä videojutuissa niin ehkä teen jotain oleellisesti väärin?!
Kannattaa kokeilla muuttaa C-AF Lock -asetuksen arvoja, se asetus määrittää kuinka tiukasti tarkennus pyrkii pysymään kohteessa sen liikkuessa. Jos se on off-asetuksella, niin silloin tarkennus sahaa todella herkästi. Normal-asetus tuntuu itselle parhaalta still-kuvauksessa, videokuvauksessa voisi varmaan kokeilla high-asetusta.
Sellainen huomautus vielä, että muistaakseni videotilassa shutter releasin painaminen taisi pakottaa kameran etsimään uutta tarkennuspistettä. Eli kannattaa katsoa ettet erehdyksessä paina sitä, esim. jos sinulla on vaikkapa akkukahva kiinni eikä näppislukko ole päällä.
-
Palaan vielä tähän asiaan. Uteliaisuuttani lähdin kokeilemaan erilaisia asetuksia. Parhaiten toimi se, kun valitsin tarkennusalueeksi koko ruudun (eli kaikki tarkennuspisteet aktiivisina) ja tarkennusmoodiksi C-AF. Sahausta ei ilmennyt ja tuntui toimivan muutenkin sutjakkaasti. Kannattaa kokeilla tällä tapaa.Anie Mist kirjoitti:E-M5 mark II:n myötä olen ensimmäistä kertaa kuvannut kameralla myös vähän videota enkä pelkästään valokuvannut. Mutta videoidessa c-af on käytännössä käyttökelvoton, se vaan sahaa edestakaisin. Kerta-af taas tarkentaa, mutta eihän sitä taas voi käyttää liikkuvaan kuvaamiseen. Missä vika? Tai ehkä en vaan osaa? Olen nyt "ohittanut" ongelman painamalla näytöltä sormella haluttuun tarkennuskohtaan, mutta pitäisi kai c-af:n toimia videoidessa myös ilman kosketusnäyttöäkin... Tosiaan, olen ihan amatööri näissä videojutuissa niin ehkä teen jotain oleellisesti väärin?!
-
Nyt on tullut reilu puoli vuotta kuvattua markku kakkosella. Edelleen loistava peli. Olen myös saanut hankituksi loistavien prime-linssien seuraksi hieman PRO-tason lasia: 7-14mm/2.8, 12-40mm/2.8 ja 8mm/1.8 fisheye. Josta pääsenkin pointtiini: kyseessä on melkeinpä kaksi kameraa - kahva ja "iso" PRO-zoomi kiinni, niin kyseessä on loisteliaalla kuvausergonomialla varustettu lähes kaikenlaiseen käyttöön soveltuva vehje. Sitten kun ottaa kahvan pois ja laittaa pienen primen nokalle, on kyseessä todella pieni ja huomaamaton kapistus. Mainiota!
-
Rannehihna tai vastaava
Aijemmin täyskennossa käytin kämmenhihnaa, joka on aivan mahtava keksintö, niin mikä olisi korvaava tuote olympukseen?
-
- Viesti:
Re: Rannehihna tai vastaava
Muistelisin että tämmönen tuli mukana kun ostin akkukahvan E-M5 ykkösversioon? Muistanko ihan väärin ja tuleeko kakkosversiossa sama tavara messissä?vitsku kirjoitti:Aijemmin täyskennossa käytin kämmenhihnaa, joka on aivan mahtava keksintö, niin mikä olisi korvaava tuote olympukseen?
-
Re: Rannehihna tai vastaava
Okay, toki akkukahva jäi hommaamatta, ainakin toistaiseksi.Ville^K kirjoitti:Muistelisin että tämmönen tuli mukana kun ostin akkukahvan E-M5 ykkösversioon? Muistanko ihan väärin ja tuleeko kakkosversiossa sama tavara messissä?vitsku kirjoitti:Aijemmin täyskennossa käytin kämmenhihnaa, joka on aivan mahtava keksintö, niin mikä olisi korvaava tuote olympukseen?
Otetta parantaan tilasin ECG-2 kahvan, arca-kiskot oli myyntivaltti.
-
Vähän kulman takaa tuli ettei Lightroom 5 toiminu tän kanssa, kun en älynny ees tutkailla moista mutta 6 näyttää toimivan kun latasin 30 pv:n kokeilu version.
No sitten kysymys. Toimiiko molemmat versiot Lightroon 6:sta
OM-D E-M5 MKII:n kanssa? Siis CC ja Stadalone
Nykyään kun on 5:sta Standalone ja se käsitääkseni häviää olemasta jos buuttaan koneen niin että se ohjelma poistuu, mikä alkaa oleen ajankohtaista kohta kolme vuotta vanhassa koneessa.
-Vitsku
No sitten kysymys. Toimiiko molemmat versiot Lightroon 6:sta
OM-D E-M5 MKII:n kanssa? Siis CC ja Stadalone
Nykyään kun on 5:sta Standalone ja se käsitääkseni häviää olemasta jos buuttaan koneen niin että se ohjelma poistuu, mikä alkaa oleen ajankohtaista kohta kolme vuotta vanhassa koneessa.
-Vitsku
-
Uutena Olympus OM-D E-M5 kameran omistajana olen törmännyt ongelmaan Ligthroomissa jossa en ole huomannut Olympuksen linssiprofiilia. Onko linssit jollain toisella nimellä vai missä tökkää kun en huomaa sellaista. Muuten kamera tuntuu oudolta Canonin jälkeen, kohinaa on kuvissa reilusti enemmän ainakin auto isolla kuvatessa.
-
Erillisiä linssiprofiileja ei ole, ne sisältyvät RAW-fileen.Auliss kirjoitti:Uutena Olympus OM-D E-M5 kameran omistajana olen törmännyt ongelmaan Ligthroomissa jossa en ole huomannut Olympuksen linssiprofiilia. Onko linssit jollain toisella nimellä vai missä tökkää kun en huomaa sellaista. Muuten kamera tuntuu oudolta Canonin jälkeen, kohinaa on kuvissa reilusti enemmän ainakin auto isolla kuvatessa.
-
Kävin testaamassa E-M5 Mark kakkosen videomeininkejä Gisgesin lanseerausbileissä:
https://www.youtube.com/watch?v=mEQolW6PTks
Koska oli hämärää ja mulla oli vaan kittilinssi, täyty iso pitää koko ajan joko maksimissa tai tosi lähellä sitä. Jopa maksimi-isolla 6400 yksityiskohdatkin säily ihan hyvin, vaikka kohinaa alko luonnollisesti jo näkyä.
Verrattuna mulla pitkään käytössä olleeseen Canon 60D:hen kuvanlaatu on kyllä huomattavasti parempaa, mikä nyt ei sinänsä oo hirveen yllättävää, kun kameroilla on 4 vuotta ikäeroa. Kamera pysy myös yllättävän hyvin kädessä, vaikka olin tottunut Canonin huomattavasti suurempaan runkoon.
https://www.youtube.com/watch?v=mEQolW6PTks
Koska oli hämärää ja mulla oli vaan kittilinssi, täyty iso pitää koko ajan joko maksimissa tai tosi lähellä sitä. Jopa maksimi-isolla 6400 yksityiskohdatkin säily ihan hyvin, vaikka kohinaa alko luonnollisesti jo näkyä.
Verrattuna mulla pitkään käytössä olleeseen Canon 60D:hen kuvanlaatu on kyllä huomattavasti parempaa, mikä nyt ei sinänsä oo hirveen yllättävää, kun kameroilla on 4 vuotta ikäeroa. Kamera pysy myös yllättävän hyvin kädessä, vaikka olin tottunut Canonin huomattavasti suurempaan runkoon.
-
Näpyttelin blogiin vähän fiiliksiä kamerasta
http://blog.madcraft.net/2015/12/fiilik ... kamerasta/
Suurimpana antina ehkä kuvat E-M5 mark kakkosen mikkisisääntulosta, ja siitä, miten sen käyttäminen hankaloittaa näytön kääntelyä.
Suurimpana antina ehkä kuvat E-M5 mark kakkosen mikkisisääntulosta, ja siitä, miten sen käyttäminen hankaloittaa näytön kääntelyä.
-
- Viesti:
m5 II päivitys
Täällä ei taida olla juttua päivittämisestä, koska syksyn jutuista niitä en löytänyt ja keväämmällä päivityksiä ei vielä ollut saatavissa. Nyt olen jo päivittänyt kolme kertaa.
Perusongelma on, että omat asetukset häviävät. Kaikki. Samoin kuvalaskuri nollautuu. Vasta viimeinen pikapäivitys kakkosesta 2.1:een säilytti asetukset. Olin kyllä ehtinyt ne jo kirjoittaa paperille edellisten päivitysten aiheuttaman sekaannuksen jälkeen.
Kuvalaskurin saa jatkumaan. jos kortilla on vanhoja kuvia tai sinne siirtää oikeaan kansioon vanhan kuvan.
Kaikesta huolimatta, hyviä päivityksiä, ne kannattaa ladata.
http://www.olympus-europa.com/site/en/c ... loads.html
Keksin tämän foorumin nyt vasta, vaikka kamerani hankin keväällä ensimmäisten joukossa. Onko täällä jossakin juttua omien asetusten ja funktionäppäinten käytöstä? Vai onko jossakin perusteellisempi Olympus foorumi suomeksi?
Kotimaisella kielellä löysin käyttöohjeen vasta äskettäin:
http://www.olympus.fr/site/rmt/media/co ... UAL_FI.pdf
Perusongelma on, että omat asetukset häviävät. Kaikki. Samoin kuvalaskuri nollautuu. Vasta viimeinen pikapäivitys kakkosesta 2.1:een säilytti asetukset. Olin kyllä ehtinyt ne jo kirjoittaa paperille edellisten päivitysten aiheuttaman sekaannuksen jälkeen.
Kuvalaskurin saa jatkumaan. jos kortilla on vanhoja kuvia tai sinne siirtää oikeaan kansioon vanhan kuvan.
Kaikesta huolimatta, hyviä päivityksiä, ne kannattaa ladata.
http://www.olympus-europa.com/site/en/c ... loads.html
Keksin tämän foorumin nyt vasta, vaikka kamerani hankin keväällä ensimmäisten joukossa. Onko täällä jossakin juttua omien asetusten ja funktionäppäinten käytöstä? Vai onko jossakin perusteellisempi Olympus foorumi suomeksi?
Kotimaisella kielellä löysin käyttöohjeen vasta äskettäin:
http://www.olympus.fr/site/rmt/media/co ... UAL_FI.pdf
-
- Viesti:
Madcraft, ihmettelin että miksi nimi soittaa jotain kelloja. Voisitte tehdä kappaleen roskiin tapetusta harakasta.keppie kirjoitti:Näpyttelin blogiin vähän fiiliksiä kamerasta