Olympus OM-D E-M1 Mark II
-
Monipuolista keskustelua. Varmaan taas oikein käänteentekevä kamera toi uusi EM-1 ll, kuten oli myös edeltäjänsä ja EM-5 aikanaan. Käyttäjät maksavat kaikki nämä mallikikkailut ja lähettiläiden matkat ja kalustot, samatenkuin hype bloggaajien tienistit. Tässä Olympus on erityisen taitava.
Jos vakavammin kuvaa monenlaisissa olosuhteissa, ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa kameraksi ja järjestelmäksi. Toisen merkin nimi alkaa C:llä ja toisen N:llä. Jokainen tietää tämän: on akkukestoa, pakkaskestävyyttä, tarkennus pelaa just niin kuin pitääkin, on korkean iso:n sietoa, on dynamiikkaa, on huippuhuolto, nopea ja myös korvaavan laitteen saatavuus, on huippuluokan käyttöoptiikat, on hyvä vaihtoarvo ja kysyntä vaihtolaitteella. Kaikki on niin kuin ammattitasolla pitääkin.
Ei kukaan omalla riskillä ja rahalla ammatikseen kuvaava ala pelleilemään Olympuksen tai muiden peilittömien kanssa. Jos joku muuta väittää, on joko myynninedistämispuolella tai turisti.
Jos vakavammin kuvaa monenlaisissa olosuhteissa, ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa kameraksi ja järjestelmäksi. Toisen merkin nimi alkaa C:llä ja toisen N:llä. Jokainen tietää tämän: on akkukestoa, pakkaskestävyyttä, tarkennus pelaa just niin kuin pitääkin, on korkean iso:n sietoa, on dynamiikkaa, on huippuhuolto, nopea ja myös korvaavan laitteen saatavuus, on huippuluokan käyttöoptiikat, on hyvä vaihtoarvo ja kysyntä vaihtolaitteella. Kaikki on niin kuin ammattitasolla pitääkin.
Ei kukaan omalla riskillä ja rahalla ammatikseen kuvaava ala pelleilemään Olympuksen tai muiden peilittömien kanssa. Jos joku muuta väittää, on joko myynninedistämispuolella tai turisti.
-
Kommentoit väärälle foorumille. Siirry sinne C ja N foorumille please.mjuhani kirjoitti:Monipuolista keskustelua. Varmaan taas oikein käänteentekevä kamera toi uusi EM-1 ll, kuten oli myös edeltäjänsä ja EM-5 aikanaan. Käyttäjät maksavat kaikki nämä mallikikkailut ja lähettiläiden matkat ja kalustot, samatenkuin hype bloggaajien tienistit. Tässä Olympus on erityisen taitava.
Kuvat ratkaisevat ei kalusto tai pikselipiipitys. Ei edes mielen viereeni välähtäisi ajatus mennä kommentoimaan noin älyttömiä aivopieruja C tai N palsoille. Mitä tuolla voitat? Jokainen tekee valintansa käyttötarpeensa ja lompakkonsa mukaan, eikä sen mukaan että joku tulee toiselle palstalle paukuttelemaan henkseleitään, muka omien ainutlaatuisten oikeiden valintojensa puolesta.
Katso edes uteliaisuuttasi nuo kolme linkittämääni esitystä, joissa on mukana vähintään 100 kuvaa mitkä eivät olisi onnistuneet kuin käyttämälläni tekniikalla.
Annetaan poikain hakea terapiaa; sehän on hienoa jos voijaan olla avuksi...
Miullakii on kyllä omakohtasta kokemusta sekä Canonista että Nikonista, ja miun mielestä miun molemmat Olympukset (E-M1 ja Pen E-PL6) hakkaa mennen tullen sekä Canonin että Nikonin kaikessa.
Se Canon on AE1 Program eli melkein ammattijärkkäri, peilit ja kaikki. Ostin sen talvella 1980, tuolla se on kaapissa vieläkin. Ja tuo kokeilemani Nikon on vain muutaman vuoden vanha, vaimon käytössä vieläkin oleva Coolpix3100...
Vieras1
Miullakii on kyllä omakohtasta kokemusta sekä Canonista että Nikonista, ja miun mielestä miun molemmat Olympukset (E-M1 ja Pen E-PL6) hakkaa mennen tullen sekä Canonin että Nikonin kaikessa.
Se Canon on AE1 Program eli melkein ammattijärkkäri, peilit ja kaikki. Ostin sen talvella 1980, tuolla se on kaapissa vieläkin. Ja tuo kokeilemani Nikon on vain muutaman vuoden vanha, vaimon käytössä vieläkin oleva Coolpix3100...
Vieras1
-
Täytyy kyllä sanoa ettei tuota Olympuksen hinnoittelua pysty ymmärtämään. Sarjakuvauksesta pitäisi noin paljon ekstraa maksaa, kun samalla kuvanlaatu luokkaa välttävä. Se mitä olen noita high ISO sampleja nähnyt niin mitään detaljejahan siellä ei oo jäljellä yhtään kun ne kohtinat on poistettu. Lisäksi lueskelin tänään että sama tehdään raakakuville.
-
Niinpä. Onkohan noita ominaisuuksia tosiaankaan niin paljoa, että vanhaan malliin verrattuna nelinkertainen hinta olisi perusteltavissa.... https://photographylife.com/postcards-f ... ore-135725
-
Kyllä kameroissa toki tehdään jo kennon tasolla kohinanpoistoa erilaisilla piiristöillä, ks. alla Sonyn esitys, sivu 4.sasi kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa ettei tuota Olympuksen hinnoittelua pysty ymmärtämään. Sarjakuvauksesta pitäisi noin paljon ekstraa maksaa, kun samalla kuvanlaatu luokkaa välttävä. Se mitä olen noita high ISO sampleja nähnyt niin mitään detaljejahan siellä ei oo jäljellä yhtään kun ne kohtinat on poistettu. Lisäksi lueskelin tänään että sama tehdään raakakuville.
https://pro.sony.com/bbsccms/assets/fil ... 110427.pdf
Tämä ei kuitenkaan ole sama kuin ohjelmallinen kohinanpoisto raakakuvasta, johon ilmeisesti viittaat? Olen useita kymmeniä tuhansia Olyn raakakuvia käsitellyt, ja jos vaikka Lightroomissa laittaa kohinanpoiston nollaan niin niissä kuvissa on hyvinkin pieniä yksityiskohtia selvästi näkyvissä vielä ISO6400. Eli raakakuvaa ei siinä mielessä ole kamerassa menty siloittelemaan. Kohinaakin on toki yllin kyllin, se on sitten käyttäjästä kiinni kuinka paljon sitä haluaa yrittää poistaa.
Ei kaikkea netistä luettua kannata uskoa totena. Edes joku linkki olisi hauska nähdä. Minäkin olen lukenut tänään netistä kaikenlaista.
-
Öö, eikös tänne lähestulkoon totuteena ole postanneet erään lolympuksen työntekijän blogipostauksessa esitetyt asiat, joten en näe tässä eroa. Odotellaan että sä saat sen kameran ja postaat ne rawit, joista voi todeta jotain muuta?Humminbird kirjoitti:Kyllä kameroissa toki tehdään jo kennon tasolla kohinanpoistoa erilaisilla piiristöillä, ks. alla Sonyn esitys, sivu 4.sasi kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa ettei tuota Olympuksen hinnoittelua pysty ymmärtämään. Sarjakuvauksesta pitäisi noin paljon ekstraa maksaa, kun samalla kuvanlaatu luokkaa välttävä. Se mitä olen noita high ISO sampleja nähnyt niin mitään detaljejahan siellä ei oo jäljellä yhtään kun ne kohtinat on poistettu. Lisäksi lueskelin tänään että sama tehdään raakakuville.
https://pro.sony.com/bbsccms/assets/fil ... 110427.pdf
Tämä ei kuitenkaan ole sama kuin ohjelmallinen kohinanpoisto raakakuvasta, johon ilmeisesti viittaat? Olen useita kymmeniä tuhansia Olyn raakakuvia käsitellyt, ja jos vaikka Lightroomissa laittaa kohinanpoiston nollaan niin niissä kuvissa on hyvinkin pieniä yksityiskohtia selvästi näkyvissä vielä ISO6400. Eli raakakuvaa ei siinä mielessä ole kamerassa menty siloittelemaan. Kohinaakin on toki yllin kyllin, se on sitten käyttäjästä kiinni kuinka paljon sitä haluaa yrittää poistaa.
Ei kaikkea netistä luettua kannata uskoa totena. Edes joku linkki olisi hauska nähdä. Minäkin olen lukenut tänään netistä kaikenlaista.
Olen itsekin yli kymmenen tuhatta olympusella otettua rawia käsitellyt. Mitä se tähän liittyy?
Juttu meni niin että joku oli saanut ihan olympuksen työntekijältä vahvistusta sille miten raakakuvaa käpistellään ennen kuin se tallennetaan. Sehän voidaan varmistaa sitten myöhemmin, jollei sulla nyt ole ensikäden tietoa tästä.
-
Imaging Resourcen sivuilta saa RAW:it kukin ladattua ihan itse. RAWtherapee osaa ne avatakin. Minun postaamisiini ei siis tarvitse turvautua.sasi kirjoitti: Öö, eikös tänne lähestulkoon totuteena ole postanneet erään lolympuksen työntekijän blogipostauksessa esitetyt asiat, joten en näe tässä eroa. Odotellaan että sä saat sen kameran ja postaat ne rawit, joista voi todeta jotain muuta?
Liittyy sillä tavalla että tiedän ettei niihin ainakaan nykyisessä E-M1:ssä kohinanpoistoa laiteta samassa mittakaavassa kuin JPEG:iin, ja kuvittelin että siitä naureskelussasi oli kyse. Sitä en sitten tiedä millä muulla tavalla niitä sitten käsitellään, mutta ei ainakaan millään sellaisella mikä selvästi pomppaisi niistä esiin. Ne ovat juuri sen näköisiä kuin tuon kokoisen kennon RAW:eilta sopii odottaakin, eli vähän kehnompia kuin APS-C.Olen itsekin yli kymmenen tuhatta olympusella otettua rawia käsitellyt. Mitä se tähän liittyy?
Tiedän vain sen mitä Imaging Resourcen sivuilta saatavista RAW:eista voi päätellä. Näyttävät käyttäytyvän juuri siten kuin nykyisenkin E-M1:n, eli kohinaa on enempi kuin riittävästi kun mennään ISO3200 ja yli, mutta ainakaan ei voi syyttää siitä että olisi kohinanpoistolla yksityiskohdat sutattu.Juttu meni niin että joku oli saanut ihan olympuksen työntekijältä vahvistusta sille miten raakakuvaa käpistellään ennen kuin se tallennetaan. Sehän voidaan varmistaa sitten myöhemmin, jollei sulla nyt ole ensikäden tietoa tästä.
-
Tein RAWtherapeella kolme eri JPEG:iä, ISO3200, joista ensimmäisessä terävöitys ja kohinanpoisto kokonaan pois päältä, toisessa maltillinen kohinanpoisto ja terävöitys, kolmannessa reilusti kohinanpoistoa. Lisäksi linkki raakakuvaan. Näistä voi kukin itse vetää johtopäätöksiä. Huom, Onedrivessa pitää painaa nappia Näytä alkuperäinen/Show original, että näkee kuvan täydessä koossa tai sitten se pitää ladata koneelle, tuo preview on suttua jos zoomaa.sasi kirjoitti:Itse en jaksa kaivella raweja mistään. Olympukselta tuli lupauksia jotta aps-c:n rinnalle tullaan ja miltei ohi mennään? Onko siitä viitteitä?
https://1drv.ms/i/s!AjXK20k2Y_9igekp7Ifco7jG-SRa2g
https://1drv.ms/i/s!AjXK20k2Y_9igeko-dNfwAbE6BOOwA
https://1drv.ms/i/s!AjXK20k2Y_9igekq3tlcISMe6h7opA
http://www.imaging-resource.com/PRODS/o ... R0.ORF.HTM
Jos nyt analysoidaan ensin tuo kuva mille ei ole tehty mitään terävöitystä ja kohinanpoistoa, niin oma näkemykseni on että värikohinan osalta lupailtu yhden stopin parannus voisi hyvinkin pitää paikkansa, ja tämä on se asia mitä itse pidän tärkeimpänä korkean ISO:n kuvissa. Luminanssikohinaa on edelleen runsaasti ISO3200, väittäisin ettei tässä suhteessa ole tapahtunut kovin suurta parannusta. Yksityiskohdat säilyvät hyvin mutta näyttävät vähän pehmeiltä ilman terävöitystä.
Homma paranee selvästi kun kuvaa hieman terävöitetään ja kohinaa poistetaan maltillisesti. 27" 1080p-ruudulle sovitettuna kohina ei erotu lainkaan. Jopa värit näyttävät säilyvän aika hyvin. Pikselitasolle zoomatessakin kuva näyttää omaan silmääni ihan hyvältä, luminanssikohina on melko hyvin kurissa ja värikohina aika olematonta. Yksityiskohdat säilyvät hyvin.
Kolmannessa kuvassa laitoin kohinanpoiston tarpeettoman kovalle, mielestäni kuva näyttää jo liian sileältä. Kohina on todella vähäistä, mutta myös yksityiskohdat pehmenevät. Kuva on silti mielestäni oikein käyttökelpoinen ja sanoisin jopa hämmästyttävän hyvä ollakseen m4/3 ja ISO3200.
Edistystä on siis nähdäkseni tapahtunut. Jos sellainen ihme vielä tapahtuu että dynamiikkaa on saatu parannettua edes lähelle luvattua 1 stoppia, niin sanoisin että edistys on ollut hyvinkin merkittävää, koska parempi dynamiikka ei näyttäisi tulevan muun kuvalaadun kustannuksella. En nyt väitä että tämä olisi ohittanut APS-C:t tai mitään muutakaan, mutta erot ovat niin marginaalisia ettei kuvalaadun puolesta joudu häpeämään muiden modernien kroppikennojen rinnalla.
-
-
Mitä te vähäpojat oikein mietitte? Onko järjen valo sammunut, vai eikö se ole edes syttynyt?sasi kirjoitti:Itse en jaksa kaivella raweja mistään. Olympukselta tuli lupauksia jotta aps-c:n rinnalle tullaan ja miltei ohi mennään? Onko siitä viitteitä?
Silloin kun loppuu ideat eli ajatukset keskustellaan välineistä eli jos muusikoilla jäisi sanottava pois biiseistään hän vain keskittyisi kitaroihinsa.? Hei ne on ammattilaisia, niille ainoastaan lopputulos merkitsee, ei välineet.
Sama tällä foorumilla, kun tämän foorumin vähäpojat eivät osaa laisinkaan kuvata, ne vain kinaavat täällä onnettomista pikseleistään eli vaatimattomista nysäpippeleistään, sillä välin kun vaijerimiehet hoitelevat hommat kotiin.
Missä on vähäpoikien kuvat tai tulokset?
Tässä on minun mietteeni tämän päivän suru-uutisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=VZqlSVUeiUI
-
Siis SINÄ olet joku Olympus ambasador? Kiinnostavaa... Saa nähdä kauanko titteli pysyy. Vai onko kielenkäyttösi Olympuksen virallisen linjan mukaista? (Taidan vetää Oly kamani vessasta alas.)Villaristi kirjoitti:Mitä te vähäpojat oikein mietitte? Onko järjen valo sammunut, vai eikö se ole edes syttynyt?sasi kirjoitti:Itse en jaksa kaivella raweja mistään. Olympukselta tuli lupauksia jotta aps-c:n rinnalle tullaan ja miltei ohi mennään? Onko siitä viitteitä?
Silloin kun loppuu ideat eli ajatukset keskustellaan välineistä eli jos muusikoilla jäisi sanottava pois biiseistään hän vain keskittyisi kitaroihinsa.? Hei ne on ammattilaisia, niille ainoastaan lopputulos merkitsee, ei välineet.
Sama tällä foorumilla, kun tämän foorumin vähäpojat eivät osaa laisinkaan kuvata, ne vain kinaavat täällä onnettomista pikseleistään eli vaatimattomista nysäpippeleistään, sillä välin kun vaijerimiehet hoitelevat hommat kotiin.
-
No hyvä, ( tai oikeastaan erinomaista jos tuon teet) mulle aivan sama vaikka tunget ne minne, tai edes sinne. Keskity vain kuviisi, älä kalustoosi? PS. Katsoitko edes nuo ahma kuvani?nomad kirjoitti:Siis SINÄ olet joku Olympus ambasador? Kiinnostavaa... Saa nähdä kauanko titteli pysyy. Vai onko kielenkäyttösi Olympuksen virallisen linjan mukaista? (Taidan vetää Oly kamani vessasta alas.)Villaristi kirjoitti:Mitä te vähäpojat oikein mietitte? Onko järjen valo sammunut, vai eikö se ole edes syttynyt?sasi kirjoitti:Itse en jaksa kaivella raweja mistään. Olympukselta tuli lupauksia jotta aps-c:n rinnalle tullaan ja miltei ohi mennään? Onko siitä viitteitä?
Mua ei kiinnosta Olympukset eikä ambasädöörit tai muutkaan virevelit eli abumaticit yhtään mitään. Kuvaan Olympuksilla/Panasoniceilla tai millä itseäni huvittaa, ihan omaan eläkeläislukuuni ilman mitään välinemasturbointia, sillä minua kiinnostaa vain ja ainostaan hyvät kuvat. Amen.
-
-
Samoin minua kiinnostaisi.nsamppa kirjoitti:Ei näy videolinkki enää. Kiinnostaisi.
Järjestelmäkamera on nimenomaan järjestelmä. Varmasti Canonista tai Nikonista saa koottua paremman studiojärjestelmän, mutta haluan oikeasti suolle kannettavan järjestelmän, josta löytyy kaikki normaalit linssit kuten laajakulma (7-14/f2.8), normaali- (12-35/2.8) ja telezoomi (35-100/2.8), supertele (100-400/4.0-6.3), makro (60/2.8). Minulle on tärkeää, että runko on kosteussuojattu ja pakettiin mahtuu jalusta. Kaikki nämä löytyy m43-järjestelmästä. Kuvanvakaaja, makrokuvien pinoaminen ja 50 Mpikselin jättikuvat ... ovat toki kivoja lisukkeita, mutta ei samalla tavalla tärkeitä kuin perusasiat. Panan 42.5/1.2 on studioon ihan passeli vehje ja Olyn 300/2.8 on hyvä lähikuvaukseen, mutta eivät ne ole minulle mitenkään välttämättömia. Kuvaaminen on tässä vaiheessa tärkeämpää kuin kuvankasittely, joka voi joskus olla pääasia.
Odotan innolla ilmoitusta, että EM1 MII on noudettavissa. Noudan kameran Helsingistä ja yövyn hotellissa. Tällainen yksinäinen miniloma kivasti katkaisee talven.
-
https://vimeo.com/190997458
"
This camera really has outstanding video quality and is easily pulled towards a cinematic, organic image.
"
"
This camera really has outstanding video quality and is easily pulled towards a cinematic, organic image.
"
-
Vastaavaa ff-settiä ois hyvä raahata suolla messissä. :-)Kipe kirjoitti:Samoin minua kiinnostaisi.nsamppa kirjoitti:Ei näy videolinkki enää. Kiinnostaisi.
Järjestelmäkamera on nimenomaan järjestelmä. Varmasti Canonista tai Nikonista saa koottua paremman studiojärjestelmän, mutta haluan oikeasti suolle kannettavan järjestelmän, josta löytyy kaikki normaalit linssit kuten laajakulma (7-14/f2.8), normaali- (12-35/2.8) ja telezoomi (35-100/2.8), supertele (100-400/4.0-6.3), makro (60/2.8). Minulle on tärkeää, että runko on kosteussuojattu ja pakettiin mahtuu jalusta. Kaikki nämä löytyy m43-järjestelmästä. Kuvanvakaaja, makrokuvien pinoaminen ja 50 Mpikselin jättikuvat ... ovat toki kivoja lisukkeita, mutta ei samalla tavalla tärkeitä kuin perusasiat. Panan 42.5/1.2 on studioon ihan passeli vehje ja Olyn 300/2.8 on hyvä lähikuvaukseen, mutta eivät ne ole minulle mitenkään välttämättömia. Kuvaaminen on tässä vaiheessa tärkeämpää kuin kuvankasittely, joka voi joskus olla pääasia.
Odotan innolla ilmoitusta, että EM1 MII on noudettavissa. Noudan kameran Helsingistä ja yövyn hotellissa. Tällainen yksinäinen miniloma kivasti katkaisee talven.
Mutta ei kannata täällä vääntää, se on niin montaan kertaan todettu, että mft-etuja ei leirin ulkopuolelta pysty tunnustamaan, vaan viimeistään kokonaisuutena tai surkean kuvanlaadun kautta ne kääntyvät negaksi.
Ei vaikka katsoisi esim. ylläolevan videon. ;-)
-
Eläkeläisenä ehtii enemmän. Työssä käyvällä kojuiluun ja muuhun on aikaa paljon vähemmän. Toki pointti on sekin, että kuvat ovat tärkeämpiä kuin laitteet. Laitteet on monille kiintoisa harrastus itsessään. Hupsua mutta sellaista se on.Villaristi kirjoitti:Mitä te vähäpojat oikein mietitte? Onko järjen valo sammunut, vai eikö se ole edes syttynyt?sasi kirjoitti:Itse en jaksa kaivella raweja mistään. Olympukselta tuli lupauksia jotta aps-c:n rinnalle tullaan ja miltei ohi mennään? Onko siitä viitteitä?
Btw. Ei kannata käyttää videoissaan toisten musiikkia jollei ole oikeutta siihen. En siis tiedä onko oikeus vai ei!