C-720 hävittää asetukset

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Miccou

C-720 hävittää asetukset

Viesti Kirjoittaja Miccou »

Hei,

Kameraan tuli yllättäen sellainen ongelma että kamera hävittää asetukset (kuvan laatu, digitaali zoomi, kellonaika) jos kamera sammutetaan tai se menee virransäästötilaan. Onko kenelläkään samanlaisia ongelmia ja löytyykö tuohon mitään ratkaisua. Voiko kameraan tehdä ns. firmware päivityksen?

Eli tarkempi kuvaus ongelmasta: Asetan kameraan tietyn kuvan laadun, tässä tapauksessa SQ1 tai SQ2 ja laitan päälle digitaali zoomin. Kun sammutan kameran ja laitan sen takaisin päälle, kuvanlaatu on nyt HQ asetuksessa ja digitaalizoomi on poissa päältä. Muutaman kerran on myös käynyt sillä tavalla että kellonaika on myös hävinnyt ja olen joutunut asettamaan senkin uudestaan. Olen testannut asetuksen laittoa kaikilla mahdollisilla kuvausmoodeilla, mutta vika esiintyy jokaisessa. Käytän ladattavia paristoja ja paristot on täyteen ladatut, olen kokeillut myös toisilla setillä paristoja mutta sama vika. Voisiko vika olla muistikortissa vai mihin tuo kamera tallettaa asetukset? Muistikortti ei ole Olympuksen alkuperäinen kortti.

Terveisin,
Miccou
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

Jos sinulla on kameran asetuksista valittuna, "RESET" Kamera käynnistyy joka kerta tehdasasetuksilla. Päiväys pitää siinäkin tapauksessa olla oikein, ja sen kuuluu pysyä myös paristonvaihdon ajan ja vähän pitempäänkin, mutta palaa alkutilaan jos paristot on poistettu pidemmäksi aikaa.

Eli kamerassa ilmeisesti jotakin kränää. Tuskin muut kuin huolto voi auttaa asiassa. Jos takuuta jäljellä, kannattaa viedä liikkeeseen, homma pitäisi hoitua ostopaikan kautta ja melko nopeasti.

Edit. unohtui mainita, ettei muistikortti vaikuta mitenkään asetusten säilymiseen, ne talletetaan kameran sisäiselle muistipiirille.
UnskiVee
bugi

Viesti Kirjoittaja bugi »

Minulla nyt on vain kokemusta mallista C-750, mutta tuntuu toimivan monilta osin samalla tavalla...

Eli tässä tapauksessa saattaa olla käynyt niin että paristot ovat olleet tarpeeksi pitkään poissa (tai liian tyhjinä), jolloin asetukset ovat ehtineet resetoitua. Ja valitettavasti se yksi asetus, jolla asetukset säilyy myös tavallisen sammutuksen yli, resetoituu muotoon "resetoi asetukset" :P Tällöin myös kellonaika resetoituu (muistaakseni) jokaisen sammutuksen/sammumisen yhteydessä.

Eli aina kun unohtuu paristot pois pitkäksi aikaa, niin pitää muistaa käydä vääntämässä se asetus uudelleen järkevämpään tilaan. Kolme laimeaa eläköön-huutoa Olympuksen käyttöliittymäsuunnittelijoille.

Markku Hassinen
Vastaa Viestiin