Olympus XZ-10 kamerasta

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
sepim

Olympus XZ-10 kamerasta

Viesti Kirjoittaja sepim »

Olen pojalleni ostamassa pokkaria ja kiinnostuin otsikon Olympus Stylus XZ-10:stä lähinnä sen todella valovoimaisen linssin ansiosta.
Muutenkin kamera on sopivan kokoinen ja hinnaltaan varsin edullinen.

Onko täällä kellään kokemusta tuosta kamerasta? Mitähän muita tuon kanssa kilpailevia kameramalleja on markkinoilla - suurin piirtein tuon tason ominaisuuksilla? Koko ei saisi olla paljonkaan suurempi ja valovoima tärkeä.

Itselläni on Sony RX1002. Se on jo vähän liian arvokas pojan melko vähäiseen käyttöön.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Panasonicin LX-sarja on aika vastaava. Sony RX100 M1 on kyllä nykyisin aika edullinen uutenakin.
http://www.purnimadigital.com/appareils ... rx100.html
ramirii

3 kk ollut käytösä

Viesti Kirjoittaja ramirii »

Minulla on ollut n. 3 kk XZ-10 käytössä, hinta laatusuhde sopiva. Sopivan kokoinen, tekee hyvää jälkeä heikommassakin valossa. Huonona puolena akun kulutus.
Rami
sepim

Tuossa voi valita kuvasuhteen myös 3:2, kamreassa on kennokoko 4:3. Onko mitään järkeä valita tuota 3:2 vai kannattaako säilyttää 4:3?

Oletteko kokeilleet, miten videot toimivat suomalaisessa tv-järjestelmässä? Tuo kamerahan kuvaa kait PAL 60i ja suom. tv-järjestelmä käyttää PAL 50i.
pndragon

Viesti Kirjoittaja pndragon »

sepim kirjoitti:Tuossa voi valita kuvasuhteen myös 3:2, kamreassa on kennokoko 4:3. Onko mitään järkeä valita tuota 3:2 vai kannattaako säilyttää 4:3?

Oletteko kokeilleet, miten videot toimivat suomalaisessa tv-järjestelmässä? Tuo kamerahan kuvaa kait PAL 60i ja suom. tv-järjestelmä käyttää PAL 50i.
Jos et sitä matskua meinaa julkaista jollain tv-kanavalla niin ei pitäisi olla ongelmia? Varmaan kaikki alle 10 vuotta vanhat töllöt pitäis synkata 60Hz.

Kuvasuhteena itse käyttäisin 4:3 ja kroppaisin itse jälkikäteen jos haluaa.
linssidude

Viesti Kirjoittaja linssidude »

Meillä ainakin näkyy hyvin pari vuotta vanhassa tv:ssä. Itselleni hommasin taskukameraksi, mutta poika sen on ominut. Oisko ollut 150,- joten ei ole tarvinnut katua. Automaatilla pitkälti kuvailee, mutta on saanut kyllä ihan käypiä sisäkuvia aina ruotsinlaivan yökerhoa myöten, joten kyllä tuo valovoima auttaa- toki nostaa se ISO:akin automaatilla, mutta muistaakseni sen voi rajata. Etukiekko (se iso linssin ympärillä) on ihan näppärä. Ohjelmoitavissa ISO:lle, aukolle, ajalle jne.. Katselin juuri vara-akkua poitsulle reissuun, eikä paljoa maksa.
sepim

Jumittaako kameranne koskaan kesken kuvauksen siten, että joutuu akun irroittamaan ennenkuin voi jatkaa?
Vastaa Viestiin