Sivu 1/1
CoolPix 5000 ja Nikon SB-80DX
Lähetetty: Maalis 18, 2003 8 : 05
Kirjoittaja trombi
Onkos jollain kokemusta ko. yhdistelmästä?
En tunnu saavan säätöjä kohdalleen, vaan kuvien vaaleat osat palavat helposti puhki.
Lähetetty: Maalis 24, 2003 20 : 08
Kirjoittaja Justus
Onko tuo palaminen normaalia digitekniikan dynamiikan puutetta vai onko kuva kauttaaltaan ylivalottunut?
Käytäthän epäsuoraa salamaa (myös läppä ulos vedettynä) aina, kun mahdollista, mikäli valotus on muuten kohdallaan?
Yksi vaihtoehto voisi olla salaman valotuksen korjaus esim. aukon verran tai salaman osatehojen käyttäminen. Myös suurimman mahdollisen aukon käyttäminen kamerasta käsin auttaa (aukon esivalinta-automatiikka A -> tarvitsee käyttää vähemmän salamaa) salamantäsmäysajan minimi tietysti huomioon ottaen(salamantäsmäysaika lienee jossain 1/200 s paikkeilla).
Itsellä ei ole ko. kameraa, mutta luulen, että nuo em. toiminnot löytyvät tuon hintaisesta kamerasta. Ongelmaesimerkkikuva voisi auttaa ongelman ratkaisemisessa...
Lähetetty: Maalis 27, 2003 9 : 36
Kirjoittaja trombi
Justus kirjoitti:Onko tuo palaminen normaalia digitekniikan dynamiikan puutetta vai onko kuva kauttaaltaan ylivalottunut?
Itsellä ei ole ko. kameraa, mutta luulen, että nuo em. toiminnot löytyvät tuon hintaisesta kamerasta. Ongelmaesimerkkikuva voisi auttaa ongelman ratkaisemisessa...
http://www.showringnews.com/treindex.html
sisältää käsittelemättömiä, vain webbiin pienennettyjä kuvia. Joitain on rajattu.
Seassa on joitain filmille kuvattuja ja loput kuvasin digille. Filmirungossa oli 70-200 zoom kiinni ja se esti menemästä liian lähelle, filmille kuvatut ovat oikeammin valottuneet. Digissähän on tuollainen lyhyt zoom 7.1-21.4, mitä se sitten vastanneekaan kinokoossa.
Digi valotti kaiken hiukkasen yli ja se tuottaa ongelmia erityisesti, kun kohteet eli tässä tapauksessa koirat ovat valkoisia. Vanhalla fläshillä (Metz) saati kameran omalla pikkusalamalla tehot eivät riittäneet kaivelemaan mustia koiria esiin taustasta, nyt eivät onnistuneet valkoiset ;)
http://www.showringnews.com/trepages/tre_la_fci9_2.html on hyvä esimerkki.
Täytyy tsekkailla fläshin ja kameran ohjekirjaa. Vedin muistaakseni jossain vaiheessa valotusta kiinni -0,7-1.0 aukkoa. Jees, onhan kamerassa toimintoja jos jonkinlaisia.
Lähetetty: Maalis 27, 2003 16 : 52
Kirjoittaja Justus
Tuollainen seinätön hämärä tila on aina ongelmallinen. Suurin ongelma noissa kuvissa on, että liian suuri osa valosta tulee suoraan salamasta, eikä vallitsevasta valosta tai salaman heijastuksista tule juurikaan apuja. Kohteen eri pinnat heijastavat salaman valoa eri tavoin, jolloin valoa parhaiten heijastavat kohdat palavat puhki.
Tilanteessa ei oikeastaan auta muu, kuin saada vallitsevan valon osuutta valotuksessa lisättyä. Miten sen sitten teetkin, on oikeastaan makuasia (esim. käytä suurinta mahdollista aukkoa, lisää herkkyyttä, vähennä tehoja salamasta...). Tuossa salamassahan on yllin kyllin ominaisuuksia.
Salaman tehon hienosäätö
Lähetetty: Maalis 29, 2003 11 : 03
Kirjoittaja jiiällä
Ehkä olet jo kokeillutkin salaman välähdystehon korjailua (1/3 aukon välein) kameran valikoista. Ko. valinta on ainakin 5700:ssa epäkäytännöllisesti valikoiden viimeisessä peränurkassa vaikka juuri sen pitäisi olla helposti saatavilla (vrt. esim. Canon G1). Luulisin ettei itse salamalaitteesta tehtävillä asetuksilla ole vaikutusta asiaan "TTL"-käytössä, mutta voihan sitäkin kokeilla.
Vallitsevan valon ja salaman saa parhaiten tasapainoon aukon ja suljinajan manuaaliasetuksin. Yleisesti ottaen ainakin 5700 toimii valotuksen suhteen "täydellisesti" ulkoisen salaman kanssa. Itselläni on aiempaa perua SB-24.
Tavallisiin sisäkuviin (kun ulkoa ei tule merkittävästi valoa) voisi tarjota lähtöarvoiksi: täysi aukko, suljinaika 1/30, herkkyysasetus 200 ASA ja antaa sitten salaman hoitaa loput. Epäsuora valo on paras, kuten niin usein on jo todettu. Jos kohteet eivät oleellisesti liiku voisi ajan pudottaa 1/15:ksi. Joskus voi olla tyylillisestikin parasta kuvata vallitsevalla valolla - herkkyysasetus vaan riittävän ylös (800 ASA). Kuvat ovat aluksi hirveän näköisiä, mutta kohinat saa vähemmäksi jälkikäteen esim. Neat Imagella.
Yleisen puhkipalamisen estämiseksi voisi kokeilla kuvan jyrkkyyden loivempaa asetusta kameran valikoissa.
Lähetetty: Maalis 31, 2003 20 : 06
Kirjoittaja trombi
Joo, nyt täytyy ottaa koekuvia. Kotona ei vaan saa aikaan yhtä huonoja olosuhteita kuin noissa halleissa :). Kotona on yllin kyllin valkoisia heijastavia seiniä ja kattoja.
Pikku miinuksena täytyy sanoa, ettei 5000:ssa ole mitenkään valtavan nopeaa ja helppoa siirtyä menussa paikasta toiseen. Ja valintakiekon kanssa pitää aina kelata tuokio ennen kuin kaikki toiminnot löytyvät. Tuota aukko auki ja suljinaika johonkin 1/60 paikkeille -menetelmää käytin filmirungossa ja se toimi OK. Käynpä siis näillä tiedoin räpsimässä joitain koekuvia jossain urheiluhallissa ennen seuraavaa näyttelyä.
Toinen ongelma mulla on se, että pokkari on niin hidas (viive - laukaisu -tallennus) etten ehti ottaa kuin 1 kuvan per hurtta, koska ne eivät poseeraa kuin hetken. Mutta keskittymällä huolellisesti se ainokainen kuvani on yleensä ihan OK. Kuuntelen puollla korvalla kuinka kilpailevat kuvaajat ampuu vieressä sarjoja digijärkkäreillään. No ei se väline, vaan ne kuvat...
Sarjakuvaus
Lähetetty: Huhti 03, 2003 0 : 02
Kirjoittaja jiiällä
Toinen ongelma mulla on se, että pokkari on niin hidas (viive - laukaisu -tallennus) etten ehti ottaa kuin 1 kuvan per hurtta, koska ne eivät poseeraa kuin hetken.
Hitaitahan nämä digikamerat ovat. Eläinten (esim. linnut) kuvaaminen ei ole aivan helppoa, kun kohteen liikettä on lähes mahdotonta ennustaa.
Eiköhän 5000:llakin voi kuvata sarjan eli valitaan "Continuous High" ja saat kolme kuvaa sekunnin aikana (näin ainakin 5700:ssa). Sarjakuvaukseen liittyy rajoituksia ja ilmiöitä, joista on tietoa ohjekirjassa.
Lähetetty: Huhti 03, 2003 10 : 52
Kirjoittaja trombi
Joopa. Pokkari on pirun hidas. =(
Tässä Firewire-versiossa 1.7 pitäisi olla valinta, jolla laukaisuviivettä saadaan lyhyemmäksi, mutta en ole löytänyt tuota Monitor options -kohtaa valikosta.
Linkki:
http://www.nikon-euro.com/nikoneuro%5Fe ... _en_09.htm
"'Shutter Release Speed' refers to the time between the release button being pressed all the way down, and the shutter opening; increasing this speed may have adverse effects on the display of images on the cameras LCD monitor with the display quality being lower, but the picture will be captured with shorter time lag after the release button has been pressed, reducing the chances of camera shake. Using 'Quick Response' also means that missing a shot is less likely; if an object is moving, it is sometimes important that the shutter release delay is short so the shot has not passed.
If 'Normal' is selected, a greater emphasis is placed on the picture which is being displayed on the cameras LCD monitor."