Sony RX1

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Holden

Sony RX1

Viesti Kirjoittaja Holden »

Kompakti full frame -kamera tulossa Sonyltä:
http://www.petapixel.com/2012/09/09/son ... -for-2800/

Hinta ehkä alkuun tuntuu vähän suolaiselta. Ei tuntuis lainkaan suolaiselta, jos tuo olis vaihto-objektiivilla ja saman joutuis maksamaan rungosta + 35 mm Zeissistä.

Tuo on varmasti kuitenkin omassa kokoluokassaan aivan ylivoimainen kuvanlaadultaan.

EDIT: kas tälle olikin ehditty tehdä jo oma ketjunsa aiemmin.
Viimeksi muokannut Holden, Syys 10, 2012 9 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Re: Sony RX1

Viesti Kirjoittaja nomad »

Holden kirjoitti: Hinta ehkä alkuun tuntuu vähän suolaiselta.
Kyllä 3000e pokkarista tuntuu suolaiselta varmaan vielä 5 vuodenkin päästä. Ei tässä niin nopeassa inflaatiossa eletä.
Holden kirjoitti:Ei tuntuis lainkaan suolaiselta, jos tuo olis vaihto-objektiivilla ja saman joutuis maksamaan rungosta + 35 mm Zeissistä.
Niinpä. Mutta järkkärinä kamera olisi myös monikäyttöisempi.
Holden kirjoitti:Tuo on varmasti kuitenkin omassa kokoluokassaan aivan ylivoimainen kuvanlaadultaan.
Tämä on aivan varmaa. Toisaalta jos vaikka ajattelen kokemustani Fuji X100n kanssa, niin tulee mieleen kysyä miten hurjaa kuvanlaatua tämmöiseltä pokkarilta on (tyypilliset kuvaustarpeet mielessä pitäen) järkevää vaatia.

Luksus on luksusta.
Holden

Luxus on luxusta joo. Varmaan tuo retro look ja -käytettävyyskin on harkittua. Itse olisin tykännyt enemmän jostain NEX-7:n tyyppisestä käytettävyydestä.
Holden

Luultavasti X100:n pirteät myynnit ovat rohkaisseet Sonya tekemään tämän kameran. Kyllähän tuo minunkaltaistani kalustovehtaajaa kiinnostaa, mutta vähän tuo kiinteä optiikka harmittaa. Ei niin, että 35mm polttovälissä jotain vikaa olis..
nomad

Holden kirjoitti:Luxus on luxusta joo. Varmaan tuo retro look ja -käytettävyyskin on harkittua. Itse olisin tykännyt enemmän jostain NEX-7:n tyyppisestä käytettävyydestä.
Minusta tämä perinteinen säädinten sijoittelu on ihan parasta. Tosin olisin etsintäkin arvostanut. Tai oikeastaan: 3000e hintaan semmoista suorastaan vaadin. Ihan pelleilyä kun etsin jätetty pois.

2000 eurolla ja etsin kaupan päälle, silloin RX1 saattaisi olla aika kiinnostava.
Holden

Siihen saa ilmeisesti joko optisen tai elektronisen etsimen lisävarusteena.
nomad

Holden kirjoitti:Siihen saa ilmeisesti joko optisen tai elektronisen etsimen lisävarusteena.
Kirjoitinkin, että 2000e ja etsin kaupan päälle.

Siltikin salamakenkään kiinnittyvä etsin on kökömpi ja tilaa vievempi ratkaisu kuin se, että etsin olisi heti alusta alkaen integroitu runkoon.
Holden

Kökömpihän se on. Itse ilahtuisin kääntyvästä näytöstä. Toivottavasti on - mutta ulkonäön huomioon ottaen luulen että ei ole.
nomad

Holden kirjoitti:Kökömpihän se on. Itse ilahtuisin kääntyvästä näytöstä. Toivottavasti on - mutta ulkonäön huomioon ottaen luulen että ei ole.
Tämä on tätä. Takatelkkarikuvaajat viis veisaavat etsimestä vaan haluavat kääntyvää näyttöä. Itse puolestaan kuvaan pikkukameroillakin ainakin 80% kuvista etsimestä. Enkä osaa kaivata edes kääntyvää näyttöä sillä kyllähän nykyiset näytöt aika viistostakin katsoen toimivat.

Mutta antaa Sonnyn nyt rahastaa... Eiköhän tämän tyyppisiä kameroita (jopa peilittöminä järkkäreinä) tule parin vuoden sisään runsaastikin markkinoille. Eikä noi pidemmällä tähtäimellä juuri kalliimpia voi olla kuin edulliset fx-järkkärit (2000e).
Holden

nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti:Kökömpihän se on. Itse ilahtuisin kääntyvästä näytöstä. Toivottavasti on - mutta ulkonäön huomioon ottaen luulen että ei ole.
Tämä on tätä. Takatelkkarikuvaajat viis veisaavat etsimestä vaan haluavat kääntyvää näyttöä. Itse puolestaan kuvaan pikkukameroillakin ainakin 80% kuvista etsimestä. Enkä osaa kaivata edes kääntyvää näyttöä sillä kyllähän nykyiset näytöt aika viistostakin katsoen toimivat.

Mutta antaa Sonnyn nyt rahastaa... Eiköhän tämän tyyppisiä kameroita (jopa peilittöminä järkkäreinä) tule parin vuoden sisään runsaastikin markkinoille. Eikä noi pidemmällä tähtäimellä juuri kalliimpia voi olla kuin edulliset fx-järkkärit (2000e).
Itsekin kuvaan varmasti suurimman osan etsimen kautta, mutta vain koska ei paljon muuta vaihtoehtoa tällä hetkellä ole. Kuitenkin esim ihmisiä kuvatessa saa jatkuvasti kyykkiä. Selkähän siinä menee.
Holden

Kyllä toi retrokäyttöliittymä ottaa pattiin. Siinä sulla on kaksi rullaa/kiekkoa joilla on kummallakin vain yksi käyttötarkoitus. PASM-kiekon olisi hyvin voinut hoitaa mode-napilla ja rullalla ja sama pätee valotuksenkompensaatioon. Olis saatu paljon tehokkaammin hyötykäytettyä tämänkin kameran pieni pinta-ala kun tilalla olisi monikäyttöiset rullat.

Mun mielestä ihan turhaa nostalgiankaipuuta nämä retrokäyttöliittymät. Sama kamera NEX-7:n käyttöliittymällä, kiitos!
nomad

Holden kirjoitti:Kyllä toi retrokäyttöliittymä ottaa pattiin. Siinä sulla on kaksi rullaa/kiekkoa joilla on kummallakin vain yksi käyttötarkoitus. PASM-kiekon olisi hyvin voinut hoitaa mode-napilla ja rullalla ja sama pätee valotuksenkompensaatioon. Olis saatu paljon tehokkaammin hyötykäytettyä tämänkin kameran pieni pinta-ala kun tilalla olisi monikäyttöiset rullat.

Mun mielestä ihan turhaa nostalgiankaipuuta nämä retrokäyttöliittymät. Sama kamera NEX-7:n käyttöliittymällä, kiitos!
Höh??? Pahemmanlaatuista ostopaniikkia?

Siitä vaan napsautat aukon esivalinnan päälle ja kiertelet objektiivin juuresta aukkoa. Voisiko paremmin olla? Kuvausotteestakin tulee automaattisesti oikea. Epäilen että et ole koskaan kuvannut kameralla jossa himmenintä säädetään objektiivista.
Holden

nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti:Kyllä toi retrokäyttöliittymä ottaa pattiin. Siinä sulla on kaksi rullaa/kiekkoa joilla on kummallakin vain yksi käyttötarkoitus. PASM-kiekon olisi hyvin voinut hoitaa mode-napilla ja rullalla ja sama pätee valotuksenkompensaatioon. Olis saatu paljon tehokkaammin hyötykäytettyä tämänkin kameran pieni pinta-ala kun tilalla olisi monikäyttöiset rullat.

Höh??? Pahemmanlaatuista ostopaniikkia?

Siitä vaan napsautat aukon esivalinnan päälle ja kiertelet objektiivin juuresta aukkoa. Voisiko paremmin olla? Kuvausotteestakin tulee automaattisesti oikea. Epäilen että et ole koskaan kuvannut kameralla jossa himmenintä säädetään objektiivista.
Voisinhan minä napsauttaa kiekosta aukon esivalinnan päälle ilman että sille aukon esivalinnan napsautukselle pitää varata kokonainen rulla.
nomad

Holden kirjoitti: Voisinhan minä napsauttaa kiekosta aukon esivalinnan päälle ilman että sille aukon esivalinnan napsautukselle pitää varata kokonainen rulla.
Voisihan tuo olla toki suljinaikarulla, mutta minkäs teet kun ostajakunta haluaa automaattimoodeja.

Mutta hei, eihän tällä ole mitään väliä. Juuri kukaan ei tuota kameraa osta jos/kun hinta on kolme tonnia :-)
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Re: Sony RX1

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Holden kirjoitti:Kompakti full frame -kamera tulossa Sonyltä:
http://www.petapixel.com/2012/09/09/son ... -for-2800/

Hinta ehkä alkuun tuntuu vähän suolaiselta. Ei tuntuis lainkaan suolaiselta, jos tuo olis vaihto-objektiivilla ja saman joutuis maksamaan rungosta + 35 mm Zeissistä.

Tuo on varmasti kuitenkin omassa kokoluokassaan aivan ylivoimainen kuvanlaadultaan.

EDIT: kas tälle olikin ehditty tehdä jo oma ketjunsa aiemmin.
Mitä tuohon hintaan tulee, niin jospa siellä Sonyllä ovat lukeneet noita Spege keskusteluja, jossa Spege harmitteli sitä että kaikenmaailman persaukiset ostavat kohta näitä kinokennokameroita kun tuppaavat olemaan niin halpoja. Tässä Sonyn vastaus sitten Spegelle! :-D
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Kun ensimmäinen "FF-pokkari" näkee päivänvalon, voi olla varma että vastaavia tulee pian muiltakin. Kun vetää tulpan irti, tulee tulva. Se on tämän hyvä puoli.

Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä. Ei minkäänlaista etsintä, kiinteä lasi, liian iso koko, faniboy-hinta jne. Melkoinen huti kun ajattelee kuka tollasta tarvitsee.

Mitä seuraavaksi, kätevä keskikoon kädet ojossa kamera?
nomad

elmar kirjoitti: Mitä seuraavaksi, kätevä keskikoon kädet ojossa kamera?
Keskikoon negoja skannaillessani olen toivonut Fujilta GF670:n digiversiota. Tai vieläkin parempaa, digiversio siitä laajakulmamallista! Mittaetsimen voisi säilyttää digitalisoinnista huolimatta sillä tätä kameraa myytäisi heille jotka vaativat kääntyvää näyttöä :-)
Holden

elmar kirjoitti:Kun ensimmäinen "FF-pokkari" näkee päivänvalon, voi olla varma että vastaavia tulee pian muiltakin. Kun vetää tulpan irti, tulee tulva. Se on tämän hyvä puoli.

Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä. Ei minkäänlaista etsintä, kiinteä lasi, liian iso koko, faniboy-hinta jne. Melkoinen huti kun ajattelee kuka tollasta tarvitsee.

Mitä seuraavaksi, kätevä keskikoon kädet ojossa kamera?
Liian iso koko? WTF?
http://farm9.staticflickr.com/8315/7968 ... be9f_b.jpg
Holden

elmar kirjoitti: Mitä seuraavaksi, kätevä keskikoon kädet ojossa kamera?
Sellainenkin taitaa tällä viikolla tulla Hasselbladilta.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Holden kirjoitti:Liian iso koko? WTF?
http://farm9.staticflickr.com/8315/7968 ... be9f_b.jpg
Joo, huomasin tuon "lähetä" jälkeen toisesta keskustelusta eli on todella pieni. Se muuttaa (hintaa lukuunottamatta) negatiivisen ensitunnelman positiiviseksi, ehkä tuo kevyenä menisi kädet ojossa kuvaamisessakin, onkohan tuossa kääntyvä näyttö?
Vastaa Viestiin