Nikon J1 ja V1

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

OskuK kirjoitti:Kaikki omiansa kehuu, minusta tässä V1:ssä ei ole muuta hyvää kuin ärsyttämätön ulkonäkö ja olemassa oleva etsin. Mutta tosin ei mitään niin huonoakaan että olisi pitänyt Olyn tapaan pistää kiertoradalle.
Niin, kyllähän tämä on loppupeleissä aika tasalaatuinen järjestelmä. Aiheuttaa ehkä enemmän intohimoja haukkujille kuin kehujille :)
Kenno on pienempi kuin muissa järjestelmissä, mutta niin on lasitkin ja rungot.
En minäkään tähän kelkkaan heti lähtenyt vaan vuoden odotin, mutta paluuta m43 järjestelmään ei ole. Noi toimii hyvin sillä tasolla mitä odotankin ja usein vielä yllättääkin.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Kaikki omiansa kehuu, minusta tässä V1:ssä ei ole muuta hyvää kuin ärsyttämätön ulkonäkö ja olemassa oleva etsin. Mutta tosin ei mitään niin huonoakaan että olisi pitänyt Olyn tapaan pistää kiertoradalle.
Niin, kyllähän tämä on loppupeleissä aika tasalaatuinen järjestelmä. Aiheuttaa ehkä enemmän intohimoja haukkujille kuin kehujille :)
Kenno on pienempi kuin muissa järjestelmissä, mutta niin on lasitkin ja rungot.
En minäkään tähän kelkkaan heti lähtenyt vaan vuoden odotin, mutta paluuta m43 järjestelmään ei ole. Noi toimii hyvin sillä tasolla mitä odotankin ja usein vielä yllättääkin.
Sietäisin Vykköstä ihan hyvin jos otetun kuvan näkymisen etsimessä saisi kytkettyä pois! Argh!!!
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

nomad kirjoitti: Sietäisin Vykköstä ihan hyvin jos otetun kuvan näkymisen etsimessä saisi kytkettyä pois! Argh!!!
Elektronisista etsimistä pitäisi saada kaikki ylimääräinen tauhka pois.
En todellakaan halua katsella otettuja kuvia tai kameran valikoita etsimen kautta, niinkuin esimerkiksi fujissa. Mutta kai ne väkisin siellä näkyy. Etsin taitaa toimia vain toisena näyttönä.

Tuo on ehkä se yksi syy, miksi käytän monasti takatelkkaria. Tulee vähän tyhmä tunne, kun yrität ottaa nopean kuvan ja näätkin etsimen kautta edellisen ruudun.
P V

Viesti Kirjoittaja P V »

Jos et tunne historiaa, olet tuomittu toistamaan vanhaa.
nomad

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti: Sietäisin Vykköstä ihan hyvin jos otetun kuvan näkymisen etsimessä saisi kytkettyä pois! Argh!!!
Elektronisista etsimistä pitäisi saada kaikki ylimääräinen tauhka pois.
En todellakaan halua katsella otettuja kuvia tai kameran valikoita etsimen kautta, niinkuin esimerkiksi fujissa. Mutta kai ne väkisin siellä näkyy. Etsin taitaa toimia vain toisena näyttönä.

Tuo on ehkä se yksi syy, miksi käytän monasti takatelkkaria. Tulee vähän tyhmä tunne, kun yrität ottaa nopean kuvan ja näätkin etsimen kautta edellisen ruudun.
Kirkkaassa valossa saattaa olla ihan kätevääkin selailla otettuja kuvia evf:n kautta. Tai säädellä menuja. Mutta kun jo otettu kuva välähtää pakolla pariksi sekunniksi etsimeen niin se jähmettää kuvaamisen siihen, eikä siinä sitten ole mitään iloa V1:n toiminnan nopeudesta. Välillä tuosta tulee höntti olokin, hyvä ettei tasapaino mene.

En ole keksinyt muuta keinoa päästä tämä ongelman ympäri kuin säätää sarjakuvaus päälle. Todella tyhmää!!
johtaja

Viesti Kirjoittaja johtaja »

Sahaaja kirjoitti:Aika vähän tullut kyseisistä kameroista keskusteluja seurattua mutta jäänyt käsitys että aika tyytyväistä porukkaa!
Jos odotukset eivät ole liian korkealla, niin Nikon 1 vastaa niihin. :S Mielestäni se on hyvä räpsykamera, joka kulkee helposti mukana, ja usein yllättää positiivisesti kuvanlaadullaan. Ei kuitenkaan kannata odottaa mitään D800/5D Mk III/A99 laatua tai syväterävyyden hallintaa.

Itse naureskelin Nikon 1:lle pitkään kunnes eksyin Avokidin blogiin, ja totesin kuvanlaadun olevan itselleni enemmän kuin riittävän. Kun V1 tuplakitin hinta putosi, juoksin Anttilaan, ostin V1:n, testalin sitä pari päivää, ja pistin D300:n myyntiin.

Arvostan kameran pientä kokoa enemmän kuin täydellistä kuvanlaatua. Hyvässä valossa Nikon V1/V2 vastaa mielestäni aika hyvin järkkäriä esimerkiksi tarkennusnopeudeltaan. Hämärässä se on todella hidas tarkentamaan.

FT-1 on hauska lisä varsinkin teleilyyn, mutta lyhyet valovoimaiset primetkin toimivat sen kanssa mukavasti. Myytyäni 70-200/2.8:n ajattelin ostaa Tamronin 70-300:n FT-1:n kaveriksi, mutta ehkä odotan vielä CES:n yli. Ties vaikka julkistaisivat natiivitelen.

Kotona hämärässä lasten touhuja kuvatessa otan käteeni mieluummin Sonyn NEXin, mutta ulkoilemassa valinta on aina Nikon.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Sahaaja kirjoitti:Aika vähän tullut kyseisistä kameroista keskusteluja seurattua mutta jäänyt käsitys että aika tyytyväistä porukkaa!
Minä laitoin oman V1-settini vaihtoon. Se käyttöliittymä ei toiminut mulle yhtään kun siinä ei voinut vaikuttaa auto-ISOn toimintaan ja herkkyys piti säätää valikosta. Lisäksi ne hallintanapit oli tuntumaltaan surkeita rimpuloita vaikka itse runko oli jämäkkä. Salamakenkäkin oli joku erikoisversio. Kuvanlaatu oli kyllä mun sovelluksiin riittävä.

Vaihdoin tuon Olyn E-M5 + 12-40/2.8 -pakettiin ja olen ollut kyllä tosi tyytyväinen. Hintaa tällä uudella paketilla oli kyllä tuplat verrattuna omistamaani V1-settiin. Tuo ei ole merkittävästi V1-pakettia suurempi, mutta käytettävyys on ihan eri tasolla.
nomad

Ville^K kirjoitti:
Minä laitoin oman V1-settini vaihtoon. Se käyttöliittymä ei toiminut mulle yhtään kun siinä ei voinut vaikuttaa auto-ISOn toimintaan ja herkkyys piti säätää valikosta. Lisäksi ne hallintanapit oli tuntumaltaan surkeita rimpuloita vaikka itse runko oli jämäkkä. Salamakenkäkin oli joku erikoisversio. Kuvanlaatu oli kyllä mun sovelluksiin riittävä.

Vaihdoin tuon Olyn E-M5 + 12-40/2.8 -pakettiin ja olen ollut kyllä tosi tyytyväinen. Hintaa tällä uudella paketilla oli kyllä tuplat verrattuna omistamaani V1-settiin. Tuo ei ole merkittävästi V1-pakettia suurempi, mutta käytettävyys on ihan eri tasolla.
Harmillisinta on, että mielestäni V1:n viat olisi korjattavissa firmiksellä - ja teippiä modepyörän päälle. Siinä on oma viehätyksensä myös kuvanlaadussa. M5 on toki eri sarjaa joka suhteessa.

Nikonin on mentävä ykköstensä kanssa kiivaasti eteenpäin. Ostin taskukamerakseni (siis oikeaksi taskukameraksi) Sony RX100 mk2:n. Siinähän on saman koon kenno kuin Nikonin pikkujärjestelmässä, mutta kuvanlaatua olen piippaillut selkeästi paremmaksi.

Katsotaan mitä tammikuu tuo 1-järjestelmälle...
Avokid

Ville^K kirjoitti:
V2ssahan saa herkkyyttä säädettyä ilman valikkoa. Salamakenkä on kyllä turha ollut.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

nomad kirjoitti:Nikonin on mentävä ykköstensä kanssa kiivaasti eteenpäin. Ostin taskukamerakseni (siis oikeaksi taskukameraksi) Sony RX100 mk2:n. Siinähän on saman koon kenno kuin Nikonin pikkujärjestelmässä, mutta kuvanlaatua olen piippaillut selkeästi paremmaksi.
Jo on aikoja eletty kun nomadistakin tuli vihdoin "Sonny Boy"! :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad

määvaan kirjoitti:
nomad kirjoitti:Nikonin on mentävä ykköstensä kanssa kiivaasti eteenpäin. Ostin taskukamerakseni (siis oikeaksi taskukameraksi) Sony RX100 mk2:n. Siinähän on saman koon kenno kuin Nikonin pikkujärjestelmässä, mutta kuvanlaatua olen piippaillut selkeästi paremmaksi.
RX100 onkin Sonyn parempia tuotteita. Nikonin pokkarit ovat olleet perinteisesti säälittäviä. Sensijaan A99:llä ei olisi mitään tarjottavaa suhteessa Nikonin fx-mallistoon. Eikä A7:llakaan - paitsi tietysti niitä paljon puhuttuja ongelmia.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
RX100 onkin Sonyn parempia tuotteita. Nikonin pokkarit ovat olleet perinteisesti säälittäviä. Sensijaan A99:llä ei olisi mitään tarjottavaa suhteessa Nikonin fx-mallistoon. Eikä A7:llakaan - paitsi tietysti niitä paljon puhuttuja ongelmia.
Ei mitään on aika paljon sanottu. Esim kääntyvä näyttö ja EVF ovat hyviä ominaisuuksia, joita Nikonin FX-järkkäreistä ei löydy. En toki väitä, että A7:sta olisi vielä samanlaiseksi jokapaikan höyläksi kuin FX-peilijärkkäristä. A99:stä en itsekään kamalasti innostunut, vaikka paperilla se tuntui hyvältä.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

nomad kirjoitti: Nikonin on mentävä ykköstensä kanssa kiivaasti eteenpäin. Ostin taskukamerakseni (siis oikeaksi taskukameraksi) Sony RX100 mk2:n. Siinähän on saman koon kenno kuin Nikonin pikkujärjestelmässä, mutta kuvanlaatua olen piippaillut selkeästi paremmaksi.
Samaan päädyin minäkin. Coolpix A oli yksinkertaisesti törkeän hintainen, Ricoh GR:n käytettävyys ja laatuvaikutelma hanurista. Eikä tuosta zoomista ainakaan haittaa ole...
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti:RX100 onkin Sonyn parempia tuotteita. Nikonin pokkarit ovat olleet perinteisesti säälittäviä. Sensijaan A99:llä ei olisi mitään tarjottavaa suhteessa Nikonin fx-mallistoon. Eikä A7:llakaan - paitsi tietysti niitä paljon puhuttuja ongelmia.
Ei mitään on aika paljon sanottu. Esim kääntyvä näyttö ja EVF ovat hyviä ominaisuuksia, joita Nikonin FX-järkkäreistä ei löydy.
Tuo kääntyvän näytön puuttuminen minuakin jurppii Nikon 1 V1:ssä, on se kumma että Nikon ei niitä saa aikaiseksi edes kalliimpiin kameroihinsa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Avokid

määvaan kirjoitti:
Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti:RX100 onkin Sonyn parempia tuotteita. Nikonin pokkarit ovat olleet perinteisesti säälittäviä. Sensijaan A99:llä ei olisi mitään tarjottavaa suhteessa Nikonin fx-mallistoon. Eikä A7:llakaan - paitsi tietysti niitä paljon puhuttuja ongelmia.
Ei mitään on aika paljon sanottu. Esim kääntyvä näyttö ja EVF ovat hyviä ominaisuuksia, joita Nikonin FX-järkkäreistä ei löydy.
Tuo kääntyvän näytön puuttuminen minuakin jurppii Nikon 1 V1:ssä, on se kumma että Nikon ei niitä saa aikaiseksi edes kalliimpiin kameroihinsa.
Totta.
nomad

Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti: Jo on aikoja eletty kun nomadistakin tuli vihdoin "Sonny Boy"! :-)
Ei mitään on aika paljon sanottu. Esim kääntyvä näyttö ja EVF ovat hyviä ominaisuuksia, joita Nikonin FX-järkkäreistä ei löydy. En toki väitä, että A7:sta olisi vielä samanlaiseksi jokapaikan höyläksi kuin FX-peilijärkkäristä. A99:stä en itsekään kamalasti innostunut, vaikka paperilla se tuntui hyvältä.
No toki jotain. Esimerkiksi juuri kääntyvä näyttö. "Ei mitään" viittaa tässä kuitenkin ennenkaikkea siihen miten kokonaisuus palvelee valokuvaamista. Ei Sonylla ole täyskennoisissa tarjota kilpailukykyistä kokonaisuutta vaikka kiinnostavia järjestelmän palasia löytyisikin.

RX100 mk2 vaikuttaa aika voittajalta luokassaan. Verrattuna Nikon 1 peruskitteihin siinä on sekä huomattavasti parempi kenno, että valovoimaisempi ja laajemmalla zoomialueella varustettu objektiivi. Aika paha Nikonille.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

nomad kirjoitti:RX100 mk2 vaikuttaa aika voittajalta luokassaan.
No jaa. RX100 II on kuvanlaadultaan hieno taskupokkari mutta samalla tyypillinen sähközoomi eli ärsyttävän hidas kaikessa. Ei sovi esim. katukuvailuun lainkaan, verkkainen lomanäppäily on sen ominta aluetta.

Mulla oli aikoinaan RX100 II lainassa mutta alkuintoilun jälkeen en digannut juuri hitauden takia, moni hyvä tilanne meni käynnistymis- ja zoomausviiveen takia ohi. Lisäksi mekaaninen laatu ei päätä huimaa, zoomi ja/tai persnäyttö auki rutku kilisee kuin muovihelistin. Ei pitäisi tossa hintaluokassa. Sonyn olisi myös syytä päivittää Play Memories appsi parempaan, hienot wifit ja nfc:t menee vähän hukkaan kun appsi ei saa yhteyttä kameraan...
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

elmar kirjoitti:
No jaa. RX100 II on kuvanlaadultaan hieno taskupokkari mutta samalla tyypillinen sähközoomi eli ärsyttävän hidas kaikessa. Ei sovi esim. katukuvailuun lainkaan, verkkainen lomanäppäily on sen ominta aluetta.

Mulla oli aikoinaan RX100 II lainassa mutta alkuintoilun jälkeen en digannut juuri hitauden takia, moni hyvä tilanne meni käynnistymis- ja zoomausviiveen takia ohi. Lisäksi mekaaninen laatu ei päätä huimaa, zoomi ja/tai persnäyttö auki rutku kilisee kuin muovihelistin. Ei pitäisi tossa hintaluokassa. Sonyn olisi myös syytä päivittää Play Memories appsi parempaan, hienot wifit ja nfc:t menee vähän hukkaan kun appsi ei saa yhteyttä kameraan...
Mikä siis on sun valintasi tässä luokassa? Mä en keksinyt fiksumpaa vaihtoehtoa, kun piti saada housuntaskuun mahtuva kamera siedettävällä kuvanlaadulla.
nomad

PekkaSav kirjoitti:
elmar kirjoitti:

Mikä siis on sun valintasi tässä luokassa? Mä en keksinyt fiksumpaa vaihtoehtoa, kun piti saada housuntaskuun mahtuva kamera siedettävällä kuvanlaadulla.
Kohta joku ehdottaa Lumiaa.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

PekkaSav kirjoitti:Mikä siis on sun valintasi tässä luokassa? Mä en keksinyt fiksumpaa vaihtoehtoa, kun piti saada housuntaskuun mahtuva kamera siedettävällä kuvanlaadulla.
Se on viksu valinta mutta ei vastaa ihan sitä mitä itse haluan. RX100 II lienee kuvanlaadun puolesta kuitenkin se ainoa (?) oikea taskupokkari.

Oon räplännyt hiukan Nikon V2:sta ja sen pokkariksi hyvä ergonomia, hämmästyttävä nopeus, kiinteä ok etsin, keveys 10/2.8 ja 18.5/1.8:n kera ja takintaskuun sopivuus kieltämättä tekivät vaikutuksen. Kuvanlaatu ei ole kummoinen (ottaa RX100 II:lta selvästi dunkkuun) mutta ISO 800 asti ok jälkeä ja sillä kyllä pärjää. Kohtahan noita saa ilmaiseksi kun V3 kuulemma tulossa "in january".
Vastaa Viestiin