DSC-F828

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

mikko kirjoitti:Miksi ihmeessä vaihdoit sonyn tuohon D30:iin?? Melkein samalla rahalla olisit saanut jo 300D:n !
300D oli ostohetkellä jo tuloillaan, mutta kun kuitenkin tarvitsen muutamia ominaisuuksia mitä 300D ei tarjoa, niin päädyin vähän vanhempaan malliin ja ostin loppurahoilla kaikkea muuta jännää, kuten kameratarvikkeita.

Eipä tässä mitään, D30 hanskassa ja olen erittäin tyytyväinen tuohon.

nimim. 10D tai sitten se uusi canon (3D ???) ostoslistalla kunhan rahaa tulee riittävästi taskun pohjalle.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jpp

Photoworld:n testi

Viesti Kirjoittaja jpp »

jpp

Lisää testikuvia

Viesti Kirjoittaja jpp »

Lisää F828 testikuvia ilmantuu koko ajan, esim:

http://www.steves-digicams.com/2003_rev ... mples.html
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Kyllä ihmettelen kuka kuvaaja tällä lähtee kuvaamaan..

8mb kuvakokoa käyttävä luultavasti haluaisi säädyllisen kuvanlaadunkin. ISO200 menee vielä käyttökelpoiseksi muta vaatii kokolailla kohinanpoistoa.

ISO400 on jo sitä luokkaa etten edes harkitsisi.
On toki olemassa Neat Imaget sun muut, mutta mieluummin ostan säädyllisen kohinan tuottavan kameran kuin alan jokaisen kuvan kanssa taistelemaan.

Kääntyvä etsin on kiva juttu juhlissa, mutt asielläkin usein joutuu heittämään herkkyyden nelisataselle..

avautuminen päättyy =)
======================
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Minäkin ihmettelen suuresti tuota 8mpix kennoa. Mikä järki on tunkea prosumer-kameraan noin järeää kennoa varsinkin herkkyyden kustannuksella.

Itse olisin _todella_ kiinnostunut tuosta 828:sta, mutta tuo 8mpix kyllä hieman arveluttaa... 128 MB memorystickille mahtuu kokonaista 6(!) RAW-muotoista kuvaa, 1GB microdrivellekin menee vain 50... JPEG-muodossa kuvia menee n. 32 ja 270 vastaavasti. 5mpix -asetuksella kuvia menisi jpeginä jo 51 ja 420. Jostain syystä raw-muodossa kuvien talletusmäärä ei kasva vaikka resoluutio putoaa eli ilmeisesti kuvat talletetaan aina maksimiresoluutiolla.

Johan tuollaiset 8mpix raw-kuvat aiheuttavat tellennusongelmia kiintolevylläkin...
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

mremonen kirjoitti:Minäkin ihmettelen suuresti tuota 8mpix kennoa. Mikä järki on tunkea prosumer-kameraan noin järeää kennoa varsinkin herkkyyden kustannuksella.
On tosiaan outoa, että liikeyritys tekee sellaisen tuotteen
* jota asiakkaat ovat kinunneet (megapikselien ilmaistu tarve ei ole mikään uutinen)
* jota asiakkaat ostavat valtavia määriä
* joka oikeasti täyttää käyttäjiensä tarpeet (megapikselien todellinen tarve ei ole mikään uutinen)
* joka tuottaa firmalle luultavasti melkoiset tulot
* joka nostaa koko firman kamerapuolen profiilia ja tunnettuutta teknologisena huippumerkkinä
* jne...

Tutkimattomat ovat japanilaisten tiet!
Matti Vuori
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

RAW-kuvissahan luetaan koko kennon raakadata, eli joka ikisen pikselin informaatio, ts kuvataan maksimiresolla koko ajan.

Jokseenkin arveluttavaa on upottaa 8mpikseliä kun ottaa huomioon kennon fyysisen koon.

Käytännössä edes 5mpiks tuon kokoiselle kennolle ei ole mitenkään mielekästä, mutta saahan sillä helposti lisämillejä teleen..
Tuo 4 kanavainen kennokin hämmästyttää..

Toinen ikävä piirre, ymmärsinkö oikein että salaman kompensoinnissa on vaiin 3 asetusta?

Hyvä idea on livehistogrammi, ken sitä käyttää/tarvitsee.
Itse en usko että sitä ehtisin kauheasti vilkuilemaan.

Kun ottaa huomioon hinnan, ja siihen verrattain suuret puutteet kohinassa (tai menikö se oikein.. ..sitähän ei puutu) niin ihmettelen missä on se käyttäjäryhmä.
======================
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

mvuori kirjoitti:On tosiaan outoa, että liikeyritys tekee sellaisen tuotteen
* jota asiakkaat ovat kinunneet (megapikselien ilmaistu tarve ei ole mikään uutinen)
Aika kiva olisi tietää moniko oikeasti tarvii 8 megaa? Varsinkaan tälläisen kuvanlaadun kustannuksella
Itse en näe megapikselien määrää mitenkään rajoittavana tekijänä.
11mpiks 1Ds on tietysti kiva käytössä, mutta se onkin totaalisesti eri käyttäjäryhmälle.

Varsinkin kun ei ole mikään salaisuus miten pikselien lisääminen vaikuttaa kuvanlaatuun.
mvuori kirjoitti: * jota asiakkaat ostavat valtavia määriä
Tietääkseni tätä ei ole vielä myyty miljoonittain??
mvuori kirjoitti: * joka oikeasti täyttää käyttäjiensä tarpeet (megapikselien todellinen tarve ei ole mikään uutinen)
Taas täytyy heittää kysymys mikä se käyttäjäryhmä on?
Onko 1000 euron kameran ostajalla oikeasti tarve 8 megapikseliin?
Ja jos on niin miksi?
mvuori kirjoitti: * joka tuottaa firmalle luultavasti melkoiset tulot
Noniin.. luultavasti kyllä.
mvuori kirjoitti: * joka nostaa koko firman kamerapuolen profiilia ja tunnettuutta teknologisena huippumerkkinä
ko firmalla ei ole koskaan ollut mitään erityistä mainetta kamerapuolella, enkä näe mitään syytä miten tämä muuttaisi asian?
======================
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kun ottaa huomioon hinnan, ja siihen verrattain suuret puutteet kohinassa (tai menikö se oikein.. ..sitähän ei puutu) niin ihmettelen missä on se käyttäjäryhmä.
Tämä oli munkin postauksen pihvi: eli mikä on ajateltu käyttäjäryhmä? Itse olen ajatellut, että nämä Sonyn DSC-xxx (7x7 ja nyt siis 828) ovat ns. prosumer-luokan kameroita ja suunnattu niille henkilöille (aktiiviharrastajille), jotka eivät syystä tai toisesta halua järjestelmäkameraa vaan kiinteä(zoom)objektiivisen *hyvän* ja *laadukkaan* digikameran.

Itselläni on tällä hetkellä Sonyn F707 ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Vaihdoin siihen Nikonin N90x rungosta ja kahdesta Nikonin ED-sarjan lasista, kun kyllästyin raahaamaan aina 100 kiloa kamaa joka kuvaus- ja lomareissulle ja jotenkin diojen kehystämisestäkin meni uutuudenviehätys tuossa 10 000 dian kohdalla.

Voi olla, että kamera on / tulee olemaan Sonylle floppi: ajateltua yleisöä ei löydy, varsinkin kun laite on pahasti myöhässä. Itse odotin Sonylta 828:sta selvempää 7x7-linjan jatkajaa, mutta ilmeisesti Sony haluaa viedä mpix-kilpailun uusille luvuille tässä formaatissa.

Sääli sinänsä, koska ainakin itse pidän juuri tuosta Sonyn mekaanisesta rakenteesta (kääntyvä "runko"), joka mahdollistaa "kuiluetsimen" käytön (eli kamera mahan kohdalla tai vielä alempana). Eikä oikein viitsisi lähteä vaihtamaan merkkiäkään kun on tullut investoitua jo muistikortteihin, akkuihin, latureihin, ym...
juha_m
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha_m »

Kyllä Sony on hyvän työn tehnyt tämän kameran kanssa vaikka harmittavasti ei joulumarkkinoille ehtinyt. Kohina on saatu yllättävän hyvin hallintaan ainakin kun toisiin prosumer kameroihin vertaa. Ja ehkäpä niihin 828:aa pitää juuri verratakkin. Kohinaa ei liene merkittävästi enemmän kuin useimmissa 5mpix kameroissa. Se mitä pikseleillä haettiin, on saavutettu. Resoluutio on mahtava(=Siis kameran potentiaali tallentaa tietoa on prosumer luokan paras). Kamerahan on oikeastaan väline tallentaa tietoa. Aika näyttää, onko tämä megapikseli kuningas kaupallinen menestys. Ainakin valokuvausta tuntemattomien ihmisten ensimmäiset kysymykset nähdessää digikameran tietenkin ovat: Monta megapikseliä? ja Paljonko Zoomia? 828:n omistajan mieltä lämmittävät hämmästyneet ihastelut kun kysyjälle selviää että kamerassahan on peräti 8 megapikseliä. Nyt vain jännitetään tuleeko dpreview:ssä "highly recommended" vai pudottaako kohina/purple firing/raw toteutus arvosanaa.
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Kyllä näin(kin) on.

Monet mieltämät digin ominaisuudet megapikseleihin ja XX-zoomiin.
Itsekin monesti miettinyt miten selittää nopeasti ixuksella kuvaavalle vieruskaverille ettei 10D:ssä ole yhtään zoomia, vaikka maksaa 4 kertaa sen ixuksen verran ja tekee 10 kertaa parempaa jälkeä.

828 on kuitenkin halvan DSLR:n tai kalliin ja ison kompaktin hintainen pelitys. (mikä nimi sillä ikinä olisikaan?)

Ihmeellisesti jopa valokuvausta harrastavat unohtavat ettei se kuvaus ole pelkkiä megapikseleitä.

Kyllä sen workflown suuri osa on sen jälkeen edessä kun kameran valot on sammuneet.

Viimeisimpiä sampleja en ole nähnyt, olisi varsin mielenkiintoista nähdä miten tuo kohina on saatu kuriin.

Tuon hintaisella kameralla tulisi voidas kuvata ISO400-herkkyydellä ja kohtuullisilla valotusajoilla ilman sen suurempaa jälkikorjailutarvetta kohinan suhteen.
======================
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Meikäpoika kysyy aina että mikä on suurin kuvakulma, zoomin pituuden jätän sitten omaan arvoonsa.

Laajaakulmaaapitäääollaaaa!!!
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
spikey-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spikey- »

Menee mielenkiintoiseksi. Sony Netherlands oli livauttanut sydämistyneelle asiakkaalle sellaisen tiedonjyväsen että ekassa tuotantoerässä olisi ollut häikkää ja ko. kameroissa esiintyy liikaa kohinaa ja värihäröjä. Näin ainakin dpreviewin forumeilla.

Itse en tuomitse kameraa ihan lopullisesti ainakaan vielä, suuntaan tai toiseen. On tuolla kuitenkin jo loistavia kuvia saatu maailmalla .. Ihmiset vain tuijottavat niitä huonoimpia kuvia koko nipusta eivätkä aina huomaa niitä toisen ääripään kuvia.
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Melkoinen käpy antaa moista julki.. ..ellei sillä sitten koiteta pelastaa koko kameran mainetta.

Onhan tuolla otettu ihan kelpo kuvia, mutta ainoastaan ISO 64:lla ja ISO 100:lla.

Ja ainakin alla olevassa näkyy melkoisia purppurasävyjä, ja kohina on hirveä. Tosin valoitusajat eivät ole tiedossa, mutta ilmeisesti eivät ole hirveitä, koska kyseessä sama kohde.

http://www.dcresource.com/reviews/sony/ ... ndex.shtml

Täytyy varmaankin odotella dpreview:n testiä ja vertailuja muihin kameroihin. Ihan mielenkiintoista nähdä mihin ne lähtevät ko kameraa vertaamaan.
======================
jpp

Viesti Kirjoittaja jpp »

Ehdottaisin, että ne nimimerkit, jotka vain jaksavat mollata 828:aa, siirtyisivät muihin itseään ärsyttäviin aiheisiin, taikka ihan oman aihefooruminsa alle. Ko. tarinat menevät ainakin yli minun ymmärrykseni.

Sen sijaan olisin paljon kiinnostuneempi kuulemaan kameran saatavuudesta. Vaikka en ennestään omista yhtään Sonyn tuotetta, niin tämän olisin melko valmis hankkimaan.
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

jpp kirjoitti:Ehdottaisin, että ne nimimerkit, jotka vain jaksavat mollata 828:aa, siirtyisivät muihin itseään ärsyttäviin aiheisiin, taikka ihan oman aihefooruminsa alle. Ko. tarinat menevät ainakin yli minun ymmärrykseni.
Ei kyse ole mollaamisesta, vaan ihan puhtaasta vertailusta ja osaltaan ihmettelystä.
jpp kirjoitti: Sen sijaan olisin paljon kiinnostuneempi kuulemaan kameran saatavuudesta. Vaikka en ennestään omista yhtään Sonyn tuotetta, niin tämän olisin melko valmis hankkimaan.
Ihan mielenkiinnosta: Mitkä seikat ovat ne joiden takia tähän kameraan päädyit?
======================
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

SPK kirjoitti:vaan ihan puhtaasta vertailusta ja osaltaan ihmettelystä.
Tätä itsekin olen ihmetellyt, mikä on kun kompaktikameroita aletaan verrata DSLR kameroihin, missä mennään?

828 kameralle ei löydy muualta vastusta kuin järkkäri puolelta, ei voi paljon mollata, ehkä siinä on noisea ja purplea enemmän kuin järkissä mitä sitten hinta on paljon halvempi, toinen asia on mitä jos nuo asiat olisivat kunnossa?

Ja ei taida löytyä toista kompaktidigi kameraa jossa noisea olisi vähemmän?
jpp

Viesti Kirjoittaja jpp »

SPK kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta: Mitkä seikat ovat ne joiden takia tähän kameraan päädyit?
Anteeksi, hieman raflaava kommenttini. Halusin vain saada keskustelua hieman toiselle tasolle. Vertailuna käyköön vaikkapa ukomaiset keskustelusivut, jossa keskustelevat ihmiset, jotka ihan oikesti ovat 828:aa käyttäneet. Moni ulkomainen käyttäjä vaikuttaa epäilyttävän tyytyväiseltä. Pelkään myös, että moni voi tehdä turhia tai lopullisia johtopäätöksiä pelkkien mielikuvien pohjalta. Tähän ei tietenkään kannata kenenkään sortua. Miksi minä olen ehkä päätymässä 828:aan?

Minulla on yli 20 v. kokemus erilaisista SLR kameroista. Suosikkini oli Nikon FM, jonka lahjoitin juuri pois (4 vakioputkea, väliltä 20-200). Tarvisisin nyt pienen digi Olympukseni rinnalle hieman järeämmän, vanhaa Nikonin vastaavan kameran.

Ensimmäinen suosikkini DSLR kameroista voisi olla esim. D10. Tosin sen optinen etsin jää kaus FM:n vastaavasta. Pitäisi myös hankkia vanhaa kalustoa vastaavat putket. Tällöin hinta nousisi aivan toiseen luokkaan. Pääsyy on kuitenkin se, että en enää haluasi raahata mukani koko tätä kalustoa (jalusta on luonnollisesti aina oltava mukana). Myöskään linssien vaihtaminen pakkasessa, sateessa ja hiekkapölyssä ei ole maailman mukavinta hommaa. Ymmärrän erittäin hyvin ihmisiä, jotka näin kuitenkin tekevät -kaikesta huolimatta. Hyvä SLR ja hyvät vakio-objektiivit ovat tosi kuvajaalle oikea aarre. Huonoista zoomeista ei ole kuin harmia.

Olen aina haaveillut kohtuu hintaisesta, pienestä, valovoimaisesta, koko kuva-alan terävästi piirtävästä 28-200 zoomista. Yht'äkkiä tällainen näyttää olevan tarjolla ja vielä kaupanpäälle saa kohtuullisen kameran. Tosin tämä kamera saattaa edustaa hintaluokassaan tämän hetken ehkä terävintä, ellei kaikkein terävintä teknologista kärkeä. Tässä lyhyesti syyt, mikä tekee 828:sta erittäin kiinnostavan.
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Ymmärrän kohtuudella ihmisiä, jotka eivät halua kantaa mukanaan erillisoptiikkaa, ja lisävarusteita.

Mutta aina välillä ihmetyttää kun kaverit joilla on ilmeisen vahva kokemus SLR:stä tyytyvät kuvanlaatuun joka jää mennen tullen alle aikaisemman.

28-200 valovoimainen hyvä optiikka on varmasti kaikkien unelma, ja yleisesti tiedossa että moiselle polttovälialueelle ei halvalla saa hyvää, jos sille hyvää saa ollenkaan.

10D:n etsin on pieni ja turhan pimeä, mutta taas kun katsoo 828:n etsintä niin siellä on tiellä järjetön määrä infoa itse kuva-alalla.
Lisäksi SLR-käyttäjänä vieroksun tuota elektronista etsintä.

Siitä miten 828 edustaa teknologista kärkeä minulla ei ole mitään käsitystä. Eikä sitä mitenkään vahvista yksikään mallikuva joita olen nähnyt otettavan ISO200=> arvoilla.
======================
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

SPK kirjoitti:Siitä miten 828 edustaa teknologista kärkeä minulla ei ole mitään käsitystä.
Noh, on toi ainakin paras pokkariluokan digikamera missä on 8 megapikselin kenno ;)
Vastaa Viestiin