SPK kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: Mitkä seikat ovat ne joiden takia tähän kameraan päädyit?
Anteeksi, hieman raflaava kommenttini. Halusin vain saada keskustelua hieman toiselle tasolle. Vertailuna käyköön vaikkapa ukomaiset keskustelusivut, jossa keskustelevat ihmiset, jotka ihan oikesti ovat 828:aa käyttäneet. Moni ulkomainen käyttäjä vaikuttaa epäilyttävän tyytyväiseltä. Pelkään myös, että moni voi tehdä turhia tai lopullisia johtopäätöksiä pelkkien mielikuvien pohjalta. Tähän ei tietenkään kannata kenenkään sortua. Miksi minä olen ehkä päätymässä 828:aan?
Minulla on yli 20 v. kokemus erilaisista SLR kameroista. Suosikkini oli Nikon FM, jonka lahjoitin juuri pois (4 vakioputkea, väliltä 20-200). Tarvisisin nyt pienen digi Olympukseni rinnalle hieman järeämmän, vanhaa Nikonin vastaavan kameran.
Ensimmäinen suosikkini DSLR kameroista voisi olla esim. D10. Tosin sen optinen etsin jää kaus FM:n vastaavasta. Pitäisi myös hankkia vanhaa kalustoa vastaavat putket. Tällöin hinta nousisi aivan toiseen luokkaan. Pääsyy on kuitenkin se, että en enää haluasi raahata mukani koko tätä kalustoa (jalusta on luonnollisesti aina oltava mukana). Myöskään linssien vaihtaminen pakkasessa, sateessa ja hiekkapölyssä ei ole maailman mukavinta hommaa. Ymmärrän erittäin hyvin ihmisiä, jotka näin kuitenkin tekevät -kaikesta huolimatta. Hyvä SLR ja hyvät vakio-objektiivit ovat tosi kuvajaalle oikea aarre. Huonoista zoomeista ei ole kuin harmia.
Olen aina haaveillut kohtuu hintaisesta, pienestä, valovoimaisesta, koko kuva-alan terävästi piirtävästä 28-200 zoomista. Yht'äkkiä tällainen näyttää olevan tarjolla ja vielä kaupanpäälle saa kohtuullisen kameran. Tosin tämä kamera saattaa edustaa hintaluokassaan tämän hetken ehkä terävintä, ellei kaikkein terävintä teknologista kärkeä. Tässä lyhyesti syyt, mikä tekee 828:sta erittäin kiinnostavan.