Sony RX100
-
-
Pokkaripäivitys ajankohtainen, Sonyn RX100 (tai II) olisi tällä hetkellä ilmeisesti paras zoomillinen vaihtoehto tämmöiselle kuvanlaadusta kohtuunipolle (järkkäriin tottuneelle) kuvaajalle... Telepään valovoima vähän kyllä mietityttää (XZ-2, LX7, X20 ja G15/16 olisivat valovoimaisempia), mutta ilmeisesti suurempi sensori kuitenkin "vie voiton" tässä tapauksessa?
Josta pääsenkin tilanteeseen: Rx100 vs RX100 II... Ilmeisesti uusi malli kohisee himpun vähemmän, mutta mikä on fakta kamerasta tulevien jpg-kuvien terävyydessä? Onko uudemman version jpg:t silminnähden pehmeämpiä kuin ykkösversion? (Reunat ei minulle ole niin tärkeät, ja jpg siksi, että aina ei ole aikaa ja intoa suurempien kuvamäärien käsittelyyn.)
Josta pääsenkin tilanteeseen: Rx100 vs RX100 II... Ilmeisesti uusi malli kohisee himpun vähemmän, mutta mikä on fakta kamerasta tulevien jpg-kuvien terävyydessä? Onko uudemman version jpg:t silminnähden pehmeämpiä kuin ykkösversion? (Reunat ei minulle ole niin tärkeät, ja jpg siksi, että aina ei ole aikaa ja intoa suurempien kuvamäärien käsittelyyn.)
-
Miksi, hinta/laatu- suhteeltaan vai? On tuossa uutukaisessa hieman parempi kuvanlaatukin, mutta ero on kyllä aikamoisen pieni. Isoin ero on suorassa jpegissä se, että nyt väritasapaino on kallellaan hieman lämpimään kun ykkösversio oli neutraali tai helposti hieman viileä. Samoin suorassa vertailussa sanoisin että ISO 400 on jo silminnähden puhtaampi kuin ykkösversiossa, mutta ykkönen on myös oikein hyvä jo alunperin eli lopulta ihan yx hailee :)Holden kirjoitti:Jos ei salamakenkää, wifiä tai kääntyvää näyttöä tarvitse niin ykkönen on parempi valinta.
Kääntyvä näyttö on aika vänkä, turha odottaa että se on mallia "väännyt mihin asentoon vain"...
--------
Aves!
Aves!
-
-
Mulla itsellä on tuo vanha malli siis, mitä vähän vertailtiin mielenkiinnosta kaverin uuteen, niin ei ole eroja juurikaan jpeg-terävyydessä. Kait niistä testaamalla erot saa esille, mutta käytännön merkitystä ei ole...
Makuasia, mutta mun mielestä väritasapaino on tässä uudessa paremmin halussa (varsinkin automaatti), eli jos ei halua kuvia käpistellä niin tästä suoraan albumiin ennemmin kuin ykkösversiosta :)
Makuasia, mutta mun mielestä väritasapaino on tässä uudessa paremmin halussa (varsinkin automaatti), eli jos ei halua kuvia käpistellä niin tästä suoraan albumiin ennemmin kuin ykkösversiosta :)
--------
Aves!
Aves!
-
- Kääntyvä näyttö on ihan jees.
- Parempi kenno.
- Jiipegit suoraan kamerasta suurilla herkkyyksillä paremmat. Rawit sama juttu. Etenkin hämärämmässä. Itse kuvaan suurimmaksi osaksi rawia. Kuvien käpistelyvara lightroomissa laajempi kuin ykkösessä.
- Kuvat voi siirtää koneelle langattomasti. Näin teen nykyisin aina.
- Salamakenkä ?? On kai ihan jees jos tarvitsee, minä en sitä tarvitse.
Loppuun todettakoon että ykkönenkin oli ja on edelleen hieno kamera. Kyllä sillä kuvaa syntyy, jos vain on syntyäkseen. Kakkonen vain on vielä siitä aavistuksen parempi.
- Parempi kenno.
- Jiipegit suoraan kamerasta suurilla herkkyyksillä paremmat. Rawit sama juttu. Etenkin hämärämmässä. Itse kuvaan suurimmaksi osaksi rawia. Kuvien käpistelyvara lightroomissa laajempi kuin ykkösessä.
- Kuvat voi siirtää koneelle langattomasti. Näin teen nykyisin aina.
- Salamakenkä ?? On kai ihan jees jos tarvitsee, minä en sitä tarvitse.
Loppuun todettakoon että ykkönenkin oli ja on edelleen hieno kamera. Kyllä sillä kuvaa syntyy, jos vain on syntyäkseen. Kakkonen vain on vielä siitä aavistuksen parempi.
-
Kiitos kaikille kommenteista. Päädyin lopulta ykköseen, hintaan 449,10 eur kotiin toimitettuna. Onpa sitten tulevaisuudessa pienempi kynnys päivittää uuteen. Jos vaikka Sony laittaisi seuraavaan kameraan valovoimaisemman objektiivin. Tai muut isompia kennoja. Tai jotain. ;)
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Tuolta löytyvien vertailukuvien perusteella kakkosen kuvat ovat jotenkin "utuisempia" ja pehmeämpiä kuin ykkösen. Tiedä sitten...
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Tuolta löytyvien vertailukuvien perusteella kakkosen kuvat ovat jotenkin "utuisempia" ja pehmeämpiä kuin ykkösen. Tiedä sitten...
-
-
Uusi taustavalaistu kenno on kohinoiltaan teoriassa n. 1/3 aukkoa parempi, käytännössä ehkä jopa lirpun enemmän. http://www.dxomark.com/Reviews/Sony-Cyb ... ompetitionconcorde kirjoitti:...onko toi uuden version kenno siis kuitenkin huonompi tuolta osin kuin vanhan?