DSC-v1 vs DSC-W1

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
samu218

DSC-v1 vs DSC-W1

Viesti Kirjoittaja samu218 »

Olen tässä tutkaillut tuota V1:stä ja innostuneena olen huomannut sen olevan ominaisuuksiltaan, hinnaltaan ja saamalta palautteeltaan erittäin harkittava kamera =) Nyt iski kuitenkin silmään linkki:

http://www.dpreview.com/news/0402/04021106sonydscw1.asp

Onko tämä W1 tuon v1:sen seuraaja ja onko kenelläkään tietoa sen ominaisuuksista suhteessa v1:seen? Ainakin näyttö vaikuttaa suuremmalta ja kameran koko hieman pienemmältä. Lisäksi zoomi on pienempi (3x) suhteessa v1:sen 4x zoomiin... Vai onko W1 kenties joku uusi "light" malli tuosta jo vuoden vanhasta v1:stä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
samu218

Hmm tässä lisää tutkien vaikuttaisi että jotenkin riisutumpi versio tuo kamera on, kun ainakin mbnetin hintaseurantaa lukien W1 on huomattavasti halvempi:

W1 - 416e
V1 - 477e

Sonyn sivuilla ei tuosta W1 mallista puhuta mitään.
form8

Re: DSC-v1 vs DSC-W1

Viesti Kirjoittaja form8 »

samu218 kirjoitti:Onko tämä W1 tuon v1:sen seuraaja ja onko kenelläkään tietoa sen ominaisuuksista suhteessa v1:seen?
Pienin aukko 5.8 vs. V1:n 8, ja salamakenkä puuttuu kokonaan W1:stä, itse ainakin valitsisin V1:n noista.
Leht1n

Viesti Kirjoittaja Leht1n »

Kyllä V1 vie potin kotiin, vaikka näytön koossa häviääkin.

W1:n valovoima telepäässä on hurjat 5.2 vs V1:n 4.0, eli V1:llä parempia kuvia myös zoomatessa.

V1: zoomi alkaa 34mm:stä, kun W1:llä luku on 38, eli V1:llä kuvaan mahtuu samalta etäisyydeltä enemmän, mikä on hyvä juttu erityisesti ahtaissa sisätiloissa.

V1:n suljinajat 30s-1/2000s.

Sitten tietysti tuo lisäsalaman paikka, minkä "form8" mainitsi.

Ei W1 ole missään nimessä seuraaja V1:lle, että eiköhän sen nimi tule olemaan sitten V2. Se voisikin olla sitten jo varsin vahva vaihtoehto, kun V1:kin on jo noin hyvä, mutta saa nähdä tuleeko sellaista koskaan.

—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
siltains

Viesti Kirjoittaja siltains »

W1:ssa hyvää
+++ Iso näyttö 2½" (V1: 1½")
V1:ssa on kovin pieni näyttö turhamaiselle silmälaseja karsastavalle tyypille kuten minä. Tosin pian "vaaleiden tahrojen merkityksen" eri kohdin näyttöä oppii muistamaan ulkoa. Molemmissa kameroissa 123000 pikseliä.
+ AA paristot (V1: akku)
Akkukäyttöön verrattuna pieni mukavuuslisä? Akut toisaalta melko edullisia www.digitarvike.fi:ssa.
+ Pienempi koko W-H-D 91 x 60 x 36mm (V1: 99 x 65.2 x 56.9 mm)
V1 on paksun tuntuinen mutta sopii hyvin käteen. Ohuemman mallin saa kuitenkin paremmin taskuun.

W1:ssa huonoa
-- Zoom-alue kapea 38 ("laajakulma???!!") – 114mm (V1: 34 - 136mm)
-- Arvioitu vähittäismyyntihinta sisältänee uutuuslisää
-- Max herkkyys ISO 400 (V1: ISO 800)
- Salamakenkä puuttuu

Pidän V1:a erittäin hyvänä hankintana. Pieni näyttö on kauneusvirhe. Toki valovoimaa saisi olla linssissä enemmän. Ei sekään täydellinen kamera ole. Joskus olen funtsinut että mahtaako USB/AV liittimien kansi joskus singahtaa maata kiertävälle radalle saranoiltaan, hieman heppoisen oloinen.

-siltainssi-
WARNING: Keyboard Not Attached. Press F10 to Continue
samu218

Kiitos vastauksista, selkeytti kovasti noita eroja! V1 alkaa olla sen verran halpaa rautaa jo kaupassa että taidan laittaa tilauksen menemään! Harmittaa vaan tuo akkuhomma & muistikortti. Itsellä on aa akkupatterit latureineen & 128 megan CF edellisestä kamerasta jäljellä. :-(

.. Toisaalta 128mb CF maksaa 29 euroa halvimmillaan joten sen säästön mukaan ei kauheasti kannata maksaa..
Viimeksi muokannut samu218, Huhti 26, 2004 12 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ironchef

Viesti Kirjoittaja ironchef »

V1 on varmasti kuvanlaadultaan parempi kuin W1, mutta itseäni ärsytti suunnattomasti akun kesto. Minulla oli kaksi akkua ja nekään eivät riittäneet juuri mihinkään. DPReview:n testissä saatiin kuvattua 270 kuvaa:

Take 4 shots without flash
Wait 2 minutes (50% of the time powering the camera off)
Take 1 shot with flash
Wait 1 minute
Repeat

Todellisuudessa, tämä voisi pitää paikkansa jos kamera esim. on kotona pöytälatikossa ja otetaan välillä kuvia kun vaikka kissa tekee jotain hassua. Itse kuitenkin pidän kameraa mukana esim. joissain tapahtumissa, joissa näpsin kuvia. Ilman salamaa sain yleensä juuri ja juuri 256mb:n kortin täyteen kuvia (jpeg, FINE kuvanlaadulla) kahdella akulla. Epäreilu vertaus, mutta Canonin IXUS II:llä ottaa tuplasti kuvia, vähintäänkin.

Toinen ikävä seikka kamerassa oli koko. Se on todellakin kuin kuutiota pitelisi. Kannattaa käydä ainakin liikkeessä katsomassa ennen ostopäätöstä, sillä tuota on turha yrittää laittaa taskuun.

No, kuvanlaatu on ollut parasta mitä digipokkarilla olen nähnyt ja onhan se pienempi kuin esim. Canonin G5, Nikonin 5400 jne...
On tullut jo vähän ikävä V1:stä, mutta eikähän tässä joku korvaaja löydy.

Jos hassu muotoilu ja huono akkujen kesto ei haittaa, niin osta ihmeessä, et tule katumaan!
samu218

Kuulostaa aika ikävältä tuo akkupolitiikka! Sormipatterit on juuri tuon takia huomattavasti mukavammat. Eiffelin tornilla voit ostaa kiskasta lisää virtaa kun Sonyn superakku pitää viedä hotellille lataukseen.

Toisaalta 256 megaa kuvia on aika huima määrä yhden päivän saldoksi kun mietin itseäni. Aiemmin olen pärjännyt 128 megan CF kortilla viikon lomamatkat (HP318 - 2,3mpx).

Pitää nyt vielä hetki harkita tuota kameraostosta. Kun vaan jostain ilmestyisi vastaavilla spekseillä kamera joka käyttää sormipattereita ja CF muistia, ostaisin heti.
form8

Viesti Kirjoittaja form8 »

ironchef kirjoitti:Toinen ikävä seikka kamerassa oli koko. Se on todellakin kuin kuutiota pitelisi. Kannattaa käydä ainakin liikkeessä katsomassa ennen ostopäätöstä, sillä tuota on turha yrittää laittaa taskuun.
Onhan kokoa tietysti pienempiä pokkareita enemmän, mutta kyllä oma V1:n Haman suojalaukun kanssa menee reisitaskuhousujen taskuun ja kulkee jotenkin mukana.

Tottakai kokoa voisi olla vähemmän, mutta esim. G5 tuskin enää taskussa kulkisi jota myös harkitsin. Ja vaikka erillissalama onkin hankittu tohon niin usein kulkee esim. kaupungilla mukana taskussa, joka on aika tärkeä kriteeri henkilökohtaisesti ainakin.

Tosiaan akun kesto ottaa hieman päähän itseäni. Tuo 256 megaa on osoittautunut itsellenikin käytössä rajaksi, tosin yhtenä iltana kortin saa täyteen ottamalla joka kuvan salamalla, mutta voisihan sitä kestoa vähän enemmän silti olla.

V2:een voitaisiin vähän laihduttaa paksuutta, lisätä akkujen kestoa,laittaa valovoimaisemman optiikan ja kääntyvän näytön niin olisi jo aika hyvä luokkaa oleva "pokkari"

Mutta kokonaisuutena edelleen tyytyväinen hankintaan.
ironchef

Viesti Kirjoittaja ironchef »

Joo, olen yrittänyt etsiä korvaajaa V1:lle, mutta ei taida oikein pikkukameroista olla haastajaksi...

Katsokaa muuten DSC-W1 testikuvat DCRP:stä

Vertailin niitä (kuvia samasta kohteesta) Oly C60:n, V1:n, IXUS 500, jne... kameroiden kanssa ja ihan hyvältä näyttää. Olen siis yhteen hakemistoon ladannut noita täysikokoisia kuvia tuolta aina kun joku kiinnostava kamera on tullut ja vertaillut niitä sitten entisiin mitä on ladattu (hehe, kuulostan nörtiltä). Pakko sanoa, että kaikista pokkareista mistä olen vertailua tehnyt, niin parhaat kuvat ovat canonin S50:llä... No, vähän ohi aiheesta, mutta kumminkin :p
Vastaa Viestiin