Aihe käsittelee parasta kuvauslehteä. Aloittelijana en parhaimmista lehdistä tiedä, mutta olen ostanut jo muutamia englantilaisia lehtiä. Lähinnä Practical Photography ja Digital Camera World. Molemmat lehdet ovat lähes toistensa kopioita, mutta juuri sopivia minulle. Molemmat käsittelevät sopivasti kuvaustekniikkää, "näin kehität sitä ja tätä"-osiota, laitetestejä ja -tietoa sekä esittelee sopiva määrä lukijoiden kuvia, joista saa hyvin inspiraatiota.
Nyt onkin harkinnassa jomman kumman tilaus vuodeksi. Toinen kustantaa 56£(DCW 13 lehteä/vuosi) ja toinen 60£(PP 12 lehteä/vuosi), eli ei suurta eroa lehtien välillä. Digital Camera World taitaa ehkä ihan karvan verran enemmän mielyttää. Täytyy ostaa parit irtonumerot vielä ja sitten päättää. Tämä on oikeastaan se huono puoli, koska asun pienemmässä kunnassa, jossa ei ole isoa kauppaa tai R-kioskia, jossa näintä myydään. Ovatko nämä lehdet teille, jotka olette valokuvausta pidemmän aikaa harrastanut, jo ajan hukkaa? Minulle ei sinänsä väliä, koska aloittelija tässä ollaan muutenkin :) Kysynpähän muuten vaan teidän mielipidettä näistä lehdistä.
Alpha A kirjoitti: Ovatko nämä lehdet teille, jotka olette valokuvausta pidemmän aikaa harrastanut, jo ajan hukkaa? Minulle ei sinänsä väliä, koska aloittelija tässä ollaan muutenkin :) Kysynpähän muuten vaan teidän mielipidettä näistä lehdistä.
Ei ajanhukkaa, mutta kertakäyttöviihdettä :) Veikkaan että vuoden päästä haluat jo eteenpäin.
Ratkaisu taisi löytyä noiden kahden välillä. Digital Camera Worldin mukana tulee tilaajalahjana Lowepron Orion Trekker II -reppu. Olen havitellut kyseistä reppua muutenkin. Juuri sopiva päiväretkille. Reppuun saa sisällytettyä minun pienen kamerakaluston ja ylätaskuun henkilökohtaset tavarat. Harmi, että jalustaa ei saa kiinnitettyä. Jalustan mukana tosin tuli oma kantopussi. Kyllä, tämä taisi iskeä naulan arkkuun tässä asiassa. Tämä lehti taitaa mennä tilaukseen :)
Kamera lehteä olen joskus tilannut, ja siinä on se asia mitä juuri valokuvaukselta odotankin. Jotain muita suomenkilesiä olen joskus ostanut ja todennut ne aika surkeiksi. Englanninkielisiäkin on tullut ostettua, mutta niissä painopiste on yleensä mainostaminen.
Alpha A kirjoitti:Ratkaisu taisi löytyä noiden kahden välillä. Digital Camera Worldin mukana tulee tilaajalahjana Lowepron Orion Trekker II -reppu. Olen havitellut kyseistä reppua muutenkin. Juuri sopiva päiväretkille. Reppuun saa sisällytettyä minun pienen kamerakaluston ja ylätaskuun henkilökohtaset tavarat. Harmi, että jalustaa ei saa kiinnitettyä. Jalustan mukana tosin tuli oma kantopussi. Kyllä, tämä taisi iskeä naulan arkkuun tässä asiassa. Tämä lehti taitaa mennä tilaukseen :)
Tuleeko tilaajalahja Suomeen? Monissa ulkomaisissa lehdissä tilaajalahjoja ei toimiteta ulkomaille.
Tuomas P kirjoitti:Tuleeko tilaajalahja Suomeen? Monissa ulkomaisissa lehdissä tilaajalahjoja ei toimiteta ulkomaille.
Ei tullut ei :( Yritin tilata, mutta siellä tosiaan oli, että tilauslahjaa ei toimiteta suomeen. Pettymys, mutta ei voi mitään. En tilannut vielä, mutta katselen uudestaan syksyllä. Samoin kuin reppuakin :D
Satunnaisesti on tullut ostettua irtonumeroita seuraavista lehdistä: Digital Photography, Practical Photography, Photography Monthly, Kamera, DigiKuva.
Näistä omat suosikkini on ensimmäiset kaksi mainittua. Varsinkin näin "aloittelijana" - tai ehkä paremminkin tiedonjanoisena ihmisenä - olen niistä eniten käytännöllisiä vinkkejä ja inspiroivia kuvia löytänyt. Photography Monthly ei noiden jälkeen oikein vakuuttanut mm. mielestäni heikkotasoisen "lukijoiden kuvat" osion takia.
Kamera-lehden ostin suurin odotuksin ja jouduin hieman pettymään lehden tasoon, enkä sitä suosittelisi oikeastaan kenellekkään. Niin paljon paremmin samat asiat kerrotaan muualla jos vaan englantia edes auttavasti ymmärtää.
Digikuva, joka on suunnattu enemmänkin vasta-alkajille, jää kyllä vastaisuudessa hyllyyn :-|
akrooks kirjoitti:Onkos täällä moni tilannut/aikoo tilata/aikoo lukea/aikoo selata ilmaiseksi lehtihyllyllä lokakuussa ensimmäisen kerran ilmestyvän Raw-lehden? Ainakin webbisivujen kuvauksen perusteella vaikuttaa erittäin tervetulleelta lisältä kotimaisten alan lehtien tarjontaan.
Kameraseuran kokouksessa kaveri esitteli tuota lehteä ja pakkohan se oli kokeeksi tilata =) Tiedä sitten onko siinä mitään minulle mutta pitänee antaa sillekkin lehdelle mahdollisuus.
Yleensä tulee luettua Luontokuvaa ja silloin joskus, kun sitä vielä löytyi niin Outdoor Photographyä.
Itse tilasin just Brittiläisen Photography Monthly lehden, sopii itselleni mainiosti. Sopiva sekoitus kuvia,vinkkejä ja arvosteluja. RAW lehteä tuli selailtua mutta taitaa olla enempi aikuiseen makuun.
Tilasin syksyllä tuon American Photon. Hinnaksi kotiin kuljetettuna 20$ / 6 numeroa. Kaupan päälle 2 numeroa, kun maksoi luottokortilla - vaikka eipä mulla maksun suhteen vaihtoehtoja olisikaan ollut. Eli hinnaksi tuli 2,5$ numero, kun lehti maksaa Suomessa irtonumerona 7,5€. Hyvältä vaikuttaa lehti. Tässä lehdessä ei käytännön ohjeita ole vaan enemmän valokuvauksen "pohdintaa" ja valokuvaajien esittelyjä. Suosittelen!
lahtarovic kirjoitti:Kumpi on muuten parempi, Digital Camera World vai What Digital Camera?
Ottamatta kantaa kumpi on parempi/paskempi, niin ainakin minun mielestäni tuo What Digital Camera on aika heikko tekele muutamien selattujen numeroiden perusteella.
Uusin RAW taikka nykyään Photo RAW tuli ostettua irtonumerona ja seuraavana päivänä laitoin lehden tilaukseen. Vähän vaihtelua kukkamakroihin ja kamerakohinavertailuihin.
Sama täällä, Photo RAW vaikuttaisi olevan valokuvauksen ykköslehti Suomessa nyt - ihan näin subjektiivisesti arvioiden. Jos siis dokumentaarinen kuvaus ja lehtikuvaus kiinnostaa.