Helsingissä laminointia kapa-levylle edullisesti?
-
Helsingissä laminointia kapa-levylle edullisesti?
Missä saisi julistekokoisen kuvan edullisesti ja hyvin kiinnitettyä kapa-levyyn? Mielellään Helsingissä. Verrokkihinta on 85 e 100x70 cm kuvalle -- kuvittelen ja toivon, että tuo ei ole edullisin mahdollinen.
-
-
Vähän epäilyttää, onnistuuko julistekokoisen kuvan liimaus levyyn omin päin ilman, että kuva ja levy ovat hieman vinossa toisiinsa nähden, tai että väliin jää ilmaa tai kuvapaperiin tulee taitteita. Eikö tuon vaikeusaste ole samaa luokkaa kuin kontaktimuovin kiinnitys koulukirjaan? Ainakin se on aivan riittävän haastavaa, jos lopputuloksesta haluaa virheettömän.garfield kirjoitti:Tarvitset levyn (5mm, valkoinen) ja esim. 3M:n tekemää valokuvaliimaa.
-
- Viesti:
Tähän kysymykseen olen vastannut usein. On kokemusta kapalle pohjustuksesta, kuin myös kehystämisestä.
Ensinnäkin Kapafix levyssä on kontaktiliima valmiina, on Kapafix1 jossa liima vain toisella puolella. Tämän levyn ominaisuuteen kuuluu lievä kuperuus, jota on vaikea hallita, ellei kuvaa laiteta kehyksiin. Lisäksi levyn takapuoli on herkkää vaurioille. Kapafix2 levyssä on liima molemmin puolin, kun takapuolelle liimataan tukeva kartonki, pysyy levy suorana ja takapuoli kestää mekaanista rasitusta paremmin. Kuvan laminointi näille levyille on suhteellisen helppoa, kuitenkin pientä kokemusta ja kunnollista linolirullaa tarvitaan.
Levyä on saatavissa useita kokoja ja vahvuuksia, maahntuoja on Hyvinkäällä, mistä myös levyä saa ostaa, muistaakseni siellä on myös pohjustuspalvelu. Wepistä lisää infoa.
http://www.dekolevy.fi/
Omien töideni vaatimaton esittely tuolla.
http://personal.inet.fi/koti/unto.valli/tarinat.htm
Ensinnäkin Kapafix levyssä on kontaktiliima valmiina, on Kapafix1 jossa liima vain toisella puolella. Tämän levyn ominaisuuteen kuuluu lievä kuperuus, jota on vaikea hallita, ellei kuvaa laiteta kehyksiin. Lisäksi levyn takapuoli on herkkää vaurioille. Kapafix2 levyssä on liima molemmin puolin, kun takapuolelle liimataan tukeva kartonki, pysyy levy suorana ja takapuoli kestää mekaanista rasitusta paremmin. Kuvan laminointi näille levyille on suhteellisen helppoa, kuitenkin pientä kokemusta ja kunnollista linolirullaa tarvitaan.
Levyä on saatavissa useita kokoja ja vahvuuksia, maahntuoja on Hyvinkäällä, mistä myös levyä saa ostaa, muistaakseni siellä on myös pohjustuspalvelu. Wepistä lisää infoa.
http://www.dekolevy.fi/
Omien töideni vaatimaton esittely tuolla.
http://personal.inet.fi/koti/unto.valli/tarinat.htm
UnskiVee
-
-
- Viesti:
Itse kokeilin äsken ensimmäistä kertaa elämässäni suuren (50x70cm) valokuvan liimaamista levylle. Tai no - minkä tahansa kokoisen kuvan, yleensä olen pikkukuvat laittanut tarralapuilla kansioon.JouniV kirjoitti:Vähän epäilyttää, onnistuuko julistekokoisen kuvan liimaus levyyn omin päin ilman, että kuva ja levy ovat hieman vinossa toisiinsa nähden, tai että väliin jää ilmaa tai kuvapaperiin tulee taitteita. Eikö tuon vaikeusaste ole samaa luokkaa kuin kontaktimuovin kiinnitys koulukirjaan?
Homma on aivan poskettoman helppoa ja jälki tyylikästä. 3M:n Photo Mount -liimalla liimatessa kuvan asentoa voi hieman justeerata vaikka pinnat olisivatkin jo käyneet yhdessä. Ja ilma & taitokset lähtivät yksinkertaisesti kämmensyrjällä sivelemällä keskustasta säteittäin ulos. Ei suttua, ei kupruja, ei mitään ongelmaa!
Kontaktimuovi on ohutta ja liima todella tujua (ainevahvuuteen verrattuna), joten siihen kuvan liimaamista ei voi verrata. Lähin vertauskohta voisi olla vaikkapa viilutus. Valokuva ei mene helposti taitoksille, eikä siihen jää myöskään pieniä ilmakuplia. Suuret kuprut puolestaan on helppo silitellä pois.
Kapalevyä näytti saavan myös Kapa-Mount -nimikkeellä, jossa levyn kummallakin puolella on alumiinipinnoite. Hinta ei ole järin korkea ( http://www.matsku.fi ), eli kannattanee investoida suoraan siihen.
Tietääkö muuten kukaan, saako mistään Turun liikkeestä tuota Kapa-Mount:ia? Löysin pikaisella soittokierroksella kaksi liikettä, jotka ylipäätään myyvät Kapaa:
-Turun Kehys- ja Taidekulma Ky, 100x140cm tavallinen 5mm kapalevy maksoi 15 euroa, ei mitään muuta edes tarjolla
-Turun Väri, kapaa löytyy mutta malleista tai hinnoista ei ole tietoa, koska firma on lomalla nyt kolme viikkoa.
Matsku.fi:ssä on järkevät hinnat kuvastossa, MUTTA tilatessa tänne kauemmas päälle lyödään matkahuoltokulut (~6e), matkahuollon jälkivaatimus (~7e) ja pakkauslisä (5,50e). Eli vajaa parikymppiä pelkkää ilmaa. Noh, jos tilaisi vaikkapa kolme 100x140cm 5mm kapalevyä, olisi kokonaishinta jo halvempi kuin Kehys- ja Taidekulmasta. Mutta kismittää tuollainen turhasta maksaminen silti!
-Markus
Fotoni.org
Fotoni.org
-
- Viesti:
Me ollaan duunissa tehty (Turussa) jonkun verran näitä vastaavia. (Digipaino) Nyt en muista onko suoraan kuvaajia asiakkaina ollut, mutta kaikenlaista uutta ja vanhaa kuvaa haluttu seinille.
Itsekin muutamia joskus tehnyt. Kapassa on tosiaan se ominaisuus, että vääntyy. Itse en ole koittanut taakse laittaa mitään, saattaisi toimiakin. Omassa taulussa vääntöä lisää entisestään mattalaminointi.
Nopeat speksit:
Tulostus: Canon imagePROGRAF iPF9000 (lähes sama kuin 9100 malli)
Tarkkuus: 2400 x 1200 dpi
Max leveys: 60"
ja 12 värillä tehdään
Sopiva paperi valokuviin Canon Photo Satin.
Pohjustus on ainakin minun mielestä kanssa oman taiteenlajinsa, meilläkin menee välillä roskiin kamaa kun pohjustuksessa joku kusee. Palvelunahan me noita myydään, ja siinä ei sitten tarvitse kuvaajan ottaa itse useita vedoksia ja leikkiä kapan kanssa. Kalliiksihan se pidemmän päälle tulee :) Siis jos kusee homma.
Itse siirtänyt kapan käytön jäähylle, nyt teen tauluja kotiin kankaalle tulostettuna. Tekee muuten aika kivaa jälkeä tuo kone.
Itsekin muutamia joskus tehnyt. Kapassa on tosiaan se ominaisuus, että vääntyy. Itse en ole koittanut taakse laittaa mitään, saattaisi toimiakin. Omassa taulussa vääntöä lisää entisestään mattalaminointi.
Nopeat speksit:
Tulostus: Canon imagePROGRAF iPF9000 (lähes sama kuin 9100 malli)
Tarkkuus: 2400 x 1200 dpi
Max leveys: 60"
ja 12 värillä tehdään
Sopiva paperi valokuviin Canon Photo Satin.
Pohjustus on ainakin minun mielestä kanssa oman taiteenlajinsa, meilläkin menee välillä roskiin kamaa kun pohjustuksessa joku kusee. Palvelunahan me noita myydään, ja siinä ei sitten tarvitse kuvaajan ottaa itse useita vedoksia ja leikkiä kapan kanssa. Kalliiksihan se pidemmän päälle tulee :) Siis jos kusee homma.
Itse siirtänyt kapan käytön jäähylle, nyt teen tauluja kotiin kankaalle tulostettuna. Tekee muuten aika kivaa jälkeä tuo kone.