haluaa teräviä kuvia s7000:lla!
-
- Viesti:
haluaa teräviä kuvia s7000:lla!
Mul on fuji s7000 ja on vaikeuksia saada teräviä kuvia. jos käsipeliltä ottaa ni on tosi helposti tärähtänei, mikä auttaa? aukko suureks ja valotusaika pieneks vai vai?
Ei muulla väliä, kunhan näyttää hyvältä!
-
Re: haluaa teräviä kuvia s7000:lla!
No vaikka niin. Suosittelen vierailua paikalliseen kirjastoon ja lainamaan jonkun valokuvaus opuksen joka selvittää kivasti kaikki perusasiat.raze kirjoitti: aukko suureks ja valotusaika pieneks vai vai?
-
-
Mulla on sama kamera. Sen näyttö varoittaa käden kuvalla, mikäli valotusaika uhkaa venyä liian pitkäksi, minkä seurauksena kuvasta siis tulee tärähtänyt. Jos käsi ilmestyy, yritä säätää aukkoa isommaksi. Jos olet zoomannut, pienennä polttoväliä ja tee zoomaus tietsikalla, resoluutiohan tällä kameralla riittää. Jos kuvaat automaatilla tai suljinaikaprioriteetilla, aukko on todennäköisesti isoimmalla eikä auta muuta kuin nostaa ISO:a tai kuvata salamalla.
- Aromia aamiaismuroihin -
-
Eikös pitkällä putkella kuvat tärähdä helpommin, koska sama kameran liike aiheuttaa enemmän rajatun kuvan liikettä tele- kuin laajispäässä? toi on nyt ehkä vähän epäselkeästi ilmaistu, mutta siis laajiksella ja telellä tulee molemmilla periaatteessa yhtä tärähtäneitä kuvia, telellä se tärähdys vain näkyy huomattavasti paremmin. jos joku tietää paremmin, niin kerro ihmeessä. itse en kuitenkaan lähtisi optista zoomia vaihtamaan digitaaliseen croppaukseen missään tilanteessa, enkä todellakaan usko siitä olevan mitään hyötyä. ei se käden kuva suoranaisesti aiheuta sitä tärähdystä, joten on melko hölmöä tehdä mitään tuollaista vain sen takia, että se käsi lähtisi pois.Tinttara kirjoitti: Jos olet zoomannut, pienennä polttoväliä ja tee zoomaus tietsikalla, resoluutiohan tällä kameralla riittää.
Toimivampi ratkaisu voisi olla, että zoomaa vähän vähemmän ja mene lähemmäksi.
-
Kyllä se varoitus "toimii". Se kertoo sen, pysyykö kamera paikoillaan koko suljinajan aikana. Minulla lähes aina kuvista tulee suttusia varoituksen aikana. Toki joskus yksi tai kaksi saataa olla teräviä, eikä automatiikka ja sensori ehdi mukaan realiaikaisesti.smark kirjoitti:ei se käden kuva suoranaisesti aiheuta sitä tärähdystä, joten on melko hölmöä tehdä mitään tuollaista vain sen takia, että se käsi lähtisi pois.Tinttara kirjoitti: Jos olet zoomannut, pienennä polttoväliä ja tee zoomaus tietsikalla, resoluutiohan tällä kameralla riittää.
Toimivampi ratkaisu voisi olla, että zoomaa vähän vähemmän ja mene lähemmäksi.
Toinen keino tietysti on käyttää kamerajalkaa. Varsinkin jos kuvaa paljon pimeällä, jolloin sen käyttö on lähes pakollista. Jos ei ole valokuvaukseen aiemmin tutustunut niin varmaan ensimmäisenä kannattaa opetella asennot ja otteet. Niillä pärjää aluksi jo suht pitkälle...
-
Näin varmaan on, jos valovoima on sama sekä tele- että laajispäässä, mutta kun näin ei pokkareissa kai yleensäkään ole, vaan suurin mahdollinen aukko on telepäässä aina pienempi.smark kirjoitti:siis laajiksella ja telellä tulee molemmilla periaatteessa yhtä tärähtäneitä kuvia, telellä se tärähdys vain näkyy huomattavasti paremmin.
Tuo on totta, mutta jotenkin pidän itsestäänselvänä, että kohdetta mennään niin lähelle kuin mahdollista. Ja tosiaan jos valovoima on pienestä kiinni, niin sitten suosittelisin sitä laajakulma-asentoa että saadaan isoin aukko käyttöön. Aikaakin voi ruuvata vähemmälle, ei pieni alivalotus haittaa, valoa saapi Photarilla lisää.smark kirjoitti: Toimivampi ratkaisu voisi olla, että zoomaa vähän vähemmän ja mene lähemmäksi.
- Aromia aamiaismuroihin -
-
Toimiiko se oikeasti? Ei nyt ole kameraa käsillä, mutta perustuen muistikuviin suppeista empiiristä kokeista väittäisin, että se käsi tulee ruutuun ihan pelkästään suljinajan ja polttovälin perustella. sillä kuinka paikallaan sitä kameraa pitää (jalustalla/pöydällä) ei ole merkitystä. Olen itseasiassa tästä hyvin varma. Itse ainakin onnistun kuvaamaan kohtuullisen teräviä kuvia vaikka se varoitus onkin päällä.Yen kirjoitti:Kyllä se varoitus "toimii". Se kertoo sen, pysyykö kamera paikoillaan koko suljinajan aikana. Minulla lähes aina kuvista tulee suttusia varoituksen aikana. Toki joskus yksi tai kaksi saataa olla teräviä, eikä automatiikka ja sensori ehdi mukaan realiaikaisesti.
Totta. Eipä tullut moinen mieleen. tosin s7000 se ero on melko pieni. f2.8...3.1. Eli aika paljon saa jälkikäteen kropata, että ratkaisevasti saa valovoimaa lisää. tosin joskus se pieni ero voi olla hyvinkin merkittävä.Tinttara kirjoitti:Näin varmaan on, jos valovoima on sama sekä tele- että laajispäässä, mutta kun näin ei pokkareissa kai yleensäkään ole, vaan suurin mahdollinen aukko on telepäässä aina pienempi.
-
Kyllä, minulla on ollut S306 ja S602. Molemmissa on tuo sama käsivaroitus. Kokeile vaikka jättämällä pöydälle tai jalustalle. Minun S602 ei vingu, vaikka olis 15 sec suljinaika. Minä olen tässä sata varma... ;)smark kirjoitti:Toimiiko se oikeasti? Ei nyt ole kameraa käsillä, mutta perustuen muistikuviin suppeista empiiristä kokeista väittäisin, että se käsi tulee ruutuun ihan pelkästään suljinajan ja polttovälin perustella. sillä kuinka paikallaan sitä kameraa pitää (jalustalla/pöydällä) ei ole merkitystä. Olen itseasiassa tästä hyvin varma. Itse ainakin onnistun kuvaamaan kohtuullisen teräviä kuvia vaikka se varoitus onkin päällä.Yen kirjoitti:Kyllä se varoitus "toimii". Se kertoo sen, pysyykö kamera paikoillaan koko suljinajan aikana. Minulla lähes aina kuvista tulee suttusia varoituksen aikana. Toki joskus yksi tai kaksi saataa olla teräviä, eikä automatiikka ja sensori ehdi mukaan realiaikaisesti.
Manuaalissakin neuvotaan käyttämään salamaa, jolloin automatiikka lyhentää suljinaikaa ja silloin ei olis niin altis tärähdykselle.
-
eilen en ehtinyt kamerani kanssa seurustella ja nyt se ei ole taaskaan käsillä. mutta vahvasti näyttäisi siltä, että uudessa mallissa ollaan menty huonompaan. tarkistan tänään, jos muistan, ja vahvistan asian huomenna. Minkälaisilla ajoilla muuten tuo varoitus tulee sinulla käsivaralta laajispäällä kuvattaessa. s7000 se muistaakseni tulee poikkeuksetta ajalla 1/60.Yen kirjoitti:Kyllä, minulla on ollut S306 ja S602. Molemmissa on tuo sama käsivaroitus. Kokeile vaikka jättämällä pöydälle tai jalustalle. Minun S602 ei vingu, vaikka olis 15 sec suljinaika. Minä olen tässä sata varma... ;)
voihan sitä salamaa käyttää jos kohde on tarpeeksi lähellä. joskus taas se salama pilaa kuvan tunnelman, vaikka sitä kuinka olisi neuvottu manuaalissa käyttämään...Manuaalissakin neuvotaan käyttämään salamaa, jolloin automatiikka lyhentää suljinaikaa ja silloin ei olis niin altis tärähdykselle.
-
- Viesti:
-
Kyllä se yleensä pilaa ja kalliimpi lisäsalama bouncerilla maksaa maltaita verrattuna kameraan... Jossain menee raja.raze kirjoitti:Joo salama on kyl usein pimeissä kuvauksissa pilaava tekijä. luonnotonta kirkkautta, riippuu tietenkin mitä kuvaa...
Taitaa olla ihan valokuvauksen perusilmiöihin perustuen mahdotonta käsivaralta ottaa ilman salamaa pimeällä...
-
Meitsi ottaa melko paljon kuvia niin et kädenkuva on näkyvissä. Ainut minkä se aiheuttaa, on se et otan mahd hyvän tuen ym. ja jos oikein hitaaseen sulkimeen mennään niin käytän OK näppäimen takana olevaa 2s viivettä, sillä sormi heilauttaa kameraa melko paljon. Tällä tekniikalla 98% kuvista on siistejä ja ainahan voi räpsiä useamman ja valita vähiten sumea. Ostin tuossa Metz mecablitz 36 C-2 salaman, ja tyytyväinen olen ollut. Hämärässä lisäsalama esim, katon kautta ja oma salama räppää eteenpäin, niin kuvat loistavia, ja melko "luontevia". Yleensä käytän P toimintoa ja salama s asentoon jolloin se räpsähtää vain täytevalona. Tällöin salama yleensä pysäyttää liikken jos kuvataessa semmoista on. Kannattaa kokeilla eri variaatioita niin oppii.
Vaikka miten omaani haluaisin kehua, niin täytyy myöntää, et ei kuvia 7 tonnisella h i r v e e s t i kannata cropata, sillä kameran kuvat on vähänkin hämärässä melko rakeisia, ei voi mitään. Mielummin keskittyy saamaan mahdollisimman tukevan asennon ym. niin kuvaan saa valoa niin ettei tärähtämistä synny vaikka joutuukin zoomaamaan lähelle.
Vaikka miten omaani haluaisin kehua, niin täytyy myöntää, et ei kuvia 7 tonnisella h i r v e e s t i kannata cropata, sillä kameran kuvat on vähänkin hämärässä melko rakeisia, ei voi mitään. Mielummin keskittyy saamaan mahdollisimman tukevan asennon ym. niin kuvaan saa valoa niin ettei tärähtämistä synny vaikka joutuukin zoomaamaan lähelle.
-
Ihan vaan vinkiksi...attevain kirjoitti:Meitsi ottaa melko paljon kuvia niin et kädenkuva on näkyvissä. Ainut minkä se aiheuttaa, on se et otan mahd hyvän tuen ym. ja jos oikein hitaaseen sulkimeen mennään niin käytän OK näppäimen takana olevaa 2s viivettä, sillä sormi heilauttaa kameraa melko paljon. Tällä tekniikalla 98% kuvista on siistejä ja ainahan voi räpsiä useamman ja valita vähiten sumea.
Kätevämpi on painaa shift + AE-L
1x AE-L = 2sec
2x AE-L = 10 sec
Muutenkin kannattaa opetella kameran pikakomentoja sillä melkein kaiken voi tehdä menemättä valikoihin. Kuvaamisesta tulee joustavampaa ja sitäkin kautta mukavampaa... :)
Onks tää Valokuva?
http://is-this-photography.blogspot.com/
http://is-this-photography.blogspot.com/
-
- Viesti:
-