Sivu 1/1

Keskiformaatin skannaus

Lähetetty: Syys 17, 2013 15 : 39
Kirjoittaja OK1
Aihe on minulle aivan vieras, apua siis tarvitsisin. Olen tähän saakka kuvannut jo pitkään digipuolella, ensin dx-koossa (siis Nikon) ja nyttemmin ns täyskennoisella, mutta samalla katsellut ja muistellut loistavia tuloksia keskiformaatin kameroilla hyvälle filmille. Olenkin ajatelllut hankkia rinnalle keskiformaatin kameran ja kaipaisin tietoa skannauksesta.
Pääsenkö parempiin tuloksiin (6x6 ja 6x9) negaa (ja diaa) skannaamalla vai voisiko mitenkään olla järkevämpää skannata loppuprinttejä. mikä olisi hyvä kompromissi hinnan ja laadun suhteen laitteeksi, kun tavoitteena on säilyttää se loisto, joka näissä kuvissa on mutta rahavarat ovat rajalliset. Siis hieman laatua painottaen, mutta ei mahdottomasti hintaa nostaen.
Vielä keskiformaatin kameran omistajilta samaan hikeen ajatuksia kannattaako hankinta.

Rullafilmi

Lähetetty: Syys 20, 2013 20 : 37
Kirjoittaja jiiällä
Vähän konstikkaalta ja työläältä toimintamallilta vaikuttaa. Pointtinsa noin toimimisessa voi olla ja voihan tulos jalostua jo monimutkaisen prosessin läpikäymisessä.

Hyväkuntoisen rullafilmikaluston hankinta on oma kysymyksensä. Varmaankin löytyy. Laadukkaaseen 6x6 jne. skannaukseen tarvitaan hyvä skanneri. Uusia on saatavilla, mutta rahapussia joutuu kaivamaan, ks. vaikkapa Plustex Optic Film 120. Tuota halvemmilla tasoskannereilla saa rullafilmitkin skannattua, mutta todellisessa resoluutiossa joutuu tinkimään ja eteen saattaa tulla ongelmia esim. newtonin renkaiden kanssa. Niitä voi syntyä lasin ja filmin koskettaessa toisiinsa.

Itselle tulee mieleen ammoiset kuvailut mm. RB67:lla mitä moninaisemmissa tilanteissa .... Miltähän se tuntuisi nyt? Nostalgiaa.

Arkistojen rullafilmimateriaalia olen skannannut tasoskannerilla. Työlästä ja hidasta. Lähinnä ns. arkikuvaa, joten huippulaatua en ole tavoitellutkaan. Skannereista ja skannauksesta löytyy tietoa vaikkapa täältä http://www.filmscanner.info/

Lähtisin miettimään mitä kuvauksellista saa isomman koon kameralla suhteessa vaikkapa kuvaamiseen FX-kalustolla. Jos omiin ajatuksiin ja tarpeisiin sopii parhaiten isompi kalusto ja on valmis investoimaan sekä sopeutumaan monivaiheeseen ja hitaaseen prosessiin, niin silloinhan asia on selvä.

Lähetetty: Syys 29, 2013 19 : 44
Kirjoittaja OK1
No, nyt lähestyin ajatusta kokeilemalla Mamiyan RZ67-kameraa ja XP2-filmiä. XP2 on aiemmilta kuvausvuosilta tuttu hieno materiaali, oli nyt muuttunut nimeltään Superiksi jossain välissä. Ainakin kuvaaminen oli hieno kokemus, koko prosessi oli erilainen (hitaampi ja mietitympi) kuin digikinovehkeillä.
Kokeilen nyt menettelyä, jossa kehitys ja skannaus tehdään valmiiksi ja itse otan prosessin taas siinä kohtaa haltuun. Katsotaan nyt, ainakin odotukset dynamiikan ja toisaalta terävyydenkin suhteen ovat vielä korkealla, filmi on vielä taskussa, huomenna menossa labraan.

Lähetetty: Syys 30, 2013 19 : 43
Kirjoittaja Pan
Hyvät keskikoon filmiskannerit maksavat maltaita. Paremmilla tasofilmiskanneriella saa kohtuulaatuisia, mutta ei juuri A4-isompia kunnollisia tulosteita.

Jos käyttää vain MVta tai diaa, niin paras hinta/laatusuhteen lopputulos onnistuu kuvaamalla digikameralla nega/dia makrolla tai normaalilasilla+loittorenkailla/kääntörenkaalla kennon kokoiseksi, esim 16Mpx kennolle todellinen resoluutio keskarille on n. 1500dpi. Siinäkin näkyy jo nopean filmin rakeet.

Olen vanhat diat ja mv-negat digitoinut ko. tavalla aettamalla negan opaalimattalasille vanhan Canonin tasoskannerijn mukana tulleella 120-filmin pidikkeessä. Mattalasin takana n. metrin päässä oli valkoinen paperi, jonka valaisin salamalla, ei siis suoraan mattalasiin. Kamera jalustalla ja salamasynkki piuhalla (tai langattomalla triggerillä). Negan ja optiikan vali kannattaa varjostaa pahvi-/salaoja- ym. putken pätkällä, jottei valoa pääse etupuolelle. Valaisu on erittäin tasainen eikä valotasapainon kanssa ole mitään ongelmia. Kun vielä voi halutessaan otta usealla valotuksella ja yhdistää kuin HDR:t, niin negasta/diasta saa kaiken irti.

Kun setupin on saanut toimimaan, niin sen jälkeen suurin aika meneekin digitoitavien kuvien valintaan.

Ja kun vielä käyttää kameraa tietsikkaan yhdistettynä (Canon Utility, ControlMyCanon, ControlMyNikon ym.), niin kuvat menee suoraan jätkökäsittelyyn. LR:n tethered shooting on kuitenkin ihan hanurista.