Näyttelyvedos aito valokuva vai suurkuvatuloste?
Lähetetty: Helmi 12, 2013 18 : 55
Suurkuvatulostuksen työntekijänä tiedän, että tämän päivän tulostustekniikoilla päästään laadullisesti jo samalle tasolle ns. valokuvan kanssa.
Materiaalien kestoissa on valokuvalla tehtaitten lupaamana parempi kesto ajansaatossa. Käytönnössä epäilen asian olevan tietyillä menetelmillä toisin.
Itselläni on näyttely nyt tekemässä tuloaan ja olen punninnut jonkin verran vaihtoehtoja näitten kahden välillä, sekä tulostus puolen mahdollisuuksia näissä rajoissa.
A. Perinteinen vaihtoehto olisi teettää tiedostot/teokset valokuviksi ja pohjustaa kapa-levylle.
Tämä vaihtoehto on tietenkin se yleisin.
Pilkuntarkkana ihmisenä minua on aina häirinnyt työnkulussa pienetkin laatua heikentävät seikat. Näitä on esimerkiksi valokuvan pohjustusvaiheessa käytössä olevien työmenetelmien tuoma epävarmuus. Eli liimautuminen/ilma välissä, lika, naarmut, pohjustusmateriaalien kesto ajansaatossa, yms. Tämän lisäksi työt on ollut aina kurja jättää vieraisiin paikkoihin ihmisten lääpittäviksi ja yskittäviksi ja mitä ikinä. Sekä kuljetuksessa on tarvinnut olla erityisen varovainen.
B. Itselläni ei varsinaisesti ole UV-tulostimista kauheasti kokemusta käytännön tasolla, mutta tieto mikä minulla on näitten mahdollisuuksista on "leirin vaihtoon" houkutteleva.
Varsinkin tasotulostus suoraan levylle houkuttelisi.
Tässähän kuvan saisi suoraan levylle ilman laadullisesti epävarmoja välivaiheita. Levymateriaali valikoima täysin valittavissa (materiaalien ja pinnan struktuurien käyttö mahdollistaisi persoonallisien ideoiden hyödyntämisen). Pintaan lateksi kerros, jonka paksuus valittavissa, jonka jälkeen voi (karrikoidusti sanottuna) teoksensa vaikka pestä kraanan alla näyttelyn jälkeen.
Mitä ajatuksia muilla olisi jakaa tai millaisia käytännönkokemuksia tämän osalta.
Valokuvaaja Jarkko Lehtinen
Materiaalien kestoissa on valokuvalla tehtaitten lupaamana parempi kesto ajansaatossa. Käytönnössä epäilen asian olevan tietyillä menetelmillä toisin.
Itselläni on näyttely nyt tekemässä tuloaan ja olen punninnut jonkin verran vaihtoehtoja näitten kahden välillä, sekä tulostus puolen mahdollisuuksia näissä rajoissa.
A. Perinteinen vaihtoehto olisi teettää tiedostot/teokset valokuviksi ja pohjustaa kapa-levylle.
Tämä vaihtoehto on tietenkin se yleisin.
Pilkuntarkkana ihmisenä minua on aina häirinnyt työnkulussa pienetkin laatua heikentävät seikat. Näitä on esimerkiksi valokuvan pohjustusvaiheessa käytössä olevien työmenetelmien tuoma epävarmuus. Eli liimautuminen/ilma välissä, lika, naarmut, pohjustusmateriaalien kesto ajansaatossa, yms. Tämän lisäksi työt on ollut aina kurja jättää vieraisiin paikkoihin ihmisten lääpittäviksi ja yskittäviksi ja mitä ikinä. Sekä kuljetuksessa on tarvinnut olla erityisen varovainen.
B. Itselläni ei varsinaisesti ole UV-tulostimista kauheasti kokemusta käytännön tasolla, mutta tieto mikä minulla on näitten mahdollisuuksista on "leirin vaihtoon" houkutteleva.
Varsinkin tasotulostus suoraan levylle houkuttelisi.
Tässähän kuvan saisi suoraan levylle ilman laadullisesti epävarmoja välivaiheita. Levymateriaali valikoima täysin valittavissa (materiaalien ja pinnan struktuurien käyttö mahdollistaisi persoonallisien ideoiden hyödyntämisen). Pintaan lateksi kerros, jonka paksuus valittavissa, jonka jälkeen voi (karrikoidusti sanottuna) teoksensa vaikka pestä kraanan alla näyttelyn jälkeen.
Mitä ajatuksia muilla olisi jakaa tai millaisia käytännönkokemuksia tämän osalta.
Valokuvaaja Jarkko Lehtinen