paperikopiota NEF-tiedostomuodosta ?

Printterit, skannerit, online-tulostukset
kannonen

paperikopiota NEF-tiedostomuodosta ?

Viesti Kirjoittaja kannonen »

Tukeeko minkään firman systeemit Nikonin ( D-50) NEF raakatiedostomuotoa, kun tilaa paperikopioita netistä. En itse löytänyt mistään firmasta muuta kuin JPEG tuen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Eivätpä tue näiden online-printtaajien systeemit missään raw-tiedostoja, ei Nikonin eikä kenenkään muunkaan valmistajan raakatiedostoja.
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Ei ole oikein tuon RAW-tiedoston idean mukaistakaan. Tarkoitushan on, että kuvaaja saa säädellä kuviaan tiedostoa purkaessaan.
Kuinkas se labbis voisi tietää kuinka kuvaaja on sen halunnut?
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

eesau kirjoitti:Ei ole oikein tuon RAW-tiedoston idean mukaistakaan. Tarkoitushan on, että kuvaaja saa säädellä kuviaan tiedostoa purkaessaan.
Eipä sama ole negojen yhteydessä labbiksia vaivannut ,-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
halvmi

Viesti Kirjoittaja halvmi »

eesau kirjoitti:Ei ole oikein tuon RAW-tiedoston idean mukaistakaan. Tarkoitushan on, että kuvaaja saa säädellä kuviaan tiedostoa purkaessaan.
No se tietohan tallentuu sinne tiedostoon. Ainakin nikonin neffiin jää tiedot säädöistä jotka on tehnyt kapturella, vaikka kuvan sitten kääntäisikin jollain muulla, vaikka nikonviewillä. Epsonin printteriin tuli mukaan sellainen softa jolla voipi neffejä printata, mutta en ole tarvinnut kun niitähän voi itse printata konvertteristakin käsin.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
eesau

OskuK kirjoitti:
Eipä sama ole negojen yhteydessä labbiksia vaivannut ,-)
Kuvaa silloin jpg-nä ja sillä sipuli. Ei vaivaa labbista, mutta kamerahan silloin kyllä antaa tietoja printtauksen tueksi.
eesau

halvmi kirjoitti:
No se tietohan tallentuu sinne tiedostoon. Ainakin nikonin neffiin jää tiedot säädöistä jotka on tehnyt kapturella, vaikka kuvan sitten kääntäisikin jollain muulla, vaikka nikonviewillä. Epsonin printteriin tuli mukaan sellainen softa jolla voipi neffejä printata, mutta en ole tarvinnut kun niitähän voi itse printata konvertteristakin käsin.
Kyllä minä olen ymmärtänyt RAW-tiedoston idean eri tavalla. Otan niitä sen vuoksi, että voin jälkikäteen vaikuttaa asioihin joihin en jpg tai tiff tiedostoja kuvatessa pysty. Ne ovat siis minun työkalujani ne. Teen niistä sitten jpg-tiedostot printtausta varten. Onhan tuo RAW hieman suurehkokin siirrellä netin yli vain saadakseen printtejä. Meinaan että jos vaikka 100 kuvaa lähettää niin toista gigaa heilahtaa.
Olen myös kokeillut printtauttaa saman ison suurennoksen TIFF-tiedostosta ja 12-asetuksella pakatusta jpg-tiedostosta. Niitä on aika paha erottaa toisistaan.
Vastaa Viestiin