Laatupuutteita online-tulostuksessa (Fotonetti)?
-
- Viesti:
Laatupuutteita online-tulostuksessa (Fotonetti)?
Tilasin vasta äskettäin ensimmäisen kerran paperivedoksia digikuvista, palveluna Fotonetti. Olin palvelun toimivuuteen ja toimitusaikaan oikein tyytyväinen, mutta jäljessä pari asiaa jätti toivomisen varaa.
1) Liian vähäinen dynamiikka. Vaaleat kohteet joissa monitorissa tarkasteltuina vielä erottuu yksityiskohtia ovat tulosteissa "puhkipalaneita" ilman mitään yksityiskohtia. Toisaalta tummissa kohdissa erottuvuus on niinikään selvästi huonompi paperikuvissa kuin monitorilla.
2) Värien toisto. Värit ovat vähemmän heleitä kuin pitäisi. Erityisesti oranssinpunainen näkyy tulosteessa keskipunaisena. Olin käyttänyt Fotonetin omaa ICC-profiilia kuvankäsittelyn lopuksi. Kuvat oli otettu Canon 20D-kameralla, pääosin jpeg:inä ja muutama raw:na, ja käsitelty Photoshop CS:llä. Kamerassa ja Photarissa oli koko ajan väritilana sRGB ennen lopun ICC-muunnosta. Monitorin (läppärin) kalibrointia ei ole tehty kunnon välineillä, vaan pelkällä Adoben Gammalla, joten ymmärrän hyvin että tulos ei olisi täysin identtinen.
3) Tummuus. Liittyy ehkä edelliseen kohtaan. Mielestäni sisäkuvia katsoessa ne näyttävät jonkin verran turhan tummilta.
4) Valkeat ylimääräiset reunat. Toisella pitkällä ja toisella lyhyellä sivulla oli n. 2 mm. ylimääräinen haittaava reunus. (Lisäksi ensimmäisellä pitkällä sivulla oli osassa kuvia 0.5 mm valkea reunus, joka ei haittaa ja jonka voin ymmärtää ao:sta johtuvaksi.) Olin määritellyt kuvatiedoston koon tarkkaan, 152.0 x 101.3 mm, 300 dpi (ja pikselikoko oli tätä vastaava). Tietoihin lisäsin heidän ohjeensa mukaan NR eli kuvat valmistetaan tarkasti haluamaani kokoon. (Pienemmän sivun koko oli heidän ohjeessaan olevan 102.0 mm:n asemesta 101.3 mm koska en halunnut muuttaa kuvasuhteita tai rajata uudestaaan, tämä ei siis kuitenkaan voi selittää valkeiden reunojen suuruutta.)
Mitä sanotte, ovatko yllä kuvatut eri puutteet tavanomaisia, tällä tai toisilla kuvanvalmistajilla? Vai onko minulle sattunut tulemaan maanantaisarjaa? Olin ymmärtänyt että Fotonetti on periaatteessa varsin hyvä palvelu.
Janne
P.S. Ei ollut selvä mihin ryhmään tämän viestin laittaisin; tämäntyyppistä keskustelua tunnutaan käydyn eri puolilla foorumia. Laitoin sen kuitenkin tänne mihin se virallisesti eniten kuulunee.
1) Liian vähäinen dynamiikka. Vaaleat kohteet joissa monitorissa tarkasteltuina vielä erottuu yksityiskohtia ovat tulosteissa "puhkipalaneita" ilman mitään yksityiskohtia. Toisaalta tummissa kohdissa erottuvuus on niinikään selvästi huonompi paperikuvissa kuin monitorilla.
2) Värien toisto. Värit ovat vähemmän heleitä kuin pitäisi. Erityisesti oranssinpunainen näkyy tulosteessa keskipunaisena. Olin käyttänyt Fotonetin omaa ICC-profiilia kuvankäsittelyn lopuksi. Kuvat oli otettu Canon 20D-kameralla, pääosin jpeg:inä ja muutama raw:na, ja käsitelty Photoshop CS:llä. Kamerassa ja Photarissa oli koko ajan väritilana sRGB ennen lopun ICC-muunnosta. Monitorin (läppärin) kalibrointia ei ole tehty kunnon välineillä, vaan pelkällä Adoben Gammalla, joten ymmärrän hyvin että tulos ei olisi täysin identtinen.
3) Tummuus. Liittyy ehkä edelliseen kohtaan. Mielestäni sisäkuvia katsoessa ne näyttävät jonkin verran turhan tummilta.
4) Valkeat ylimääräiset reunat. Toisella pitkällä ja toisella lyhyellä sivulla oli n. 2 mm. ylimääräinen haittaava reunus. (Lisäksi ensimmäisellä pitkällä sivulla oli osassa kuvia 0.5 mm valkea reunus, joka ei haittaa ja jonka voin ymmärtää ao:sta johtuvaksi.) Olin määritellyt kuvatiedoston koon tarkkaan, 152.0 x 101.3 mm, 300 dpi (ja pikselikoko oli tätä vastaava). Tietoihin lisäsin heidän ohjeensa mukaan NR eli kuvat valmistetaan tarkasti haluamaani kokoon. (Pienemmän sivun koko oli heidän ohjeessaan olevan 102.0 mm:n asemesta 101.3 mm koska en halunnut muuttaa kuvasuhteita tai rajata uudestaaan, tämä ei siis kuitenkaan voi selittää valkeiden reunojen suuruutta.)
Mitä sanotte, ovatko yllä kuvatut eri puutteet tavanomaisia, tällä tai toisilla kuvanvalmistajilla? Vai onko minulle sattunut tulemaan maanantaisarjaa? Olin ymmärtänyt että Fotonetti on periaatteessa varsin hyvä palvelu.
Janne
P.S. Ei ollut selvä mihin ryhmään tämän viestin laittaisin; tämäntyyppistä keskustelua tunnutaan käydyn eri puolilla foorumia. Laitoin sen kuitenkin tänne mihin se virallisesti eniten kuulunee.
-
Vika löytyy yleensä käyttäjän puolelta? ;) Onhan monitori kalibroitu (oikein) jne...?
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26
-
- Viesti:
Itse tilasin pitkästä aikaa fotonetin kautta kuvia ja täytyy sanoa että kuvista oli tullut liiaan tummia :I Monitorini olen kalibroinut kalibrointi laitteella asianmukaisesti ja kuvat olen kääntänyt sRGP avaruudesta fotonetin ICC profiiliin asianmukaisesti. Näitä kuvia nyt kun tarkastelen monitorilta ja vertaan paperikuviin niin erityisesti silmään pistää tulosteen liian tumma sävy (Tummat kohdat menneet tukkoon)!!
Vertasin esim. tätä ruusu kuvaa photarissa printattuun fotonetin versioon. Esimerkki kuvan tummapää ei todellakaan pitäisi olla tukossa päinvastoin. Nyt jos esim veivaan leves säätimen mustaa päätä photoshopissa vastamaan printatun kuvan tummuutta saan kuvan mustanpään arvoksi 30?? Eli aika paljon heittää photarin kuva
originellista.
Kokeilkaa itse omalla monitorilla ja kertokaa mikä mättää? Kyseinen testi kuva on käännetty fotonetin icc profiiliin? Meneekö teistä kuva liian tummaksi??
Vertasin esim. tätä ruusu kuvaa photarissa printattuun fotonetin versioon. Esimerkki kuvan tummapää ei todellakaan pitäisi olla tukossa päinvastoin. Nyt jos esim veivaan leves säätimen mustaa päätä photoshopissa vastamaan printatun kuvan tummuutta saan kuvan mustanpään arvoksi 30?? Eli aika paljon heittää photarin kuva
originellista.
Kokeilkaa itse omalla monitorilla ja kertokaa mikä mättää? Kyseinen testi kuva on käännetty fotonetin icc profiiliin? Meneekö teistä kuva liian tummaksi??
-
- Viesti:
Olen jo aikasemminkin puhunut foorumilla tästä, mutta minua ei ole uskottu. Foronetillä on pahoja ongelmia tummien kuvien kanssa, eikä kyse ole satunnaisvaihtelusta. Joka tilauksessa on ollut sama juttu. Syksyllä tekemäni tilauksen jälkeen päätin etten enää tilaa fotonetistä. Harmi kyllä, kun heillä on hyviä suurennostarjouksi. Laatu saattaa menetellä vaaleilla kuvilla eli niitä saattaisin vielä sieltä tilatakkin, jos olisin hakemassa suuria kuvia.
Juha Martikainen
Hääkuvia -
Hääkuvia -
-
- Viesti:
Tätä ilmiötä on pari tuttavaanikin valittanut... Oletko juha tilannut kuvasi fotonetin sijaan ifiltä? Minua ei niinkään tuo nopea toimitus kiinnosta kunhan kuvien tummuus ei heittele näin paljoa...
Avovaimoni on muuten ollut sitä mieltä aina että kuvat ovat olleet fotonetin kautta tilattuna hieman liian tummia. Kokeilitko kuvaa omalla koneellasi? Ei ainakaan minun photarissa avattuna tuo testikuva ole liian tummaksi säädetty?? Päinvastoin?
Avovaimoni on muuten ollut sitä mieltä aina että kuvat ovat olleet fotonetin kautta tilattuna hieman liian tummia. Kokeilitko kuvaa omalla koneellasi? Ei ainakaan minun photarissa avattuna tuo testikuva ole liian tummaksi säädetty?? Päinvastoin?
-
- Viesti:
Ifiltä on tullut viime aikoina tilattua. Parin euron hintaerot ei enää paljon merkkaa kun on pistänyt kamoihin monta tonnia. Korostan vielä, Fotonetin ongelmat ovat vain tummissa kuvissa. Ns. normaalit esim. ulkona päivällä otetut kuvat ovat ok mutta ei silloin kun on kuvattu hämärässä.bache kirjoitti:Tätä ilmiötä on pari tuttavaanikin valittanut... Oletko juha tilannut kuvasi fotonetin sijaan ifiltä? Minua ei niinkään tuo nopea toimitus kiinnosta kunhan kuvien tummuus ei heittele näin paljoa...
Syksyllä puhuin pitkän puhelun fotonetin kanssa suurennossatsini epäonnistuttua. Lupasivat selvitellä ja ottaa yhteyttä, mutta mitään ei kuulunut. Ei siis tunnustanut että heillä olisi ko. ongelmia vaan viittasi monotorin kalibrointiin jne. josta tässä ei ole kysymys.
Juha Martikainen
Hääkuvia -
Hääkuvia -
-
Minusta Fotonetin kuvat, myös vaaleasävyiset, ovat aina tulleet hieman liian tummina. Eikä vika ole väriprofiileissakaan - kun käyttämäni ohjelma ei sellaisia edes tue - eikä sen puoleen monitorin säädöissä, koska Ifin Pro linjalta kuvat tulevat juuri sellaisina kuin oli tarkoituskin.juha_m kirjoitti:Korostan vielä, Fotonetin ongelmat ovat vain tummissa kuvissa. Ns. normaalit esim. ulkona päivällä otetut kuvat ovat ok mutta ei silloin kun on kuvattu hämärässä.
-
- Viesti:
Omaan ketjun aloittaneeseen viestiini lisäisin vielä tietoja melko perusteellisesta puhelinkeskustelusta Fotonetin kanssa, jonka kävin pian viestin lähettämisen jälkeen, siis puolisen vuotta sitten.
He olivat hyvin ystävällisiä puhelimessa.
1. Liian vähäinen dynamiikka: "modernit keskitasonkin monitorit ovat dynamiikaltaa parempia kuin valokuvapaperitulosteet." - No, näinhän se on.
2. Värien toisto: tästä ei mitään erityisempää lisätietoa.
3. Tummuus: On ollut mielenkiintoista lukea muiden kommentteja. Liittyen ehkä pikemminkin kohtaan 1, he sanoivat Photoshop-arvon jossa tumma/musta menee tukkoon sävyttömäksi heidän tulostimellaan, korotivat samalla että heidän tulostimensa on kyllä varsin hyvä. Tuota arvoa en enää muista.
4. Valkeat ylimääräiset reunat: heillä oli sattunut jokin virhe, lähettivät uudet kuvat maksutta. Yleisesti suosittelivat antamaan tiedoston koon pikemminkinkin hieman liian isoksi kuin liian pieneksi.
He olivat hyvin ystävällisiä puhelimessa.
1. Liian vähäinen dynamiikka: "modernit keskitasonkin monitorit ovat dynamiikaltaa parempia kuin valokuvapaperitulosteet." - No, näinhän se on.
2. Värien toisto: tästä ei mitään erityisempää lisätietoa.
3. Tummuus: On ollut mielenkiintoista lukea muiden kommentteja. Liittyen ehkä pikemminkin kohtaan 1, he sanoivat Photoshop-arvon jossa tumma/musta menee tukkoon sävyttömäksi heidän tulostimellaan, korotivat samalla että heidän tulostimensa on kyllä varsin hyvä. Tuota arvoa en enää muista.
4. Valkeat ylimääräiset reunat: heillä oli sattunut jokin virhe, lähettivät uudet kuvat maksutta. Yleisesti suosittelivat antamaan tiedoston koon pikemminkinkin hieman liian isoksi kuin liian pieneksi.
-
- Viesti:
-
Itse olen kanssa pettynyt Fotonetin laatuun. Kyllähän sieltä kuvat tulee nopeasti, mutta mielummin jaksan odottaa pari päivää enemmän ja tilaan kuvat Ifiltä. Olen tilannut Ifiltä perus (ei pro) kuvia ja kuvat ovat aina olleet laadukkaita.
Fotonetistä tosiaan olen saanut joko liian tummia tai liian vaaleita kuvia. Lisäksi yhden satsin kuvissa oli käsittämättömiä värivirheitä, jotka käytännössä pilasivat pari kuvaa täydellisesti.
Fotonetistä tosiaan olen saanut joko liian tummia tai liian vaaleita kuvia. Lisäksi yhden satsin kuvissa oli käsittämättömiä värivirheitä, jotka käytännössä pilasivat pari kuvaa täydellisesti.