Sigman salamalla kuvat alivalottuvat D70s:ssä
-
- Viesti:
Sigman salamalla kuvat alivalottuvat D70s:ssä
Nyt olen puolisen vuotta kuvaillut D70s:llä ja ihmetellyt kun kuvat ovat usein alivalottuneita. Eilen aloin tarkemmen tutkia asiaa ja huomasin, että katon kautta ohjatun salaman kassa otetut kuvat ovat niitä alivalottuneita. Salama on Sigman EF-500 DG ST (NA-iTTL) eli pitäisi toimia D70s:llä. Eri asetuksia kokeillessa huomasin, että pistemittauksella otetut kuvat valottuvat oikein (ja salama siis aina katon kautta). Manuaalista löysin että kamera käyttää tasapainotettua i-TTL-täytesalamaa matriisi- ja keskustapainotteisessa mittauksessa ja tavallista i-TTL mittausta pistemittauksessa. Lisäksi tasapainotetun i-TTL-täytesalaman kohdalla lukee että "Etäisyys huomioidaa salamatehon laskennassa käytettäessä tyypin G tai D objektiiviä" ja minulla on juurikin tollanen G objektiivi. Seuraavaksi testasin kuvailla vanhalla filmikameran AF Nikkorilla ja sillä kuvat valottuivat ihan oikein (en sitten tiedä kumpaa TTL:ää käyttää tuossa tapauksessa).
Eli missäköhän vika mahtaa olla ja onko muilla samoja kokemuksia?
Musta ainakin vaikuttaa siltä, että kamera ottaisin etäisyyden huomioon valotuksessa, tajuamatta, että salama ei osoita suoraan kohteeseen.
Eikö Sigman salamat vaan toimi kunnolla D70:ssä? Melko oleellisesta viasta on kysymys, enkä kyllä puhuisi yhteensopivasta salamasta jos tuo on normaalia...
Eli missäköhän vika mahtaa olla ja onko muilla samoja kokemuksia?
Musta ainakin vaikuttaa siltä, että kamera ottaisin etäisyyden huomioon valotuksessa, tajuamatta, että salama ei osoita suoraan kohteeseen.
Eikö Sigman salamat vaan toimi kunnolla D70:ssä? Melko oleellisesta viasta on kysymys, enkä kyllä puhuisi yhteensopivasta salamasta jos tuo on normaalia...
-
Siis lyhyesti sanottuna ei toimi käytettäessä täytesalamana. Itse salamasta ei ole mitään havaintoa (ei yhtään Sigmaa taloudessa), mutta löytyisikö mitään muuta konstia käyttää normaalina salamana (siis ei täytesalama) kuin vaihto pistemittaukselle? Oletkos siis jo seulonut joukosta katon kautta heijastetut & Manual modessa kuvatut kuvat?
--
-
- Viesti:
Pexi kirjoitti:Itse olen päätymässä sigman super malliin (i-TTL). Onko sen ja Nikonin (D50) kanssa ollut kellään ongelmia? Entäpä tuon salaman oma orjakenno, pelittääkö ulkosallakin?
Mitään vikoja tai muutakaan negatiivista ei kyseisestä yhdistelmästä ole, orjana en ole pihalla kokeillut mutta sisällä toimii moitteetta.
-------------------------------------------------------
*Yksi kuva kertoo enemmän kuin ei yhtään
Nikon D5X ja kauheesti kaikkia kirjainyhdistelmiä
http://grugi.shelli.fi
http://digikuva.blogspot.com
*Yksi kuva kertoo enemmän kuin ei yhtään
Nikon D5X ja kauheesti kaikkia kirjainyhdistelmiä
http://grugi.shelli.fi
http://digikuva.blogspot.com
-
Ainakin tossa Nikonin salamassani sanotaan ohjekirjassa, että käytä manuaalitilaa, kun heijastaa katon kautta. Katon heijastavuus vaihtelee huomattavasti, puukatto heijastaa keskinkertaisesti ja antaa keltaisen sävyn. Kiiltävä vitivalkoinen on paras heijastuksille.
Salamathan mittaan kohteen mukaan suoran salaman mukaan, ei heijastettavan materiaalin mukaan. Itse ainakin tarvitsen parin aukon ylivalotuksen salamalla, jos ammun katon kautta. Tummalla puukatolla jopa 3-4 aukko + valkotasapainon korjaus Photarissa.
Salamathan mittaan kohteen mukaan suoran salaman mukaan, ei heijastettavan materiaalin mukaan. Itse ainakin tarvitsen parin aukon ylivalotuksen salamalla, jos ammun katon kautta. Tummalla puukatolla jopa 3-4 aukko + valkotasapainon korjaus Photarissa.
Nikon D610, D610, D5500
-
Hetkinen ;-)hakli kirjoitti: Salamathan mittaan kohteen mukaan suoran salaman mukaan, ei heijastettavan materiaalin mukaan. Itse ainakin tarvitsen parin aukon ylivalotuksen salamalla, jos ammun katon kautta. Tummalla puukatolla jopa 3-4 aukko + valkotasapainon korjaus Photarissa.
Tämä tarkoittaisi että päivälläkin mitataan kohteesta valoa, joka ei heijastu siihen, vaan tulee suoraan ;-)
Jos tarvitset valotuksenkorjausta, on jotain pielessä. Luultavimmin salaman teho ei riitä. Jos mittaat TTL:nä, niin kamera mittaa objektiivin läpi tulevaa valoa, ja alivalotus olisi aika merkilinen skenaario. Ja vaikka käyttäisit salaman A-asentoa, eli salaman kenno mittaisi, niin toki se kenno mittaa kohteesta heijastuvaa valoa -on sen valon kulku sitten vaikka kuun kautta.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti: