Custom curveista

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
digipokkar

Custom curveista

Viesti Kirjoittaja digipokkar »

Olen ihmetellyt custom curve juttuja läpi, mutta voisiko joku vielä kertoa että olenko ymmärtänyt yhtään asiaa eli pitävätkö seuraavat väitteet paikkansa?

1. Custom curve (tai curve yleensä) -asetus vaikuttaa siihen, miten jpeg tehdään ja tallennetaan kortille.

2. Curve asetus "liitetään mukaan" nef -kuvaan ja kun nef avataan Nikon capturella, niin kuvassa on käytössä olleet curve -asetukset, mutta ne saa myös "pois päältä" jolloin käytössä on ihan puhdas nef -kuva.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
grugi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grugi »

Muuten oikein mutta muistaakseni NEF:iin toi curves ei vaikuta millään tavalla.
-------------------------------------------------------
*Yksi kuva kertoo enemmän kuin ei yhtään
Nikon D5X ja kauheesti kaikkia kirjainyhdistelmiä

http://grugi.shelli.fi
http://digikuva.blogspot.com
Pexi

Viesti Kirjoittaja Pexi »

Mikä ois hyvä custom curve ja mistä sen saa? Vois tyyppiä, kun on viä capturen trial aikaa jälellä... Riippuu niin tietty mitä kuvaa, mutta jotain voi ehottaa...
emerik

Re: Custom curveista

Viesti Kirjoittaja emerik »

digipokkar kirjoitti:Olen ihmetellyt custom curve juttuja läpi, mutta voisiko joku vielä kertoa että olenko ymmärtänyt yhtään asiaa eli pitävätkö seuraavat väitteet paikkansa?

1. Custom curve (tai curve yleensä) -asetus vaikuttaa siihen, miten jpeg tehdään ja tallennetaan kortille.

2. Curve asetus "liitetään mukaan" nef -kuvaan ja kun nef avataan Nikon capturella, niin kuvassa on käytössä olleet curve -asetukset, mutta ne saa myös "pois päältä" jolloin käytössä on ihan puhdas nef -kuva.
Näin juuri. Ja myös on mahdollisuus nikon capturessa vaihtaa kuvaan eri curveskin eli voit kokeilla niitä jälkeenpäinkin, että ei välttämättä tarte olla kamerassa sitä ollenkaan.

Pexi, aiheesta on varmaan dc vanhoja juttuja. Itse käytän srealen jotain uudempaa versioita, en muista tarkkaa nimeä.
lovejoy

Viesti Kirjoittaja lovejoy »

Pexi kirjoitti:Mikä ois hyvä custom curve ja mistä sen saa? Vois tyyppiä, kun on viä capturen trial aikaa jälellä... Riippuu niin tietty mitä kuvaa, mutta jotain voi ehottaa...
Itsellä ainakin d70:ssä sisällä 'Point and Shoot v4.1'
1. Point and Shoot v4.1: This is a good replacement curve for D100 and D70 photographers who constantly find themselves having to use EV compensation to correct for dark images. It is calibrated precisely to add the equivalent of +0.5 EV to images while holding more highlight information than if you were to actually set the camera to +0.5 EV. This curve is recommended for most users as a general use curve.
Noin tuosta netissä sanottiin ja itse curven saat ladattua seuraavasta:
http://fotogenetic.dearingfilm.com/foto ... ves_v4.zip

Hyöty itselleni taitaa lähinnä jäädä esikatselukuvien kirkkauteen, koska niin vähän kuvaan jpg-muotoon.. :)
Pexi

Viesti Kirjoittaja Pexi »

Ei oo netissä mitään paikkaa, johon noita ois koottu? Vois vertailla useampaa. Ei sillä, että ihan tyytyväinen oon kameran omaan. Lähinnä tollaseen tapahtumakuvaukseen, jossa ottaa vähintään pari sataa jiipekkiä (plus sitten tiettysti rawina ne poseerauskuvat). Hyvinhän tuo D50 jiipeekee on optimoitavissa, mutta ainahan sitä vois eri käyrää kokeilla. Yleensä kuitenkin curvesia hieman ässäntämällä saa parempaa jälkeä, kuin alkuperäinen.
Vastaa Viestiin