Missä vika: rungo vai obiska?

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Isosceles

Missä vika: rungo vai obiska?

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Elikkäs tämmöstä vaivaa on nyt kameraan ilmestynyt viikon aikana pari kertaa. Kun otan kuvia vaikka pari kertaa niin näitten jälkeen näyttössä alkaa vilkkumaan "f- -" joka manuaalin mukaan tarkoittaa mikroprosessori ohjaamatonta objektiivia, jota minulla ei ole(lue sigu).

Tätä ongelmaa on ilmaantunut vain ja ainoastaan kameran A-moodissa. Ongelma häipyy kun sammuttaa kameran ja pistää takaisin päälle. Kyselenkin sellaista että mistä vika voisi johtua tai mikä on hajoamassa kamera vai linssi? Nastat linssissä ovat puhtaat, eipä tuota tuu irroteltua kun on ainoa linssi jota tällä hetkellä käytän. Runko on sellaset 4kk vanha ja linssi luultavasti 3vuotta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ruubert

Viesti Kirjoittaja ruubert »

"f--" häiriö Nikonissa tarkoittaa melkein aina huonoa kontaktia objektiivin ja rungon välillä. Joskus ongelma voi olla ettei aukonsäätörengasta ole lukittu pienimmälle aukolle. Objektiivisi on G-mallia, joten se ei voi olla vikana. Veikkaan jotain silmille näkymätöntä rasvaa kontakteissa. Alkoholi auttaa tässäkin ;)

ps. voi olla myös objektiivivika. Millaisissa olosuhteissa tuota on käytetty? Olisko voinut saada liikaa kosteutta sisäänsä?
Loitto

Viesti Kirjoittaja Loitto »

Kyllä se kosketushäiriöstä useimmiten johtuu, mutta voi tietenkin vaikka putkessa sisälläkin olla joku huono liitos. Oletko koittanut puhdistaa ne kontaktit? Se, että putki on koko ajan kiinni, pikemminkin altistaa kosketushäiriöille kuin estää niitä. Kulutus pitää kontakteja puhtaampana.
Isosceles

Täytyypä ettiä jotain alkoholia joka käy tuohon puhdistukseen, käykö kynsilakan poistoaine tai haavanpuhdistus desinfointiaine vai onko jotain haitallisia aineita noissa? Voinko ihan paperilla pyyhkästä noita nastoja?

Itse olen pitänyt tuota linssiä hyvänä, ei ole pahemmin sateessa tai kylmässä tullut kuvattua(edellisistä omistajista en tiedä). Mutta voisikohan tämä olla jonkilainen yhteensattuma vai tuohon vikaan liittyvä homma. Tuossa jonkun aikaa sitten obiskasta käänsin Auto tarkennus napin->Manuaali kohtaan ja otin pari kuvaa. Ihankuin tämän jälkeen olisi tullut noita f-- ilmoituksia :/
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

. . .
Viimeksi muokannut IlkkaS., Heinä 06, 2006 8 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mmstw

Viesti Kirjoittaja mmstw »

Mulla oli/on D70:ssä sama ongelma. Varsinkin lämpimässä f-- ilmaantuu näytölle. Kamera oli huollossa kahdesti, mutta siellä ei syytä vikaan löydetty. Pari viikkoa sitten huomasin, että ainakin omassa kamerassa toi virheilmoitus johtuu jonkinlaisesta kontaktiongelmasta moodinvalitsinrullassa (A, S, M, P...), sillä virheestä pääsee välittömästi eroon painamalla rullaa sisään päin. Pitäis varmaan vaihdattaa toi osa. Kuvaaminen rullaa painaen on hieman hankalaa.
Janse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janse »

Jokos ongelma on ratkennut? Itselläni ilmenee samaa ongelmaa D50 kanssa enkä ole saanut ratkaistua. Huollossakin käytetty.
verney

Viesti Kirjoittaja verney »

Toisissa kynsilakanpoistoaineissa on öljyä, joka ei paranna kontaktia. Alkoholit ovat hyviä puhdistukseen. 80% Virun Valgea olen toisinaan käyttänyt jos ei muuta alkoholia ole ollut käsillä. Ne kuparinastat, jotka toimivat kontaktipintoina, voivat kulua loppuun jos objektiivi on paljon käytetty. Niiden vaihtaminen ei liene kallis operaatio. Toistuuko tuo vain yhdellä objektiivillä? Onko kalustosi saanut kosteutta?

Aloittaisin kuitenkin testaamisen nitkuttamalla objektiivia ja ohjelman valintakiekkoa edestakaisin.
Isosceles

Janse kirjoitti:Jokos ongelma on ratkennut? Itselläni ilmenee samaa ongelmaa D50 kanssa enkä ole saanut ratkaistua. Huollossakin käytetty.
Itsellä ei ole enään ilmennyt kyseistä ongelmaa tuon parin kerran jälkeen vaikka olen säätänyt kiekosta A<->M väliä, lämpimilläkin keleillä. Ja vaikka kokeilin säätää obiskasta tuon Auto/Manual napin edestakasin.

Pyyhkäisin hieman nastoja pumpulipuikolla, ja ränkkäsin linssiä irti/pois pari kertaa.. tiedä sitten auttoiko mitään. Jos sattuu vielä ilmenemään tuollaista niin pitää ilmotella.

Ainakaan minun kalusto ei ole saanut kosteutta missään vaiheessa, kuvattu ainoastaan aurinkoisella kelillä sekä pakkasessa jolloin otettu huomioon kondensoituminen kun kameran tuo sisälle.
Vastaa Viestiin