D70s kit vs. 350d kit sisätiloissa
-
D70s kit vs. 350d kit sisätiloissa
Hei,
Koitin katselle noita aikaisempia d70 vs. 350d keskusteluja, mutta enpä löytänyt yhtään aiheeseeni viittaavaa. Itse olen kuvaillut nyt d70s kitillä (18-70mm 3.5-4.5G ED kittiputki) noin kuukauden ja pääsin tässä viime viikolla vertaamaan kameraani Canonin 350d kittiin. Kuvailin sisätiloissa (iso1600) ja otin muutaman testikuvan täysin samanlaisilla asetuksilla. Canonin jälki oli hämmästyttävää.. Kuvat olivat paljon terävempiä ja kirkkaampia verrattuna Nikoniini.
Kokeilin vaihtaa putkeni myös Nikonin 18-55 3.5-5.6G ED putkeen, mutta Nikonin kuvat olivat silti tylsän värisiä, kalpeita ja epäteräviä verrattuna Canoniin. Vika siis ei voi olla ainakaan putkessa?
Tästä heräsikin kysymys, että voiko rungossani olla jotain vikaa vai onko Nikonin ja Canonin ero iso1600:lla todellakin näin suuri?
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Koitin myös resetoida asetukseni kamerasta, joten vika ei voi olla asetuksissakaan.
Koitin katselle noita aikaisempia d70 vs. 350d keskusteluja, mutta enpä löytänyt yhtään aiheeseeni viittaavaa. Itse olen kuvaillut nyt d70s kitillä (18-70mm 3.5-4.5G ED kittiputki) noin kuukauden ja pääsin tässä viime viikolla vertaamaan kameraani Canonin 350d kittiin. Kuvailin sisätiloissa (iso1600) ja otin muutaman testikuvan täysin samanlaisilla asetuksilla. Canonin jälki oli hämmästyttävää.. Kuvat olivat paljon terävempiä ja kirkkaampia verrattuna Nikoniini.
Kokeilin vaihtaa putkeni myös Nikonin 18-55 3.5-5.6G ED putkeen, mutta Nikonin kuvat olivat silti tylsän värisiä, kalpeita ja epäteräviä verrattuna Canoniin. Vika siis ei voi olla ainakaan putkessa?
Tästä heräsikin kysymys, että voiko rungossani olla jotain vikaa vai onko Nikonin ja Canonin ero iso1600:lla todellakin näin suuri?
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Koitin myös resetoida asetukseni kamerasta, joten vika ei voi olla asetuksissakaan.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Laitas muutama kuva näytille. Itse en omista kun nikonin ja en tunne ketään kenellä olisi kanonin 350d. Olisi jotain mitä verrata. Voipi olla että tämä on totta. Tahtoisi vaan nähdä kuinkä paljon eroja noilla koneilla on "tavallisen" käyttäjän käsissä. Ja nyt en tarvitse mitään vertailusivujen linkkejä, tai valmistajien ääriolosuhdekuva esityksiä.
-Aikainen lintu saattaa löytää madon, mutta puoleen päivään sikeitä vedellyt mato ei olisi tullut lainkaan syödyksi-
-
D70 ei ole parhaimillaan suurilla ISO arvoilla, epäterävyys sekä korkea kohina helposti tulee ongelmaksi. Varsinkin jos valotusta koetetaan korjata, eli valotus on tehtävä oikein. Kuvanlaadun suhteen parhaimpaan tulokseen pääset kääntämällä kuvat Nikon Capturella myös, eli esimerkiksi RSE ei voi suositella.
Värien toiston suhteen en ole huomannut ongelmia, mutta tässä voi olla myös todennäköisesti eroja uudempien runkojen suhteen. Suosittelen kokeilemaan erilaisia profiileja kameraan, itse käytän sReala2 curvea.
D70 suurin heikkous on kenno, muutenhan runko on edelleen varsin hyvä. Mutta tekniikka kehittyy ja aika menee eteenpäin. Kuvanlaadun suhteen suurilla ISO arvoilla on jo häkellyttävä suuri ero canon 5d verrattuna.
Edit. Eli kannattaa kuvata ilman terävöitystä varsinkin jos ISO arvot tavanomaista suuremmat. Esimerkiksi nikon capture käännös ja sieltä photariin plugiksi neat image johon on asennettu profiilit*. Sitten tämän jälkeen terävöitystä. Photarissa voi käyttää esimerkiksi terävöitysarvoja USM 300,0.7,1. Kannattaa luottaa omiin silmiin mikä on optimaalisin arvo terävöitykseen. Huomaa, että pieni kohina on hyväksi kuvassa, eli ei täysin muovia kannata tehdä ihosta. Itse lisään nettikuviin jälkeenpäin kohinaa. Ja oikeiksi kuviksi jos teettääpi niin kohinat ei näy samalla tavalla kuin monitorilla, myös terävöitys voi olla skarpimpaa. Mitä olen teettänyt ISO 1600 kuvia oikeina.
Värejä voi photoshopissa editoida, monethan jälkikäsittelee enemmän tai vähemmän kuvia joten se on hyvä. Mut jos kuva on otettu hyvässä kuvauksellisessa kelissä niin ei niitä tarvitse muokata värien osalta, mun mielestä. Mut sen mahdollisuutta ei pidä kieltää.
*Linkit vielä nikon profiileihin.
http://www.neatimage.com/noise-profiles ... nload.html
Värien toiston suhteen en ole huomannut ongelmia, mutta tässä voi olla myös todennäköisesti eroja uudempien runkojen suhteen. Suosittelen kokeilemaan erilaisia profiileja kameraan, itse käytän sReala2 curvea.
D70 suurin heikkous on kenno, muutenhan runko on edelleen varsin hyvä. Mutta tekniikka kehittyy ja aika menee eteenpäin. Kuvanlaadun suhteen suurilla ISO arvoilla on jo häkellyttävä suuri ero canon 5d verrattuna.
Edit. Eli kannattaa kuvata ilman terävöitystä varsinkin jos ISO arvot tavanomaista suuremmat. Esimerkiksi nikon capture käännös ja sieltä photariin plugiksi neat image johon on asennettu profiilit*. Sitten tämän jälkeen terävöitystä. Photarissa voi käyttää esimerkiksi terävöitysarvoja USM 300,0.7,1. Kannattaa luottaa omiin silmiin mikä on optimaalisin arvo terävöitykseen. Huomaa, että pieni kohina on hyväksi kuvassa, eli ei täysin muovia kannata tehdä ihosta. Itse lisään nettikuviin jälkeenpäin kohinaa. Ja oikeiksi kuviksi jos teettääpi niin kohinat ei näy samalla tavalla kuin monitorilla, myös terävöitys voi olla skarpimpaa. Mitä olen teettänyt ISO 1600 kuvia oikeina.
Värejä voi photoshopissa editoida, monethan jälkikäsittelee enemmän tai vähemmän kuvia joten se on hyvä. Mut jos kuva on otettu hyvässä kuvauksellisessa kelissä niin ei niitä tarvitse muokata värien osalta, mun mielestä. Mut sen mahdollisuutta ei pidä kieltää.
*Linkit vielä nikon profiileihin.
Viimeksi muokannut emerik, Huhti 23, 2006 20 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Mites muuten Photoshopin CS ja raw muunnos. Onko noilla mitenpaljon eroo. En ole Nikon:in Capturea koskaan kokeillu. Onko CS raw paermpi vai huonompi. tyytyväinen itse siihen olen mutta jos parempaa on tarjolla niin...emerik kirjoitti: Kuvanlaadun suhteen parhaimpaan tulokseen pääset kääntämällä kuvat Nikon Capturella myös, eli esimerkiksi RSE ei voi suositella.
-Aikainen lintu saattaa löytää madon, mutta puoleen päivään sikeitä vedellyt mato ei olisi tullut lainkaan syödyksi-
-
Photari on ihan kelvollinen vaikka en nyt kauheasti pidäkkään senkään jäljestä, kannattaa ne "auto" toiminnot kyllä oikeastaan ottaa pois. Capturehan nyt heittää kuvan sellaisenaan kuin se tulisi kamerasta jpg. Muut raw ohjelmat sitten muokkaavat enemmän tai vähemmän uudestaan koko kuvan. Capture one on myös mielenkiintoinen ohjelma.herby kirjoitti:Mites muuten Photoshopin CS ja raw muunnos. Onko noilla mitenpaljon eroo. En ole Nikon:in Capturea koskaan kokeillu. Onko CS raw paermpi vai huonompi. tyytyväinen itse siihen olen mutta jos parempaa on tarjolla niin...emerik kirjoitti: Kuvanlaadun suhteen parhaimpaan tulokseen pääset kääntämällä kuvat Nikon Capturella myös, eli esimerkiksi RSE ei voi suositella.
Itse kuvat väännän tuolla nikonin omalla ohjelmalla, vaikka se käyttöliittymä on hanurista ja ei osaa hyödyntää koneen tehoja. Ehkä se NX versio tuo sen parannuksen.
Jos sun työkulkuun tuo photari on paras ja sellainen looginen niin pitäydy ihmeessä siinä. Joskus dc oli sinne yhteen valikkoon D70 jotku suositus arvot, laitetaanpa ne tähän jatkoksi.
shadow tint 0
Red Hue -5
Res Saturation +20
Green Hue +25
Green Saturation +25
Blue Hue +6
Blue Saturation -10
-
D70 julkistettiin tammikuussa 2004 elokuussa 2003 julkistetun 300d:n jälkeen ja se ei pärjännyt 10D/300D -parivaljakolle korkeilla ISO-arvoilla (ISO1600). 350d (julkaistu v. 2005 alussa) on paljon uudempaa tekniikkaa kennon ja uuden prosessorin osalta, joten on selvää, että kehitystä on tapahtunut.
Edit:
350d:ssä on vielä pari muutakin etua:
- ISO1600 vastaa oikeasti ISO2000 ja kahden megapikselin kokoero antaa lisäetua kohinan kannalta kuvaa pienennettäessä vaikka Nikonin kokoon.
Edit:
- ISO1600 vastaa oikeasti ISO2000 ja kahden megapikselin kokoero antaa lisäetua kohinan kannalta kuvaa pienennettäessä vaikka Nikonin kokoon.
-
Juu, lasketaan viat eduiksi ja edut vioiksi:) viittan tällä tietysti siihen, että mikä ihmeen etu se on jos canon ei noudata standardia?mjalka kirjoitti:D70 julkistettiin tammikuussa 2004 elokuussa 2003 julkistetun 300d:n jälkeen ja se ei pärjännyt 10D/300D -parivaljakolle korkeilla ISO-arvoilla (ISO1600). 350d (julkaistu v. 2005 alussa) on paljon uudempaa tekniikkaa kennon ja uuden prosessorin osalta, joten on selvää, että kehitystä on tapahtunut.
Edit:
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
-
Tai, kohinan suhteen, että inasen pienemmälle alueelle tungetaan hiukan enemmän pikseleitä, jolloin niistä tulee pienempiä. Eikös pienempien pikseleiden nimenomaan pitäisi olla kohinaisempia?halvmi kirjoitti:Juu, lasketaan viat eduiksi ja edut vioiksi:) viittan tällä tietysti siihen, että mikä ihmeen etu se on jos canon ei noudata standardia?
Just...
-
Kohinanmäärään vaikuttaa muutkin tekijät kuin pikselin koko vaikka pikselin koko onkin yksi merkittävä tekijä.Harri P kirjoitti:Tai, kohinan suhteen, että inasen pienemmälle alueelle tungetaan hiukan enemmän pikseleitä, jolloin niistä tulee pienempiä. Eikös pienempien pikseleiden nimenomaan pitäisi olla kohinaisempia?halvmi kirjoitti:Juu, lasketaan viat eduiksi ja edut vioiksi:) viittan tällä tietysti siihen, että mikä ihmeen etu se on jos canon ei noudata standardia?
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
Mites on, kuvasiko Johanness jiipeggiä vai ihan raakana?
Jos ihan manuaalisti samoilla asetuksilla niin juuri tuosta Canonin epästandardista herkkyydestä johtuen sillä otetut kuvat ovat kirkkaampia. Ei noissa hirmu isoa eroa pitäis olla RAW ISO1600 +sopiva ohjelma. Sen verran kuitenkin, että huomaa sopivista vertailukuvista. Paljon on puhuttu myös noista D70 ladattavista curveista ja sen taipumuksesta alivalottaa hiukkasen. Tuota on sitten korjailtu juuri noilla curveilla (mitkä saa ladattua kameraan Capturella + jollain III -osapuolen ohjelmalla). Puhun tässä nyt vaan D70 mallista, mutta sama kenno siinä on kuin D70s versiossa.
Oma havainto ISO1600 RAW -kuvista: alivalotettuihin tummiin Capture ja osin puhkipalaneisiin CS2 tai Bibble.
Jos ihan manuaalisti samoilla asetuksilla niin juuri tuosta Canonin epästandardista herkkyydestä johtuen sillä otetut kuvat ovat kirkkaampia. Ei noissa hirmu isoa eroa pitäis olla RAW ISO1600 +sopiva ohjelma. Sen verran kuitenkin, että huomaa sopivista vertailukuvista. Paljon on puhuttu myös noista D70 ladattavista curveista ja sen taipumuksesta alivalottaa hiukkasen. Tuota on sitten korjailtu juuri noilla curveilla (mitkä saa ladattua kameraan Capturella + jollain III -osapuolen ohjelmalla). Puhun tässä nyt vaan D70 mallista, mutta sama kenno siinä on kuin D70s versiossa.
Oma havainto ISO1600 RAW -kuvista: alivalotettuihin tummiin Capture ja osin puhkipalaneisiin CS2 tai Bibble.
--
-
-
Ominaisuudesta on pelkkää hyötyä kilpailijoihin nähden joka paikassa, paitsi studiossa. Miten tuon viaksi voi laskea? Kyllä se valotusmittari osaa ihan oikein toimia tuosta huolimatta...halvmi kirjoitti: Juu, lasketaan viat eduiksi ja edut vioiksi:) viittan tällä tietysti siihen, että mikä ihmeen etu se on jos canon ei noudata standardia?
-
Jep. Yllättävän paljon auttaa kun hommaa nopeampaa lasia :)jovi kirjoitti:Jiipegginä kuvasin. Täytyy varmaan hommata nikon 50mm/1.8 sisätiloissa kuvaamiseen, niin saa sitä valovoimaa sitäkin kautta. Tuli kyllä pienenä yllätyksenä tää canonin epästandardi iso1600, kun en ole aikaisemmin moisesta kuullut.
En kuvaile jpg:tä etenkään vaikeissa olosuhteissa joten en osaa sanoa minkälaista etua saavuttaisi raw:iin vaihtamalla. Kannattaa kuitenkin tehdä pieni vertailu jpg vs. raw. Capturesta sai ainakin ennen 30pv kokeiluversion Nikonin sivuilta.
--
-
- Viesti:
On, ja toimii myös korkeilla ISO-arvoilla hyvin.emerik kirjoitti:Capture one on myös mielenkiintoinen ohjelma.
Tässä esimerkki tuosta D70:n käyttökelvottoman kohinaisesti 1600ISO jäljestä ilman mitään erillistä kohinanpoistoa:
Koko kuva pienennettynä + EXIF-tiedot
100% kroppi 1
100% kroppi 2
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Hmm onko tämä kohina vain Canonlaisten salaliitto vai meidän osaamattomuutta? Hyvä tuo Rockford:in kuva oli. Helppoo kun sen osaa(itse en kyllä vielä osaa). =)
(Seuraava kuva taitaa olla pimeessä otettu ISO1600 ja 10sekan valosts ja kauhee itku ku on niiiiiin paljon kohinaa.)
(Seuraava kuva taitaa olla pimeessä otettu ISO1600 ja 10sekan valosts ja kauhee itku ku on niiiiiin paljon kohinaa.)
-
- Viesti:
Miten noita profiileja käytetään?emerik kirjoitti: *Linkit vielä nikon profiileihin.