Sivu 1/1

dpreview-in uutiset

Lähetetty: Huhti 24, 2005 18 : 45
Kirjoittaja fotoman5
22.04.05 dprevin.com kirjoitti että Nikonin RAW on murettu,millaisija ajatuksija tulee ?................

Lähetetty: Huhti 24, 2005 23 : 25
Kirjoittaja OskuK
Järkyttyneitä?

Lähetetty: Huhti 24, 2005 23 : 53
Kirjoittaja mjalka
Keep up the good work!

Lähetetty: Huhti 25, 2005 22 : 58
Kirjoittaja kaptah

Lähetetty: Huhti 26, 2005 4 : 59
Kirjoittaja MattiH
http://www.openraw.org/

Dpreview.comin foorumeilla aiheen tiimoilta löytyy viestejä monta tuhatta. Eipä kai kryptauksen purkaminen se ongelma ole, vaan se, että yleensä lähdetään kryptaamaan raw-tiedostoja.

Toisaalta ymmärtää Nikoninkin halun vaikuttaa kameroidensa ottamien raw-kuvien jälkikäsittelyyn. Adobellakaan ei ole aivan puhtaat jauhot pussissa dng-formaattia ajaessaan.

Lähetetty: Huhti 26, 2005 9 : 12
Kirjoittaja Pforsgar
MattiH kirjoitti:Toisaalta ymmärtää Nikoninkin halun vaikuttaa kameroidensa ottamien raw-kuvien jälkikäsittelyyn. Adobellakaan ei ole aivan puhtaat jauhot pussissa dng-formaattia ajaessaan.
Kyllä tuossa NEF:in kryptauksessa Nikon sahaa omaa oksaansa. Konvertointi softien kehitys etenee paremmin, kun raw-muodossa on avoin koodi. Esimerkiksi Canonille on valtava määrä erilaisia konvertointisoftia. Kaikissa niissä, joihin olen tutustunut, on jokin ominaisuus ja/tai workflow:n liittyvä juttu tehty paremmin kuin muissa. Softan kehittäjiä on paljon enemmän ja varmasti siitä hyötyy kameran valmistaja. Sen sijaan jos systeemi suljetaan jää kaikki open source-softa kehityksen tuomat hyödyt pois.

Olisi paljon parempi kaikkien kannalta, jos kamerat tuottaisivat raakakuvansa samassa formaatissa. Kameran valmistajat kehittäisivät kameraansa niin että se tuottaisi mahdollisimman hyvän raakatiedoston konvertoitavaksi. Softan kehittäjät voisivat keskittyä softan ominaisuuksiin ja ei tarvitsisi käyttää resursseja eri raakatiedostojen erikoisominaisuuksiin. Sitähän Adobe tavallaan yrittää omalla DNG-tiedostomuodollaan. Toki Adobella on omat intressit tuon suhteen.

Palattaisiin ikään kuin aikaan jolloin filmin valmistajat tuottivat ja kehittivät filmien ominaisuuksia, mutta kehitys oli vakioitu. Filmiaikana Nikonin kryptausta vastaava juttu olisi ollut esim. ettei Fujin filmiä olisi voinut kehittää ja vedostaa Agfan-minilabbiksilla.

Lähetetty: Huhti 26, 2005 19 : 04
Kirjoittaja EsaS
Minäkin käytän useampia kolmannen osapuolen ohjelmia, joissa RAW (NEF) konversioita tehdään. Periaatteessa maksan tuotteen hinnassa aina ylimääräisen työn, jonka kehittäjä tekee selvittääkseen uuden RAW-formaatin (lue: aina uuden kameran tullessa markkinoille). Jos tämä työ jäisi pois tai helpottuisi, vaikka hinta ei laskisikaan, niin toimitukset olisivat varmaan nopeampia ja vähemmän virheitä sisältäviä.
Tätä taustaa vasten, jos saisi toivoa, niin mieluiten standardiRAW, vaikkapa Adoben. Jos ei sitä niin ainakin RAW-tiedostomuodoista dokumentit avoimesti kehittäjien käyttöön.
Muuten: arkistoitteko kuvanne RAW-muodossa? Pelottaako tuen loppuminen? Oliko niin, että Canon ilmoitti ettei uusin versio raw-softasta tue enää D30:n RAWta?
t. Esa

Lähetetty: Huhti 26, 2005 20 : 55
Kirjoittaja Loitto
Joka tapauksessahan jokaiselle kennolle tarvitaan aina omat parametrinsa RAW -> RGB -muunnokseen. Yleispätevän kuvaformaatin saisi aikaan vain, jos se muunnettaisiin kamerassa siihen muotoon, jolloin se ei enää ole kennon raakadataa (raw).

Lähetetty: Huhti 26, 2005 21 : 43
Kirjoittaja oneironaut
Loitto kirjoitti:Joka tapauksessahan jokaiselle kennolle tarvitaan aina omat parametrinsa RAW -> RGB -muunnokseen. Yleispätevän kuvaformaatin saisi aikaan vain, jos se muunnettaisiin kamerassa siihen muotoon, jolloin se ei enää ole kennon raakadataa (raw).
Ei mikään estä kehittämästä kattavaa ja yleispätevää raw-tiedostomuotoa, jossa on tilaa erilaisille kamerakohtaisille parametreille - kuten Adobe on tehnyt.

http://www.dpreview.com/news/0409/04092711adobe_dng.asp
New Specification Built on Existing Standards

The Digital Negative Specification is based on the TIFF EP format, an accepted standard, and already the basis of many proprietary raw formats. The power of .DNG format lies in a set of metadata that must be included in the file to describe key details about the camera and settings. DNG-compliant software and hardware can adapt on the fly to handle new cameras as they are introduced. The new file format unifies conflicting raw formats, enabling the preservation of a pristine version of the original raw image and the metadata associated with it. .DNG is also flexible enough to allow camera manufacturers to continue to add their own "private" metadata fields.
Adoben formaatti on yhtä lailla raakadataa kuin mikä tahansa muukin raw-formaatti