Sivu 1/1
Mitä valkotasapaino asetusta käytätte
Lähetetty: Huhti 02, 2005 22 : 30
Kirjoittaja ken
Eli mitä valkotasapainoasetusta käytätte, onko jokin "suosikki" tilanteeseen kun tilanteeseen.
Vai onko Auto se oikea. Kokeilin pilviasetusta eräänä pilvisenä päivänä mutta kuvat näyttivät kyllä vieläkin ankeimpana kun todellisuus.
Ongelma on kuitenkin uimahalli, vaikka luonnonvaloa onkin, kun kuvaa veteen päin saa kyllä mitä kummallisimpia naamavärejä. (Auto asetus ) Olisikohan jokin varjoasetus ollut parempi?
/Ken
Lähetetty: Huhti 02, 2005 22 : 30
Kirjoittaja laite
Kokeilemalla selviää tai sitten valkotasapaino kohdalleen manuaalisesti.
Lähetetty: Huhti 02, 2005 22 : 53
Kirjoittaja seppot
Vaikka uimahallissa olisi isotkin ikkunat ja luonnonvaloa riittämiin niin on siellä keinovaloakin ja sekavalotilanteessa yrittäisin säätää valkotasapainon käsin sen suunnan mukaan mistä ne kasvot saa valoa. Kamera ei varmaankaan ymmärrä säätää värejä oikein kun hallista löytynee pääasiassa sinistä väriä ja musta ja miksei täysin valkeakin saattaa puuttua kokonaan.
Ulkona tulee käytettyä sitä pilvisen sään asetusta vaikka aurinko paistaisikin. Tosin NEF antaa mahdollisuuden vaihtaa se jälkikäteen mihin huvittaa, toisaalta... näyttääkö hanki luonnolliselta jos sen näin kevätaikaan on neutraalin valkea?
Sepe
Lähetetty: Huhti 02, 2005 23 : 16
Kirjoittaja emerik
Pringles kannella tulee laitettua manuaalisesti se valkotasopaino. Ja pitääpä kokeilla tuota pilvistä asetusta (joka mainittiin aiemmin) jutskaa tässä kokeeksi. Niin loppujen lopuksi kun neffinä kuvat tulee otettua niin tulee sitten katsottua tietokoneella oikeat jos on aihetta. Harjoittelua vielä kyllä.. :)
Lähetetty: Huhti 03, 2005 1 : 25
Kirjoittaja Loitto
Normaalisti aurinkoisen sään esivalintaa. Se on yleensä oikea luonnonvalossa kuvatessa, eli vastaa päivänvalofilmiä. Keinovalossa voin jo kamerastakin vaihtaa sopivan esivalinnan tai jossain tapauksessa jopa mitata harmaan. Lopullisesti valitsen valkotasapainon vasta Nikon Capturessa. Automaattia en käytä koskaan, siitä ei ole kuin haittaa.
Lähetetty: Huhti 03, 2005 9 : 18
Kirjoittaja Rockford
Käytän salamavaloasetusta lähes aina. Perustelut sama kuin Loitolla yllä.
Lähetetty: Huhti 03, 2005 10 : 07
Kirjoittaja tareone
AWB lähes aina päällä.
Lähetetty: Huhti 03, 2005 10 : 16
Kirjoittaja Vemppu
Pääsääntöisesti AWB -2 ja jos näyttää olevan tarvetta niin sitten manuaalisesti... Muita en ole juurikaan käyttänyt/nähnyt tarvetta.
Jos on ongelmallista valoa niin sitten editorissa hakemaan kohdilleen.
Lähetetty: Huhti 03, 2005 10 : 18
Kirjoittaja Buff
"AWP" on päälle osan ajasta ja taivasalla yleensä "aurinko". Salamaa käyttäessä sitten wb:nä "salama". Joissain tilanteissa tulee sitten mitattua kortista. Tähän asti automaattinenkin on napannut kuvat tarkasti.
Lähetetty: Huhti 03, 2005 10 : 49
Kirjoittaja jvk
Varsinkin tungstenvalossa kannattaa mielestäni laittaa se keinovaloasetus päälle tai jopa valkata manuualisesti jostain, ulkona toi pilvinen toimii minustakin usein hyvin. En luottaisi D-70 AWB astukseen, enkä oikeastaan minkään muunkaan kameran, mutta tuossa kyllä huomasin ongelmia, eteenkin sisätiloissa.
Lähetetty: Huhti 05, 2005 22 : 13
Kirjoittaja ken
Jep, eli oman maun mukaan päivä/pilvi/salama ulkona ja auto sekavalossa, tärkein kuitenkin kuvata RAW muodossa jossa pystyy jälkikäteen muuttamaan jos tarvetta on.
Mistä muuten kannattaa kysellä harmaakorttia? olisi kyllä paikallaan silloin tällöin. Saako jostain värikarttaa, joka näkyy alan lehdissä kameravertailujen yhteydessä.
/Ken
Lähetetty: Huhti 05, 2005 22 : 34
Kirjoittaja seppot
ken kirjoitti: Saako jostain värikarttaa, joka näkyy alan lehdissä kameravertailujen yhteydessä.
/Ken
Hyvä kun et "värikartan" hintaa kysynyt. Painii samassa sarjassa kuin ökykalliit konjakit eli jos kysyy hintaa niin ei ole siihen varaa. No jos ei nyt ihan niin lähelle kuitenkin.
Sepe
Lähetetty: Huhti 05, 2005 22 : 47
Kirjoittaja ken
Hyvä kun et "värikartan" hintaa kysynyt. Painii samassa sarjassa kuin ökykalliit konjakit eli jos kysyy hintaa niin ei ole siihen varaa. No jos ei nyt ihan niin lähelle kuitenkin.
Sepe[/quote]
Ymmärrettävää, säästän rahat siihen konjakkiin. Mikä on muuten edullisin ratkaisu "hardware" kalibrointiin, alkaa tämä adobe gammailu tuntua raskaalta.
/Ken
Lähetetty: Huhti 05, 2005 22 : 59
Kirjoittaja kaptah
Lähetetty: Huhti 06, 2005 8 : 12
Kirjoittaja Rockford
ken kirjoitti:Mistä muuten kannattaa kysellä harmaakorttia?
Amazon.com:ilta tilasin joskus kauan sitten kirjojen ohessa Kodakin harmaakortin.
ken kirjoitti:Saako jostain värikarttaa, joka näkyy alan lehdissä kameravertailujen yhteydessä.
Gretag MacBeth:n ColorChecker-targetteja myy Suomessa ainakin PrePress Center ja Cmykit.
Tästä PrePress Center:in hinnat ja mallit.
Tästä Cmykit:in hinnat ja mallit.
Lähetetty: Huhti 06, 2005 15 : 01
Kirjoittaja seppot
Tuota vähän muistelin eli reilu satanen menisi värilliseen lappuun. Meikäläisen harrastelutasolla ei ole mitään järkeä tehdä moista sijoitusta etenkin kun se pitäisi uusia muutaman vuoden päästä.
Tyydyn edelleenkin lajitelmaan värillistä roinaa ja reissun päällä tennisukkapaketin ympärillä olleeseen pahviin. Se on sisäpuolelta harmaa ja lisää katu-uskottavuutta kummasti :)
Sepe
Lähetetty: Huhti 11, 2005 0 : 54
Kirjoittaja tigert
Aanelonen toimii hätätilassa ihan hyvin. Samoin mainittukin Pringles-kansi ja Applen Powerbook ;) Onkohan tarkoituksella? Powerbookin titaani näyttää olevan kivan vaaleanharmaata, hiukan vaaleampi kuin harmaakortti, mutta sävyltään neutraalia. Valotuksen mittaamisessa varmaan menisi sen kanssa pieleen mutta valkotasapainon kalibroinnissa toimii kerrassaan hyvin.
Yleensä jos en kalibroi (eli luonnonvalossa ja haluan kuvaan tunnelman "sellaisena kuin se on" enkä halua "korjata" värejä, käytän D100:ssa "Cloudy -3" -asetusta joka mainittiin jossain foorumissa joskus kauan sitten, en muista missä. Mutta toimii kerrassaan kivasti, sillä tulee mukava sävy luonnonvaloon, hiukan lämmin tunnelma joka on oikein kiva.
//Tuomas
Lähetetty: Huhti 11, 2005 8 : 41
Kirjoittaja kostaja!
AWB suurimmaksi osin, salamalla aina salama WB ja vaikeissa "olosuhteissa" MWB.
Lähetetty: Huhti 11, 2005 9 : 25
Kirjoittaja seppot
Jos kuvaa salaman kanssa sisällä niin salaman WB (~5500K) tekee ikkunasta tulevan valon hieman siniseksi pilvisellä säällä. Käytettäessä samassa tilanteessa pilvisen sään asetusta salaman valo sävyttyy hieman punaisen suuntaan niin eikös kuva tuolloin näyttäisi luonnollisemmalta?
Oletan tietenkin, että salama heijastetaan vaalean seinän/katon kautta eikä räiskitä sellaisenaan päin näköä. Hieman tämä nyt on mutua kun kliiniset testit on vielä tekemättä, mutta teoriassahan tuon pitäisi olla näin, eikö? Asia olisi oppimisen kannalta helpompi jos kamera näyttäisi kelvinit vaikka siellä etsimen puolella tai siinä vaiheessa LCD:llä kun painaa WB- nappia ja liikuttaa etummaista rullaa. Ei tarvitsisi opetella sitä taulukkoa +/- -lukemien kera ulkoa. Etenkin loisteputkiosasto on hankala.
Sepe