Millä säädöillä D90 histogrammi lähimmäs todellisuutta(raw)?
Lähetetty: Tammi 19, 2013 13 : 44
(Taustaksi sen verran, että tiedän, että histogrammi perustuu kameran tekemään jpeg-käännökseen vaikka kuvaisikin pelkkää rawia. Ja näin ollen kameran säädöt vaikuttavat takataulussa näkyvään histogrammiin.)
Onko joku löytänyt sopivat säädöt niin, että D90:n histogrammi kertoisi yläpäässä (edes lähes) totuuden? Totuuden siinä mielessä, että sen perusteella näkisi, milloin huippuvalokohdista ei enää löydy raw-tiedostosta mitään informaatiota ts. on puhkipalanut. Siis että sitä (ja vastaavasti ylivalotusvilkutusta) voisi käyttää oikeasti avukseen puhkipalamista menoa välttäessä.
Jostain luin, että kun laittaa kontrastin minimiin, niin se auttaisi. No en minä ainakaan onnistunut. Eli mitä kaikkea pitäisi asettaa siellä kuvansäädöissä ja mihin asentoon? Entä väriavaruus? (Pikasesti kokeiltuna Adobe näytti antavan aavistuksen sRGB:tä oikeamman suuntaista jälkeä.) Vielä muita asetuksia huomioitava??
Active D-lightning ei näytä muutamien kokeilujen pohjalta vaikuttavan yläpäähän mitään. Mutta ehkä senavulla voisi tarkkailla sitä, milloin tummasta päästä ei enää raw-tiedostostakaan löydy mitään??
Viimeksi mainitulle tosin ei itsellä tunnu olevan niin paljon käyttöä kuin puhkipalamisrajan löytämiselle. Ymmärrykseni mukaan kun kuvaa voi sitten jälkikäsittelyssä "alivalottaa" aika huoletta kuvanlaadun kärsimättä.
Kellään kokemusta ja tietoa jaettavaksi?
Onko joku löytänyt sopivat säädöt niin, että D90:n histogrammi kertoisi yläpäässä (edes lähes) totuuden? Totuuden siinä mielessä, että sen perusteella näkisi, milloin huippuvalokohdista ei enää löydy raw-tiedostosta mitään informaatiota ts. on puhkipalanut. Siis että sitä (ja vastaavasti ylivalotusvilkutusta) voisi käyttää oikeasti avukseen puhkipalamista menoa välttäessä.
Jostain luin, että kun laittaa kontrastin minimiin, niin se auttaisi. No en minä ainakaan onnistunut. Eli mitä kaikkea pitäisi asettaa siellä kuvansäädöissä ja mihin asentoon? Entä väriavaruus? (Pikasesti kokeiltuna Adobe näytti antavan aavistuksen sRGB:tä oikeamman suuntaista jälkeä.) Vielä muita asetuksia huomioitava??
Active D-lightning ei näytä muutamien kokeilujen pohjalta vaikuttavan yläpäähän mitään. Mutta ehkä senavulla voisi tarkkailla sitä, milloin tummasta päästä ei enää raw-tiedostostakaan löydy mitään??
Viimeksi mainitulle tosin ei itsellä tunnu olevan niin paljon käyttöä kuin puhkipalamisrajan löytämiselle. Ymmärrykseni mukaan kun kuvaa voi sitten jälkikäsittelyssä "alivalottaa" aika huoletta kuvanlaadun kärsimättä.
Kellään kokemusta ja tietoa jaettavaksi?