Sivu 1/1
D90 + SB600 orjana?
Lähetetty: Syys 29, 2011 14 : 19
Kirjoittaja Fixx
Siis periaatteessa remote-käyttö pitäis olla Nikonilla maailman yksinkertaisin asia, mutta kyllä ny automatiikka haraa vastaan. En vaan saa väännettyä riittävästi valoa ulos salamasta. Luultavasti omaa tyhmyyttä. Olisko jollakin rautalankaa mitä pitäis asetella kun:
- SB600 irti kamerasta
- periaatteessa commandervastaanottomode pitäis olla päällä (channel 3, group A, aaltoikoni näkyvissä) (onko eroa näkyykö koko asetusnäyttö kanava-asetuksineen vai pelkklä aalto-ikoni ON? (zoom- painalluksella vaihtaa kyllä..))
- rungossa A-automaatti päällä
- salama-asetuksissa: suljinaika samalakuv 1/8 sek,
- yhdysrak salaman tila C ohjaustila (yhd --, ryhmä A TTL +3, ryhmä B TTL +3, kanava 3)
- muotoilusalama ON (pitääkö olla off? mitä väliä?)
- ja tietysti yhdysrakenteinen salama ylhäällä.
Synkka on olemassa, koska salama näkyy valoisana jos sen sijoittaa kuva-alaan. Mutta millä salamatehoa nostetaan niin että se on vallitseva valonlähde, ja mistä se muu/ambient valo asetetaan -3 aukkoa alivalottumaan? Jotain on nyt jäänyt ymmärtämättä... :-D
Lähetetty: Syys 29, 2011 16 : 04
Kirjoittaja Avokid
Onko sulla joku auto-iso päällä?
Lähetetty: Syys 29, 2011 16 : 30
Kirjoittaja Fixx
Ei ole automaatti-isoa. Kokelin sitä joskus mutta mielestäni ei toiminut haluamallani tavalla eli vei pelivaran valotusarvoista.
Lähetetty: Syys 29, 2011 19 : 14
Kirjoittaja janu5
...
Lähetetty: Syys 29, 2011 21 : 41
Kirjoittaja eetu1978
Mulla on D90+Nissin Di622MK2 ja asetukset seuraavat:
C-ohjaustila->
Y.rak salama -- --
Ryhmä A M 1/50(esim.)
Ryhmä B -- --
Kanava 1
Näillä asetuksilla mä ainakin pystyn säätää suoraan tuon ryhmä A:n kohdalta salaman tehoa.
Niin ja rungossa M-tila suljinaika esim. 1/60 ja aukko on sitten mitä on.
A-tila nyt ei muutenkaan sovellu mun käytössä salamakuvaukseen.
Muotoilusalama asetuksella ei taida olla mitään merkitystä..?
Lähetetty: Syys 29, 2011 21 : 45
Kirjoittaja Guzmo
Kokeile TTL:n sijasta manuaalitilaa. Eli pistä kamera manuaalitilaan ja salaman tehot CLS kautta manuaalisesti, esim. 1/2. Sen jälkeen testailet miten kameran aukko ja aika vaikuttaa kuvaan.
Lähetetty: Syys 29, 2011 22 : 33
Kirjoittaja seppot
Kamera manuaalille ja katsot että kameran mittari näyttää sen vallitsevan valon kanssa aukon tai kahden alivalotusta. Salama saa olla TTL sieltä menusta. Ei korjausta suuntaan tai toiseen. Jos laitat salaman (menusta) manuaalille niin toki sillä saa testattua, että teho riittää kyseisiin oloihin. Varmista, että salama ja kamera näkee toisensa hyvin. Nyt salaman on pakko valaista kun muuten kuva alivalottuu. Jos kamera on A-modessa niin kamera pyrkii valottamaan kuvan ihan ilman salamaa.
Lähetetty: Syys 29, 2011 22 : 42
Kirjoittaja Fixx
A-modessa pyrkii toimimaan ilman salamaa? No tuo kyllä selittäisi. Tuota M-modea voin kokeilla, vaikka hassuhkoa että salama vaatisi sen -- toisaalta M-moden käyttö ei tässä juuri hidasta jos salama osaa kuitenkin valottaa itse oikein.
Testataan, jos toimisi paremmin noin. Jos jollakulla on hihassaan joku asetuskombo, jolla toivomani valaistussuhteet saa toimimaan automatiikan kera, niin kertoa saa..
Lähetetty: Syys 29, 2011 23 : 57
Kirjoittaja Guzmo
Kannattaa opetella tekemään kaikki manuaalisena jos valaisun opettelu enemmänkin kiinnostaa. Siinä vaiheessa kun valoja on enemmän kuin yksi, niin ei kamera tai valo(t) enään itse tiedä mikä on kuvaajan mielestä oikein valotettu/valaistu kuva. Se myös helpottaa monen käytännön asian (mm. välähdyksen pituus, latautumisaika) kanssa kun salamatehot tietää tarkalleen.
Jos joku Nikonin uudempi salama kertoo TTL tilassa välähdyksen jälkeen millä osateholla (esim. 1/2) se välähti, niin sellainen täytyy hankkia.
Lähetetty: Syys 30, 2011 2 : 01
Kirjoittaja Avokid
Guzmo kirjoitti:Kannattaa opetella tekemään kaikki manuaalisena jos valaisun opettelu enemmänkin kiinnostaa. Siinä vaiheessa kun valoja on enemmän kuin yksi, niin ei kamera tai valo(t) enään itse tiedä mikä on kuvaajan mielestä oikein valotettu/valaistu kuva. Se myös helpottaa monen käytännön asian (mm. välähdyksen pituus, latautumisaika) kanssa kun salamatehot tietää tarkalleen.
Jos joku Nikonin uudempi salama kertoo TTL tilassa välähdyksen jälkeen millä osateholla (esim. 1/2) se välähti, niin sellainen täytyy hankkia.
Siis manuaalisena salamakuvauksen opettelu kannattaa, mutta kyllä TTL:n käyttö sen jälkeen on huomattavasti kätevämpää jos vain tietää mitä tekee.
Lähetetty: Syys 30, 2011 6 : 09
Kirjoittaja eetu1978
Avokid kirjoitti:Guzmo kirjoitti:Kannattaa opetella tekemään kaikki manuaalisena jos valaisun opettelu enemmänkin kiinnostaa. Siinä vaiheessa kun valoja on enemmän kuin yksi, niin ei kamera tai valo(t) enään itse tiedä mikä on kuvaajan mielestä oikein valotettu/valaistu kuva. Se myös helpottaa monen käytännön asian (mm. välähdyksen pituus, latautumisaika) kanssa kun salamatehot tietää tarkalleen.
Jos joku Nikonin uudempi salama kertoo TTL tilassa välähdyksen jälkeen millä osateholla (esim. 1/2) se välähti, niin sellainen täytyy hankkia.
Siis manuaalisena salamakuvauksen opettelu kannattaa, mutta kyllä TTL:n käyttö sen jälkeen on huomattavasti kätevämpää jos vain tietää mitä tekee.
Entäs jos haluat käyttää salamavaloa antamaan muunlaisen valaistuksen kuin sen "oikean", johon TTL ilmeisesti pyrkii? Et pystyykö TTL:ää käyttää tuollaisessa tilanteessa hyödyksi? Ite olen tosiaan opetellu vaan tuota manuaalista säätöä, joten ei ole tuosta mitään tietoa :D
Lähetetty: Syys 30, 2011 11 : 11
Kirjoittaja Avokid
eetu1978 kirjoitti:
Entäs jos haluat käyttää salamavaloa antamaan muunlaisen valaistuksen kuin sen "oikean", johon TTL ilmeisesti pyrkii? Et pystyykö TTL:ää käyttää tuollaisessa tilanteessa hyödyksi? Ite olen tosiaan opetellu vaan tuota manuaalista säätöä, joten ei ole tuosta mitään tietoa :D
Jokaista kanavaa pystyy säätämään tehon suhteen irrallaan toisista. TTL vain mittaa sitä oletusarvoa.
Ite esim kuvaan fill lightilla pikkulintuja siten, että pistän TTL:n päälle ja kompensaation -2.
Lähetetty: Syys 30, 2011 11 : 13
Kirjoittaja Fixx
Ei mulla manuaaliasetuksen kanssa ongelmia ole. Juuri sellaisella on valokuvaus aikoinaan opiskeltu (Nikkormat Ftb, plus keskikoon välineet plus palkit). Käytännössähän on kuitenkin melkein sama pyöritteleekö aika/aukkoasetusta manuaalilla vaiko A-modessa valotuksen korjausta. Muuttuvassa valaistusolosuhteessa arvostan vaan kun kamera itse tekee automatiikalla raaka-asetuksen valmiiksi.
Salamia on ennestään kyllä D-lite-setti ja Metz, jonka käyttö on hyvinkin suoraviivaista irti-kamerasta-kuvausta. SB600:stä vaan ei ole vielä saanut tottelemaan kelvollisesti. Se on kun koneet yrittää olla fiksumpia kuin ihminen..
Lähetetty: Syys 30, 2011 11 : 26
Kirjoittaja seppot
Tuo langaton ohjaus on siinä mielessä erilainen TTL, että siinä ei voi määritellä onko salama vain täytevalona vai se varsinainen. Kun on kamerassa kiinni niin mode-valikosta löytyy kaksi vaihtoehtoa TTL:lle. B-alkuinen on fillimode. Remotena on vain yksi 'TTL.
Jos kamera on A-modessa niin laitappa siinä kameralle EV-korjausta -1. Tuo on koko kuvalle. En ole varma vaikuttiko tuo myös salamaan vai yrittääkö se paikata puuttuvaa valoa keskustapainotteisesti. Jos jäi kuva kokonaisuudessaan pimeämmäksi salaman kera niin sitten kameran salamanapista painaen ja eturullalla sille korjausta ylöspäin +1. Tilanne pitäisi olla nyt valotuksen kannalta ok, mutta salama on se pääasiallinen valo. Ei tarvitse mennä erikseen sinne menuun noita säätämään jos ei ole useita ryhmiä käytössä minkä keskinäistä tasapainoa halutaan muuttaa.
Lähetetty: Syys 30, 2011 15 : 13
Kirjoittaja Modifier
Fixx kirjoitti: vaiko A-modessa valotuksen korjausta.
Tuo vaikuttaa sitten myös salamaan, elikkä jos valotuksen korjauksella haluat alivalottaa muuta maailmaa, pitää salaman tehoa nostaa vähintään saman verran kuin laitoit miinusta valotuksenkorjaukseen.
Edit: no tuossahan se jo ylempänä näköjään olikin sanottu...