Mitä maksaa D80:n sulkimen vaihtaminen

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
bobotti

Mitä maksaa D80:n sulkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Onko kellään tietoa?

Vai pitääkö oikein tarttua luuriin ja soittaa Jassille? (josta tulee vastaus että XXX €uroa ja työ jota ei osata arvioida?)
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kaakku

Viesti Kirjoittaja Kaakku »

Muistaakseni D70:n sulkimen vaihto tais olla jotain 450€ pari vuotta sitten. Tosin olikohan silloinkin, etteivät osanneet muka edes suurinpiirtein arvioida, ennen kuin pitivät runkoa käsissään.
bobotti

Kaakku kirjoitti:Muistaakseni D70:n sulkimen vaihto tais olla jotain 450€ pari vuotta sitten. Tosin olikohan silloinkin, etteivät osanneet muka edes suurinpiirtein arvioida, ennen kuin pitivät runkoa käsissään.
On ihankuin olisi mustekasettiostoksilla. Mustekasetit maksavat saman kuin se SXXXXXXXXrin printteri.

Kuvitelkaas vanhassa rahassa 2700 markan laskua pelkästä huollosta ja yhdestä vara-osasta!
Kaakku

Hintahan kyllä perustuu hataraan muistikuvaan, mutta oli se sen verran, ettei juurikaan tarvinnut miettiä kannattaako vanhan korjaaminen.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

-Ainakin saa hyvän syyn uudistaa kameransa. Ei tarvitse itsensä huiputtamista ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
bobotti

OskuK kirjoitti:-Ainakin saa hyvän syyn uudistaa kameransa. Ei tarvitse itsensä huiputtamista ;-)
Niin siis tää on sitä kertakäyttökultuuria.

Minulla oli telkkari joka kesti 26 vuotta
Ja pakastin joka kesti 22 vuotta
Ja pesukone joka kesti 29 vuotta.

Mistäkö muistan? Siitä kun kaikki ostettiin köntässä silloin kun lähdin hirvimettälle 15 kesäsenä.

On se maailma muuttunu siinä ajassa. Silloin mentiin lihan perässä metään kun se oli arvokasta ja tuotteet kesti. Nyt lihaa saa halvalla kaupan tiskiltä ja kestokulutustuotteet ovat kuin kertakäyttövessapaperia. Yksikään televisio tai elektronin laite minkä nyt ostaa ei voi olettaa kestävän 10 vuotta puhumattkaan , että toi älytön digitaaliaika pistää telkkuja ja virittimiä uusiksi joka 10 vuoden välein.
Kaakku

Jonkun kodinkoneen korjaaminen, ehkä kannattaa jos sen vaan ite osaa tehdä. Varaosa + työ rupee olemaan jo samaa hintaluokkaa uuden "paremman" kanssa , ettei korjauttaminen kannata.

Mutta onneksi kameroiden kanssa on eri asia. Kuvatkin on huonoja 3v vanhoilla kameroilla, kumma miten se meneekin kameroiden kanssa näin ;)
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Miksi se pitäisi vaihtaa? Kyllä se siistiä käyttöä kestää vielä seittemä vuot.
bobotti

adapteri kirjoitti:Miksi se pitäisi vaihtaa? Kyllä se siistiä käyttöä kestää vielä seittemä vuot.
Ja vitriinissä ikuisuuden.
OskuK

bobotti kirjoitti:
On se maailma muuttunu siinä ajassa. Silloin mentiin lihan perässä metään kun se oli arvokasta ja tuotteet kesti. Nyt lihaa saa halvalla kaupan tiskiltä ja kestokulutustuotteet ovat kuin kertakäyttövessapaperia. Yksikään televisio tai elektronin laite minkä nyt ostaa ei voi olettaa kestävän 10 vuotta puhumattkaan , että toi älytön digitaaliaika pistää telkkuja ja virittimiä uusiksi joka 10 vuoden välein.
Me mentiin paariin lihan perässä, eikä kodinkoneet kestä enää kuin 5 vuotta, ainakaan pakastimet ja pesukoneet ei kestä pidempään.

Waldo's Peoplen Waldo:

bobotti

OskuK kirjoitti:
bobotti kirjoitti:
Me mentiin paariin lihan perässä, eikä kodinkoneet kestä enää kuin 5 vuotta, ainakaan pakastimet ja pesukoneet ei kestä pidempään.
Mitäköhän tää nykynuoriso sanois perunakeitosta jossa on muutama pippuri lillumassa påarin muun mausteen kanssa? Entäpä maistuuko nuorisolle kesäkeitto jossa on pari hernettä hiukan porkkanaa ja perunanpaloja? Entäpä jos pääateria on kaurapuuroa - ei sitä hyvää mikä tulee elovena paketista vaan sellaista harmaata limaa? Ja proteiinit saadaan verilätyistä joka on tehty kuivatusta verijauheesta joka on kerätty teurastamosta.
Usko

Viesti Kirjoittaja Usko »

Minkälaisilla kuvamäärillä d80 suljin on hajonnut? 50 000 on usein esitetty arvio, mutta miten käytännössä?
bobotti

Usko kirjoitti:Minkälaisilla kuvamäärillä d80 suljin on hajonnut? 50 000 on usein esitetty arvio, mutta miten käytännössä?
En tiedä , mutta jotain alkaa ilmeisesti tapahtumaan, kun olen joutunut siirtymään kompensoinissa lyhempiin suljinaikoihin eli miinustamaan jotta saa hiostogrammit keskelle. Aukonverran nyt miinusta.
Usko

bobotti kirjoitti:
Usko kirjoitti:Minkälaisilla kuvamäärillä d80 suljin on hajonnut? 50 000 on usein esitetty arvio, mutta miten käytännössä?
En tiedä , mutta jotain alkaa ilmeisesti tapahtumaan, kun olen joutunut siirtymään kompensoinissa lyhempiin suljinaikoihin eli miinustamaan jotta saa hiostogrammit keskelle. Aukonverran nyt miinusta.
Valotusmittarin toiminnan olet varmasti tarkistanut. Eli noin 50 000 kuvattu kun alkoi tuota esiintymään?
bobotti

Usko kirjoitti:
bobotti kirjoitti:
Valotusmittarin toiminnan olet varmasti tarkistanut. Eli noin 50 000 kuvattu kun alkoi tuota esiintymään?
Miten valotusmittari muka tarkistetaan? Vertaillaan toista runkoa vastaan?

Pikkuhiljaa se on mennyt tuohon suuntaan juu.
Usko

bobotti kirjoitti:
Usko kirjoitti:
bobotti kirjoitti: En tiedä , mutta jotain alkaa ilmeisesti tapahtumaan, kun olen joutunut siirtymään kompensoinissa lyhempiin suljinaikoihin eli miinustamaan jotta saa hiostogrammit keskelle. Aukonverran nyt miinusta.

Toista vastaava valotusmittarria vastaan kai sitä pitäisi verrata, minulle ei ainakaan tule mieleen muuta kotikonstia. Mutta kun samalla rungolla kuvaa paljon niin kyllä valotusmittarin toimintaan tulee tuntuma että osaa sanoa jos valotus alkaa heittämään joten uskotaan. Omalla kasikymppisellä vasta noin 20k laakia takana, eli ei taida löytyä tästäkään perustetta hommata vielä uutta kameraa :D
OskuK

bobotti kirjoitti:
Usko kirjoitti:
bobotti kirjoitti: En tiedä , mutta jotain alkaa ilmeisesti tapahtumaan, kun olen joutunut siirtymään kompensoinissa lyhempiin suljinaikoihin eli miinustamaan jotta saa hiostogrammit keskelle. Aukonverran nyt miinusta.

Muutamia ajatuksia tuosta:

Huollossa saadaan liukuma valotusmittarissa, tai sulkimen nopeudessa korjattua, suljinta vaihtamatta. Jos kuvassa on ylivalottumaa myös pitkillä ajoilla, ei sulkimen kulkunopeus vaikuta, vaan virhe tule muualta. Toisaalta myös synkkaa nopeammat ajat, virhe nissä ei vältämättä kerro hidastumisesta nopeudessa, vaan väärästä sulkimen raon leveydestä.

Waldo's Peoplen Waldo:

bobotti

Usko kirjoitti: Omalla kasikymppisellä vasta noin 20k laakia takana, eli ei taida löytyä tästäkään perustetta hommata vielä uutta kameraa :D
Mää saan ilmeisesti maksaa omasta kuvaustyylistäni ;) En minä ota kuin yhden varakuvan , mutta on tiettyjä tilanteita missä pitää rallattaa aika paljon ja jos on jokin mielenkiintoinen asia niin sitä tulee huomaamattakin aikamoisa laakimääriä. Sitten vielä kun haarukoi valotusolosuhteita vaikken nyt itse haarukointiohjelmaa pistä päälle vaan manuaalisesti.

Kait sitä on liian tottunut painamaan nappia.
OskuK kirjoitti: Muutamia ajatuksia tuosta:

Huollossa saadaan liukuma valotusmittarissa, tai sulkimen nopeudessa korjattua, suljinta vaihtamatta. Jos kuvassa on ylivalottumaa myös pitkillä ajoilla, ei sulkimen kulkunopeus vaikuta, vaan virhe tule muualta. Toisaalta myös synkkaa nopeammat ajat, virhe nissä ei vältämättä kerro hidastumisesta nopeudessa, vaan väärästä sulkimen raon leveydestä.
Pistetään nyt asiat tarkkailuun ja otetaan ja katsotaan.

Mitä muuten väärä sulkimen rako tarkoittaa? Eikö silloin sulkimessa juuri ole vikaa?
OskuK

bobotti kirjoitti: Mitä muuten väärä sulkimen rako tarkoittaa? Eikö silloin sulkimessa juuri ole vikaa?
Vikaa on, mutta ei autoonkaan moottoria vaihdeta jos kaasuläpän asento on väärä. Se säädetään.

Waldo's Peoplen Waldo:

adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Mitä sitä turhaan mietit. Myy se kamera minulle 50 eurolla, niin ei tarvitse murehtia.
Vastaa Viestiin