D40 ja aukko

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Lasipallo

D40 ja aukko

Viesti Kirjoittaja Lasipallo »

Olen kai sählännyt asetukset jotenkin todella oudosti.

Kuvatessani M:llä tai A:lla, aukon näyttö pysyy todella pienenä, sääti sitä suuntaan tai toiseen. Eli vaikka suljinaika olisi 300 tai 1.3, se pysyy samankokoisena, pienenä. Jos normaalisti olisin laittanut suljinajaksi 250, sen pitäisi nyt olla jotain alle sata. ISOn arvoa en ole muuttanut. Ei johdu valotuksen korjauksesta, se on 0. Muilla ohjelmilla (automaattiohjelmat & S ja P) Mittaus matriisi, AF-aluetila lähin kohde, tarkennustapa AF-A, kuvaustila sarja, ISO 200, valkotasapaino pilvinen.
Eli missä vika?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Re: D40 ja aukko

Viesti Kirjoittaja olli R »

Lasipallo kirjoitti:Kuvatessani M:llä tai A:lla, aukon näyttö pysyy todella pienenä, sääti sitä suuntaan tai toiseen. Eli vaikka suljinaika olisi 300 tai 1.3, se pysyy samankokoisena, pienenä. Jos normaalisti olisin laittanut suljinajaksi 250, sen pitäisi nyt olla jotain alle sata.
Siis, jos säädät A-tilassa aukkoa kameran rullalla, se ei muutu? Ja samoin, jos säädät aukkoa M-tilassa, ei aukkoarvo muutu kameran näytöllä? Jos tuollainen, niin aika erikoiselta kuulostaa. Vai onko jostain muusta kyse?

M-tilassahan ei aika muutu aukon säätämisen myötä, vaan molempia säädetään erikseen.
Afinogenof

Viesti Kirjoittaja Afinogenof »

En todennäköisesti täysin ymmärtänyt mitä tässä haetaan, mutta kokeillaan.

Sen käsityksen sain, että ihmettelet miksi tuossa näytössä oleva, aukkoa esittävä kuva pysyy pienenä? http://www.i-source-global.com/WebRoot/ ... 40_2-a.jpg

Tämä tuli vain mieleen koska itse ihmettelin aikoinaan tuota, että miksi tuota aukkoa ei saa isommaksi. Perusteiden opettelun kautta ymmärsin sittemmin, mitä tuolla f-luvulla tarkoitetaan ja miten se tuohon kuvaan vaikuttaa.
Räpsräps
Afinogenof

Viesti Kirjoittaja Afinogenof »

Afinogenof kirjoitti:En todennäköisesti täysin ymmärtänyt mitä tässä haetaan, mutta kokeillaan.

Sen käsityksen sain, että ihmettelet miksi tuossa näytössä oleva, aukkoa esittävä kuva pysyy pienenä? http://www.i-source-global.com/WebRoot/ ... 40_2-a.jpg

Tämä tuli vain mieleen koska itse ihmettelin aikoinaan tuota, että miksi tuota aukkoa ei saa isommaksi. Perusteiden opettelun kautta ymmärsin sittemmin, mitä tuolla f-luvulla tarkoitetaan ja miten se tuohon kuvaan vaikuttaa.
edittiä. oletetaan, että kuvaat kittiputkella. Vaikkapa siellä 55mm päässä. Tällöin sinulla on suurin mahdollinen aukko f5.6 ja sitä ei suuremmaksi saa. Ja tämä aukko näyttänee pieneltä siinä aukkoa esittävässä kuvassa. Jos nyt olen siis oikella jäljillä.
Räpsräps
Lasipallo

olli R, juurikin näin. en tiedä mikä siinä on, mutta..

Afinogenof, multa meni tuo juttu nyt vähän ohi.. :D

// EDIT: Ok - nyt en todellakaan tiedä mitä tein. Aukaisin kameran normaalisti ja aloin säätämään aukkoa. Yhtäkkiä se oli täysin normaali, sain normaaleja kuvia yms. Missäköhän nyt piili vika..?
Viimeksi muokannut Lasipallo, Heinä 14, 2009 22 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Lasipallo kirjoitti: en tiedä mikä siinä on, mutta..
Mutta rulla toimii muuten? Esim: ajat vaihtuu mutta aukko ei?
Ja aukko vaihtuu ok, kun kuvaat ajan esivalinnalla (s)?
Ja. Vaihtuuko aukko oikeasti, mutta näyttö ei vain muutu, eli onko kameran lauetessa auko aina sama? Ja jos, niin mikä se on?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Lasipallo

Ongelma nyt ratkaistu. Mulla menee näiden kameroiden kanssa välillä vähän ohi. Napsautin vain päälle naps ja kaikki toimi kuten normaalisti..
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Lasipallo kirjoitti:Ongelma nyt ratkaistu. Mulla menee näiden kameroiden kanssa välillä vähän ohi. Napsautin vain päälle naps ja kaikki toimi kuten normaalisti..
Ei ongelmaa ole ratkaistu, mutta kamera toimii nyt odotetusti ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
vanttera

Viesti Kirjoittaja vanttera »

Lasipallo kirjoitti:Ongelma nyt ratkaistu. Mulla menee näiden kameroiden kanssa välillä vähän ohi. Napsautin vain päälle naps ja kaikki toimi kuten normaalisti..
Eli kokeilit ensin ilman, että kamerassa oli virrat päällä?

E: Äh, olikin hieman vanha ketju. Pahoittelut.
Vastaa Viestiin