Nikon D60
-
Nikon D60
Terve
Foorumia nyt olen kahlannut muutaman päivän. Olen ostamassa ensimmäistä digijärkkäriä ja nyt tarvisin vähän teidän apua. Itse kun aika kokemattomana noiden suhteen ja vielä sinisilmäinen niin myyjätkin sen varmaan huomaa.
Eli sain tarjouksen 550e uudesta setistä
-Nikon D60 ja nikkorin 18-55mm VR linssillä
-Sigma EF 530 DG super salama
-8gigan muistikortti
Aina kun netistä etsii tietoa niin pää on niin pyörällä että ei kotiin löydä. Monet on täällä sanoneet että kannattaa suoraan ostaa tuo D80 ja toiset sanoo että ota D40, kun se ajaa saman asian. Tarkoitus on tosiaan alkaa syventymään tuohon järkkärikuvaamiseen hieman enemmän.
Eli kiteytettynä onko tuo aloitussetti hinnaltaan ilmava vai uskaltaako tuon hinnan maksaa ja aloitella uusi harrastus. Tuo salama oli aika julman kokoinen noin pieneen kameraan...
Foorumia nyt olen kahlannut muutaman päivän. Olen ostamassa ensimmäistä digijärkkäriä ja nyt tarvisin vähän teidän apua. Itse kun aika kokemattomana noiden suhteen ja vielä sinisilmäinen niin myyjätkin sen varmaan huomaa.
Eli sain tarjouksen 550e uudesta setistä
-Nikon D60 ja nikkorin 18-55mm VR linssillä
-Sigma EF 530 DG super salama
-8gigan muistikortti
Aina kun netistä etsii tietoa niin pää on niin pyörällä että ei kotiin löydä. Monet on täällä sanoneet että kannattaa suoraan ostaa tuo D80 ja toiset sanoo että ota D40, kun se ajaa saman asian. Tarkoitus on tosiaan alkaa syventymään tuohon järkkärikuvaamiseen hieman enemmän.
Eli kiteytettynä onko tuo aloitussetti hinnaltaan ilmava vai uskaltaako tuon hinnan maksaa ja aloitella uusi harrastus. Tuo salama oli aika julman kokoinen noin pieneen kameraan...
-
Itse pyöriskelen samoissa ongelmissa. Vaihtoehdot pyörivät käytetyssä D80 ja uudessa D60:ssä. Päätöstä en ole osannut vielä tehdä.
Aiheeseen: tällainen vaihtoehto on omassa "lähikaupassa": http://www.nettikuvat.fi/sections/websh ... Salama.php
Aiheeseen: tällainen vaihtoehto on omassa "lähikaupassa": http://www.nettikuvat.fi/sections/websh ... Salama.php
-
En hirveästi ole seurannut noita kameroiden hintoja, mutta uskoisin tuon olevan kyllä ihan hyvä tarjous. Pikaisella vilkaisulla Verkkokauppa.comin ja Rajalan sivuille huomaa, että D60 tuon objektiivin kera maksaa jonkin verran alle 500 euroa, mutta sitten tuossa on vielä tuo salama, josta näköjään joutuu molemmissa paikoissa pulittamaan yli 200 euroa.DirtyMo kirjoitti:Eli kiteytettynä onko tuo aloitussetti hinnaltaan ilmava vai uskaltaako tuon hinnan maksaa ja aloitella uusi harrastus. Tuo salama oli aika julman kokoinen noin pieneen kameraan...
Salama on ihan tarpeellinen kapine, jota tulee tarvitsemaan ja joka on avuksi usein. Kokemusta tuosta Sigmasta ei ole mutta näyttää ihan pätevältä peliltä kääntyvine päineen. Tuosta D60-rungosta löytyy ne kaikki tarpeelliset säädöt (ja vähän enemmänkin), mitä aloitteleva kuvaaja tarvitsee. Tosin vastauksia tähän samaan kysymykseen löytyy kymmeniä ellei satoja vanhoistakin viesteistä. Pyörällehän pää niistä menee, mutta joskus on helpointa lopettaa pähkäily ja vain aloittaa se uusi harrastus. ;)
-
Käytetyssä ei katoa niin paljon rahaa, jos valinta olikin väärä ja laite pitää myydä ja ostaa toinen tilalle. Eikä esim joku 10000 kuvattu D80 vielä ole mikään ikäloppu. Hyvä kamera se on.
Jos rahaa on sopivasti sivussa, niin ei muuta kuin kameran ostoon, oli malli mikä hyvänsä. Kesä ja kaikkea, kiva kuvata.
//milarik
Jos rahaa on sopivasti sivussa, niin ei muuta kuin kameran ostoon, oli malli mikä hyvänsä. Kesä ja kaikkea, kiva kuvata.
//milarik
Don't sleep or you'll find me gone
just an image in the air
just an image in the air
-
Mun mielestä 550e tuosta paketista on hyvä tarjous. Tuo Sigman salama on kaiken lisäksi hyvä, ihan verrattavissa Nikonin SB-600:een mikä on taas eri maailmasta kuin normaalisti tuossa paketissa myytävä SB-400.
D60 on kuvanlaadultaan parempi kuin D80, kun taas D80 on D60:stä parempi käytettävyydessä ja monilta muilta ominaisuuksiltaan.
Vaihtoehdot tuolle olis samassa hintaluokassa esim tällainen paketti paremmalla optiikalla ja pidemmällä polttovälllä, mutta ilman ulkoista salamaa:
http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/ ... 18105VRpac
Käytettyyn D80:eenkään et varmasti pety. Olen itse kuvannut nyt kaksi vuotta D40 rungolla sellaiset 23 000 kuvaa ja etenkin vasta puolen vuoden aikana alkanut pääsemään jyvälle kuvaamisessa. Vaikka olen sitäkin ennen kuvannut esim Canonin S1:llä 10 000 kuvaa.
Ei se kameravalinta enää noissa vaihtoehdoissa voi niin paljon mennä pieleen, että se olisi se elämän ja kuoleman kysymys, se on loppupeleissä itsestä kiinni :)
Minä kävisin liikkeessä kokeilemassa kumpaakin kameraa ( tai sit D90 vs D60, koska D90 on rungoltaan hyvin samanlainen kuin D80 ) ja sit kumpi tuntuu paremmin sopivan käteen, ottaisin sen.
D60 on kuvanlaadultaan parempi kuin D80, kun taas D80 on D60:stä parempi käytettävyydessä ja monilta muilta ominaisuuksiltaan.
Vaihtoehdot tuolle olis samassa hintaluokassa esim tällainen paketti paremmalla optiikalla ja pidemmällä polttovälllä, mutta ilman ulkoista salamaa:
http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/ ... 18105VRpac
Käytettyyn D80:eenkään et varmasti pety. Olen itse kuvannut nyt kaksi vuotta D40 rungolla sellaiset 23 000 kuvaa ja etenkin vasta puolen vuoden aikana alkanut pääsemään jyvälle kuvaamisessa. Vaikka olen sitäkin ennen kuvannut esim Canonin S1:llä 10 000 kuvaa.
Ei se kameravalinta enää noissa vaihtoehdoissa voi niin paljon mennä pieleen, että se olisi se elämän ja kuoleman kysymys, se on loppupeleissä itsestä kiinni :)
Minä kävisin liikkeessä kokeilemassa kumpaakin kameraa ( tai sit D90 vs D60, koska D90 on rungoltaan hyvin samanlainen kuin D80 ) ja sit kumpi tuntuu paremmin sopivan käteen, ottaisin sen.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
Itse päädyin D60:iin kamppailtuani useamman kuukauden ilman kameraa sen jälkeen kun wanha uskollinen Canon 300D antautui siihen kuntoon, että huolto olisi kustantanut reilu 300 euroa.
Halusin kameran uutena tälläkertaa, joten hintansa puolesta ei juuri tarvinnut miettiä. Canoneitakin pyörittelin mielessä, mutta yhdet häät turistikuvanneena kaverin D40:llä, halusin itsekin kokeilla Nikoneita.
Mielessä pyöri D40 Tuplakitti ja D60 18-55mm VR kitti ja päädyin sitten D60-kittiin kun en ajatellut, ainakaan toistaiseksi, hamstrata mitään järkyttävää optiikka-armaadaa niin en sitä rungon tarkennusmoottoria osaa kaivata. Vaimon piano myyntiin ja ulos kamerakaupoille. Pyörin pitkin Oulun kivijalkaliikkeitä kunnes sain kukkarolleni sopivan tarjouksen:
- Nikon D60 + Nikkor AF-S 18-55mm VR
- Nikon Speedlight SB-400 lisäsalama
- Sandisk Ultra II 8GB SDHC-muistikortti
- Lowepro Slingshot 100 AW kameralaukku
Ylläoleva kasa irtosi hintaan 535,90€. Toki tuossa on pienehkö salama, mutta sille jäi hintaa 51€ joten laitoin elämän risaiseksi ja otin sen mukaan pakettiin. On se kuitenkin ihan eri planeetalta kuin rungon oma salama. Kaikkiin uusiin Nikon-paketteihinhan kuuluu myös kuponki Nikonin järkkäämä reilun parin tunnin opetussessio laitteen saloihin jos sellainen kiinnostaa. Itse aion käydä kesälomalla.
Tällä setillä on nyt kuvattu vajaa pari kuukautta ja noin 1000 kuvaa on mennyt opetellessa ja ihmetellessä. Tyytyväinen olen paitsi jonkinmoinen filtteri/protectori tuohon optiikan nokalle häätyy ostaa.
Kai tuo paketti ihan hyvään hintaan irtosi...
Halusin kameran uutena tälläkertaa, joten hintansa puolesta ei juuri tarvinnut miettiä. Canoneitakin pyörittelin mielessä, mutta yhdet häät turistikuvanneena kaverin D40:llä, halusin itsekin kokeilla Nikoneita.
Mielessä pyöri D40 Tuplakitti ja D60 18-55mm VR kitti ja päädyin sitten D60-kittiin kun en ajatellut, ainakaan toistaiseksi, hamstrata mitään järkyttävää optiikka-armaadaa niin en sitä rungon tarkennusmoottoria osaa kaivata. Vaimon piano myyntiin ja ulos kamerakaupoille. Pyörin pitkin Oulun kivijalkaliikkeitä kunnes sain kukkarolleni sopivan tarjouksen:
- Nikon D60 + Nikkor AF-S 18-55mm VR
- Nikon Speedlight SB-400 lisäsalama
- Sandisk Ultra II 8GB SDHC-muistikortti
- Lowepro Slingshot 100 AW kameralaukku
Ylläoleva kasa irtosi hintaan 535,90€. Toki tuossa on pienehkö salama, mutta sille jäi hintaa 51€ joten laitoin elämän risaiseksi ja otin sen mukaan pakettiin. On se kuitenkin ihan eri planeetalta kuin rungon oma salama. Kaikkiin uusiin Nikon-paketteihinhan kuuluu myös kuponki Nikonin järkkäämä reilun parin tunnin opetussessio laitteen saloihin jos sellainen kiinnostaa. Itse aion käydä kesälomalla.
Tällä setillä on nyt kuvattu vajaa pari kuukautta ja noin 1000 kuvaa on mennyt opetellessa ja ihmetellessä. Tyytyväinen olen paitsi jonkinmoinen filtteri/protectori tuohon optiikan nokalle häätyy ostaa.
Kai tuo paketti ihan hyvään hintaan irtosi...
-
-
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21081OskuK kirjoitti: Linssinsuoja on kadonnut?
You miss 100% of shots you never make
-
Ei ole kadonnut vaan ajattelin, että jos sitä olisi mukavampi putsata kuonasta kuin itse linssiä. Koirat ja puoltoista vuotias poika ovat välillä turhan innokkaita kuvauksen kohteita ja pääsevät yllättämään lähikuvia ottaessa niin, että linssiin tarttuu joko kirsun kuva tai muuten vain törkyä. Muutenkin tulee kuvattua ulkona varsin ahkerasti niin mietin onko tuollaisesta UV-filtteristä mitään iloa aurinkoisella säällä kun välillä kuvat ovat utuisen oloisia. Filtteriksi olen ajatellut HOYA:n Super HMC UV-filtteriä (se kulta-musta rasia).OskuK kirjoitti:Linssinsuoja on kadonnut?nomad kirjoitti:Palaan taas vanhaan kysymykseen - miksi?mattisu kirjoitti:Tyytyväinen olen paitsi jonkinmoinen filtteri/protectori tuohon optiikan nokalle häätyy ostaa.
-
En ole aivan varma, mutta käsittääkseni kameran kennossa on jo uv-suoja. Vai oliko ir-suoja (filter siis). Olimitenoli, uv-filtteristä ei taida olla paljoakaan iloa. Skylight-suodin saattaisi olla aurinkoisella säällä perusteltu, mutta eipä sekään tuota utuisuutta (mitälieonkaan) poista.mattisu kirjoitti:onko tuollaisesta UV-filtteristä mitään iloa aurinkoisella säällä kun välillä kuvat ovat utuisen oloisia
-
-
- Viesti:
-
Kuten myös.Sauli Särkkä kirjoitti:Tästä kuulisin mielelläni lisää.Avokid kirjoitti:D60 on kuvanlaadultaan parempi kuin D80
-Sale
Joskus perusteellettomat kommentit ovat sopivia tilanteeseen, mutta sillonkin on hyvä mainita perusasiat aloittelijoiden avustamiseksi, jos kiinnostaa. Joskus oma aivotoimintra auttaa myös tilanteeseen... Kuten myös kuvanlaatu sinne sun tänne... Joskus tämä koko foorumi *sensuroitu* kun ihmiset eivät osaa kommentoida järkevästi, tehkää ihan mitä tahansa että oppisitte perusasiat. Vai puhutteko mahdollisille kavereiile tollattis? Ellette, niin ymmärrätte, jos niin opetelkaa!
D60 on huono. Kuinka rakentaa edellinen oli, mä vaan kysyn?
-
;-)kultapyssy kirjoitti:
Joskus perusteellettomat kommentit ovat sopivia tilanteeseen, mutta sillonkin on hyvä mainita perusasiat aloittelijoiden avustamiseksi, jos kiinnostaa. Joskus oma aivotoimintra auttaa myös tilanteeseen... Kuten myös kuvanlaatu sinne sun tänne... Joskus tämä koko foorumi *sensuroitu* kun ihmiset eivät osaa kommentoida järkevästi, tehkää ihan mitä tahansa että oppisitte perusasiat. Vai puhutteko mahdollisille kavereiile tollattis? Ellette, niin ymmärrätte, jos niin opetelkaa!
D60 on huono. Kuinka rakentaa edellinen oli, mä vaan kysyn?
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-