Nikon D50
-
- Viesti:
-
Re: Nikon D50
Olet menettänyt:Balian kirjoitti:
Itse vielä ja tyytyväinen kameraan. Vai en kai vaan jäännyt asemalle kun kehityksen juna meni.
1)Ison läjän yyberhypetystä
2)lompakkosi tilavuus on myös selvästi ahtaampi ja kaupiaan ohkasempi
3)et saa meidän pikkelsiviilaajien arvostusta alle 10 mpix kennolla
4)kovalevysi ei ähki kuten jokaisen kunnon pikkelsiviilaajan kovalevy ähkii
5)Et pääse jakamaan kokemuksiasi DC-netissä kokeilemattomien softien ja toimimattomien toimintojen kanssa vaan joudut painimaan jo koetellun tekniikan kanssa kaiken toimiessa.
jne...
Tajuatko ollenkaan paljonko olet menettänyt? "Menetyksen" etumerkistä vaan en ole ihan varma ;D
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
Itse kuvasin vähän reilut kaksi vuotta D50:llä. Loistava kamerahan se on. Sitten, kun alkaa olla iso liuta ominaisuuksia joita D50:stä puuttuu ja jotka kokee itselle tarpeelliseksi niin kannattaa harkita vaihtoa. Itse aloin kaipaamaan mm: af-s, af-c ja valon mittaus tavan säätöä muualta kuin valikoista, parempaa etsintä, parempaa automaatti tarkennusta ja langatonta salaman ohjausta. Tällähetkellä ero käytetyn D50:nen ja käytetyn D80:nen välillä on n.200€.
-
Eka (ja toistaiseksi ainoa) digijärkkärini on D50. Pikku puutteiden vastapainona siinä on paljon hyvää. Mm. Pexin mainitsemat seikat sillä erityisellä painotuksella, että se tärkein asia, eli kuvanlaatu, on erittäin hyvä. Parin kaverin "hienompaan" järkkäriin verraten voin sanoa, että D50:n jpegit ovat todella nättejä.
Elävässä elämässä ei myöskään tule vastaan tilanteita jossa "vain" 6 mpx kenno näyttäytyisi rajoituksena. Pikemminkin päinvastoin. Ehkäpä juuri kohtuulisten pikseleidensä ansiosta D50 tekee yllättävän siistiä jälkeä myös ISO800-1600 herkkyyksillä.
Olen silti käynyt kaupoissa hypistelemässä uutuuksia. D40/40x ei ole minulle mikään vaihtoehto sillä rungon tarkennusmoottorin puuttuminen heittäisi 2/3 optiikastani manuaalitarkenteiseksi.
D80 olisi edistystä. Mutta ero ei ehkä sittenkään ole tarpeeksi iso jotta viitsisin siihen vaihtaa. Kivoja ominaisuuksia tulisi, mutta jotain jäisi uupumaankin, eikä kuvalaadussa vieläkään saavutettaisi mitään selkeää parannusta.
D200 poltteli muutama viikko sitten kun sitä kivijalkaliikkeessä kaupattiin minulle tonnilla. Kamerana se olisikin fyysiseltä olemukseltaa aika makea. Etsin hyvä ja kooltankin juuri sen verran isompi, että painavampikin optiikka tasapainottuu kivasti. Kuvanladussa vaan ei päästä juuri D50:n yli (väittäisin?!), joten kaupat jäivät tekemättä.
D300 olisi jo ratkaisevasti parempi kamera joka suhteessa. Sitä ei käy kieltäminen. Hieno Af ja kohinanvaimennus niin hyvä kuin se dx-kamessa vaan voi olla. On vaan D300 juuri tällä hetkellä vähän kallis... No, jos D50 jostain syystä lipsahtaisi käsistäni rekan alle, niin varmaan D300 ostaisin.
Mutta jos kaikki hyvin menee, niin katselen D50 kanssa vielä seuraavan sukupolven Nikonit. D80 seuraaja on tulossa ensivuoden alkupuolella ja fx-kennoista kuluttajamalliakin koskevat huhut alkavat vähitellen tiivistyä. Puolen vuoden pästä olen ehkä viisaampi tekemää päätöksiä...
En siis juoksisi niiden "ominaisuuksien" perässä niinkään, vaan haluaisin että uusi kamera olisi myös _kamerana_ selkeästi uutta sukupolvea. Omassa roolissaan - edullinen ja helppokäyttöinen dx-kennoinen digijärkkäri - D50 on Nikonilta aika hyvä suoritus. Tuntuisi luonnolliselta, että seuraava runko on fx-kennolla varustettu.
Elävässä elämässä ei myöskään tule vastaan tilanteita jossa "vain" 6 mpx kenno näyttäytyisi rajoituksena. Pikemminkin päinvastoin. Ehkäpä juuri kohtuulisten pikseleidensä ansiosta D50 tekee yllättävän siistiä jälkeä myös ISO800-1600 herkkyyksillä.
Olen silti käynyt kaupoissa hypistelemässä uutuuksia. D40/40x ei ole minulle mikään vaihtoehto sillä rungon tarkennusmoottorin puuttuminen heittäisi 2/3 optiikastani manuaalitarkenteiseksi.
D80 olisi edistystä. Mutta ero ei ehkä sittenkään ole tarpeeksi iso jotta viitsisin siihen vaihtaa. Kivoja ominaisuuksia tulisi, mutta jotain jäisi uupumaankin, eikä kuvalaadussa vieläkään saavutettaisi mitään selkeää parannusta.
D200 poltteli muutama viikko sitten kun sitä kivijalkaliikkeessä kaupattiin minulle tonnilla. Kamerana se olisikin fyysiseltä olemukseltaa aika makea. Etsin hyvä ja kooltankin juuri sen verran isompi, että painavampikin optiikka tasapainottuu kivasti. Kuvanladussa vaan ei päästä juuri D50:n yli (väittäisin?!), joten kaupat jäivät tekemättä.
D300 olisi jo ratkaisevasti parempi kamera joka suhteessa. Sitä ei käy kieltäminen. Hieno Af ja kohinanvaimennus niin hyvä kuin se dx-kamessa vaan voi olla. On vaan D300 juuri tällä hetkellä vähän kallis... No, jos D50 jostain syystä lipsahtaisi käsistäni rekan alle, niin varmaan D300 ostaisin.
Mutta jos kaikki hyvin menee, niin katselen D50 kanssa vielä seuraavan sukupolven Nikonit. D80 seuraaja on tulossa ensivuoden alkupuolella ja fx-kennoista kuluttajamalliakin koskevat huhut alkavat vähitellen tiivistyä. Puolen vuoden pästä olen ehkä viisaampi tekemää päätöksiä...
En siis juoksisi niiden "ominaisuuksien" perässä niinkään, vaan haluaisin että uusi kamera olisi myös _kamerana_ selkeästi uutta sukupolvea. Omassa roolissaan - edullinen ja helppokäyttöinen dx-kennoinen digijärkkäri - D50 on Nikonilta aika hyvä suoritus. Tuntuisi luonnolliselta, että seuraava runko on fx-kennolla varustettu.
-
D300 olisi itselle selkeä parannus, mutta ei mitään järjen häivääkään tällaisella sunnuntaikuvauksella panostaa moiseen :|
-parempi näyttö
-iso 3200
-parempi etsin
muuta en oikein keksi. en varmaan hyödynnä D50:kään ominaisuuksista puoliakaan
mielummin pistän vastaavat rahat sitten optiikkaan ja muihin kilkkeisiin 8)
-parempi näyttö
-iso 3200
-parempi etsin
muuta en oikein keksi. en varmaan hyödynnä D50:kään ominaisuuksista puoliakaan
mielummin pistän vastaavat rahat sitten optiikkaan ja muihin kilkkeisiin 8)
-
Parin vuoden päästä oleellisin osa D300:n ominaisuuksista vat kyllä tarjolla "sunnuntaikuvaajien" hintaluokassa. Rakenne on tietenkin muovinen :-/Dukez kirjoitti:D300 olisi itselle selkeä parannus, mutta ei mitään järjen häivääkään tällaisella sunnuntaikuvauksella panostaa moiseen :|
Tuli ehkä edellä hehkutettua likaa D50:stä. WB:n toiminta tökkii ja tarkennuspisteistä ainoastaan keskimmäinen toimii sillä varmuudella, mitä hyvänä pidän.
-
- Viesti:
Jeps, D50 on hintaisekseen ihan ok, vielä nykyäänkin.
Itselläni käytössä kaksi d50:stä ja olen kohtuullisen tyytyväinen. Kuten joku aiempi jo kirjoittelikin, valkotasapainon kanssa saa olla tarkkana, mutta muutoin kelpo vehkeitä nuo D50:set ovat. Kuvaan erittäin paljon hämärässä ja käytän jatkuvasti vanhoja manuaalitarkenteisia objektiiveja. D50:sen etsin tuntui MF-lasien kanssa aluksi aivan toivottomalta, mutta nykyään siihenkin on jo tottunut.
D200:sia olen kyllä jo katsellut, mutta ehkä sittenkin jään harkitsemaan D300:sia... Tai D3:sta...
Tuollaista jälkeä D50:set allekirjoittaneen käytössä tekevät:
www.photo.net/photos/Bartimeus
D200:sia olen kyllä jo katsellut, mutta ehkä sittenkin jään harkitsemaan D300:sia... Tai D3:sta...
Tuollaista jälkeä D50:set allekirjoittaneen käytössä tekevät:
www.photo.net/photos/Bartimeus
-
Olen kuvaillut D50:llä siitä alkaen kun se tuli markkinoille, tosin ainahan tulee välillä haaveiltua uudemmista ja "paremmista" malleista vaan vaihtamalla ei kuvat parane sunnuntaikuvaajalle. Joskus on tyttäreni saanut kuittailua isin lelukamerasta mutta kun leipä ole ole kiinni harrastusvälineistä niin mitäs näistä sano huora häistä. Olen tyytyväinen vielä ainakin seuraavan vuoden.
Kuvia http://www.flickr.com/photos/lennyjaheidi, tageista näkee mitkä kuvat on otettu ko. kameralla ja mitkä kännykällä.
Kuvia http://www.flickr.com/photos/lennyjaheidi, tageista näkee mitkä kuvat on otettu ko. kameralla ja mitkä kännykällä.
-
Mullakin on ollut D50 reilut pari vuotta kovahkossa käytössä ja ihan tyytyväinen olen ollut. Olin jo hankkimassa joulukuussa D200:sta toiseksi rungoksi, kun hinta alkoi tuntua kohtuulliselta, mutta ajattelin kuitenkin malttaa mieleni ja odotella joko D80 seuraajaa tai D300 hinnan putoamista, kun tarvetta olisi myös valovoimaisemman optiikan hankintaan.
-
Itselläni oli aluksi D50, mutta D80 tarjosi seuraavat ominaisuudet, joiden takia tein päätöksen päivittää D80:een.
-Paljon parempi etsin
-Nopeampi ja monipuolisempi af
-10Mpix
-Langaton salamoiden käyttö (SB-600/SB-800)
-Voi kuvata RAW+FINE JPG asetuksella
-Parempi akkukesto (yli 1500 kuvaa yhdellä latauksella, ei voi valittaa)
Nyt on D300 ostoslistalla ja D80 myynnissä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12628144
-Paljon parempi etsin
-Nopeampi ja monipuolisempi af
-10Mpix
-Langaton salamoiden käyttö (SB-600/SB-800)
-Voi kuvata RAW+FINE JPG asetuksella
-Parempi akkukesto (yli 1500 kuvaa yhdellä latauksella, ei voi valittaa)
Nyt on D300 ostoslistalla ja D80 myynnissä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12628144
-
D50 vastaa moneen huutoon
D50 toimii mainiosti Nikonin langattoman salamakuvauksen kanssa. Täytyy vain hankkia SB800 (tai SU4) masteriksi. SB800 toimii myös salamana master-käytössä. Kuka oikeasti haluaa käyttää kameran omaa salamaa monisalamasysteemissä? Vähän kuin panisi mersuun silestone-renkaat.
D50:n kanssa olen kaivannut eniten syväterävyyden tarkistusta. Pitäisi opiskella myös käyttöä jotta saisin ilotulituskuvia aikaiseksi.
6MP kenno on plussaa koska kohina on todella vähäistä ja kuvat eivät ole edes NEF:nä sairaan suuria. Se kovalevy kannettavassa nääs...
D50:n kanssa olen kaivannut eniten syväterävyyden tarkistusta. Pitäisi opiskella myös käyttöä jotta saisin ilotulituskuvia aikaiseksi.
6MP kenno on plussaa koska kohina on todella vähäistä ja kuvat eivät ole edes NEF:nä sairaan suuria. Se kovalevy kannettavassa nääs...
-
Re: D50 vastaa moneen huutoon
Molemmat maksavat aika lailla. Yhden SB800:n hinnalla saa jo melkein kaksi SB-600:sta.karive kirjoitti:D50 toimii mainiosti Nikonin langattoman salamakuvauksen kanssa. Täytyy vain hankkia SB800 (tai SU4) masteriksi.
D80:n valikkoa on käteväpi käyttää kuin SB-800:n valikkoa slave-käytössä.karive kirjoitti:SB800 toimii myös salamana master-käytössä.
Ei sitä tarvitse edes käyttää laisinkaan jos ei halua, sillä sen voi poistaa käytöstä monisalamasysteemissä. SB-800:n ainoa etu monisalamasysteemissä on se, että sen voi pitää kiinni kamerassa koko ajan, ja se etu ei ole kummoinen.karive kirjoitti:Kuka oikeasti haluaa käyttää kameran omaa salamaa monisalamasysteemissä? Vähän kuin panisi mersuun silestone-renkaat.
D80:ssa se on, mutta aika vähän iloa siitä tuolla paremmalla etsimelläkään on...karive kirjoitti:D50:n kanssa olen kaivannut eniten syväterävyyden tarkistusta.