uusi d40kit:n omistaja

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Vastaa Viestiin
potkukelkk

uusi d40kit:n omistaja

Viesti Kirjoittaja potkukelkk »

Eli tuollainen tuli hankittua, ja nyt olisi kiva kuulla kaikenlaisia kommentteja, hyviä/huonoja puolia joita on jengille tullut vastaan laitetta käytettäessä.

Itse olen vasta kuvailua aloitteleva amatööri, ja siksi ottaisin vinkkejä ainkain liikkuvien kohteiden(lue kilpa-autojen) kuvaamisessa.

Kannattaako alussa painaa noilla "valmisohjelmilla" vai miten..
Kiitoksia jo etukäteen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
M1z3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M1z3 »

itse ainakin siirryin heti P, A, S, M moodeihin. Lue ohjekirjasta enemmän, siellä selitetään hyvin ne ;) P -tilalla ehkä kannattee aloitella kuvaamista ja siinä ei niin tarvi miettiä asetusten päälle hirveästi ja saat aikaan kivat maisemat yms. mitä nyt kuvaatkaan. Onko muute edellisiä kokemuksia suljinajoista, aukoista sekä ISO(herkkyys) arvoista?
Downfall

Viesti Kirjoittaja Downfall »

Suosittelen kameran ohjekirjan huolellista lukemista kannesta kanteen, ajatuksella ja useampaan kertaan. Sen jälkeen kannattaa googlettaa erinäisiä valokuvausoppaita ja lueskellä niitä. Kun ymmärrät suljinajan merkityksen ja siihen liittyvät osatekijät, olet jo hyvin pitkällä. Itseasiassa paljon muuta ei tarvitsekaan osata, loppu on taidehomostelua :P
tuffty

Viesti Kirjoittaja tuffty »

Itse ainakin kuvailin alussa automaattiasetuksilla, pari kuukautta meni kunnes tajusin jotain noista säädöistä. Nyt kuvailen jo ihan manuaaleilla, olen kuvannut pari kuukautta. Viime jouluna sain tuon kameran (Nikon D50)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

tuffty kirjoitti:Itse ainakin kuvailin alussa automaattiasetuksilla, pari kuukautta meni kunnes tajusin jotain noista säädöistä. Nyt kuvailen jo ihan manuaaleilla, olen kuvannut pari kuukautta. Viime jouluna sain tuon kameran (Nikon D50)
Tästä voi saada käsityksen että kaikki pidemmälle ehtineet kuvaisivat käsisäädöllä. Totuus on että suurin osa kuvannee Programilla ja sitten seuraavaksi eniten A(v) asetuksella, eli aukon esivalinnalla. Kuten itsekin teen.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad

Re: uusi d40kit:n omistaja

Viesti Kirjoittaja nomad »

potkukelkk kirjoitti: Itse olen vasta kuvailua aloitteleva amatööri, ja siksi ottaisin vinkkejä ainkain liikkuvien kohteiden(lue kilpa-autojen) kuvaamisessa.
Automaattiohjelma toimii kunnianhimottomassa näppäilykuvauksessa taatusti ihan ok, mutta jos valokuvaus yhtään kiinnostaa, niin kannattaa ehkä tuumia aukon esivalintaa. Onhan sekin tavallaan automaatti... Ei tosin jätä lopputulosta kameran haltun. Aukkoa itse valitsemalla saat paremmin hallittua esim. syväterävyyttä.

Jos pokkarilla olet aikaisemmin kuvannut, niin kuvauksellisesti (tarkoitan taidepuolta) järkkärin suurin uutuus on ehkä juuri syväterävyys. Pokkarilla tulee melkein aina terävää metristä-parista äärettömään. Järkkärillä taas voit (etenkin teleobjektiiveilla tai valovoimaisilla normaaleilla) hallita tervyysalueen syvyyttä ja siten vaikuttaa siihen millaisena tausta näkyy kuvissa. Se bokeh josta täällä aina puhutaan...

Ja sittenhän on ne kukka, potretti, urheilu, maisema ja muut ohjelmat. Itse en ole niistä koskaan saanut tolkkua. Ohjekirjaa voit lukea jotta ymmärtäisit ohjelmien logiikan. Minusta on kumminkin ollut helpompi justeerata se aukko/aika ihan vaan käsin mieleisekseni.
kenleh2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenleh2 »

Tuli myös tuollainen poistettu kun anttilassa oli niin tiukka tarjous.
Alunperin hain kevyeksi retkikameraksi jotain bridge kameraa, mutta jotenkin eivät tuntuneet oikealta.
Nyt kun siihen iski 18-200vr:n kiinni on oiva aivot narikassa kamera jota kantaa mielellään mukana minne vain, tosin koko ei nyt sitten kuitenkaan ole niin pieni kuin olisin toivonut :)

No kaikkea ei voi saada ;)
Pikku-Mika

Viesti Kirjoittaja Pikku-Mika »

Morjesta kaikille.
Itse kävin eilen ostamassa itselleni D40:n 6mpx:llä.
Alun perin olin ostamassa EOSin 350:stä. ( Gigantin tarjous houkutteli ). No kuinka ollakaan eihän niitä sitten ollut enää.
No myyjä (tuttu kaveri) esitteli EOSin 400 ja D40x:sää.
Kunnes totesi. " Eikun hei, otat kato ton vanhan D40:sen kitin ja sitten otat siihen Sigman 70-300mm F4-5.6 DG Macron". Johon sitten meikäläinen että "Jaa otan vai!".
No tehtiin kaupat. No meikäläinen innoisaan kotia akkua lataamaan.
No nyt illan verran sillä leikkineenä, olen tullut tälläiseen tulokseen.
A: Aivan liian hieno laite meikäläisen mekaanisille aivoille !
B: mun on pakko lukea käyttö ohjeet.
C: Onnex tähän kuuluu se Nikonin kuvaus koulu.

Ja jos jollain on hyviä vinkkejä aloittelevalle digijärkkäri tumpelolle. niin pistäkää vaan tulemaan
Kyllä mä tätä vielä joskus opin käyttämään
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ostakaa valokuvausopas.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jarmot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmot »

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9518462321

Jos lähtötaso on nollan luokkaa, tuolla pääsee mielestäni hyvin alkuun, ainakin itse pääsin.

Vinkkejä ja asioita on niin paljon, että ei niitä täällä kannata varmasti alkaa selittämään erikseen. Itse sanoisin, että opettele kuvaamaan niin, että pystyt tarvittaessa kuvaamaan manuaalilla. Tällöin osaat varmasti valita tilantseeseen sopivan moodin kamerasta.
Vastaa Viestiin