Miten parhaat omakuvat Nikon D50:llä?
-
Miten parhaat omakuvat Nikon D50:llä?
Hei,
Voisitteko lähettää tänne vinkkejä, miten ottaa itsestä muotokuvia Nikon D50:llä?
Tarvitsenko kauko-ohjaimen? En ole ainakaan toistaiseksi saanut kameraa tarkentamaan niin, että laittaisin kameran oman ajastimen päälle ja hyppäisin itse sen jälkeen kuvaan. Olen kokeillut tässä kameran eri tarkennustapoja (single area, dynamic area, closest subject), mutta niistä mikään ei taida olla "jatkuva tarkennus", jos joudun irrottamaan näppini laukaisimelta ennen menemistäni kuvaan?
Luin jostain, että kauko-ohjaimen itselaukaisuviive on vain 2 sekuntia. Pystynkö käyttämään kauko-ohjaimen kanssa lisäksi kameran omaa itselaukaisuviivettä? Tuon 2 sekunnin aikana kun en oikein ehdi piilottaa kauko-ohjainta minnekään. ;-)
Joku suositteli valotuksen pistemittausta muotokuvaukseen. Toimiiko tämä kauko-ohjaimen kanssa?
Entä muita toimivia vinkkejä omakuvaukseen? Otan kuvia sekä sisä-että ulkotiloissa. Olen vaaleaihoinen ja -hiuksinen ja usein kuvissa pääni näyttää vain valkoiselta möhkäleeltä. Miten saisin piirteitä esiin ilman huippumaskeeraajaa? Piirteiden esiintuominen lienee mahdollista myös kameran avulla ja katsomalla sopiva valaistus ja oikea kuvakulma, mutta miten?
Kiitollinen neuvoista...
Voisitteko lähettää tänne vinkkejä, miten ottaa itsestä muotokuvia Nikon D50:llä?
Tarvitsenko kauko-ohjaimen? En ole ainakaan toistaiseksi saanut kameraa tarkentamaan niin, että laittaisin kameran oman ajastimen päälle ja hyppäisin itse sen jälkeen kuvaan. Olen kokeillut tässä kameran eri tarkennustapoja (single area, dynamic area, closest subject), mutta niistä mikään ei taida olla "jatkuva tarkennus", jos joudun irrottamaan näppini laukaisimelta ennen menemistäni kuvaan?
Luin jostain, että kauko-ohjaimen itselaukaisuviive on vain 2 sekuntia. Pystynkö käyttämään kauko-ohjaimen kanssa lisäksi kameran omaa itselaukaisuviivettä? Tuon 2 sekunnin aikana kun en oikein ehdi piilottaa kauko-ohjainta minnekään. ;-)
Joku suositteli valotuksen pistemittausta muotokuvaukseen. Toimiiko tämä kauko-ohjaimen kanssa?
Entä muita toimivia vinkkejä omakuvaukseen? Otan kuvia sekä sisä-että ulkotiloissa. Olen vaaleaihoinen ja -hiuksinen ja usein kuvissa pääni näyttää vain valkoiselta möhkäleeltä. Miten saisin piirteitä esiin ilman huippumaskeeraajaa? Piirteiden esiintuominen lienee mahdollista myös kameran avulla ja katsomalla sopiva valaistus ja oikea kuvakulma, mutta miten?
Kiitollinen neuvoista...
-
Re: Miten parhaat omakuvat Nikon D50:llä?
Olennaisin on automaattitarkennuksen moodi AF-S. Jos päällä on AF-C, kamera ottaa kuvan, vaikkei tarkennus olisi vielä onnistunut.Anneliisa kirjoitti:Tarvitsenko kauko-ohjaimen? En ole ainakaan toistaiseksi saanut kameraa tarkentamaan niin, että laittaisin kameran oman ajastimen päälle ja hyppäisin itse sen jälkeen kuvaan. Olen kokeillut tässä kameran eri tarkennustapoja (single area, dynamic area, closest subject), mutta niistä mikään ei taida olla "jatkuva tarkennus", jos joudun irrottamaan näppini laukaisimelta ennen menemistäni kuvaan?
Et.Anneliisa kirjoitti:Luin jostain, että kauko-ohjaimen itselaukaisuviive on vain 2 sekuntia. Pystynkö käyttämään kauko-ohjaimen kanssa lisäksi kameran omaa itselaukaisuviivettä?
Mikä ettei, mutta se on huono idea, koska et pysty tarkkaan valitsemaan sitä pistettä. Olipa valotusmittaus mikä tahansa, jos tulos ei ole ok, sitten vain säädät valotuksenkorjausta pikkuisen.Anneliisa kirjoitti:Joku suositteli valotuksen pistemittausta muotokuvaukseen. Toimiiko tämä kauko-ohjaimen kanssa?
Matti Vuori
-
Vastaus useimpiin kysymyksiin on Manual.
Istu siihen missä olet kuvaa otettaessa ja tarkenna kamera siihen kohtaan mihin sen kameran laitat sitä kuvaa ottamaan ja laitat tarkennuksen manuaalille sekä viet kameran sinne paikalleen.
Kun kamera on paikallaan niin painat laukaisunapin puoleen väliin ja katsot mitä kuvausaikaa ja aukkoa kamera tarjoilee. Voit kääntää sen ohjelmavalitsinkiekon vaikka muotokuva-asentoon niin sikäli asetukset sopii muotokuvaukseen. Aseta kamera nyt M-modeen ja säädä nuo kameran tarjoamat (aukon ja valotusajan) kohdalleen. Myös valkotasapainon voi laittaa itse niin kamera ei ala arpomaan uutta väriä kuvaan jos vaikka laitat eri värisen puseron päälle.
Sitten laitat sen vitkan päälle, painat nappia ja menet paikallesi. Katsot histogrammista tarviiko valotusta säätää ja tee tarvittavat korjaukset. Sama etäisyyden suhteen. Voi olla syytä tarkistaa ihan tietokoneen ruudulta onko silmät tarkat jos kameran oma näyttö ei zoomaa riittävän pienelle alueelle.
Kun asetukset on kohdallaan niin otat paljon kuvia. Jos muutat polttoväliasetusta niin tarkennuksen voisi tarkistaa, se saattaa muuttua vaikka teoriassa ei pitäisi.
Valitse kuvauspaikka niin, että tausta on rauhallinen (värit, kuviot, valoisuuserot yms) ja riittävän kaukana niin ettei se näy kuvassa terävänä.
Istu siihen missä olet kuvaa otettaessa ja tarkenna kamera siihen kohtaan mihin sen kameran laitat sitä kuvaa ottamaan ja laitat tarkennuksen manuaalille sekä viet kameran sinne paikalleen.
Kun kamera on paikallaan niin painat laukaisunapin puoleen väliin ja katsot mitä kuvausaikaa ja aukkoa kamera tarjoilee. Voit kääntää sen ohjelmavalitsinkiekon vaikka muotokuva-asentoon niin sikäli asetukset sopii muotokuvaukseen. Aseta kamera nyt M-modeen ja säädä nuo kameran tarjoamat (aukon ja valotusajan) kohdalleen. Myös valkotasapainon voi laittaa itse niin kamera ei ala arpomaan uutta väriä kuvaan jos vaikka laitat eri värisen puseron päälle.
Sitten laitat sen vitkan päälle, painat nappia ja menet paikallesi. Katsot histogrammista tarviiko valotusta säätää ja tee tarvittavat korjaukset. Sama etäisyyden suhteen. Voi olla syytä tarkistaa ihan tietokoneen ruudulta onko silmät tarkat jos kameran oma näyttö ei zoomaa riittävän pienelle alueelle.
Kun asetukset on kohdallaan niin otat paljon kuvia. Jos muutat polttoväliasetusta niin tarkennuksen voisi tarkistaa, se saattaa muuttua vaikka teoriassa ei pitäisi.
Valitse kuvauspaikka niin, että tausta on rauhallinen (värit, kuviot, valoisuuserot yms) ja riittävän kaukana niin ettei se näy kuvassa terävänä.
--
-
Kiitos vinkeistä. Tein kokeiluja ja tällaista tuli mieleen...
Toista vastausta en ihan ymmärtänyt:
Eli jos löytyisi sellainen tapa tehdä tämä, että voisin helposti asettaa itseni erilaisiin valaistuksiin ja erilaisia taustoja vasten ulkona ja sisällä niin, että tarkennus toimisi suht nopeasti (pienellä vaivalla) ja hyvin. Olisiko sittenkin se kaukosäädin hankittava? Silloinhan voin painaa kameran laukaisimen puoleen väliin (tarkennus) kauko-ohjaimen avulla vasta siinä vaiheessa, kun olen asettunut kuvaan, eikö ole näin?
Jostain syystä en saa kameraa tällä AF-S tavalla (kuten en myöskään AF-A:lla tai AF-C:llä) tekemään tarkennusta vasta sitten, kun olen itse mennyt kameran eteen kuvattavaksi. Eli luulen, että ne kaikki tarkentavat jo siinä vaiheessa, kun painan laukaisinta, eivät siis juuri ennen kameran laukeamista ajastuksella. Tämän vuoksi tausta tulee tarkaksi, mutta minä en. (Olen yrittänyt asettua kuvaan niin, että olisin mahdollisimman tarkkaan kameran tarkennuspisteessä.)Olennaisin on automaattitarkennuksen moodi AF-S. Jos päällä on AF-C, kamera ottaa kuvan, vaikkei tarkennus olisi vielä onnistunut.Tarvitsenko kauko-ohjaimen? En ole ainakaan toistaiseksi saanut kameraa tarkentamaan niin, että laittaisin kameran oman ajastimen päälle ja hyppäisin itse sen jälkeen kuvaan. Olen kokeillut tässä kameran eri tarkennustapoja (single area, dynamic area, closest subject), mutta niistä mikään ei taida olla "jatkuva tarkennus", jos joudun irrottamaan näppini laukaisimelta ennen menemistäni kuvaan?
Toista vastausta en ihan ymmärtänyt:
Kokeilin manuaalitarkennuksella sellaista, että laitoin tyynyn siihen kohdalle, johon kasvoni tulevat kuvaan. Sen jälkeen kävin tekemässä käsitarkennuksen tuohon tyynyyn ja asettamaan kameran itselaukaisulle. Sitten riensin kuvaan ja korvasin tyynyn päälläni. Tällä tavoin sain suht ok jälkeä. Tosin tällä tavoin täytyy syvyysterävyys pitää hieman suurempana, koska en saa päätäni asetetua tarkasti juuri oikealle kohdalle. Tämä on myös hieman vaivalloinen tapa tehdä, jos esim. haluan kuvata itseäni luonnossa, jolloin tyynyn tms. tarkennuksen apuesineen asettaminen oikeille paikoille voi olla hankalaa.Vastaus useimpiin kysymyksiin on Manual. Istu siihen missä olet kuvaa otettaessa ja tarkenna kamera siihen kohtaan mihin sen kameran laitat sitä kuvaa ottamaan ja laitat tarkennuksen manuaalille sekä viet kameran sinne paikalleen.
Eli jos löytyisi sellainen tapa tehdä tämä, että voisin helposti asettaa itseni erilaisiin valaistuksiin ja erilaisia taustoja vasten ulkona ja sisällä niin, että tarkennus toimisi suht nopeasti (pienellä vaivalla) ja hyvin. Olisiko sittenkin se kaukosäädin hankittava? Silloinhan voin painaa kameran laukaisimen puoleen väliin (tarkennus) kauko-ohjaimen avulla vasta siinä vaiheessa, kun olen asettunut kuvaan, eikö ole näin?
-
- Viesti:
-
Hommaa kaukosäädin niin jää edestakas juoksentelu pois.Anneliisa kirjoitti: Olisiko sittenkin se kaukosäädin hankittava? Silloinhan voin painaa kameran laukaisimen puoleen väliin (tarkennus) kauko-ohjaimen avulla vasta siinä vaiheessa, kun olen asettunut kuvaan, eikö ole näin?
IR-ohjain sisältää vain yhden napin mikä laukaisee kameran saman tien jos vitka ei ole päällä. Sama juttu kuin itse painaisi nappia eli tarkentuu siihen mikä kohdalle sattuu. Onpas negatiivinen kaiku edellisessä lauseessa :o Kameran asetukset saa laitettua myös silleen, että kamera laukeaa vasta sitten kun tarkennus on kohdallaan vaikka pitäisi nappia pohjassa kaiken aikaa, mutta en keksi miten tuota voisi käyttää yhdessä vitkan kanssa.
Eikös tuota projektia olis hyvä kehitellä kaverin kanssa. Kaveri toimisi jalustaja ja kakena :D
--
-
Joo, hankin sen kaukon ja yritän itse "sattua siihen kohdalle" ;-).seppot kirjoitti: Hommaa kaukosäädin niin jää edestakas juoksentelu pois. IR-ohjain sisältää vain yhden napin mikä laukaisee kameran saman tien jos vitka ei ole päällä. Sama juttu kuin itse painaisi nappia eli tarkentuu siihen mikä kohdalle sattuu.
Tätä on yritetty muutamankin kerran, mutta jostain syystä olen niissä kuvissa kuin seipään niellyt. Tämän vuoksi haluaisin treenata kameran edessä olemista ihan omassa rauhassa.seppot kirjoitti: Eikös tuota projektia olis hyvä kehitellä kaverin kanssa. Kaveri toimisi jalustaja ja kakena :D ?
Vielä jos jollain olisi vinkkiä siihen, millaisella valaistuksella, kameran asetuksilla ym. saisin kasvoni piirteet paremmin esille. Olen siis tosi vaalea, enkä haluaisi ainakaan kovin rankalla kädellä käyttää meikkiä.
-
- Viesti:
Sivuvalo korostaa muotoja ja piirteitä varsin hyvin.Anneliisa kirjoitti:Vielä jos jollain olisi vinkkiä siihen, millaisella valaistuksella, kameran asetuksilla ym. saisin kasvoni piirteet paremmin esille. Olen siis tosi vaalea, enkä haluaisi ainakaan kovin rankalla kädellä käyttää meikkiä.
Makuasioitahan nämä ovat, mutta:
Jos kuvaat suorassa auringonvalossa on kuvaan tulevat varjot jyrkkiä ja tummia, kasvojen iho palaa helposti puhki, tämä voi tietysti olla tehokastakin ja joissakin kuvissa vain hyväksi. Silti suosittelisin, että valitset kelin, joka on hiukan pehmeämpi valoltaan (utua/pilviä), tai aseta itsesi valoon siten, ettet ole suorassa auringon valossa vaan epäsuorasti (puun alla tms.) Mutta järjestä taakse jotain, joka on tummempaa ja sinä olet valoisammassa kohdassa kuin tausta, että "nouset" itse kuvassa pääosaan..
Jari Puranen
-
Tuo on juuri näitä nykykameroiden älyttömyyksiä. Kamera tarkentaa vitkallakin heti kun painetaan laukaisinta, mutta kuitenkaan kamera ei nosta samalla peiliä ylös tarkennusepäterävyyden minimoimiseksi. Kun kaikenmaailman supertärkeää säätöä on menuissa, niin tähän ei toki pääse edes vaikuttamaan.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Kokeile vaikka näin:
1) Kamera jalustalle ja laitat jonkin vaalean esineen siihen kohtaan mihin olet menossa kuvattavaksi.
2) Kameraan AF-S ja pistemittaus, otat tuon esineen mukaan vitkalaukasulla kuvan.
3) Sitten heität esineen jorpakkoon ja menet siihen tilalle.
Esim. ison ikkunan lähellä onnistunee suht helposti.
1) Kamera jalustalle ja laitat jonkin vaalean esineen siihen kohtaan mihin olet menossa kuvattavaksi.
2) Kameraan AF-S ja pistemittaus, otat tuon esineen mukaan vitkalaukasulla kuvan.
3) Sitten heität esineen jorpakkoon ja menet siihen tilalle.
Esim. ison ikkunan lähellä onnistunee suht helposti.
-
- Viesti:
-
Hei,
Onnistuin ottamaan skarppeja omakuvia niin, että kytkin kameran kannettavaan tietokoneeseeni ja otin kuvia Nikon Capture Camera Control -ohjelman avulla. Sieltä löytyy "Camera" -valikosta "Time lapse photography" -toiminto, jolla saa määritellä, kuinka monta kuvaa kamera ottaa ja millä aikavälillä. Lisäksi saa määritellä sen, tarkentaako kamera ennen jokaista ottoa erikseen. Sisätiloissa kuvaamiseen kätevä juttu. Ohjelmassa saa muutenkin hyvin säädettyä kaikki asetukset niin, että kamera voi rauhassa levätä jalustallaan. :-)
Huom: Jotta ohjelma tunnistaisi kameran, täytyy kameran USB-asetus olla PTP.
Kuvaisaa kesää kaikille ja kiitos neuvoista!
Onnistuin ottamaan skarppeja omakuvia niin, että kytkin kameran kannettavaan tietokoneeseeni ja otin kuvia Nikon Capture Camera Control -ohjelman avulla. Sieltä löytyy "Camera" -valikosta "Time lapse photography" -toiminto, jolla saa määritellä, kuinka monta kuvaa kamera ottaa ja millä aikavälillä. Lisäksi saa määritellä sen, tarkentaako kamera ennen jokaista ottoa erikseen. Sisätiloissa kuvaamiseen kätevä juttu. Ohjelmassa saa muutenkin hyvin säädettyä kaikki asetukset niin, että kamera voi rauhassa levätä jalustallaan. :-)
Huom: Jotta ohjelma tunnistaisi kameran, täytyy kameran USB-asetus olla PTP.
Kuvaisaa kesää kaikille ja kiitos neuvoista!