Mutta tarvinneeko 50-millistä ostaa? Kittiputkestakin löytyy tuo millimetrilukema.OskuK kirjoitti:Osta semmoinen jossa on moottori, ei tarvitse ostaa kallista 50-millistä ;-)
D40:n ylistystä
-
-
Ok. Älä sitten tule kysymään että toimiiko se 99e:n 50/1,8 kamerassasi ;-]mrl586 kirjoitti:Mutta tarvinneeko 50-millistä ostaa? Kittiputkestakin löytyy tuo millimetrilukema.OskuK kirjoitti:Osta semmoinen jossa on moottori, ei tarvitse ostaa kallista 50-millistä ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Kyllä se varmaan toimii, riippuen siitä, onko se tarkoitettu Nikoniin vai Canoniin. Pian minulla on nimittäin kaksi järkkäriä: Nikon D40 ja Canon EOS 400D. Tuossa Nikonissa tuo objektiivi toiminee luultavasti manuaalitarkenteisena ja Canonissa voi käyttää automaattitarkennustakin.OskuK kirjoitti:Ok. Älä sitten tule kysymään että toimiiko se 99e:n 50/1,8 kamerassasi ;-]mrl586 kirjoitti:Mutta tarvinneeko 50-millistä ostaa? Kittiputkestakin löytyy tuo millimetrilukema.OskuK kirjoitti:Osta semmoinen jossa on moottori, ei tarvitse ostaa kallista 50-millistä ;-)
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
Pentax K200D
-
Jaajaa, tässä vaihtuikin keskustelukumppani. Kummastelin ensin että mikäs ensimäinen järkkäri se sitten olisi ;-)mrl586 kirjoitti:Kyllä se varmaan toimii, riippuen siitä, onko se tarkoitettu Nikoniin vai Canoniin. Pian minulla on nimittäin kaksi järkkäriä: Nikon D40 ja Canon EOS 400D. Tuossa Nikonissa tuo objektiivi toiminee luultavasti manuaalitarkenteisena ja Canonissa voi käyttää automaattitarkennustakin.OskuK kirjoitti:Ok. Älä sitten tule kysymään että toimiiko se 99e:n 50/1,8 kamerassasi ;-]mrl586 kirjoitti:Mutta tarvinneeko 50-millistä ostaa? Kittiputkestakin löytyy tuo millimetrilukema.
Miksi sinulla muuten on kaksi erimerkkistä järjestelmää?
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
-
Näitä alkaa olla kyllästymiseen asti
Ei vaines...
Mutta hämmästyttävän hyvin D40 pitää hintansa ja myy edelleen. Se on ollut Nikonille myös porttihuume, sellaisen hankkineet ostavat esim. D80:n (ja jotkut heistä pettyvät kuten minä, kalliimpi runko ei aina ole hintaeron verran parempi).
Kun D40x, D60 ja D80 ovat painuneet unholaan, D40 mallia muistellaan lämmöllä, kuinka hyvä runko se olikaan... Monen epäonnistumisen (D40x ja D60) jälkeen olisinkin jo Nikonista huolissani, mutta sitten tuli D90, Nikonin seuraava mestariteos.
Ei vaines...
Mutta hämmästyttävän hyvin D40 pitää hintansa ja myy edelleen. Se on ollut Nikonille myös porttihuume, sellaisen hankkineet ostavat esim. D80:n (ja jotkut heistä pettyvät kuten minä, kalliimpi runko ei aina ole hintaeron verran parempi).
Kun D40x, D60 ja D80 ovat painuneet unholaan, D40 mallia muistellaan lämmöllä, kuinka hyvä runko se olikaan... Monen epäonnistumisen (D40x ja D60) jälkeen olisinkin jo Nikonista huolissani, mutta sitten tuli D90, Nikonin seuraava mestariteos.
-
Enpä usko, että D80 aivan sellainen tusinatuote kuin tunnut väittävän. Saattaa itseasiassa olla, että D90 menee samaan sarjaan kuin D40x ja D60.nikon-d40 kirjoitti:Kun D40x, D60 ja D80 ovat painuneet unholaan, D40 mallia muistellaan lämmöllä, kuinka hyvä runko se olikaan... Monen epäonnistumisen (D40x ja D60) jälkeen olisinkin jo Nikonista huolissani, mutta sitten tuli D90, Nikonin seuraava mestariteos.
-
Minäkin haluaisin uskoa, että D80 on hyvä kamera, muutenhan rahani siihen ovat menneet lähes täysin hukkaan.nomad kirjoitti:Enpä usko, että D80 aivan sellainen tusinatuote kuin tunnut väittävän. Saattaa itseasiassa olla, että D90 menee samaan sarjaan kuin D40x ja D60.
Mitä D90:aan tulee, se jää nähtäväksi kuinka kamera menestyy ja millainen se on. Ensimmäiset käyttäjäkokemukset vaikuttavat kuitenkin positiivisilta, mitä nyt on ollut ongelmia HDMI-kaapelien kanssa. Se vaikuttaa kuitenkin TODELLA lupaavalta. Mutta ei siitä sen enempää, D90:lle on oma ketjunsa.
-
- Viesti:
Eli sinä olet päivittänyt D80-malliin ja olet pettynyt-kö? Miksi? En tiedä pitäisikö sitten säilyttää tuo D40 muisto-museokappaleena. Tämä oli se ensimmäinen kamerapeto. Riippuu tietysti hinnasta mitä siitä saa, kun päivitän esim. tuohon D80-malliin. Jos hinta liikkuu 150 euron paikkeilla, niin annan ennemmin vaikka vanhemmilleni. Jos nyt joskus voisivat sitä kameraa käyttää..nikon-d40 kirjoitti:Näitä alkaa olla kyllästymiseen asti
Yksi paha moka minusta D40:ssä, olikohan tämä ketju muuten D40:stä vai mistä, no kuitenkin, on se, että AUTO asetus on käytännössä käyttökelvoton. Esimerkiksi juuri tuossa tilanteessa, jos lainaan kameran henkilölle, joka ei paljon säädöistä ymmärrä. AUTO tekee lähes poikkeuksetta kamalan hailakoita, helposti puhkipalaneita kuvia. Minusta tämä on iso ongelma. Tietenkin voi koittaa laittaa P-kiekon avulla korjauksia, mutta ei sekään niin kovin hyvin toimi. Sisätiloissa taitaa toimia paremmin, mutta ulkona kusee.
Nikon D40
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
- pitkän linjan roskapokkarimies, opettelen kuvaamista ja kameran käsittelyä
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
-
No, ostin D80:n D40:n lisäksi, koska siitä ja 18-200VR:stä oli olevinaan hyvä tarjous. No, objektiiviin olen ollut melko tyytyväinen, mutta en saa D80:sta irti sen enempää kuin D40:sta. Lisäksi D40 ei kohise samoin kuin D80. Ostin D80:n siksi, että minulla oli silloin Nikkor 50mm 1.8D, joka ei autotarkenna D40:llä. Arvelin tuolloin varmaankin, että hankkisin lisää noita ei-autotarkentavia, mutta sittemmin olen ostanut moottorillisia objektiiveja, joten D80:n hyödyt ovat jääneet myös siten vähäisiksi. Uudet kuluttaja-objektiivit ovat moottorillisia, ainakin Nikkorit. Trendi taitaa olla sama myös esim. Sigmalla ja Tamronilla, Tokina ei taida valmistaa moottorillisia objektiiveja.pekde kirjoitti:Eli sinä olet päivittänyt D80-malliin ja olet pettynyt-kö? Miksi?
Ei se ole museokappale. Saatat harmitella jälkeenpäin jos luovut siitä. Tai sitten et, mistä minä tiedän. Mutta minulla ei ole mitään aikomusta luopua D40:sta. Siinä on sekin etu, että jos se katoaa/hajoaa, uuden hankinta ei kirpaise samalla tavalla kuin jonkin kalliimman.En tiedä pitäisikö sitten säilyttää tuo D40 muisto-museokappaleena.
Niin, no, en ole tainnut käyttää autoasetusta kuin kerran, jos sitäkään. Yleensä kuvaan A-asetuksella, joskus P-asetuksella, hyvin harvoin S-asetuksella. Olen kuvannut jopa M-asetuksella ja sehän on ihan käypänen (kuvasin joskus paljon Olympus OM-1:lla ja M-asetuksen käyttö ei siitä paljoa eroa. Muita asetuksia en käytä.Yksi paha moka minusta D40:ssä, olikohan tämä ketju muuten D40:stä vai mistä, no kuitenkin, on se, että AUTO asetus on käytännössä käyttökelvoton. Esimerkiksi juuri tuossa tilanteessa, jos lainaan kameran henkilölle, joka ei paljon säädöistä ymmärrä. AUTO tekee lähes poikkeuksetta kamalan hailakoita, helposti puhkipalaneita kuvia. Minusta tämä on iso ongelma. Tietenkin voi koittaa laittaa P-kiekon avulla korjauksia, mutta ei sekään niin kovin hyvin toimi. Sisätiloissa taitaa toimia paremmin, mutta ulkona kusee.
Voi olla, että opin joskus kuvaamaan D80:lla ja pyörrän sitten puheeni. Siihen asti haukun sitä estoitta (ja kehun D40.stä;)
Jaa? Kommenttisi on huvittava. Ilmeisesti haluamme kameroilta eri asioita, sillä muuten mielipiteesi tuntuu absurdilta. Ei siinä mitään ja olen toki sitä mieltä, että D40 on huippu, mutta mitä tulee nopeaan käytettävyyteen, tarkennukseen ym. D80 on selkeästi ykkönen näistä kahdesta.nikon-d40 kirjoitti:Minäkin haluaisin uskoa, että D80 on hyvä kamera, muutenhan rahani siihen ovat menneet lähes täysin hukkaan.nomad kirjoitti:Enpä usko, että D80 aivan sellainen tusinatuote kuin tunnut väittävän. Saattaa itseasiassa olla, että D90 menee samaan sarjaan kuin D40x ja D60.
-
- Viesti:
Muistathan sitten kertoa, että kyse on vain mielipiteestä. Eli vaikka sinä et siitä pidä, niin älä oleta, että mielipiteesi olisi ainoa totuus.nikon-d40 kirjoitti:
Voi olla, että opin joskus kuvaamaan D80:lla ja pyörrän sitten puheeni. Siihen asti haukun sitä estoitta (ja kehun D40.stä;)
Minun mielestäni D80 on hyvä kamera. Mielestäni ainoa iso puute siinä on herkkyyden puute. Olen usein kaivannut iso 3200-6400 -herkkyyksiä.
Tästä syystä olen haaveillut D700:aa.
Hyvät puolet D80 (mielestäni)
-Etsin. Merkitsee minulle enemmän, kuin kohina. Hämärässä/pimeässä pesee peilietsimet 10-0
-Ruuvi. Käytössä 3/4 objektiiveista ruuvitarkenteisia
-Automaattitarkennus nopea
-Ylänäyttö. Pimeässä ei sokaise
-Iso, kuvanlaatu, ym valinta (nappi pohjaan ja rullalla valinta)
-Kaksi säätörullaa
-Koko ja paino, itselle sopivan "iso"
-Ylipäänsä säätöjen tekeminen lennosta on erittäin nopeaa ja vaivatonta.
Mitä pidempään on tiettyä kameraa käyttänyt, sitä enemmän siitä saa irti ja sitä enemmän siitä pitää. Imo.
-
- Viesti:
Pitäiskö mun upgreidata takaisin 350D:n ja jatkaa hääkuvauksiani sillä?
- Artur
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography
-
- Viesti:
Joitakin kysymyksiä, mitä nyt tuli mieleen. Keskusteluja näistä tulisi tietysti paljon edelleen. Mielipiteitäkin tuntuu olevan monia.
Millä tavalla D80 kohinan huomaa paremmin kuin D40? Dpreviewin sivuilla typerästi näitä ei verrata yhdessä, vaan lähinnä kilpailijamerkkeihin. Johtuuko tämä esim. kennon huonommasta pikseli/vahvistus-suhteesta kasvaneesta megatrendistä johtuen? Radicaliksen setelivertailukuvassa ainakin suurin resoluutio näytti selkeästi erottelevammalta tuoden lisää yksityiskohtia esiin.
Entä onko D80:n autolla myös tuo sama paha valotusongelma mistä äsken mainitsin?
Millä tavalla D80 kohinan huomaa paremmin kuin D40? Dpreviewin sivuilla typerästi näitä ei verrata yhdessä, vaan lähinnä kilpailijamerkkeihin. Johtuuko tämä esim. kennon huonommasta pikseli/vahvistus-suhteesta kasvaneesta megatrendistä johtuen? Radicaliksen setelivertailukuvassa ainakin suurin resoluutio näytti selkeästi erottelevammalta tuoden lisää yksityiskohtia esiin.
Entä onko D80:n autolla myös tuo sama paha valotusongelma mistä äsken mainitsin?
Nikon D40
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
-
- Viesti:
Muusta en tiedä, mutta sigussani (alempi 2-osainen) on D80:llä ottamiani kuvia.pekde kirjoitti:Joitakin kysymyksiä, mitä nyt tuli mieleen. Keskusteluja näistä tulisi tietysti paljon edelleen. Mielipiteitäkin tuntuu olevan monia.
Ei kohina niitä ole mielestäni pilannut (tosin ovat pienennettyjä, muutama 100% croppikin löytyy). Osa on otettu iso 1000-3200.
-
- Viesti:
Ilmeisesti minä sanoin jo sitä, että tämä varmuus ei ole kohdalla D40:ssäkään?
Onko kaikki muut samaa mieltä tuosta D50-kannasta?
Nikon D40
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
-
- Viesti:
Njoo. Sama kenno ilmeisesti kuin D40, mutta ruuvitarkenteisetkin objektiivit toimivat automaattitarkenteisina.pekde kirjoitti:
D50
D40 vs D50
-
- Viesti:
En huomannut muuta eroa kuin että D40:ssä parempi näyttö. Ja D50 kuva paljon kohinattomampi kuin D70 ja jotenkin skarpimpi.
Sentään johonkin järkevään pystyy vertaamaan. Tuolta voi katsoa, ja todeta että D40 kuva selvästi parempi.
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD40/page22.asp
Sentään johonkin järkevään pystyy vertaamaan. Tuolta voi katsoa, ja todeta että D40 kuva selvästi parempi.
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD40/page22.asp
Nikon D40
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS