Nikon D50
-
- Viesti:
-
Kyllä maar mä vielä luotan D50:n. Ehdottomana etuna omalla kohdallani pidän sen näppärää kokoa: Sopii isompaakin kouraan, muttei silti ole liian painava / kookas, etteikö sitä jaksaisi pitempiäkin aikoja retuuttaa kaulalla.
Mötikän nokalla keikkuu 50mm f/1.4, joka sekin kokonsa / ominaisuuksiensa puolesta on mitä mainioin. Silloin kun kaipaa laajempaa kuva-alaa, kaivetaan laukusta kittiputki (<3) joka sekin yllättää kuvanlaadulla 18-35mm alueella.
Ainoat merkittävät puutteet jotka keksin, löytyvät kyllä kameraa pitelevästä henkilöstä. Mutta taitoja on huomattavasti halvempaa kartuttaa kuin uutta kalusta ;)
Pe... Kamerakateus tietysti voi iskeä helposti, jos vieressä notkuu lauma kavereita, joiden kamerat ovat yhtä isoja kuin oma laukku. Mutta whattaheck, itselleenhän tässä kuvataan. Ei lompakkonsa kokoa esitelläkseen.
Mötikän nokalla keikkuu 50mm f/1.4, joka sekin kokonsa / ominaisuuksiensa puolesta on mitä mainioin. Silloin kun kaipaa laajempaa kuva-alaa, kaivetaan laukusta kittiputki (<3) joka sekin yllättää kuvanlaadulla 18-35mm alueella.
Ainoat merkittävät puutteet jotka keksin, löytyvät kyllä kameraa pitelevästä henkilöstä. Mutta taitoja on huomattavasti halvempaa kartuttaa kuin uutta kalusta ;)
Pe... Kamerakateus tietysti voi iskeä helposti, jos vieressä notkuu lauma kavereita, joiden kamerat ovat yhtä isoja kuin oma laukku. Mutta whattaheck, itselleenhän tässä kuvataan. Ei lompakkonsa kokoa esitelläkseen.
-
-
Heh, itse en taas tuota syvateravyyden nappia ole koskaan tarvinnut. Jollekkin se voi tietysti olla pirun tarkea. Tuo salaman etamahdollisuus on kylla nappara mutta jos ei omista salamaa niin sekin jaa aika hyodyttomaksi ominaisuudeksi. Etsin on sita vastoin erittain kriittinen ominaisuus eli se olisi hyva olla mahdollisimman suuri. D50 oli kuitenkin onnistunut kamera vaikka olikin riisuttu versio. D40 mentiin liian pitkalle vaikka se etsin siina parantuikin.nomad kirjoitti:Onhan tuo toki puute. Mutta ei kovin iso.Janda kirjoitti:Nikon D50 ei osaa ohjata SB600:sta langattomasti.
Itse tykkäsin, että D50:n ongelmat olivat huonossa etsimessä ja syväterävyysnapin puutteessa. Kaikissa muissa suhteissa muistelen sitä hyvällä.
-
Ei siitä syväterävyysnapista huonon etsimen kanssa mitään iloa olekaan :-)
Olen kokenut syväterävyysnapin tärkeäksi tilanteissa joissa bokeh on ratkaiseva. Esim makroillessa tai vaikka isolla aukolla otetuissa pärstäkuvissa. Digillä voi toki ottaa kokekuvan ja arvioida syväterävyyttä sitten takanäytöltä.
Olen kokenut syväterävyysnapin tärkeäksi tilanteissa joissa bokeh on ratkaiseva. Esim makroillessa tai vaikka isolla aukolla otetuissa pärstäkuvissa. Digillä voi toki ottaa kokekuvan ja arvioida syväterävyyttä sitten takanäytöltä.
-
Joo voihan sen nahda tietysti nainkin. :-/nomad kirjoitti:Ei siitä syväterävyysnapista huonon etsimen kanssa mitään iloa olekaan :-)
No niin, filmille se voi tietysti olla ihan varmasti ok. Vaikea sanoa.. ..mut hitto kylla tuo takanayttokin on aika turhake, ihan riittas kylla etta siitakin nakyisi vain se RGB histogrammi koko ajan. =)nomad kirjoitti:Olen kokenut syväterävyysnapin tärkeäksi tilanteissa joissa bokeh on ratkaiseva. Esim makroillessa tai vaikka isolla aukolla otetuissa pärstäkuvissa. Digillä voi toki ottaa kokekuvan ja arvioida syväterävyyttä sitten takanäytöltä.
-
Hei, mun olisi tarkoitus löytää omalle kakkulalle laukku, mutten oikein tiedä mikä olisi sopiva.
Kyseessä siis D50 + laukkuun olisi mukava saada pari objektiivia, tällä hetkellä löytyy kittiputki sekä Sigman 70-300mm.
Millaista laukkua suosittelette, ei mitään järjettömän kallista, mutta että olisi jees laukku ja kamera putkineen mahtuis. :)
Kyseessä siis D50 + laukkuun olisi mukava saada pari objektiivia, tällä hetkellä löytyy kittiputki sekä Sigman 70-300mm.
Millaista laukkua suosittelette, ei mitään järjettömän kallista, mutta että olisi jees laukku ja kamera putkineen mahtuis. :)
-
Minulla on Lowepro Nova 3 AW, jossa olen kuljetellut parhaimmillaan kameraa, kittilinssiä, vastaavaa Sigmaa, salamaa ja kaikkea pikku irtokilkettä. Maksoikohan laukku jotain 60€?vompo kirjoitti:Hei, mun olisi tarkoitus löytää omalle kakkulalle laukku, mutten oikein tiedä mikä olisi sopiva.
-
DSHC kortit tuli markkinoille vasta D50:n ilmestymisen jälkeen ja kameroissa on usein erikseen ilmoitettu tukevatko ne SDHC tyyppisiä kortteja.Jouneri kirjoitti:Käykö D50:n SanDiskin SDHC muistikortti? Dprewievissä luki että sd kortti käy, ja eikös tuo HC (high Capacity) mahdollista vaan suuremman tallennuskapasiteetin?
Ymmärtääkseni D50 ei niitä tue, mutta en ole asiaa tarkistanut.
-
Ei vaan mulla ainakaan toiminu SanDiskin ExtremeIII 4Gt sdhc -kortti vaikka teki mitä. Itsekkin netistä kyllä luin, että joillakin on kyllä toiminu ja siinä uskossa rohkenin ostaa. Mielelläni ottaisin neuvoja vastaan miten sen saa toimimaan. Tietokoneella formatointi ei auttanut...mali99 kirjoitti:4 gt:n SD-kortin pitäisi toimia, kunhan sen formatoi tietokoneella ja tiedostojärjestelmäksi fat32.
En silti viitsisi riskeerata kuviani, ennemmin kaksi 2gt:n korttia.