D80 vai 90 vai joku muu?
-
Painin samanlaisen ongelman kanssa vajaan vuoden, jonkilaista itsetutkiskelua ja vinkkejä täällä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12654491
Hankin D200:n akkukahvalla käytettynä ja aamupäivällä kävin ekaa kertaa kunnolla kuvailemassa kameralla kun viikko meni kameraa opetellessa. En voi valittaa valinnasta. Akkukahvaakin koitin olla ostamatta, mutta myyjä ei ilman sitä myynyt, eikä kaduta että ostin :)
Parempi valonmittaus, parempi ergonomia ja isompi etsin nyt näin ekoina lueteltuina loivat ihan uutta pontta valokuvaukseen.
Paino ei ole enää mikään ongelma tuollaisella ergonomialla, sanoisin melkein, että se on suhteessa D40:n ergonomiaan ihan samalla tasolla vaikka D40 on puolet keveämpi.
Hankin D200:n akkukahvalla käytettynä ja aamupäivällä kävin ekaa kertaa kunnolla kuvailemassa kameralla kun viikko meni kameraa opetellessa. En voi valittaa valinnasta. Akkukahvaakin koitin olla ostamatta, mutta myyjä ei ilman sitä myynyt, eikä kaduta että ostin :)
Parempi valonmittaus, parempi ergonomia ja isompi etsin nyt näin ekoina lueteltuina loivat ihan uutta pontta valokuvaukseen.
Paino ei ole enää mikään ongelma tuollaisella ergonomialla, sanoisin melkein, että se on suhteessa D40:n ergonomiaan ihan samalla tasolla vaikka D40 on puolet keveämpi.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
- Viesti:
-
Itse päädyin sitten kovan pohtimisen jälkeen päivitykseen d40->d90. Perustelut tärkeysjärjestyksessä:
-Hintaluokan oli oltava alle tonnin.
-matalin kohinataso hintaluokassaan (ainakin Nikonilla) -> kuvien onnistuminen huonommassakin valaistuksessa on mulle tosi tärkeetä. Ihan kokemus on osoittanut.
-Oletan, että D300 on niin hyvä kamera, että sitä ei kukaan myy ainakaan kohtuullisesti käytettynä pilkkahinnalla (d90:n hinnalla) vielä aikoihin. Ehkä jonkun loppuunkulutetun voisi löytää.
-ruuvitarkennus
-Hintaluokan oli oltava alle tonnin.
-matalin kohinataso hintaluokassaan (ainakin Nikonilla) -> kuvien onnistuminen huonommassakin valaistuksessa on mulle tosi tärkeetä. Ihan kokemus on osoittanut.
-Oletan, että D300 on niin hyvä kamera, että sitä ei kukaan myy ainakaan kohtuullisesti käytettynä pilkkahinnalla (d90:n hinnalla) vielä aikoihin. Ehkä jonkun loppuunkulutetun voisi löytää.
-ruuvitarkennus
Jokainen meistä on katkera, kunnes on multaa suussa (CMX).
-
Minulla oli kesällä D90 käytössä parisen kuukautta ja voinen sanoa että se on hyvä runko, myös D300 on ollut viime talvena ja vastoin kaikkien mielipiteitä tykkäsin D90 rungosta enemmin.
Helpommin tulee siistiä jiipeggiä suoraan ilman säätämistä mitä D300:ssa. Tarkennuksessa en suoraan sanoen huomannut mullistavaa eroa ja kuva määrä sekunnissa on kyllä asiallinen D90 rungossakin.
Ergonomia on molemmissa hyvä ja kyllä D50 > D90 vaihto kannattaa koska D50 oli itselläni ensimmäinen järjestelmä runko, tykkäsin kovasti mutta kyllä isojen ISOJEN siisteys D90 rungossa + ISO auto, valaistu ylänäyttö, erittäin hyvä takanäyttö 3", sopivasti pikasäätö nappeja oikealla paikalla ja paljon muuta.
Fuji S5 Pro, sekin minulla on ollut jonkun kuukauden käytössä eikä jäänyt harmittamaan että annoin eteenpäin, en tykännyt sen tuottamasta kuva materiaalista, etenkään vaativammassa valotustilanteessa. (Petyin suorastaan kaiken sen hehkutuksen jälkeen jota se on saanut).
D50 > D80 vaihto ehkei kannata koska siinä ei ainakaan kuvanlaadussa tapahdu muutosta kovinkaan paljon parempaan.
D80 oli toinen järjestelmä runkoni jota käyttelin reilun vuoden.
Tämän hetkinen runkoni D40 tuli käyttöön koska hölmöyksissäni vierailin toisen valmistajan laitteissa hävittäen kaikki nikonit/nikkorit ja siitä jäi vaan paha maku joten nyt odottelen itsekin noita D90 joulutarjouksia ;-)
Jos ei tosiaan kiirettä ole niin uskoisin että D90 hinta tippunee joulu markkinoille ainakin 100-200 euroa ja mikäli Hollannissa tapahtuu sama niin tilaan kyllä itsellenikin uuden tuollaisen ton nykyisen D40:n kaveriks.
Nämähän ovat omia mielipiteitäni eikä ole tarkoitus astua kenenkään varpaille enkä tiedä nikonin markkina miehien tekemisistä mitään mutta ajatellen D90:n rungon ikää voisi hyvin kuvitella että joulu ale tulee tänä vuonna.
Helpommin tulee siistiä jiipeggiä suoraan ilman säätämistä mitä D300:ssa. Tarkennuksessa en suoraan sanoen huomannut mullistavaa eroa ja kuva määrä sekunnissa on kyllä asiallinen D90 rungossakin.
Ergonomia on molemmissa hyvä ja kyllä D50 > D90 vaihto kannattaa koska D50 oli itselläni ensimmäinen järjestelmä runko, tykkäsin kovasti mutta kyllä isojen ISOJEN siisteys D90 rungossa + ISO auto, valaistu ylänäyttö, erittäin hyvä takanäyttö 3", sopivasti pikasäätö nappeja oikealla paikalla ja paljon muuta.
Fuji S5 Pro, sekin minulla on ollut jonkun kuukauden käytössä eikä jäänyt harmittamaan että annoin eteenpäin, en tykännyt sen tuottamasta kuva materiaalista, etenkään vaativammassa valotustilanteessa. (Petyin suorastaan kaiken sen hehkutuksen jälkeen jota se on saanut).
D50 > D80 vaihto ehkei kannata koska siinä ei ainakaan kuvanlaadussa tapahdu muutosta kovinkaan paljon parempaan.
D80 oli toinen järjestelmä runkoni jota käyttelin reilun vuoden.
Tämän hetkinen runkoni D40 tuli käyttöön koska hölmöyksissäni vierailin toisen valmistajan laitteissa hävittäen kaikki nikonit/nikkorit ja siitä jäi vaan paha maku joten nyt odottelen itsekin noita D90 joulutarjouksia ;-)
Jos ei tosiaan kiirettä ole niin uskoisin että D90 hinta tippunee joulu markkinoille ainakin 100-200 euroa ja mikäli Hollannissa tapahtuu sama niin tilaan kyllä itsellenikin uuden tuollaisen ton nykyisen D40:n kaveriks.
Nämähän ovat omia mielipiteitäni eikä ole tarkoitus astua kenenkään varpaille enkä tiedä nikonin markkina miehien tekemisistä mitään mutta ajatellen D90:n rungon ikää voisi hyvin kuvitella että joulu ale tulee tänä vuonna.
Soralähetti.
-
D300:n keskeiset perustelut D90 nähden ovat.
* Monipuolisemmat suorat toimintonäppäimet, mm. af:n ohjaukseen liittyen
* Parempi af
* Ai-objektiivien tuli (merkitystä myös haluat käyttää vaikka Lensbabyä)
Mitä arvoa sitten annetaan metallirungolle, cf-kortille tai sille fps:lle, se pitää jokaisemn itse päätää.
* Monipuolisemmat suorat toimintonäppäimet, mm. af:n ohjaukseen liittyen
* Parempi af
* Ai-objektiivien tuli (merkitystä myös haluat käyttää vaikka Lensbabyä)
Mitä arvoa sitten annetaan metallirungolle, cf-kortille tai sille fps:lle, se pitää jokaisemn itse päätää.
-
Olen skeptinen Nikonin hyviin kuluttajaystävällisiin tarjouksiin, siillä Nikon on ruvennut ajamaan alas rankalla kädellä tuotantoaan pitääkseen hinnat ja kateet ylhäällä. (www.bythom.com)saukat kirjoitti:Jos ei tosiaan kiirettä ole niin uskoisin että D90 hinta tippunee joulu markkinoille ainakin 100-200 euroa .
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
Nikon kannattaa ostaa ihan valokuvauksellisin perustein. Ei sen takia, että se olisi halpa. Canon, Sony jne. näyttävät valinneen aseekseen hintakilpailun.bobotti kirjoitti:Olen skeptinen Nikonin hyviin kuluttajaystävällisiin tarjouksiin, siillä Nikon on ruvennut ajamaan alas rankalla kädellä tuotantoaan pitääkseen hinnat ja kateet ylhäällä. (www.bythom.com)saukat kirjoitti:Jos ei tosiaan kiirettä ole niin uskoisin että D90 hinta tippunee joulu markkinoille ainakin 100-200 euroa .
-
Joo mutta saukatti oli juuri odottelemassa niitä hyviä tarjouksia ja heitin sen skeptisyyden kiven lampeen. Tuo on taas perustelu eri asiaan.nomad kirjoitti:Nikon kannattaa ostaa ihan valokuvauksellisin perustein. Ei sen takia, että se olisi halpa. Canon, Sony jne. näyttävät valinneen aseekseen hintakilpailun.bobotti kirjoitti:Olen skeptinen Nikonin hyviin kuluttajaystävällisiin tarjouksiin, siillä Nikon on ruvennut ajamaan alas rankalla kädellä tuotantoaan pitääkseen hinnat ja kateet ylhäällä. (www.bythom.com)saukat kirjoitti:Jos ei tosiaan kiirettä ole niin uskoisin että D90 hinta tippunee joulu markkinoille ainakin 100-200 euroa .
-
Uskollisuus palkitaan. Mielestäni Nikonin leirissä (tai minkä tahansa yhden valmistajan leirissä) pysyminen on pitkällä tähtäimellä kannattavampaa kuin sen ja tämän tarjouksen perässä juokseminen.
Tällä hetkellä ei ole oikeastaan mitään osa-aluetta jossa Nikon olisi kilpailijoitaan huonompi. Ja kokonaisuutena se on kyllä paras. Koko tuotevalikoima rungoista salamiin on kunnossa, ja optiikkaa löytyy enemmän kuin lottovoittajalla on varaa ostaa.
Tietenkin myös vaikka Canonilla pärjäisi... Mutta mitä sitä pohtimaan, kun on valintansa jo tehnyt :-)
Tällä hetkellä ei ole oikeastaan mitään osa-aluetta jossa Nikon olisi kilpailijoitaan huonompi. Ja kokonaisuutena se on kyllä paras. Koko tuotevalikoima rungoista salamiin on kunnossa, ja optiikkaa löytyy enemmän kuin lottovoittajalla on varaa ostaa.
Tietenkin myös vaikka Canonilla pärjäisi... Mutta mitä sitä pohtimaan, kun on valintansa jo tehnyt :-)
-
Brändimyynnin perusta.nomad kirjoitti:Uskollisuus palkitaan.
Naiset vaihtavat asioita pelkän värin persuteella. Luuletko, että tekniset seikat ovat ainoita perusteita maailmassa? ;DTällä hetkellä ei ole oikeastaan mitään osa-aluetta jossa Nikon olisi kilpailijoitaan huonompi.
-
Kyllä ne hinnat taitaa kuitenkin vähän tippua, ja kohtahan käytettynäkin pienellä etsimisellä rupeaa D90:set liikkumaan.bobotti kirjoitti:Joo mutta saukatti oli juuri odottelemassa niitä hyviä tarjouksia ja heitin sen skeptisyyden kiven lampeen. Tuo on taas perustelu eri asiaan.
Eikä tuo nytkään ylihintainen ole, verrattuna D300:n esimerkiksi.
Tällä hetkellä eniten kameraa rahalla, D90, Higg
-
Aina saa toivoa että ne tippuisi ;-)higgins kirjoitti:Kyllä ne hinnat taitaa kuitenkin vähän tippua, ja kohtahan käytettynäkin pienellä etsimisellä rupeaa D90:set liikkumaan.bobotti kirjoitti:Joo mutta saukatti oli juuri odottelemassa niitä hyviä tarjouksia ja heitin sen skeptisyyden kiven lampeen. Tuo on taas perustelu eri asiaan.
Eikä tuo nytkään ylihintainen ole, verrattuna D300:n esimerkiksi.
Tällä hetkellä eniten kameraa rahalla, D90, Higg
Jospa vaikka Hollannin kaupat laittais pelkän rungon 595 euroa niin helposti voisin sellaisen tilailla.
Soralähetti.
-
bobotti kirjoitti:Brändimyynnin perusta.nomad kirjoitti:Uskollisuus palkitaan.
Siinähän tuli jo perustettua suuntaan jos toiseenkin... Joka tapauksessa on varmaa, että merkin vaihdossa häviää enemmän rahaa kuin pelkän rungon vaihdossa. Eikö sitä runkoakaan tarvitse aivan joka päivityksessä uusia.bobotti kirjoitti:Naiset vaihtavat asioita pelkän värin persuteella. Luuletko, että tekniset seikat ovat ainoita perusteita maailmassa? ;DTällä hetkellä ei ole oikeastaan mitään osa-aluetta jossa Nikon olisi kilpailijoitaan huonompi.
Nikonistin on tällä hetkellä hyvä kun ei löydy objektiivisia (eikä subjektiivisiakaan!) syitä katsella naapuripilttuuseen. Tietenkin voi olla, ettei tämäkään nousushdanne kestä ikuisesti. Toisaalta marginaalimerkkien käyttäjillä on vielä isompi riski. Mistä esim tiedetään valmistetaako Pena järkkäreitä lainkaan enää 3 vuoden kuluttua?
Jatkuvuus on kova juttu ;-)
-
En minä vaihda merkkiä - minä lisään yhden merkin ;D Olen rusinapullateoreetikko ja poimin parhaat rusinat kustakin merkistä.nomad kirjoitti: Joka tapauksessa on varmaa, että merkin vaihdossa häviää enemmän rahaa kuin pelkän rungon vaihdossa.
Se D200:s sekoilu on riittävä syy.Nikonistin on tällä hetkellä hyvä kun ei löydy objektiivisia (eikä subjektiivisiakaan!) syitä katsella naapuripilttuuseen.
-
Minulle riitti yksi kokeilu 4/3 maailmaan.bobotti kirjoitti:En minä vaihda merkkiä - minä lisään yhden merkin ;D Olen rusinapullateoreetikko ja poimin parhaat rusinat kustakin merkistä.nomad kirjoitti: Joka tapauksessa on varmaa, että merkin vaihdossa häviää enemmän rahaa kuin pelkän rungon vaihdossa.
No mitäs vikaa D200:ssa? Ihan mainio kamera. Sillä olen parhaat kuvani ottanut.bobotti kirjoitti:Se D200:s sekoilu on riittävä syy.Nikonistin on tällä hetkellä hyvä kun ei löydy objektiivisia (eikä subjektiivisiakaan!) syitä katsella naapuripilttuuseen.
-
Minä en taas anna sen häiritä pätkääkään vaan kevyt ja halpa kamera kulkee muun mukana ja toimittaa omaa virkaansa ihan hyvin.nomad kirjoitti:
Minulle riitti yksi kokeilu 4/3 maailmaan.
Takuusotku ja riita Nikon Nordicin kanssa. Piste. Se on se kuuluisa "sääsuojaus" jota mainostettiin mainoksissakin.No mitäs vikaa D200:ssa? Ihan mainio kamera. Sillä olen parhaat kuvani ottanut.