karive kirjoitti:D50:n kanssa olen kaivannut eniten syväterävyyden tarkistusta. Pitäisi opiskella myös käyttöä jotta saisin ilotulituskuvia aikaiseksi.
Oisihan se syväterävyysnappi kiva, mutta ei sen käyttö ole yksiselitteistä edes kinofilmijärkkärissä jossa sentän on kunnollinen etsin.
Ilotulituskuvat onistuvat kyllä kun tarkentaa käsin ärettömään ja himmentää tarpeeksi.
karive kirjoitti:6MP kenno on plussaa koska kohina on todella vähäistä ja kuvat eivät ole edes NEF:nä sairaan suuria. Se kovalevy kannettavassa nääs...
Tuosta olen kyllä samaa mieltä. Minullakin kovalevy koko ajan täynnä :-(
mulla oli puolivuotta D50 ensin ykkosrunkona ja sitten vuoden verran kakkosrunkona, hyvä laite, toimi varmasti.
Itse odottelen Nikonilta uutta harrastelijarunkoa markkinoille koska tarvin toista runkoa salamakoneena.
Itse jumiuduin näihin pröö runkoihin ykkökamerana niiden säätömahdollisuuksien myötä joita D50 ei tarjonnut.
Mulla 1,5 vuotta, kaatu ja paneeli meni rikki. Toimii kittilasilla ja automaatilla siten ko kino aikanaan mutta ilman kuluja tuloksen varmistamiseksi. Kuvaustarve 400/5.6 IFED vanha 1980 ostettu manuaali linssi. Tarttee nähä valotus heti ko ottaa kuvan, korjausta varten.
Tänään haettu Rovaniemen veikolta D40. Halpa ko mikä.
D40 399, sd kortti 18, 2leijonaa 22.20, emännälle kengät ja pajon muuta cittarista 211.15.
Mutta siltikki... Maanantaina selviää lopullinen hinta.
Ostin itselle D300:sen ja hyvitykseksi vaimolle siirtyneeseen D50:een uuden 18-55 VR obiskan ja kamera sai ihan uuden elämän! Perheen parempi puolisko laukoo sillä kuvia ihan yhtenään. Verrattuna vakaajattomaan 18-55 linssiin kuvien tarkkuus on ihan omaa luokkaansa, siis sisäkuvissa ilman salamaa. Kesällä ulkona D50 on ollut oikeinkin hyvä, ihan millä linssillä vaan.
nomad kirjoitti:Miten se VR lyhyen polttovälin kittizoomista niin kamalan paljon paremman tekisi. Optisestihan nuo 18-55 milliset ovat samoja?
Ajatellaan vaikka 30mm polttovälillä otettua kuvaa 1/15s valotuksella. Tai oikeastaan millä polttovälillä tahansa 1/4s - 1/20s väliltä. VR:llä varmaan onnistuu aika lailla todennäköisemmin kuin ilman VR:ää. Eli nyt puhuttiin juuri noista lyhyistä valotusajoista joissa VR:stä on selvää hyötyä myös lyhyemmillä polttoväleillä.
Olen käyttänyt pari vuotta D50:a ja tykännyt kovasti. Näppärän kokoinen mutta kuitenkin jämäkän tuntuinen kamera ja hyvä kuvan laatu.
Nyt olen vaihtamassa toiseen runkoon. Edellä mainittiinkin jo joitakin d50 miinuspuolia, yksi ylitse muiden on niinkin naurettavan pieni juttu kuin ylänäytön valon puute. Monta kertaa on konserteissa asetukset olleet poskellaan kun ei kerta kaikkiaan ole nähnyt kunnolla.
Myös kennon herkkyyden valinta vain 200, 400, 800 ja 1600 eikä mitään siltä väliltä on ollut puute.
______
PaavoN
Keikkojen kuvaaja vuodesta 2005 - Nyt tarttis vielä opetella kuvaamaan.
paanikki kirjoitti:Olen käyttänyt pari vuotta D50:a ja tykännyt kovasti. Näppärän kokoinen mutta kuitenkin jämäkän tuntuinen kamera ja hyvä kuvan laatu.
Nyt olen vaihtamassa toiseen runkoon. Edellä mainittiinkin jo joitakin d50 miinuspuolia, yksi ylitse muiden on niinkin naurettavan pieni juttu kuin ylänäytön valon puute. Monta kertaa on konserteissa asetukset olleet poskellaan kun ei kerta kaikkiaan ole nähnyt kunnolla.
Myös kennon herkkyyden valinta vain 200, 400, 800 ja 1600 eikä mitään siltä väliltä on ollut puute.
Juuri sen ylänäytön valon puuttumisen takia "alensin" aikonaan D50 salamarungoksi koska pimeissä klubeissa ei nähnyt asettaa aukon ja sulkimen aikoja. Oli helpompaa laittaa SB-600.nen salama kiinni ja Auto-asento päälle ja kuvata.
D50 on tyttöystävälläni aktiivisessa käytössä ja välillä itsekin lainaan sitä, sillä se on näppärämmän kokoinen kuin S3:n - varsinkin kun siihen kiinnittää 45mm:n pannukakun nokalle.
D50:stä vaihdoin aikanaan pois mm. nopeamman AF:n ja paremman dynamiikan perään.
Mitään erityisen huonoa en D50:ssä muista olleen. Runko olisi ehkä hieman isompi saanut olla ja akkukahva laukaisimella... (ylänäytön valo olisi ollut kiva kanssa, vaikka näkihän ne etsimestä).
Flickr Huumoriin liittyy usein, muttei välttämättä, nauru Nikon D300 & FE-2
Nikkor 18-35/3.5-4.5, 45/2.8 P, 50/1.4, 85/1.8, 100/2.8, 70-200/2.8, Sigma 30/1.4, 24-60/2.8, Tokina 17/3.5
OskuK kirjoitti:Hmm, eikös niitä siinäkin kamerassa etsimestä näe?
Etsimestä kyllä mutta kun piti kameraa pään yläpuolella ja kuvasi tuntumalla kädet suorana niin siinä olisi se ylänäytön valaistus ollut tarpeen koska muuten piti jatkuvasti laskea kamera alas tarkistaakseen M asennon säädöt kun kuvattavan kohteen valaistus oli jatkuvasti muuttuva.
Oma D50 rupeaa tekemään pitkää kuolemaansa. 45k kuvaa tuli viime joulukuussa täyteen. Äsken huomasin parit kuumat pikselit venemessukuvia katsellessani. Onko harrasterungon sulkimen kestosta mitään tietoa?
Mutta hyvin on kamera on tarpeitani palvellut. Jos korkeaa resoluutiota kaipaan niin sitten kuvaan filmille. Ei parempaa kameraa sisäkuvaukseen voi löytää tästä hintaluokasta. Runko olisi täydellinen jos etsintä parantaisi ja jos voisi käyttää non-cpu laseja aukkoautomatiikalla
Seuraavaksi rungoksi kaipailisin D2H(s):ää. D300 olisi kanssa yksi vaihtoehto mutta sitä voisi katsoa parin vuoden päästä käytettynä.
Jos tähän ketjuun tämä sopisi... Olen nyt jonkin verran tällaisella kameralla kuvaillut, mutta ei noista kuvista oikein tule "hienoja". Automaatilla kuvailen ja värit ovat yleensä aika laimeat. Miten tuota kannattaisi säätää, että saisi kunnon kuvia? Yleensä käytän tässä 70-300mm 1:4-5.6 optiikkaa.
blah... kirjoitti:Oma D50 rupeaa tekemään pitkää kuolemaansa. 45k kuvaa tuli viime joulukuussa täyteen. Äsken huomasin parit kuumat pikselit venemessukuvia katsellessani. Onko harrasterungon sulkimen kestosta mitään tietoa?
Korjaus raja valmistajan piikkiin ollut noin 50 000. Eli menee talla hetkella varmasti sun omaan piikkiin jos laukeaa, kestohan voi olla huomattavasti pidempikin. Etta kuvaat sen mita kestaa.
blah... kirjoitti: Seuraavaksi rungoksi kaipailisin D2H(s):ää. D300 olisi kanssa yksi vaihtoehto mutta sitä voisi katsoa parin vuoden päästä käytettynä.
D1X tai sitten jopa D200 malli. Noitahan saa aika halvalla jo kaytettyna.
teude kirjoitti:Jos tähän ketjuun tämä sopisi... Olen nyt jonkin verran tällaisella kameralla kuvaillut, mutta ei noista kuvista oikein tule "hienoja". Automaatilla kuvailen ja värit ovat yleensä aika laimeat. Miten tuota kannattaisi säätää, että saisi kunnon kuvia? Yleensä käytän tässä 70-300mm 1:4-5.6 optiikkaa.
Vaikeapa tuohon on sanoa mitaan. Ilmeisesti kyse jpg:sta? Raw jos kuvaa niin softahan vaikuttaa jonkun verran. Jalkikasittelylla voi hakea parannusta mutta se nyt tuo pienta lisavaivaa. Jonkun verran pysty kamerasta niita asetuksia laittamaan karkimmaksi.
emerik kirjoitti:Jonkun verran pysty kamerasta niita asetuksia laittamaan karkimmaksi.
No juuri tuota haen, mutta mitenhän niitä voi, sieltä menusta jostakin? Ja mitähän sieltä sitten pitäisi säätää?
Oletko tutkinut kameran valikkoa, oletko lukenut ohjekirjaa?
Menusta otat toisen välilehden ylhäältä auki, siitä valitset "Optimize Image". Seuraavaksi valitset kohdan Custom. Sieltä kuvan väreihin vaikuttavat mm. Saturation, tällä voit lisätä värien kylläisyyttä.
Voit myös kokeille eri väriprofiilien kesken (color mode). Ota jokaisella 3 profiililla testikuvat ja katso mistä tykkäät eniten. Värilämpötiloja tuskin kannattaa tästä valikosta lähteä säätämään.
Tuossa nyt tosiaan se sitten kannattaa muistaa, etta jos raw kuvaat niin noi asetukset ei merkitse mitaan jos avaat jollakin muulla ohjelmalla kuin nikon capture/view. Nuo asetukset tietysti toimivat jpg kun kuva prosessoidaan kameran sisalla. Ja oletan nyt etta jpg:sta on edelleen kyse.
Ps. D70 sai ainakin curves ladattua vanhan capturen kautta. En tieda toimiiko tama ominaisuus D50. Tamakin voi olla yksi ratkaisu. Mutta varmaan googlella joudut hakee tiedon.
Itsellä tuo D50 kyllä pitää paikkansa, vaikka ykkösrunkona on nykyään D200. D50 IR mahdollisuus kun on jo itsessään minulle iso juttu. D50 on hyvä kamera, mutta on se vaan hauska huomata D200:sen jälkeen että ei meinaa millään enää muistaa että nappuloita, rulla etc. puuttuu
Noniin, tuli noita kaikenlaisia värisäätöjä yms. aukkoja/valoituksia kokeiltua ja nyt alkaa tulla sellaista jälkeä mitä toivoinkin. Kiitos kaikille avusta!