Mikä obiska hintal 300-400 D80 runkoon vai 18-70/135

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
EOS350

Viesti Kirjoittaja EOS350 »

Klasu_ kirjoitti:Canon EOS 400D 730e
Nikon D80 900e

Erotus 170 euroa, mistä sait sen 500e? Sitäpaitsi, jotta tuosta nelisatasesta tulisi edes kameran kokoinen pitää siihen välttämättä ostaa se akkukahva, jonka tuokin lisähintaa sen 170e.

Jos 400D:n koko ei ole ongelma, niin ei pitäisi nikonin D-nelikymppisenkään ;). Siinäpä vasta JPEG-kuvaprosessori.
Sain tuon hintaeron sillä jos ostan d80 kit 1200 vs pelkkä 400d runko 690. Ero on 510.

Ilmaisin asian hieman epäselvästi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

No millä polttoväleillä ja linsseillä olet kuvannut kaverin 350D:llä?
Mihin aiot suuntautua kuvaajana?
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
EOS350

tristran kirjoitti:Aika turhia tälläiset arvuuttelut ja ehdottelut kuin pikkulapselle ehdotella että syö kaurapuuro niin saat tikkukaramellin. Topicin aloittaja voi mennä kameraliikkeeseen ja ostaa auton sieltä.

Juuri tällaisia kommentteja kaivataankin ;)

Miten voisi asiasta muuten keskustella kuin spekuloimalla.

Jos tämä oli mielipiteesi asiasta niin kiitoksia siitä, jos et osaa muuta sanoa.

Mielestäni keskustelu foorumi on juuri tätä varten että asiasta tietämätön voi kysyä mielipiteitä toisiltä jo asaan perehtyneiltä. Ei se ole turhaa jos esittää perusteltuja kysymyksiä mihin varmaan moni muukin haluaisi vastauksia.

Jos topic ei kiinosta nii älä lue tai kommentoi.

Autoa en tarvitse, se löytyy. Kaurapuuroakaan en syö vaan kunnon tavaraa uutispuuroa :)

Keskustelu jatkukoon mielummin topiciin liittyvillä kommenteilla, kitos.
EOS350

bobotti kirjoitti:No millä polttoväleillä ja linsseillä olet kuvannut kaverin 350D:llä?
Mihin aiot suuntautua kuvaajana?
Canonissa oli kittilinssi 18-55. Mikä selittäneekin asiaa. Teleä olisin toivonut enemmän.

Jotenkin 350d:ssä oli latteammat kuvat ja väritoisto liian neutraali jopa steriili. Olyssa on dynamiikkaa mielestäni enemmän.

Kuvaajana aion suuntautua itse kuvauksen harrastamiseen. Makrokuvausta harrastan erittäin hyväksi osoittautuneella Pentax WP:llä. Tämä järkkäri tulisi perustellusti käyttöön kun lähden kuvaamaan luontoa illalla ja huonosti valaistuissa paikoissa. Kun tarvitsen nopeita suljinaikoja lintuihin tai veteen.

Oly jäisi täydentämään kamerakalustoa esim muoto tai hieman parempana reissukamerana.

Aion sijoittaa järkkäriin sen verran rahaa kun käytössä kameran ostamiseen on, siksi haluaisin heti toimivan yhdistelmän jolla hoituisi nämä asiat.

Siksi topicin aloitin jotta saisin mielipiteitä juuri näiden kahden kameran käyttäjäkokemuksista. En tylyjä vastauksia tyyliin mitä tänne tulet kyselemään.
bobotti

EOS350 kirjoitti: Tämä järkkäri tulisi perustellusti käyttöön kun lähden kuvaamaan luontoa illalla ja huonosti valaistuissa paikoissa. Kun tarvitsen nopeita suljinaikoja lintuihin tai veteen.
.
Mikään näistä kittizoomeista ei kyken kovin nopeisiin suljinaikoihin kuvailemissasi tilanteissa.

Tämä on ainoa minä löysin nopealla haulla "likimain" nopeaksi zoomi-obiskaksi ja jota tunnutaan pitävän ainakin kohtuullisena ellei jopa hyvänä. Zoomia ei siinä valitettavasti ole teleen saakka kunnolla.
Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 Di II LD - about 408 e

Hämärät tilanteet ja nopeat suljinajat ohjaavat sitten taas jonnekkin muualle kuin 10 mekapikkelsisien perään eli Canon 30D:llä saavutetaan jotain etua verrattuna Nikoniin. 400D on samassa kohinakategorioassa kuin D80:kin. 350D ei olisi myöskään huono vaihtoehto koska siinä on hyvä kenno.

Nyt olet kyllä kaikinpuolin tinkimisvaihtoehdon edessä.
Opa74

Sigma 18-200 OS

Viesti Kirjoittaja Opa74 »

Sigma 18-200 OS kuvanvakaajalla voisi kenties tulla kyseeseen, hinnasta ei tietoa ainakaan minulla. Foka:n sivulla lukee, että tulee myyntiin helmikuussa -07.
Lue myös tämä http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12616112
Viimeksi muokannut Opa74, Helmi 02, 2007 19 : 57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
syottis

Viesti Kirjoittaja syottis »

itellä oli sama ongelma että kumpi 400D vai 80D. sitten eräs hyvä kaverini totesi kalliita musiikkivehkeitä ostellessaan että " köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa" oli mielestäni oivallinen toteamus ja juuri tämän takia satsasin vähän ja ostin D80 kitin. Ihan ok putki toi 18-135mm mutta ei paras. hyvä putki näin että pääsee alkuun.
EOS350

Kiitoksia kommenteista.

Nyt on kamera valinta varmistunut. Tilasin D80 rungon.

Eli valinnan vaikeudeksi jäi vain mikä obiska siihen, eli mikä topicissa on ollutkin. Jotenkin tuo Canon tuli taas kummittelemaan :)

Päädyin valintaani kun kävin jälleen hypistelemässä molempia kaupassa.

D80 on vain enemmän kameran tuntuinen. Sekä jälleenmyyntihintakin saattaa olla parempi, jos joskus siitä haluan luopua.

Canon tuntui kädessä aikas hennolta kun vertaan käytössä olevaan 8080 akkukahvalla. Olysta saa kunnon otteen ja pystykuvauskin sujuu. Painaakin varmaan samat kuin Nikon D2Xs :)

Näppäimistö oli huomattavasti parempi ja selkeämpi kuin Canonissa.

Yhdyn edelliseen komenttiin että köyhällä ei nyt ollut varaa ostaa halpaa. Luulen että olen valintaani tyytyväinen vaikka se olikin kalliimpi ostohetkellä. Myöhemmin voisi harmittaa että miksi pihistelin hinnassa.

Käytettävyys ja laatu puhuttelivat nyt enemmän. En väheksy Canonia mitenkään, erinomainen kamera ominaisuuksiltaan ja kuvanlaadultaan.

Mitä tuohon kohinaan tulee, D80 on vähäkohinaisempi kuin CMOS kennolliset 350/400.

Eli nyt kaipaisin kipeästi neuvoja objektiivin laajalle polttovälialueelle, tuohon D80 runkoon. hl 200-400

Rajalassa olisi tarjouksessa Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC hintaan 195€

Onko jollakin hyvää tai pahaa sanottavaa tuosta Sigmasta.

Saisin samaan 195€ hintaan Nikonin 18-70mm putken. 18-135 kävin liikkeessä jo tutustumassa ja se ei yllättänyt positiivisesti.

Luulen että tuo nikonin putki olisi parempi, mutta Sigmassa polttoväliä enemmän samaan hintaan.

Äänekäs tuo Sigma kyllä on verrattuna nikoniin.

Eli putkiehdotuksia tulemaan. Myöskin tarjouksia saa laittaa jos jollakin löytyisi ylimääräistä.
bobotti

EOS350 kirjoitti:
Rajalassa olisi tarjouksessa Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC hintaan 195€

Onko jollakin hyvää tai pahaa sanottavaa tuosta Sigmasta.
On. Se lukee siinä photozonen artikkelissa. Sigmalta on parempiakin tullut - paljon parempia.

Saisin samaan 195€ hintaan Nikonin 18-70mm putken. 18-135 kävin liikkeessä jo tutustumassa ja se ei yllättänyt positiivisesti.
Luulen että tuo nikonin putki olisi parempi, mutta Sigmassa polttoväliä enemmän samaan hintaan.

Äänekäs tuo Sigma kyllä on verrattuna nikoniin.

Eli putkiehdotuksia tulemaan. Myöskin tarjouksia saa laittaa jos jollakin löytyisi ylimääräistä.
18-70 olisi aivan riittävä alkutaipalelle ja myöhemmäksikin , mutta aloittelijalla , minullakin , on se tuhoton kaipuu siihe zoomiin ja teleen. Vasta zoomin jälkeen tulee se aika jolloin kuvaaja ymmärtää primeojektiivien suunnattomat mahdollisuudet vaikka yksi lukittu polttoväli äkkiseltään tuntuisi rajoiteelta. Ammattikuvaus on nyt erikseen jossa se kuva on pakkotyöstää , mutta harrastaa voi primellä ja valkata ne tilanteet jotka kuvaa.
Klasu_

Viesti Kirjoittaja Klasu_ »

bobotti kirjoitti: 18-70 olisi aivan riittävä alkutaipalelle ja myöhemmäksikin , mutta aloittelijalla , minullakin , on se tuhoton kaipuu siihe zoomiin ja teleen. Vasta zoomin jälkeen tulee se aika jolloin kuvaaja ymmärtää primeojektiivien suunnattomat mahdollisuudet vaikka yksi lukittu polttoväli äkkiseltään tuntuisi rajoiteelta. Ammattikuvaus on nyt erikseen jossa se kuva on pakkotyöstää , mutta harrastaa voi primellä ja valkata ne tilanteet jotka kuvaa.
Aivan. Se superzoomi taitaa olla jokaisen kuvaajan pakollinen välivaihe. Valovoimaa ja piirtoa osaa arvostaa vasta huonon jälkeen :). Itsekin nyt myymässä 18-200 VR pois, tosin syynä se että kyseisen linssin rahoittaja harrastaa itse myös kuvausta ja haluaa nyt 300 F4:n ;). 17-55 2.8 varmaan tulossa laajispäähän tilalle... Siihen jää sitten vähän aukkoa 70-200mm alueelle, mutta pitää vain sitten odottaa että saa sen hyvän. Taitaa kuitenkin nuo olla jo sellaisia linssejä että jää käyttöön pitemmäksi aikaa ja kannattaakin maksaa vähän enemmän.

18-200 oli mukava kokemus, mutta ihmeellistä kyllä - otin 50mm (1.8) primellä aivan yhtä paljon, varmaan enemmänkin kuvia.
tristran

Viesti Kirjoittaja tristran »

Klasu_ kirjoitti:Aivan. Se superzoomi taitaa olla jokaisen kuvaajan pakollinen välivaihe. Valovoimaa ja piirtoa osaa arvostaa vasta huonon jälkeen :). Itsekin nyt myymässä 18-200 VR pois, tosin syynä se että kyseisen linssin rahoittaja harrastaa itse myös kuvausta ja haluaa nyt 300 F4:n ;). 17-55 2.8 varmaan tulossa laajispäähän tilalle... Siihen jää sitten vähän aukkoa 70-200mm alueelle, mutta pitää vain sitten odottaa että saa sen hyvän. Taitaa kuitenkin nuo olla jo sellaisia linssejä että jää käyttöön pitemmäksi aikaa ja kannattaakin maksaa vähän enemmän.

18-200 oli mukava kokemus, mutta ihmeellistä kyllä - otin 50mm (1.8) primellä aivan yhtä paljon, varmaan enemmänkin kuvia.
Jep, se on aina kompromissien hakemista. Oikeastaan koskaan ei varmaan ole oikeaa ratkaisua? Nuo superzoomit viehättää aika monia, varsinkin pokkarista äskettäin siirtyneitä. Tietysti onhan niillä oma paikkansa lomalaseina ja vastaaviin tilanteisiin. Harmittavasti ne vain monesti on turhan pimeitä kyllä näihin meidän keleihin. Uskaltaisinpa väittää näin. Varmaan sitten monella tulee vaihe kun alkaa ”hifistelemään” ja sortuu kiinteiden maailmaan jolloin onkin lopunalkua.
bobotti

Klasu_ kirjoitti: Itsekin nyt myymässä 18-200 VR pois, tosin syynä se että kyseisen linssin rahoittaja harrastaa itse myös kuvausta ja haluaa nyt 300 F4:n ;).
Mitenkään nyt palvomatta Thom Hogania niin hän on sanonut tälläistä :
"Performance with the TC-14e teleconverter is nothing short of astonishing. How good is it? Well, I can't see any differences between the 70-200mm at 200mm with a TC-14e and the highly regarded 300mm f/4 AF-S! That's both unexpected and unprecedented. In other words, if you need a 300mm f/4 AF-S, just get the 70-200mm and a TC-14e. You'll get a more versatile lens and lose no sharpness. "

Omaa mietettä:
F4 ilman VR:ää , oli miten tuhtiotteinen mies vain , on paljon blurratumpi kuva 1/150 ajalla kuin 200 milliä + VR ja 1/60 s ja 200:n kuvaa voi vielä kroppaillakkin.

Ja nyt muualta poimittua ajatusta:
Tosin 70-200 VR:stä ei saa 500 millin obiskaa millään , kun taas 300 f4 + 1.7 TC + jalusta alkaa olemaan liki täysiverinen lintupeli hyvässä valossa.

No miksi minä valkkasin 70-200 Vr:n? Yksi oli hinta ja toinen oli nuo kokemukset 50 millisestä eli epäilempä että minun suuntautumiseni on ensisijaisesti jotain muuta kuin böödit.
Klasu_

bobotti kirjoitti: Mitenkään nyt palvomatta Thom Hogania niin hän on sanonut tälläistä :
"Performance with the TC-14e teleconverter is nothing short of astonishing. How good is it? Well, I can't see any differences between the 70-200mm at 200mm with a TC-14e and the highly regarded 300mm f/4 AF-S! That's both unexpected and unprecedented. In other words, if you need a 300mm f/4 AF-S, just get the 70-200mm and a TC-14e. You'll get a more versatile lens and lose no sharpness. "

Omaa mietettä:
F4 ilman VR:ää , oli miten tuhtiotteinen mies vain , on paljon blurratumpi kuva 1/150 ajalla kuin 200 milliä + VR ja 1/60 s ja 200:n kuvaa voi vielä kroppaillakkin.

Ja nyt muualta poimittua ajatusta:
Tosin 70-200 VR:stä ei saa 500 millin obiskaa millään , kun taas 300 f4 + 1.7 TC + jalusta alkaa olemaan liki täysiverinen lintupeli hyvässä valossa.

No miksi minä valkkasin 70-200 Vr:n? Yksi oli hinta ja toinen oli nuo kokemukset 50 millisestä eli epäilempä että minun suuntautumiseni on ensisijaisesti jotain muuta kuin böödit.
Kiitos mietteistäsi. Olen tosiaan harkinnut (puolesta) myös 70-200 2.8 + 1.4 TC -yhdistelmää. Lintukuvauksessa ei vaan ole ikinä liikaa millejä käytettävissä, joten jotenkin tuo 300 F4 + 1.4 tuntuisi oikeimmalta. Blurrauksesta olet kyllä aivan oikeassa. VR auttaa noilla pituuksilla jo uskomattoman paljon!

Tarkkuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta thom hoganin kanssa olisin ainakin tämän hetken informaationi mukaan eri mieltä. Nyt harmittaa, kun en laittanut sivua kirjanmerkkiin, mutta kuitenkin eräällä saitilla esitettiin 300/4 ja 70-200+1.4 -tarkkuusvertailu. Zoomi oli suttua tuohon primeen verrattuna... Se testi jotenkin sinetöi 300 millisen valinnan.

70-200 olisi toki monessa mielessä käyttökelpoisempi polttovälialueensa ja etenkin VR:n suhteen. Voisit saada mieleni käännytettyä jos linkität materiaalia jossa vertaillaan kyseisiä putkia tulosten ollessa kummallekaan hirveästi eduksi. Epäilemättä monet monet ovat kehuneet tuon VR-linssin tarkkuutta "excellentiksi", mutta en silti jaksa uskoa että 3x zoomilla voitaisiin saavuttaa yhtä hyvä kuvanlaatu kuin primellä..

Niin ja sitten on vielä se hinta...
EOS350

Nyt on D80 kamera kätösissä. Akku latauksessa ja pari testikuvaa otettu eikä ainuttakaan viallista pikseliä.

Vaikka kamera ollut vasta pari tuntia minulla niin olen täysin varma että tämä oli parempi valinta kuin 400d.

Joskus aikoinani testasin 350d kennoa ja viallisia pikseleitä oli useita. Ei kirkkaita mutta sinisiä ja punaisia.

Pädyinkin valitsemaan tuon 18-135 putken, Photozonen arvioiden mukaan ihan hyvä peli.

Valinta oli helppo koska tarvitsen kuitenkin zoomia valiajalle kun odotan 18-200 VR saapumista. Ja hinta oli jopa halvempi (tingittynä) kuin 70mm.

Eli 18-70 olisi ollut toinen vaihtoehto mutta testien mukaan se ei ole niin paljon parempi kuin 18-135. Zoomi jotenkin omituisesti takerteli 18-70 putkessa kun sitä käytti. Onko muilla ollut samoja ongelmia vai olikohan se huono yksilö. 135:nen on aivan smooth.

Unohdin suosiolla Sigmat kun kokeilin kaupassa niitä.

Moottori sigmoissa todella äänekäs eikä tarkennuskaan ollut kaikkein nopein. Itse asiassa tarkennus oli hieman hakoteillä verrattuna nikoniin.

Manuaalia lueskellut ja ominaisuuksia ja säätöjä piisaa yllin kyllin.

Todella upea KAMERA!
bobotti

Klasu_ kirjoitti:mutta kuitenkin räällä saitilla esitettiin 300/4 ja 70-200+1.4 -tarkkuusvertailu. Zoomi oli suttua tuohon primeen verrattuna... Se testi jotenkin sinetöi 300 millisen valinnan.
Se on tossa:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
Testi sanoo , että 300 f4 on parempi 300 + 1.4 TC kuin pelkkä 70-200 Vr yksin ja ilman TC:tä.

Minä katsoin asiaa käytännöliseltä kantilta eli se heikoin lenkki olen minä.
mutta en silti jaksa uskoa että 3x zoomilla voitaisiin saavuttaa yhtä hyvä kuvanlaatu kuin primellä..

Niin ja sitten on vielä se hinta...
Joo mutta kaksi asiaa hakkaa vastaa 300 F4:ssa ja ne on inhimillisiä eli henkiolökohtaisia eroja.
1)ei oo VeeÄrrää
2)2.8 vs 4 eli yksi aukko eli 2 kertaa enenemmän/vähemmän valoa.

*nimimerkki valonperässä juoksija*
bobotti

EOS350 kirjoitti:Nyt on D80 kamera kätösissä. Akku latauksessa ja pari testikuvaa otettu eikä ainuttakaan viallista pikseliä.
Onnittelut uudesta kamerasta!
Vaikka kamera ollut vasta pari tuntia minulla niin olen täysin varma että tämä oli parempi valinta kuin 400d.
Makukysymyksitä on huono kiistellä. Molemmisa on puolensa ja tärkeää on että pitää lamerastaan.

Zoomi jotenkin omituisesti takerteli 18-70 putkessa kun sitä käytti. Onko muilla ollut samoja ongelmia vai olikohan se huono yksilö.
Yhden hetken on takellellut , mutta en kiinnittänyt huomiota sen enempää. Jos kanittaa kiinnin niin on sitten "pakottava" syy vierailla kaupassa ;D
Itse asiassa tarkennus oli hieman hakoteillä verrattuna nikoniin.
tuo mainitiin testeissäkin.
Todella upea KAMERA!
Potkua piisaa todella pitkälle. Hyvä valinta. :o)
EOS350

bobotti kirjoitti:
EOS350 kirjoitti:Nyt on D80 kamera kätösissä. Akku latauksessa ja pari testikuvaa otettu eikä ainuttakaan viallista pikseliä.
Onnittelut uudesta kamerasta!
Makukysymyksitä on huono kiistellä. Molemmisa on puolensa ja tärkeää on että pitää lamerastaan.

Zoomi jotenkin omituisesti takerteli 18-70 putkessa kun sitä käytti. Onko muilla ollut samoja ongelmia vai olikohan se huono yksilö.
Yhden hetken on takellellut , mutta en kiinnittänyt huomiota sen enempää. Jos kanittaa kiinnin niin on sitten "pakottava" syy vierailla kaupassa ;D
Itse asiassa tarkennus oli hieman hakoteillä verrattuna nikoniin.
tuo mainitiin testeissäkin.
Todella upea KAMERA!
Potkua piisaa todella pitkälle. Hyvä valinta. :o)
Kiitos.

Ostin saman tien Hoya Pro1 UV-filsun obiskan suojaksi, vielä kun on pölytön ja naarmuton. Taitaa siitä olla muutakin hyötyä kuin vain suojana linssille :)

Tulisi kunnon kelit niin pääsisi kuvaamaan. Tai no, löytyyhän vielä tuo WP joten saa tulla lisää vettä pari metriä.

Laittelen sitten kuulumisia tänne jahka olen perehtynyt kameraan paremmin.

En tiedä onko epätavallista että sain täysin virheettömällä kennolla olevan kameran. Vai onko se Nikonin "lisähinnan" etu. Canonin EOS 350d kun muistelen.

Oli kyllä jännät paikat kun (.nef) kuvia tarkistin että pilkistääkö sieltä viallisia. Mutta olin hämästynyt kun kohinaakaan ei ollut havaittavissa ISO 1600 arvolla.

Miten muilla on käynyt pikseleiden kanssa.
bobotti

EOS350 kirjoitti:
En tiedä onko epätavallista että sain täysin virheettömällä kennolla olevan kameran. Vai onko se Nikonin "lisähinnan" etu. Canonin EOS 350d kun muistelen.
Käsitääkseni jokaisessa kennossa on vialisia pikseleitä joskin ne on sitten merkattu pimeäksi eli päälle merkataan viereinen pikseli.

Viallinen pikseli tai pikku pikselirypäs on nyt kaikkein pienin murhe kamerassa ja kuvaamisessa.
Klasu_

bobotti kirjoitti: Se on tossa:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
Testi sanoo , että 300 f4 on parempi 300 + 1.4 TC kuin pelkkä 70-200 Vr yksin ja ilman TC:tä.
Ei, ei se ollut tuo saitti. Ne kuvat oli ihan käytännön kuvia jostain pusikosta tai vastaavasta, joista kävi ilmi huomattava tarkkuusero. ("räällä" ;D)

Vaikka hommaisi tuon 300 f4 niin kyllä sitä varmaan joka tapauksessa jossain vaiheessa se 70-200:kin sinne laukkuun ilmestyisi...

EOS350: kokeile tarkastaa vialliset pikselit ruuvaamalla isoon 800 ja säätämällä valotusajan niin että EV = -2. Ota kuva vaikka jostain seinästä mikä on tasavärinen. 100% suurennoksella pitäisi näkyä hot-pikseleitä jos niitä ollenkaan sitten on. Olet todella onnekas jos niitä ei yhtäkään löydy. Ja onnittelut vaan vielä (erinomaisen) kameran ja järjestelmän valinnasta!
bobotti

Klasu_ kirjoitti: joista kävi ilmi huomattava tarkkuusero. ("räällä" ;D)
Tzoomi on tzoomi - jostain on tingittävä kun primessä ei tarvitse tinkiä mistään.

Pistä ihmeessä ylös niitä 70-200 VR linkkejä joissa haukutaan/kehutaan se TC:n kanssa!...kun kerran itsekkin meinaat sekaantua tuohon kielletyyn hetelmään ;D

Tässä on rankattu Niokonin telekonverttereitakin. Subjektiivisuudesta/objektiivisuudesta en tiedä.
http://www.naturfotograf.com/index2.html
Vastaa Viestiin