D80 vai 400D

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

JPQ kirjoitti: Kuule ei edes pokkareita niilläkin pystyy hyviin kuviin ja jossain
jopa säätöjä virta kytkimen lisäksi (kuten zoomi ja laukaisu...) tämä
siis sen takia että jopa atk testeissä pahoja juttuja. Itse voin
sanoa erään testatun marginaali tuotteen ajuri (en kerro tässä minkä)
on totaallisen kökkö jossain ei moniajavassa käyttöjärjestelmässä vois
toimia.:)
Juu, omissakin (edellisessä ja nykyisessä) digipokkareissa on täydelliset käsisäädöt,ulkoiset TTL-salamaliittimet sun muut...

Noista atk-jutuista on voi sanoa mitään, kun en niistä itse paljonkaan ymmärrä....
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Hannu KH kirjoitti:
JPQ kirjoitti: Kuule ei edes pokkareita niilläkin pystyy hyviin kuviin ja jossain
Juu, omissakin (edellisessä ja nykyisessä) digipokkareissa on täydelliset käsisäädöt,ulkoiset TTL-salamaliittimet sun muut...

Noista atk-jutuista on voi sanoa mitään, kun en niistä itse paljonkaan ymmärrä....
Paitsi kait sen jos ajuri tuntuu vievän kaiken tehon ja bugaa niin se
on huono.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

JPQ kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:

Paitsi kait sen jos ajuri tuntuu vievän kaiken tehon ja bugaa niin se
on huono.
Niin varmaan, kait..
a.paaaho

Viesti Kirjoittaja a.paaaho »

Mitäs ootte mieltä kun näyttäis olevan tuolla osotteessa nikonin D80 cashpack. Saakohan tuota cashbackia lunastettua suomeen kun siitä ei missään muualla ole tietoa kuin tuolla sveitsissä.
Tulis aika halvaksi tuo D80 runko kun cashpackin ottaa hinnasta pois jää jäljelle n. 600e + pk:t
http://www.buchmann.ch/catalog/product_ ... ts_id=5468
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

a.paaaho kirjoitti:Mitäs ootte mieltä kun näyttäis olevan tuolla osotteessa nikonin D80 cashpack. Saakohan tuota cashbackia lunastettua suomeen kun siitä ei missään muualla ole tietoa kuin tuolla sveitsissä.
Tulis aika halvaksi tuo D80 runko kun cashpackin ottaa hinnasta pois jää jäljelle n. 600e + pk:t
http://www.buchmann.ch/catalog/product_ ... ts_id=5468
Kai huomioit Suomen ALV:n?
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
a.paaaho

Viesti Kirjoittaja a.paaaho »

Ai niin sekin vielä.
AkiK

Viesti Kirjoittaja AkiK »

Tuosta trombin D80 - D200 vertailusta haluisin kuulla lisää kommentteja. Itse olen juuri harkitsemassa noiden kahden väliltä. Kumpaa suosittelette ja miksi? Tekeekö niillä kiteissä tulevilla objektiiveillä mitään (AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED)?

Tuleekos noissa minkä kokoinen muistikortti ja akku mukana vai kannattaako ostaa heti paremmat?
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

AkiK kirjoitti:Tuosta trombin D80 - D200 vertailusta haluisin kuulla lisää kommentteja. Itse olen juuri harkitsemassa noiden kahden väliltä. Kumpaa suosittelette ja miksi?
Minulle D200 olenaisin etu on tuo sääsuojaus. Tosin linssit sitten kestää huonommin kosteutta. Joillekkin saataa olla tuo 3/5 fps joku etu.

Tekeekö niillä kiteissä tulevilla objektiiveillä mitään (AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED)?
Juu/ei/otiatuoda. Itse käytän enkä taida hyljätä. Heikkovalovoimainen , mutta muuten enemmän kuin käypä linssi jos osaa kuvata. Sen voin sanoa , että et todenäköisesti osaa arvostaa ko linssiä vaan siirryt Tamronin/Sigman valovoimaisempaan linssiin aika pian. Linssin edut ovat vähän piilossa eli bajonetti kumitiivisteinen , manuaalifocus menee päälle manurengasta kiertäen , todella hiljainen ja nopea AF-s. Halpa hintaisekseen koska Gigantissakin sai 200 juuroon ko linssin eli ei tarvitse itkeä moisen linssin perään jos hajoaa. Tämä linssi kun olisi 2.8 niin se olisi markkinakilleri.
Tuleekos noissa minkä kokoinen muistikortti ja akku mukana vai kannattaako ostaa heti paremmat?
Akku tulee ja muistikorttia ei eli pläjäytätä ostaen sellaisen 2 GT kortin.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
janila

Viesti Kirjoittaja janila »

bobotti kirjoitti:
AkiK kirjoitti:Tekeekö niillä kiteissä tulevilla objektiiveillä mitään (AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED)?
Juu/ei/otiatuoda. Itse käytän enkä taida hyljätä. Heikkovalovoimainen , mutta muuten enemmän kuin käypä linssi jos osaa kuvata. Sen voin sanoa , että et todenäköisesti osaa arvostaa ko linssiä vaan siirryt Tamronin/Sigman valovoimaisempaan linssiin aika pian. Linssin edut ovat vähän piilossa eli bajonetti kumitiivisteinen , manuaalifocus menee päälle manurengasta kiertäen , todella hiljainen ja nopea AF-s. Halpa hintaisekseen koska Gigantissakin sai 200 juuroon ko linssin eli ei tarvitse itkeä moisen linssin perään jos hajoaa. Tämä linssi kun olisi 2.8 niin se olisi markkinakilleri.
Surkea rakenne on myös merkittävä tekijä kyseisen linssin suhteen. Zoom tulee ulos ja notkuu ja huojuu eikä tötterö kovin kiinteältä tunnu lyhyimmässä asennossaankaan. Valitettavaa on toki se, että vastaavissa laseissa kohtuullisella rahalla ei saa kaikkea eli piraattimerkkien valovoimaiset lasit on varustettu äänekkäämmillä tarkennusmoottoreilla ja kaikki herkut sisältävän version saa Nikonilta moninkertaiseen hintaan. Itse luovuin tuosta ja vaihdoin Sigman 30mm f/1.4 HSM -primeen. Ei harmita.
Nikon D80, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 70-200mm f/2.8, Samyang 8mm f/3.5, Nikon SB-600, Velbon CF-630 + Manfrotto 486RC2, Manfrotto 679B + 484RC2, Tamrac Expedition 5, Lowepro Nova Mini AW. Aperture 3.
bobotti

janila kirjoitti:Zoom tulee ulos ja notkuu ja huojuu eikä tötterö kovin kiinteältä tunnu lyhyimmässä asennossaankaan.
No minun 18-70 ulostyöntyvä zoomi on kyllä jämäkkä eikä taatusti heikkorakenteinen kun jouduin vääntämään hiukan voimaa käyttäen auki turhan tiukalle menneen vastavalosuojan. Tiukempaa ulostyöntyvää en ole tavannut , mutta löysempiä kylläkin. Onkohan näitä nyt erillaisia sitten liikenteessä? Tai sitten meillä on erilainen näkökanta samaan asiaan.

Tuo ulostyöntyminen/teleskooppi on kyllä aika kiusallinen sateessa. Linssi on kotona heti kun mahdolista otettava kotihuoltoon eli kuivattava.

Kyllä minä annan tuolle kittilinssille "hyvä hintaisekseen" tuomion. Periaateessa tuo Sigma himottaisi , mutta kuviani kun katsoo niin kyllä se laajispääty on hyvin edustettuna ja joskus loppuu jopa kesken eli tuntuu ahtaalta. Vähänkin jotain arkkitehtuuria niin 18 mm on jotain muuta kuin laajis.
janila

bobotti kirjoitti:Kyllä minä annan tuolle kittilinssille "hyvä hintaisekseen" tuomion.
200 eurolla se on hyvä hintaisekseen. 350 eurolla kannattaa mieluummin säästää vähän lisää ja ostaa parempi.
Periaateessa tuo Sigma himottaisi , mutta kuviani kun katsoo niin kyllä se laajispääty on hyvin edustettuna ja joskus loppuu jopa kesken eli tuntuu ahtaalta. Vähänkin jotain arkkitehtuuria niin 18 mm on jotain muuta kuin laajis.
Siksi seuraava hankintani onkin 10-20mm Sigma. 30mm on riittävän laaja sisätiloissa tapahtuvaan kuvaamiseen, jossa siitä valovoimasta on yleensä hyötyä. Kokonaisuudessaan tuo 30mm f/1.4 on erittäin luonteva optiikka keskivertokuvaukseen. Olen varsin tyytyväinen kalustooni sitä laajispäätä lukuunottamatta, en osaa kaivata kuin satunnaisesti jotain superzoomia koirakuvaukseen ja ehkä telekonvertterin voisi hommata, jos vaikka sattuu johonkin tirppaan törmäämään joskus jossain.
Nikon D80, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 70-200mm f/2.8, Samyang 8mm f/3.5, Nikon SB-600, Velbon CF-630 + Manfrotto 486RC2, Manfrotto 679B + 484RC2, Tamrac Expedition 5, Lowepro Nova Mini AW. Aperture 3.
bobotti

janila kirjoitti: Siksi seuraava hankintani onkin 10-20mm Sigma. 30mm on riittävän laaja sisätiloissa tapahtuvaan kuvaamiseen, jossa siitä valovoimasta on yleensä hyötyä. Kokonaisuudessaan tuo 30mm f/1.4 on erittäin luonteva optiikka keskivertokuvaukseen. Olen varsin tyytyväinen kalustooni sitä laajispäätä lukuunottamatta, en osaa kaivata kuin satunnaisesti jotain superzoomia koirakuvaukseen ja ehkä telekonvertterin voisi hommata, jos vaikka sattuu johonkin tirppaan törmäämään joskus jossain.
Huomaatkos mitä aloituksessa tuolla optiikkapuolella juuri tarkoitin. Sinulla on 50 millinen , 30 millinen ja seuraavaksi hakit laajispäädytä kamaa eli 10-20 millisen. 2 primeä + yksi laajiszoomi - mitä niiden hinnalla saa? OK - yksinkertaistin asian koska tuo laajiszoomi menee lajemmalle kuin mikään laatuzoomi. Seuraavaksi kysynkin , että jääkö primet ja yksi laajiszoomi nyt lopulliseksi ratkaisuksi vai ajattelitko "paikkoa" myöhemmin? Eli onko obiskavalikoimasi nyt täydellinen tämän viimeisen hankinna jälkeen kyseiseltä alueelta?
janila

bobotti kirjoitti:Huomaatkos mitä aloituksessa tuolla optiikkapuolella juuri tarkoitin. Sinulla on 50 millinen , 30 millinen ja seuraavaksi hakit laajispäädytä kamaa eli 10-20 millisen. 2 primeä + yksi laajiszoomi - mitä niiden hinnalla saa? OK - yksinkertaistin asian koska tuo laajiszoomi menee lajemmalle kuin mikään laatuzoomi.
Jos Nikonin 17-55 -milliseen vertaat, niin hinnat ovat (vertailun yksinkertaistamiseksi verkkokauppa.comista) n. 1500 euroa vastaan n. 500 + 400 + 150 = 1050 euroa. Millit ovat 17-55 vastaan 10-20 + 30 + 50 ja valovoimat f/2.8 vastaan f/4-5.6 + f/1.4 + f/1.8. Painot n. 750 grammaa vastaan n. 1,2 kiloa. Vertaillaanhan tässä banaania kiwiin, mansikkaan ja luumuun, mutta mikäs sen mukavampaa.

Valintani puolesta:

+ säästän 450 euroa
+ saan 10-17mm alueen samaan hintaan
+ usein käytetyllä 30mm alueella valovoimaa 2 aukkoa enemmän
+ 50mm alueella valovoimaa yli aukon verran enemmän

Valintaani vastaan:

- joudun vaihtamaan optiikoita
- enemmän kannettavaa, enemmän eroa tilavuudessa kuin painossa
- laajassa päässä valovoima aukon tai kaksi huonompi
- 50mm ei HSM/SWM
- 50-55mm välinen alue puuttuu (ei merkitystä)

Voisin tasapainottaa tilannetta vielä hankkimalla Sigman 20mm f/1.8:n, jolloin hinta olisi molemmilla vaihtoehdoilla suunnilleen sama ja primepainotteinen vaihtoehto voittaisi valovoimassaan myös laajassa päässä. Tätä en oikeasti suunnittele ainakaan tässä vaiheessa, mutta vertailun vuoksi otetaan tässä huomioon.

Periaatteessa koko homma yksinkertaistuu siihen, että tahtooko välttyä vaihtamasta ja kantamasta useita optiikoita vai tarvitseeko suurempia aukkoja. Omaan reppuuni nuo optiikat mahtuvat vaivatta enkä enää suuremmin vierasta bajonetin kanssa pelaamista. Valovoimaa ei ole koskaan liikaa, joten valintani on selvä.
Seuraavaksi kysynkin , että jääkö primet ja yksi laajiszoomi nyt lopulliseksi ratkaisuksi vai ajattelitko "paikkoa" myöhemmin? Eli onko obiskavalikoimasi nyt täydellinen tämän viimeisen hankinna jälkeen kyseiseltä alueelta?
Oikeastaan suurin kysymysmerkki on siinä, että riittääkö Sigman 10-20mm:n f/4-5.6 valovoimaltaan. Jos sitä joutuu avittamaan vaikkapa 20mm f/1.8:lla, niin lähes samaan hintaan saisi jo Sigman 14mm f/2.8:n. Toinen vaihtoehto olisi Tokinan tuleva 16-50mm f/2.8, jolloin pitäisi tietää että riittääkö 16mm vai tarvitseeko sen 10mm. Eli ei tämä nyt omalla kohdallakaan aivan pässinlihaa ole, mutta nykyiseen tilanteeseen olen tyytyväinen, eli molemmat Sigmat ovat tulleet jäädäkseen. Nikonin 50mm saattaa lähteä, mutta on se sen verran edullinen, että saatan sen pitääkin. Joku superzoom olisi välillä kätevä, mutta ei taida sopivaa olla olemassakaan. Bigma olisi hyvä jos se olisi kevyempi ja ennenkaikkea halvempi. Kai sen hinta on sinänsä kohdallaan, mutta tonni hyvän päivän koirakuvauskakkulasta on liikaa.
bobotti

janila kirjoitti:Eli ei tämä nyt omalla kohdallakaan aivan pässinlihaa ole, mutta nykyiseen tilanteeseen olen tyytyväinen, eli molemmat Sigmat ovat tulleet jäädäkseen.
Tähän asiaan palaan reilun vuodenpäästä ja kysyn mikä tilanne on silloin. ;D Nää harrastukset kun karkaa käsistä.

Muuten minä saattaisinkin allekirjoittaa tuon prime-tien järkkärikaluston linssivaihtoehtona , mutta on tilanteita joissa se linssinvaihto on liki mahdotonta , koska on jo täysi työ suojella etulinssiä puhumattkaan että kamera pysyisi kolmijalan kanssa pystyssä. Myrsky ja meri on sellainen yhdistelmä joka pistää ajattelemaan asioita simppelisti. Äkkiseltään ei uskoisi , että rutiinihommat vaikeutuvat , mutta sopivassa tuulessa esimerkiksi etulinssisuojuksen päällelaittaminen on vaikeaa. Suodattimen vaihtamista en edes ajatellutkaan ja kaikki mikä tipahtaa käsistä löytyy 100 metrin päästä tai on historiaa. Saa olla onnellinen , että kykenee etu ja takarullasta säätämään kameraa.
janila

bobotti kirjoitti:
janila kirjoitti:Eli ei tämä nyt omalla kohdallakaan aivan pässinlihaa ole, mutta nykyiseen tilanteeseen olen tyytyväinen, eli molemmat Sigmat ovat tulleet jäädäkseen.
Tähän asiaan palaan reilun vuodenpäästä ja kysyn mikä tilanne on silloin. ;D Nää harrastukset kun karkaa käsistä.
On karannut jo aikaa sitten. Ei tosiaan pitänyt D50:n ja 18-70mm:n jälkeen ostaa muuta, mutta toisin kävi. :)
Muuten minä saattaisinkin allekirjoittaa tuon prime-tien järkkärikaluston linssivaihtoehtona , mutta on tilanteita joissa se linssinvaihto on liki mahdotonta , koska on jo täysi työ suojella etulinssiä puhumattkaan että kamera pysyisi kolmijalan kanssa pystyssä. Myrsky ja meri on sellainen yhdistelmä joka pistää ajattelemaan asioita simppelisti. Äkkiseltään ei uskoisi , että rutiinihommat vaikeutuvat , mutta sopivassa tuulessa esimerkiksi etulinssisuojuksen päällelaittaminen on vaikeaa. Suodattimen vaihtamista en edes ajatellutkaan ja kaikki mikä tipahtaa käsistä löytyy 100 metrin päästä tai on historiaa. Saa olla onnellinen , että kykenee etu ja takarullasta säätämään kameraa.
Omassa kuvaamisessani en ole vielä tuohon ongelmaan törmännyt, mutta eiköhän sekin vastaan tule. Toistaiseksi linssin vaihtaminen on tökkinyt niissä tilanteissa, missa kaluston laskeminen maahan ei ole toivottavaa. Repun saa pidettyä polvilla irti maasta, mutta ei se erityisen ergonomista ole. Pidän todennäköisenä, että jossain vaiheessa tulen hommanneeksi jonkun normaalizoomin, mutta vielä asia ei ole tuntunut kovin ajankohtaiselta.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

janila kirjoitti: Toistaiseksi linssin vaihtaminen on tökkinyt niissä tilanteissa, missa kaluston laskeminen maahan ei ole toivottavaa. Repun saa pidettyä polvilla irti maasta, mutta ei se erityisen ergonomista ole. Pidän todennäköisenä, että jossain vaiheessa tulen hommanneeksi jonkun normaalizoomin, mutta vielä asia ei ole tuntunut kovin ajankohtaiselta.
Tuo taitaa olla enemmä kassin, kuin objektiivien ongelma. Hommaa olkakaukku?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
bobotti

janila kirjoitti: On karannut jo aikaa sitten. Ei tosiaan pitänyt D50:n ja 18-70mm:n jälkeen ostaa muuta, mutta toisin kävi. :)

Nooh ... kaikillahan meillä on se polle jo karannut eli turha pistää tallinovea enään kiinni! ;D
Pidän todennäköisenä, että jossain vaiheessa tulen hommanneeksi jonkun normaalizoomin, mutta vielä asia ei ole tuntunut kovin ajankohtaiselta.
Ja sieltähän se totuus tuli. Missä se loppusaldo menikään?

Tuohon kameralaukku juttuun niin minä äkkäsin aikapian tuon , että olkalaukkua voi käyttää "pöytänä johon voi laskea linssivaihdon ajaks kaikkea , mutta myrskyllä sekin on käyttökelvoton. Lisäksi jos "pöytä" kaatuu niin todenäköisesti vetskarit on auki niin sitten vasta liemessä ollaan.
janila

OskuK kirjoitti:Tuo taitaa olla enemmä kassin, kuin objektiivien ongelma. Hommaa olkakaukku?
Ei se niin surkeata ole. Expedition 5 on erinomainen reppu kantaa. Mieluummin vaihdan objektiivin hitusen hankalammin kuin kannan mitään epämukavaa. Sunnuntairäpsintään voi sitten ottaa piskuisen Lowepron.
bobotti kirjoitti:Ja sieltähän se totuus tuli. Missä se loppusaldo menikään?
Nyt puhutaan jostain superzoomista eli reilusti millejä. 17-35mm on koirakuvauksessa yhtä turha kuin mikä tahansa prime. :) Nikonin 18-200mm tai jonkun piraattimerkin vastaava voisi tulla kysymykseen, vaikkapa Tamronin 28-300mm. Valovoimaisina kun ei yleensä löydy mitään kovin hurjia polttovälejä, jolloin joka tapauksessa joutuisi vaihtamaan laseja. Esim. 17-55mm ja 70-200mm ovat toki monipuolinen yhdistelmä, mutta oma zoomin tarpeeni alittaa 70 milliä vähän väliä, se on tuon Sigman kanssa tullut todettua. Ideana siis nimenomaan hankkia lasi, jonka kanssa hyvissä valaistusolosuhteissa on helppo reagoida tilanteisiin.
pkivela

Re: D80 vai 400D

Viesti Kirjoittaja pkivela »

Digiku kirjoitti:Canon on paljon pienempi kokoinen ja vähän (aika paljon)halvempi. Muuta eroa en havainnut niitä kaupassa hypistellessäni.
Ennestään jos on optiikkaa Nikoniin, niin Canonia ei kannata harkita.
Onko tullut lisää mielipiteitä näiden kahden rungon välille. Onko kummassakaan rungossa vakaajaa?
tverho

Viesti Kirjoittaja tverho »

Mä ostin kameran alkuvuodesta. Koska kaverilla oli Canonia, ostin Canonin D400:n. Objektiivejä ei ollut kumpaankaan rasitteena. Kuvasin D400:lla yhden viikonlopun ja vaihdoin liikkeessä Nikonin D80:een. Verkkokaupalta hyvää palvelua, että antoivat vaihtaa.

Mulla vaihtoon ratkaiseva syy oli Canonin pieni ja pimeä etsin. Toissijaisena syynä oli sen pieni koko ja lelumainen olemus.

Ellei mulla olisi ennestään Pentaxin ME järkkäriä, jossa on todella iso ja kirkas etsin, olisin ehkä voinut tottua Canoniin, nyt en. Nyt jonkun aikaa Nikonia käyttäneenä arvostan myös pientä lcd:tä kameran päällä, jonka näkee paremmin kuin pelkän takanäytön. Kameraa pystyy myös käyttämään hanskat kädessä, joka oli D400sella vaikeaa.

Tässä mun mielipide. Olisi pitänyt jo ostopäätöstä tehdessä vertailla enemmän, mutta D400sen viikonlopun käyttö kyllä ratkaisi valinnan selkeästi Nikonin hyväksi. Eikä jossitteluja jäänyt takaraivoon.

t tommi
Vastaa Viestiin