PhotoShop CS
-
PhotoShop CS
Otan RAW muodossa kuvat D70:llä. Onko jollakin hyviä vihjeita millä asetuksilla "keskimäärin" saa parhaat tulokset tuossa PhotoShop CS:n RAW import toiminnossa D70:sen kanssa? Itse olen tähän asti siinä laittanut vain valkotasapainon kuntoon ja muuten olen ottanut tarkennukset ja muut muutokset pois ja tehnyt ne vasta varsinaisessa PhotoShopissa, johon kuva on tietysti avattu 16-bittisenä.
Vai onko PhotoShop RAW import huonompi kuin Nikon View? Maksullista Nikonin softaa en hanki kun on tuo PhotoShop.
Vai onko PhotoShop RAW import huonompi kuin Nikon View? Maksullista Nikonin softaa en hanki kun on tuo PhotoShop.
-
Re: PhotoShop CS
Ei kai tuossa Photarin RAW importissa voi säätää muuta kuin valkotasapainoa ja EV:tä? Niihinhän ei ole mitään keskimääräisesti hyviä säätöjä. Valkobalanssikin on sen verran raffi, ettei siitä ole juuri iloa kun täysin väärissä WB asetuksissa.p150313 kirjoitti:Otan RAW muodossa kuvat D70:llä. Onko jollakin hyviä vihjeita millä asetuksilla "keskimäärin" saa parhaat tulokset tuossa PhotoShop CS:n RAW import toiminnossa D70:sen kanssa? Itse olen tähän asti siinä laittanut vain valkotasapainon kuntoon ja muuten olen ottanut tarkennukset ja muut muutokset pois ja tehnyt ne vasta varsinaisessa PhotoShopissa, johon kuva on tietysti avattu 16-bittisenä.
Seuraava mennee vähän ohi, mutta sanompa kuitenkin :).
Kokeile Nikon Capturea, olen itse huomannut sen olevan lähes korvaamaton jatke D70:lle ja mielestäni se on oikeastaan osa kameraa. Custom curvet, sharpenit, valkotasapaino, multi-window, mahdollisuus tallentaa takaisin NEF:inä (kaikki muutokset non-destructive) yms.
NC sopii ainakin omaan työvirtaan. Kokeilin ensin Photoshopin kanssa, mutta mun kuvamäärillä se oli ihan liian hidasta ja kovalevy täyttyy todella nopeasti TIFFeistä. Yleensä säädän lähes jokaista kuvaa kurvien ja valkotasapainon kannalta ja noiden tekeminen Photarissa ei toiminut mun kohdalla ollenkaan. NC:n kanssa voin työskennellä pakkaamattomana pieneen tilaan menevässä NEF-formaatissa ja sitten Nikon View:llä tempaista tarvittavat JPEG:eiksi.
rami.
-
Et oo tainnu edes testata?rlaine kirjoitti: Ei kai tuossa Photarin RAW importissa voi säätää muuta kuin valkotasapainoa ja EV:tä? Niihinhän ei ole mitään keskimääräisesti hyviä säätöjä. Valkobalanssikin on sen verran raffi, ettei siitä ole juuri iloa kun täysin väärissä WB asetuksissa.
Kyllä siinä saa säädettyä vaikka mitä
-
Oletko paljon käyttänyt Adoben CameraRaw:ta?rlaine kirjoitti: Ei kai tuossa Photarin RAW importissa voi säätää muuta kuin valkotasapainoa ja EV:tä? Niihinhän ei ole mitään keskimääräisesti hyviä säätöjä. Valkobalanssikin on sen verran raffi, ettei siitä ole juuri iloa kun täysin väärissä WB asetuksissa.
-
Se on vissiin sitten erilainen kun seiskassa? Jos on niin, pahoittelen väärää tietouttani.oneironaut kirjoitti:Et oo tainnu edes testata?rlaine kirjoitti: Ei kai tuossa Photarin RAW importissa voi säätää muuta kuin valkotasapainoa ja EV:tä? Niihinhän ei ole mitään keskimääräisesti hyviä säätöjä. Valkobalanssikin on sen verran raffi, ettei siitä ole juuri iloa kun täysin väärissä WB asetuksissa.
Kyllä siinä saa säädettyä vaikka mitä
rami.
-
Joku oli tuolla Dpreviewin foorumilla kysellyt samaa ja kehkeytyihän siitä sitten jotain rakentavaakin.
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=10531762
Seuraavassa viestissä olevilla arvoilla olen hieman leikkinyt
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=10558017
Nuo arvot kannattaa tallettaa jollain nimellä ettei tarvi joka kerta säätää erikseen.
Ensin tulee käänneltyä Lens -välilehdellä olevat hanikat kohdilleen jos kuvan reunoilla on havaittavissa AC-ongelmia isoilla suurennoksilla. Riippuu paljon millä lasilla/aukolla kuvattu ja onko zoomi ollut ääripäässä. Yleensä sopivat arvot ovat toistensa vastalukuja.
Kun ottaa tallennetut arvot käyttöön niin Lens-sivu nollautuu eli ne pitää laittaa takaisin siihen missä ne oli.
Kuvat 16 bit, ProPhoto RGB photariin missä kääntö lineaariseen profiiliin (kun en ole vielä keksinyt miten sen saa tuohon ACR:n valikkoon) ja siinä väri- ym korjaukset jos tarvii.
Ei varmasti ole "se ainoa oikea tapa" eikä välttämättä edes oikea tapa säätää noita kuvia, mutta aikani kuluksi tulee testailtua. Eipä nuo neffit siitä pilalle mene :)
NC tekee toisaalta väreiltään paremman näköisiä kuvia muutamassa sekunnissa ja ei RawView ole myöskään sen pöllömpi ohjelma, siinäkin saa liitettyä kuviin niitä valmiita photogenetiksin profiileja. Kaikilla on omat hyvät puolensa. Voi olla, että parin viikon kuluttua teen taas ihan eri reseptillä :D
Moirea jokainen noista käsittelee eri tavalla.
PS tekee sitä labyrintin näköistä röpelöä yksivärisenä, rawview punasinivihreää ruudukkoa ja NC punavihreää raidallista, mikä muuten on kaikkein lähellä totuutta.
Jos NC:ssä olisi tuo CA:n korjailu niin lopettaisin testailun, ainakin vähäksi aikaa :>
Sepe
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=10531762
Seuraavassa viestissä olevilla arvoilla olen hieman leikkinyt
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=10558017
Nuo arvot kannattaa tallettaa jollain nimellä ettei tarvi joka kerta säätää erikseen.
Ensin tulee käänneltyä Lens -välilehdellä olevat hanikat kohdilleen jos kuvan reunoilla on havaittavissa AC-ongelmia isoilla suurennoksilla. Riippuu paljon millä lasilla/aukolla kuvattu ja onko zoomi ollut ääripäässä. Yleensä sopivat arvot ovat toistensa vastalukuja.
Kun ottaa tallennetut arvot käyttöön niin Lens-sivu nollautuu eli ne pitää laittaa takaisin siihen missä ne oli.
Kuvat 16 bit, ProPhoto RGB photariin missä kääntö lineaariseen profiiliin (kun en ole vielä keksinyt miten sen saa tuohon ACR:n valikkoon) ja siinä väri- ym korjaukset jos tarvii.
Ei varmasti ole "se ainoa oikea tapa" eikä välttämättä edes oikea tapa säätää noita kuvia, mutta aikani kuluksi tulee testailtua. Eipä nuo neffit siitä pilalle mene :)
NC tekee toisaalta väreiltään paremman näköisiä kuvia muutamassa sekunnissa ja ei RawView ole myöskään sen pöllömpi ohjelma, siinäkin saa liitettyä kuviin niitä valmiita photogenetiksin profiileja. Kaikilla on omat hyvät puolensa. Voi olla, että parin viikon kuluttua teen taas ihan eri reseptillä :D
Moirea jokainen noista käsittelee eri tavalla.
PS tekee sitä labyrintin näköistä röpelöä yksivärisenä, rawview punasinivihreää ruudukkoa ja NC punavihreää raidallista, mikä muuten on kaikkein lähellä totuutta.
Jos NC:ssä olisi tuo CA:n korjailu niin lopettaisin testailun, ainakin vähäksi aikaa :>
Sepe
--
-
- Viesti:
rlaine kirjoitti joskus
-----------
"Otan RAW muodossa kuvat ...
Ei kai tuossa Photarin RAW importissa voi säätää muuta kuin valkotasapainoa ja EV:tä? "
---------
Kun kukaan ei ole ehtinyt kertoa seuraavaa, niin laitan tiedoksi:
Photoshop CS:n D70 Raw tuki tulee Camera Raw 2.3 päivityksen mukana
Taustaa:
Huomasin, D70 hankinnan jälkeen, että Photoshop CS:n mukana tullut Camera Raw plugi ei tunnistanut D70:n raw muotoa. Asensin sitten Nikonin softan. Näköjään sinne Photoshopin plugeihin asentui "Nikon NEF LE" Plugi, joka avaa D70 raw:t mutta antaa hyvin vähän säätöjä.
Adoben sivuilta Camera Raw 2.3 update mac plugin saa alla olevasta osoitteesta
http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=2608
ja vastaavan win version osoitteesta:
http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=2609
Asennuksen jälkeen kannattaa Nikon NEF LE poistaa.
Kun tein nuo muutokset D70 raw:t toimivat hienosti.
-----------
"Otan RAW muodossa kuvat ...
Ei kai tuossa Photarin RAW importissa voi säätää muuta kuin valkotasapainoa ja EV:tä? "
---------
Kun kukaan ei ole ehtinyt kertoa seuraavaa, niin laitan tiedoksi:
Photoshop CS:n D70 Raw tuki tulee Camera Raw 2.3 päivityksen mukana
Taustaa:
Huomasin, D70 hankinnan jälkeen, että Photoshop CS:n mukana tullut Camera Raw plugi ei tunnistanut D70:n raw muotoa. Asensin sitten Nikonin softan. Näköjään sinne Photoshopin plugeihin asentui "Nikon NEF LE" Plugi, joka avaa D70 raw:t mutta antaa hyvin vähän säätöjä.
-
-
- Viesti:
No joo, niin varmaan olikin.oneironaut kirjoitti:iik, rlaine puhui Photarin aikaisemmasta versiosta, jonka RAW-konvertterissa ei pystynyt säätään minkään kameran kanssa muuta kuin valkotasapainoa ja valotusta.
Mutta itse ihmettelin jonkun aikaa Nef:fien huonoa toimivuutta P CS:ssa verrattuna ORF:iin. Saattaa olla, että joku muukin on ihmetellyt samaa. Kun löysin asiaan ratkaisun, laitoin sen tiedoksi muillekin.
terv iik
-
Kiitti tuosta! Raavin päätäni, kun NEF-tiedostoja Photoshoppiin tuodessani aukesi vain pikkuinen ikkuna todella suppeilla säädöillä. Kyseessä juuri tuo Nikonin NEF LE "palikka". Asensin Adoben Camera Raw 2.3:n ja poistin ohjeittesi mukaan Nikonin oman pluginin. Johan toimii, yes!iik kirjoitti:Taustaa:
Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
-
- Viesti:
Itse olen tykästynyt työnkulkuun Nikon Capturen kanssa. NC:ssä kun kaikki säädöt DEE:tä myöten voi tehdä kerralla ja tallettaa itse kuvaan. DEE tekee mielestäni myös parempaa jälkeä kuin Photarin Shadow/Highlight.
Suurin ongelma NC:ssä on tolkuton kohina suuremmilla herkkyyksillä ja moirea lukuunottamatta varsin avuton kohinan suodatus. Tässä suhteessa Photarin CameraRaw on ihan omaa luokkaansa.
Tällä hetkellä olen vähän ihmeissäni mitä softaa käyttää. NC istuu paremmin käteen mutta kohisee. Photari taas on kömpelö mutta tekee siistimpää jälkeä.
Odotan mielenkiinnolla mitä RawMagick tuo tullessaan.
Suurin ongelma NC:ssä on tolkuton kohina suuremmilla herkkyyksillä ja moirea lukuunottamatta varsin avuton kohinan suodatus. Tässä suhteessa Photarin CameraRaw on ihan omaa luokkaansa.
Tällä hetkellä olen vähän ihmeissäni mitä softaa käyttää. NC istuu paremmin käteen mutta kohisee. Photari taas on kömpelö mutta tekee siistimpää jälkeä.
Odotan mielenkiinnolla mitä RawMagick tuo tullessaan.
-
http://www.russellbrown.com/tips_tech.html Tuolta käyt katsomassa Creative Camera RAW jutun niin ehkä se hieman helpottaa päätöstä.Spolizei kirjoitti:Tällä hetkellä olen vähän ihmeissäni mitä softaa käyttää. NC istuu paremmin käteen mutta kohisee. Photari taas on kömpelö mutta tekee siistimpää jälkeä.
Sepe
--
-
ja sitten on vielä tämä BibbleLabsin Bibble Pro 4. Ainakin omilla sivuillaan kehuvat sen highlight recovery ja Enhanced Detail ominaisuuksia, jotka kaivavat kuvista pienet yksityiskohdat esiin. Sivuilta löytyy myös em. ominaisuuksien vertailua kuvien kanssa kilpailijoihin verrattuna.
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
-
- Viesti:
Joo, olen kokeillut C1:stä ja Bibble 4:sta, mutta en ole jaksanut uppoutua niihin kovin syvällisesti. Aika kun ei muutenkaan tahdo riittää kaikkeen mihin pitäisi.kohan kirjoitti:No et sitten Capture One -ohjelmaa ole kokeillut?Spolizei kirjoitti:Tällä hetkellä olen vähän ihmeissäni mitä softaa käyttää.
Tuo kokeilu on lähinnä perustunut pikaiseen alivalottuneen IS0 1600 -kuvan aukaisuun ja sen toteamiseen, että toistaiseksi Photari on saanut kuvan auki kaikkein siisteimmin.
Pitäisi jossain vaiheessa testata noita paremmin; toisaalta olen viimeaikoina leikkinyt CameraRawilla sen verran, että säätimet alkavat vaikuttaa tutulta. Varmaankin pitäydyn tässä Photarissa toistaiseksi.
-
Olen ollut tyytyväisempi C1:n jälkeen mutta olen käyttänyt myös PS CS:ää raw käännöksissä. Varsinkin jos olen joutunut kuvaamaan Canonin kittilinssillä ja sen CA:n korjaammiseen ei oikein muuta hyvää menetelmää ole kuin CS.Spolizei kirjoitti:Tuo kokeilu on lähinnä perustunut pikaiseen alivalottuneen IS0 1600 -kuvan aukaisuun ja sen toteamiseen, että toistaiseksi Photari on saanut kuvan auki kaikkein siisteimmin.
C1 nopeus on siinä että sen voi laittaa työstämään käännöksiä taustalle ja itse voi siirtyä seuraavan kuvan säätämiseen.